Luopuako elämäntyöstä lapsen takia?
Pidämme maalaistaloa viidennessä sukupolvessa. Meillä on lehmiä ja lampaita (elinkeino), kaksi hevosta, kaksi koiraa ja kaksi kissaa. Viljelemme lisäksi maata. Kaksivuotias lapseni on oireillut pitkään (esim. jatkuva nuha, hengitysoireita). Kävimme allergiatesteissä ja lapsi todettiin allergiseksi hevosille, koirille ja kissoille. Todennäköisimmin on allerginen myös lehmille ja lampaille. Lapsi on nyt hoidossa äidilläni, ettei allergia pahene. En tiedä mitä teemme. Minua tarvitaan päivittäin tilalla ja tarttuuhan eläinten pöly minuunkin. Onko kenelläkään kokemuksia? Päätöksiä pitäisi tehdä pian..
Kommentit (81)
laimentua tai hävitä iän mukana, liittyy ilmeisesti suoliston kypsymiseen. Tietyt ruoka-allergiat eivät häviä tai lievene yleensä (esim. pähkinä, kala). Siitepöly- ja eläinallergiat eivät myöskään tyypillisesti spontaanisti vain häviä, niihin voi jollain tasolla kyllä siedättyä ja joihinkin on siedätyshoitojakin. Mutta jos on selkeästi astmaoireileva allergia ja todetut herkkyydet esim. eläinpölyille, ei kyllä kannata odottaa, että ne itsekseen vuosien mittaan häviävät, etenkään pienellä lapsella. Allergisen lapsen kasvu häiriintyy, astmaattisten keuhkojen kehitys voi häiriintyä, keuhkoihin voi tulla pysyviä muutoksia taudin jyllätessä pitkään hoitamattomana.
...Mutta jos on selkeästi astmaoireileva allergia ja todetut herkkyydet esim. eläinpölyille, ei kyllä kannata odottaa, että ne itsekseen vuosien mittaan häviävät, etenkään pienellä lapsella. Allergisen lapsen kasvu häiriintyy, astmaattisten keuhkojen kehitys voi häiriintyä, keuhkoihin voi tulla pysyviä muutoksia taudin jyllätessä pitkään hoitamattomana.
Voi kun kaikki ymmärtäisivät tämän.
Hänellä oli ollut lehmä vain 3 vuotta.
Maalaisympäristö on hankala myös siitepölynsä takia. Itse olin kamalan allerginen aina maalla. Ihan kuin olisi ollut hirmuinen flunssa päällä ja en vuosiin löytänyt sopivaa lääkettä. Sitten löysin. Tehosi 10 vuotta. Sen jälkeen en ole löytänyt tehoavaa allergialääkettä.
Siitepöly on kumminkin vaan kesällä. Eläimet ovat se oikea ongelma. Onkohan lähitulevaisuudessa yleisemmin saatavilla siedätyshoitoa myös eläinallergioihin.
Luulisi sen vaatteiden vaihdon ainakin jotain auttavan. Pää on peitettävä eläimiä hoidettaessa huolellisesti ja kädet pestävä. Ei kai nyt sentään eri taloihin.
kuin työ? Työtähän se vaan siellä maallakin on. Yritys, ei sen kummempaa.
Kaikki samat elukat löytyy kuin ap:ltä.
Mulle on kaksi eri lääkäriä sanonut, että tänä päivänä ei enää automaattisesti käsketä eläimistä luopumaan.
Kunnon lääkitys oireita hoitamaan ja asuintilat mahdollisimman pölyttömäksi. Meillä kissat muutti navettaan ja koirista ainoastaan yksi saa vielä tulla sisälle tarvittaessa.
Kuulostaa varmasti kovalta ja ap:n tapauksessa siltä, että elukat laitetaan lapsen edelle, mutta toimivan maatilan lopettaminen tai tuotantosuunnan muuttaminen ei todellakaan ole ihan yksinkertaista.
