Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette pelkää lentämistä!

Vierailija
08.07.2011 |

Apua, huomenna lento ja nyt ihan uteliaisuudesta ja vinkkien toivossa kysyn, että te pelottomat lentomatkustajat: miksi ette pelkää lentämistä? Eikö teitä pelota, että kone menee rikki ja kuolette tai lentokentällä tulee toisen koneen kanssa törmäys tai nousu/lasku epäonnistuu tai, tai , tai...

Olen aiemmin käyttänyt lennoilla rauhoittavia, mutta nyt en halua ottaa, koska lapsi on mukana ja tarvitsee seuraa. Vähän liian rentona en oikein jaksaisi seuraa pitää enkä kunnolla huolehtia 2 vuotiaasta.

Olen lukenut pari päivää lentopelosta ja ymmärrän, että kyseessä on opittu pelko, josta voi myös oppia pois. Tuntuu vain, ettei mikään oikein vakuuta. Lentopelko alkoi 10 vuotta sitten Thaimaassa, kun kone meni rikki ja järkytyksekseni emme vaihtaneet konetta, vaan lensimme rikkinäisellä koneella Suomeen.

Paras keino kai olisi jättää lentämättä, mutta rakastan itse matkakohteessa olemista, joten se lentäminen vain on kestettävä.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen jotenkin, että lentokoneessa en voi itse vaikuttaa asiaan kuitenkaan. Toki lentopelkoisten pelko saattaa helpottaa, jos perehtyy hyvin turvaohjeisiin.

Hyvä vinkki oudoille äänille ym. Katso lentoemoja. Jos jatkavat rauhallisesti tarjoilujaan, ei ole mitään hätää. Tämä on rauhoittanut hyvin lentopelkoista tytärtäni. Kerran olen ollut kovassa turbulenssissa jonka alkaessa lentoemot kyllä liikkuivat vikkelästi paikoilleen mutta edelleen rauhallisen näköisinä

Vierailija
2/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole lakannut pelkäämästä, mutta monia hyviä neuvoja siitä sai.

Esim. tuo lentoemäntien seuraaminen kuin myös muiden ihmisten tutkaileminen:) Sekä mantran " turbulenssi on epämukavaa, mutta ei vaarallista" hokeminen. Myös se oli ihan hyvä neuvo, että peloissaan ei kannata puristaa rystyset valkoisena tuolistaan vaan sen sijaan aukaista ja sulkea nyrkkiä.

Vierailija
4/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä paljon lohduta jotkut tilastot tai muut järkeilyt. Hyvät kokemukset auttavat jonkin verran, mutta usein se pieni pelko pysyy mukana aina. Eikä se ahittaa, jos se ei ole niin paha, että matkustaminen on tosi epämiellyttävää tai mahdotonta.

Iso osa ihmisistä pelkää lentämistä enemmän tai vähemmän, mutta harva on kykenemätön matkustamaan koneella.

Vierailija
5/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niissä paljon lohduta jotkut tilastot tai muut järkeilyt. Hyvät kokemukset auttavat jonkin verran, mutta usein se pieni pelko pysyy mukana aina. Eikä se ahittaa, jos se ei ole niin paha, että matkustaminen on tosi epämiellyttävää tai mahdotonta. Iso osa ihmisistä pelkää lentämistä enemmän tai vähemmän, mutta harva on kykenemätön matkustamaan koneella.

tässäkin ketjussa on tullut ihan konkreettisia neuvoja mitä voi tehdä, koska tekeminen monesti on se paras apu pelkoon.

Vierailija
6/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on jotenkin vakuuttanut tämä kuva että ongelmien tullessa koneessa ei kannata vielä panikoitua vaan toimia niin rauhallisesti kuin voi.

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243">http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243</a&gt;

Tuon koneen katto ja seinät siis repesivät auki kesken lennon isolta osaltaan. Kone onnistui silti laskeutumaan ja onnettomuudessa kuoli yksi lentoemäntä (joka ei siis ollut vöissä kiinni). Kaikki muut selvisivät. Näyttää pahalta, mutta näemmä sitä voi selviä, vaikka tapahtuisi jotain dramaattista valtameren yllä.

t. 7

Oho, pahalta näyttää! Miten noin voi käydä äkkiarvaamatta??

Vierailija
7/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, pahalta näyttää! Miten noin voi käydä äkkiarvaamatta??

En muista tarkalleen enää mitä oli tapahtunut, mutta oli mennyt tosi monta asiaa vikaan kerralla. Muistaakseni huollossa oli ollut tehty jotain virheitä. Joku matkustaja oli huomannut halkeaman ennen nousua, mutta siihen ei ollut puututtu tai matkustaja oli jättänyt mainitsematta. Sitten siinä oli lisäksi muistaakseni joku rakennejuttu, eli repeämä pääsi jatkumaan ikkunasta toiseen. Olikohan vielä, että tolla koneella oli lennetty pitkään jotenkin poikkeuksellisissa oloissa tms. En muista tarkkaan, mutta jotain tuon tyyppisiä oli. Todella monen tekijän summa joka tapauksessa, joiden kaikkien osuminen samalle kerralle oli tosi epätodennäköistä.