Kertokaas mikä siinä on vaikeampaa kuin jonkun muun yrityksen lopettamisessa tai tuotantosuunnan vaihtamisessa? En kettuile. En vain tiedä asioista.
Tämä on provo. Kai nyt jokaiselle äidille on lapsi tärkeämpi kuin työ? Työtähän se vaan siellä maallakin on. Yritys, ei sen kummempaa.
Mutta työhaluisiakin ihmisiä on olemassa ja hyvä niin, muuten meillä ei täällä muita oliskaan kuin kotonaan jellonan lailla lapsiaan vaalivia palsta mammoja.
ja jolla on samanlainen arvomaailma. Lapsi voisi tulla sitten myöhemmin takaisin, kun allergiat ovat ohi. Toki miettisin tarkkaan, mutta olisi tuokin vaihtoehto listalla. Nyt olen varmaan tosi kamala, kun olen rehellinen.
...totta puhuen mielestäni tosi kamala, kuten itse sanot. En kerta kaikkiaan voi käsittää miten joku voi edes ajatella pitävänsä "työnsä/uransa" ja antavansa lapsensa muualle. Onneksi näyttää sille, ettei tätä taida käsittää yksikään normaalilla tunne-elämällä varustettu ihminen.
pelkästään tuon naisen lapsi.
Kunnon äiti etsii puolison, jonka takia lapsen ei tarvitse kärsiä. Kyllä se näin on tai ainakin pitäisi olla.
Minä olin se lapsi joka tuli allergiseksi... 8 vuotiaana. Yhdestäkään kissasta, koirasta tai muusta eläimestä ei luovuttu, koska eläimiä talossa oli aina ollut.
Nyt aikuisena olen 30 vuotias astmaatikko.
Lääkäreiden mukaan allerginen astmani olisi voinut jäädä puhkeamatta mikäli altistumista olisi vältetty lapsuudessani ja nuoruudessani. Ehkä jopa allergia olisi voinut mennä ohi iän myötä mikäli en olisi kärsinyt oireista vuosikymmentä pakotettuna.
Olen katkera vanhemmilleni siitä että en saanut valita. Olen katkera siitä että minulla on tämä tauti joka tekee jokaisesta flunssastani aina kohtalokkaan, joudun inhaloimaan kortisonia keuhkoihini päivittäin ja välttämään kaikkia eläinkoteja. Olen katkera siitä että voin saada astmakohtauksen julkisissa liikennevälineissä ja -tiloissa jostain eläinten omistajasta, tai paikalle raahatusta koirasta.
Miettikää todella kuinka tärkeitä eläimet teille on. Minä en rakasta vanhempiani tämän sairauden takia.
Tuttavaperheessä vastava tapaus kahdella lapsella ja kaikista allergeeneista luovuttiin. Nyt molemmilla lapsilla on 30-vuotiaana allerginen astma.
Eli katkera voit olla, mutta varmaksi et voi sanoa, mikä olisi johtanut mihinkin. Jos lääkäri sellaisia satuja sinulle selittää, niin hän on varmaan taikuri tai ennustaja toiselta ammatiltaan.
Minä olen allerginen kaikille eläimille (joista irtoaa eläinpölyä), maatilaeläimet ovat pahimipia kissojen ja koirien ohella.
En voi mennä lähellekään maatilaa, ja jos samaan bussiin sattuu tulemaan koira, joudun jäämään seuraavalla pysäkillä pois. Jos mieheni käy kylässä kaverinsa luona, jolla on koira, hän joutuu kotiin tullessaan laittamaan kaikki vaatteensa pesuun ja menemään suihkuun, muuten oireilen.
Jotkut ystäväni eivät edelleenkään jaksa/halua ymmärtää allergiani pahuutta, tuovat eläimiään mukanaan tapaamisiin, vaikka olen sanonut miljoona kertaa etten pysty olemaan esim. koiran lähellä edes ulkontilaisuuksissa.
Allergiat alkoivat ihan pienenä lapsena ja eivät ole helpottaneet ollenkaan. Oireina on paha silmien kutiaminen/turpoaminen sekä hengenahdistus
t. astmaatikko
Minä olen allerginen kaikille eläimille (joista irtoaa eläinpölyä), maatilaeläimet ovat pahimipia kissojen ja koirien ohella.
En voi mennä lähellekään maatilaa, ja jos samaan bussiin sattuu tulemaan koira, joudun jäämään seuraavalla pysäkillä pois. Jos mieheni käy kylässä kaverinsa luona, jolla on koira, hän joutuu kotiin tullessaan laittamaan kaikki vaatteensa pesuun ja menemään suihkuun, muuten oireilen.
Jotkut ystäväni eivät edelleenkään jaksa/halua ymmärtää allergiani pahuutta, tuovat eläimiään mukanaan tapaamisiin, vaikka olen sanonut miljoona kertaa etten pysty olemaan esim. koiran lähellä edes ulkontilaisuuksissa.
Allergiat alkoivat ihan pienenä lapsena ja eivät ole helpottaneet ollenkaan. Oireina on paha silmien kutiaminen/turpoaminen sekä hengenahdistus
t. astmaatikko
Jos siis ulkonakin saat eläimistä oireita. Lisäksi saat varmasti oireita bussissa ihmisistä, joilla on kotona lemmikkejä tai huonekasveja. Jos et heistä (eli vaatteissaan olevista allergeeneistä) allergiaa saa, on allergiasi aste ihan puppua.
Missä olet tavannut kaikkia eläimiä? Kunkin kissan ja koiran allergeenit ovat yksilölliset ja vain harva saa kaikista niistä allergiaa eli on siis altistunut ko. allergeeneille.
Lisäksi epäilen, että olisit ollut tekemisissä kaikkien mahdollisten lemmikki- ja tuotantoeläinlajien ja -rotujen kanss.a
Kuulostat työkaveriltani, joka sai oireita silloin, kun tiesi mahdollisia allergeeneja paikalla olevan. Allergia on hänelle tärkeä juttu ja tapa määritellä itsensä (sekä määräillä muita).
allergioille on tyypillistä että ne muuttuvat koko ajan. Ajattele vaikka ruoka-allergioita. Ystäväperheen lapsi oli niin allerginen kaikille ruoka-aineille, että hän joi jotain super-hyper-erikoismaitoa ja sallittujen ruoka-aineiden listalla oli 6 eri tuotetta. 3-vuotiaana kaikki muut allergiat olivat kadonneet paitsi yliherkkyys kalalle.
Ruoka-aineallergiat katosivat, eläimille on täysi-ikäisenäkin allerginen. Vanhemmat luopuivat aikanaan kissasta ja koirasta.
Siitä kyllä voi paljon päätellä, että allergisoituu heti uusillekin.
Meillä ei ole kissaa eikä koiraa emmekä vieraile säännöllisesti kissa- tai koiraperheessä. Ehkä 2 kertaa oltiin vierailtu kissapeheessä ja koiraperheessä ei kertaakaan. Lapsellemme tehtiin allergiatestit: oli allerginen kissalle ja koiralle. Altistus oli tapahtunut joskus kadulla silittäessä satunnaisia eläimiä. Olin yllättynyt.
Itse olin testissä kaikille eläimille allerginen, paitsi lehmälle. En näet ole tavannut koskaan lehmää.
jos hänen lapselleen puhkeaisi allerginen astma, niin hän laittaisi talon kahteen osaan. Lapsi eläisi isänsä kanssa toisella puolella ja hän itse olisi molemmilla puolilla.