Eli mikä tahansa yksi asia noista olisi mennyt toisin, onnettomuutta ei olisi sattunut ollenkaan. Tuon seurauksena muistaakseni muutettiin montaa asiaa koneissa. Mm. rakennetta niin, että jos jostain syystä repeämä tulisikin, se ei pääsisi tuolla tavalla jatkumaan ja aiheuttamaan noin isoa ongelmaa.

Minua kuitenkin helpottaa ajatus, että tuollaisista tapauksista opitaan ja asioita muutetaan parempaan ja turvallisempaan. Ja toisaalta vaikka todella moni asia menisi vikaan ilmassa ja vielä valtameren yllä, siltikään se ei tarkoita, ettäkö henki lähtisi.

t. 7

Vierailija
8/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kuitenkin helpottaa ajatus, että tuollaisista tapauksista opitaan ja asioita muutetaan parempaan ja turvallisempaan.

t. 7

Joo lento-onnettomuuksista tosiaan opitaan. Se on niiden se hyvä puoli, jos nyt näin voi sanoa.

Vierailija
9/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka viestisi oli hieno! Kunpa kaikki matkustajat olisivat yhtä fiksuja kuin sinä!

T: Purseri (lentoemo)

Vierailija
10/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppu hoituu itsestään. Itse pelkään myös ja joka ilmakuopan kohdalla tulee ajatus, että kohta rysähtää. Kerran olin pahassa myrskyssä ja ne happijutskat tulivat ala ja meno oli hurjaa. Lasi viiniä ja Diapam, niin pystyn yhä lentämään. Monessa asiassa voi kuolla, lento-onnettomuus on epätodennäköinen. Pelko on pahin, varmaan pahempi kuin se kuolema koneen tippuessa, se käy niin nopeasti. Opittu juttu se on,rauhallinen asenne ja ajatus siitä, että lentäjät eivät ota riskejä, koska kuolevat itsekin, mikäli onnettomuus tapahtuu, auttaa. Ikkunan vieressä paras paikka ja muuta ajateltavaa matkan ajaksi.

Vierailija
11/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kone vaikka palaisi, sieltä on ihan hyvät mahdollisuudet päästä pois, kunhan on nopea. Siihen auttaa, kun tietää mitä on tekemässä, lähtee oikeaan suuntaan eikä palaa hakemaan läheisiään..

ajattelen noin ja arvaapas, yritänkö päästä karkuun tulihelvetistä ensin...

Ja ne 150-250 muuta myös :)

Vierailija
12/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kone vaikka palaisi, sieltä on ihan hyvät mahdollisuudet päästä pois, kunhan on nopea. Siihen auttaa, kun tietää mitä on tekemässä, lähtee oikeaan suuntaan eikä palaa hakemaan läheisiään..

kaikki yrittävät päästä pois. Jos kaikki ajattelevat noin ja toimivat rationaalisesti, on paremmat mahdollisuudet kaikilla päästä ulos. Myös minulla ja sinulla. Mitä useampi panikoi ja tekee jotain hölmöä tai eri yrittäisi ulos sieltä, sitä todennäköisemmin emme mekään pääsisi, kun nämä tukkisivat tien.

Tuollaisessa tilanteessa ne muut valmistautuneet ja rationaalisesti toimivat eivät ole niinkään kilpakumppaneitasi. Ei ole nollasummapeliä kuinka moni pääsee ulos, vaan oikein toimien kaikki voivat päästä. Väärällä toiminnalla taas muutama voi estää monien muiden ulospääsyn.

Minä siis toivon, että jos joudun tuollaiseen tilanteeseen sinä ja mahdollisimman muuta kaltaistasi olisi kanssani.

t. 7

Vierailija
13/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä monet ihmiset oikeasti tekevät tuollaisessa tilanteessa? Painelevat joka iikka suorinta tietä hätäuloskäynnille? Ehei.

Moni jää keräilemään matkalaukkujaan, lähtee etsiskelemään matkaseuraansa monen penkkirivin päästä tai kääntyy hakemaan heitä, jähmettyvät paikalleen, paniikissa rynnivät ja tukkivat käytävät. Lisäksi osa ei saa auki turvavyötään, sillä moni yrittää paniikissa avata sitä kuten auton turvavyötä.

Suurin osa onneksi ei, mutta näitä osa tekee ihan oikeasti palavassa koneessa. Ihminen toimii aika epärationaalisesti paniikissa. Tämän vuoksi minä fyysisesti avaan ja suljen muutaman kerran vyön ennen lähtöä, jotta oikea avaustekniikka jäisi "lihasmuistiin". Samoin lasken penkkirivit kädelläni matkalla hätäuloskäynnille ja katson joka kerta turvademonstraation tai -kortin.

t. 7

Vierailija
14/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän onnettomuusluvut lasketaan matkakilometrejä kohden. Lentomatka on keskimäärin huomattavasti pidempi kuin automatka.