Hän myös sanoi, että koiranjalostus on hänelle lasta tärkeämpää. Ei hänen vanhempansakaan hänestä niin lapsena välittäneet. Hän on itse muokannut ja kasvattanut koiransa. Se on se jokin. Onhan se lapsikin ihan kiva, mutta kakkonen.
jos hänen lapselleen puhkeaisi allerginen astma, niin hän laittaisi talon kahteen osaan. Lapsi eläisi isänsä kanssa toisella puolella ja hän itse olisi molemmilla puolilla.
Hän myös sanoi, että koiranjalostus on hänelle lasta tärkeämpää. Ei hänen vanhempansakaan hänestä niin lapsena välittäneet. Hän on itse muokannut ja kasvattanut koiransa. Se on se jokin. Onhan se lapsikin ihan kiva, mutta kakkonen.
Joskus ihan oikeasti mietin, miksi ihmisten on pakko hankkia lapsia, eikö elää voisi ilmankin :( Varmasti lapset voi hoitaa ihan ok, vaikkeivät he elämässä tärkeintä olisikaan, mutta uskon, että lapsi vaistoaa tärkeysjärjestyksen ja kärsii siitä. Eikä hänkään aikanaan osaa kiintyä omiin lapsiinsa. Eikö tällaiset sukupolvelta toiselle -ketjut voisi vain lopettaa, jos ei taidot ja motivaatio riitä itsensä muuttamiseen? Itse en ainakaan mitenkään paheksu lapsettomia naisia, vaikka jotkut heitä väittävät itsekkäiksi ja ties mitä. Minusta se jos mikä on hienoa, jos kulkee omaa tietään niin, ettei satuta toisia. Lapsen edun on mentävä kaiken muun edelle, sama pätee mielestäni ap:n tapaukseenkin.
Äitini oli aikoinaan kuntoutusohjaaja lapsille, ja teki töitä tuollaisten tapausten kanssa. Koko homma selvisi sillä, että kotiin tehtiin ilmalukko, jossa suihku. Eli kun navettatöistä tultiin, niin kotiin palattiin lukon kautta. Siellä riisuttiin työvaatteet, ja siirryttiin suihkuun. Sitten puhtaaseen, saneerattuun kotiin. Näihin lisärakennuksiin saa jopa Kelan tukea. Ota yhteyttä siis lapsen allergiaa hoitavaan tahoon ja pyydä päästä kuntoutusohjaajalle. Kaikki hoituu, eikä lapsen, eikä lehmien tarvitse muuttaa. Te ette ole edes yksin asianne kanssa.
Lääkäri sanoi, että kaikki eläimet pois. Siksi sekin vaihtoehto oli pohdinnassa.
Lääkäreilläkin on monenlaisia mielipiteitä.
Itse en ainakaan tuotantoeläimistä luopuisi noin vain. Lemmikeille uudet kodit, perusteelliset siivoukset kotona. Ja teille vanhemmille uudet rutiinit: navetasta tai tallista suihkun ja vaatteiden vaihdon kautta kotiin. Kunhaan saatte oireet pois, voitte kokeilla siedätyshoitoa. Jos eläinoireet pahenevat esim. siitepölyaikaan, niin sitten vain allergialääkettä kehiin.
Itselläni ainakin allergiaoireet pahenevat, jos altistun monelle asialle samaan aikaan. Eli jos koirille allerginen lapsi reagoi vaikkapa hevoseen silloin kun on koirien kanssa tekemisissä, niin ei se automaattisesti tarkoita, että reagoisi (yhtä voimakkaasti) hevosille myös ilman koira-altistusta.
Älkää nyt ainakaan tehkö hätiköityjä päätöksiä yhden lääkärin mielipiteen perusteella.
allergioille on tyypillistä että ne muuttuvat koko ajan. Ajattele vaikka ruoka-allergioita. Ystäväperheen lapsi oli niin allerginen kaikille ruoka-aineille, että hän joi jotain super-hyper-erikoismaitoa ja sallittujen ruoka-aineiden listalla oli 6 eri tuotetta. 3-vuotiaana kaikki muut allergiat olivat kadonneet paitsi yliherkkyys kalalle.