Yksi lentomatka saattaa olla 10 000 km pitkä ja autolla taas 10 000 km saattaa sisältää esimerkiksi 500 eri matkaa.

Lentomatkan vaarallisimmat osat ovat nousu ja laskeutuminen.

Joidenkin tutkijoiden mukaan lentomatkustus on autoilua vaarallisempaa jos onnettomuudet lasketaan yhtä matkaa kohden, eikä siis lennettyjä kilometrejä kohden.

Vierailija
15/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän lievittää lievää epämukavuutta koneessa ajattelemalla, että lentokapteeneille ja matkustamohenkilökunnalle kone on sentään työpaikka, johon ne menevät päivästä ja vuodesta toiseen. Että olisiko kukaan niin hullu, että menisi (edes niillä palkoilla) varmaan kuolemaansa? Auttaa ainakin mulla vähän :)

Vierailija
16/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki yrittävät päästä pois. Jos kaikki ajattelevat noin ja toimivat rationaalisesti, on paremmat mahdollisuudet kaikilla päästä ulos. Myös minulla ja sinulla. Mitä useampi panikoi ja tekee jotain hölmöä tai eri yrittäisi ulos sieltä, sitä todennäköisemmin emme mekään pääsisi, kun nämä tukkisivat tien.

Tuollaisessa tilanteessa ne muut valmistautuneet ja rationaalisesti toimivat eivät ole niinkään kilpakumppaneitasi. Ei ole nollasummapeliä kuinka moni pääsee ulos, vaan oikein toimien kaikki voivat päästä. Väärällä toiminnalla taas muutama voi estää monien muiden ulospääsyn.

Minä siis toivon, että jos joudun tuollaiseen tilanteeseen sinä ja mahdollisimman muuta kaltaistasi olisi kanssani.

t. 7

jos tositilanne osuu kohdalle me kumpikin huudamme kauhusta ja tapamme kaikki tiellemme osuvat jotta itse pääsisimme ulos. Turha kuvitella muuta kotiemme rauhassa.

Vierailija
17/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tositilanne osuu kohdalle me kumpikin huudamme kauhusta ja tapamme kaikki tiellemme osuvat jotta itse pääsisimme ulos. Turha kuvitella muuta kotiemme rauhassa.

Ei voi yhtään tietää etukäteen miten toimimme, ja toivottavasti emme koskaan saa selville. Mutta keskimäärin valmistautuneet ja harjoitelleet ihmiset toimivat järkevämmin hätätilanteessa kuin valmistautumattomat. Joten kannattaa valmistautua ja "mielikuvaharjoitella", on ainakin todennäköisempää, että osaisi toimia. Yritän vain nostaa todennäköisyyttäni selvitä, mitenkään varma en tietenkään siitä voi olla. En edes omasta toiminnastani. Voihan olla, että tosipaikassa laulaisin O sole mioa ja ryömisin penkin alle leikkaamaan varpaan kynsiäni.

t. 7

Vierailija
18/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos todella tulee tosi paha paikka, lentokoneessa on ylirauhallinen ilmapiiri. Siis sellainen, kun kaikki vain odottavat kuolemaa.

Vierailija
19/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tänä päivänä kone tippuu on suurin syy terrorismi. Ja kun dadaa, asutaan Suomessa, reilu 5 miljoonan maassa ei tänne noi terroristit noin vaan viitsi tulla huvikseen koneita tiputtelee.

Joku wtc oli vuosikausia suunniteltu juttu ja tuskin kukaan viitsis voimavarojaan Suomeen tuhlata.

Onnettomuusia tapahtuu, mutta jos ajattelee monta miljoonaa konetta on jatkuvasti ilmassa, on kenttäonnettomuuksia tapahtunut todella vähän ja hyvä näin, tarkoittaa ihmiset ovat rautaisia ammattilaisia ympäri maailmaa.

Finski on tippunut edellisen kerran varmaan 60 luvulla eli ihan heti en veikkais heidän tippuvan seuraavaksi.

Hyvissä käsissä olet, lupaan.

Tunnen Finnairin palveluksessa olevan mekaanikon ja hän sanoi, on ollut palveluksessa varmaan 25 v, ei ole ikinä nähnyt vaarallista konetta laskeutuneen Suomeen. Jos Suomeen tulee joku ns viimeisillä metreillä oleva kone se ei pääse ikinä enää laskeutumaan uudestaan, sama homma ympärillä olevilla kentillä, eli ette oikeesti ole millään rikkinäisellä koneella tullut.

Siellä on voinut olla joku vähäpätöinen juttu rikki, esim jostain vessasta joku juttu, mikä ei ole vaikuttanut turvallisuuteen mitenkään.

Vierailija
20/51 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pelkään aivan kuollakseni aina autossa. Autossa on suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen kuin lentokoneessa.