Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luopuako elämäntyöstä lapsen takia?

Vierailija
06.07.2011 |

Pidämme maalaistaloa viidennessä sukupolvessa. Meillä on lehmiä ja lampaita (elinkeino), kaksi hevosta, kaksi koiraa ja kaksi kissaa. Viljelemme lisäksi maata. Kaksivuotias lapseni on oireillut pitkään (esim. jatkuva nuha, hengitysoireita). Kävimme allergiatesteissä ja lapsi todettiin allergiseksi hevosille, koirille ja kissoille. Todennäköisimmin on allerginen myös lehmille ja lampaille. Lapsi on nyt hoidossa äidilläni, ettei allergia pahene. En tiedä mitä teemme. Minua tarvitaan päivittäin tilalla ja tarttuuhan eläinten pöly minuunkin. Onko kenelläkään kokemuksia? Päätöksiä pitäisi tehdä pian..

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän ap:n perhe halua luopua niistä lemmikeistäkään.

Vierailija
22/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon. Ehkä hän teki lapsen sinetiksi hänen ja hänen miehensä välille. Näin vähän luulen. Tai sitten halusi lapsen, jotta joku huolehtisi hänen asioistaan, kun hän on vanhus. Monella on tällaiset syyt lasten hankintaan. En käsitä, mutta näitä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin työ? Työtähän se vaan siellä maallakin on. Yritys, ei sen kummempaa.

Tuon kirjoittajalla ei selvästi ole mitään käsitystä maatilan elämästä.

Se on elämäntapa, ei vain työ. Se on myös koti, sosiaaliset suhteet, suku, ystävät, kaikki.

Ei sitä lopeteta ihan niin kuin jotain muuta työtä, irtisanoutumalla. Eikä edes niin kuin muuta yritystä, eli myydä sitä pois ja sillä selvä.

Maatilan asukkailla ei yleensä ole lähiseudulla sopivia työmahdollisuuksia, ja edellä mainituista syistä muutto muualle ei ole helppoa. Ammattitaitoakaan ei ehkä ole muuhun kuin siihen maatilan työhön, ja ihan helppoa ei ole alkaa aikuisena ja perheellisenä uuteen elämään opiskeluista, talonrakentamisesta ja muista alkutekijöistä lähtien.

Maatilan lopettaminen ja varsinkin muutto pois vaikuttaa muihinkin kuin poismuuttaneisiin: kuka avaa talvella tiet siinä vieressä asuville vanhuksille, ja kuka huolehtii sellaisista pikkujutuista, joihin eivät enää itse pysty?

Aloittajalle on kai tullut jo selväksi, että muitakin vaihtoehtoja on. Ehkä vertaistukea ja käytännön neuvoja voisi saada jostain potilasyhdistyksistä ja tukihenkilöiltä.

Aluksi on tietenkin jonkinlainen paniikki kuten minkä tahansa vakavan sairauden yllättäessä, mutta kyllä asiat järjestyvät - kun ne itse järjestää.

Vierailija
24/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mainitsitin, mutta meni ohi..

Eläinallergian lisäksi lapsella saattaa olla siitepölyallergiaa, joten sekin voi hankaloittaa altistumisen ja reaktioiden voimakkuuden selvittämistä. Tosiaankaan eläimistä ei tarvitse luopua ja eläimiä välttää vain positiivisen testituloksen takia, oireet ovat ne jotka määräävät. Eli vaikka testi olisi positiivinen, mutta oireita ei tule tai ovat hyvin lieviä, niin ei allergeenia tarvitse kokonaan välttää.

Ap mainitsi lapsella oleen oireita, mutta en huomannut kuvausta oireiden vakavuudesta. "Hengitystieoireet" voivat olla lähes mitä tahansa ja oireiden vakavuus tietysti vaikuttaa toimenpiteisiin. Koska kyse pienestä lapsesta, niin jotain toki täytyy tehdä, ettei allergia pahene. Mutta kannattaa tehdä toimenpiteitä vaiheittain, jotta näette niiden vaikutuksen. Ja sen vaikuttaako mikään... Eli jos lapsella on myös siitepölyallergiaa, niin kevään ja kesän aikana todennäköisesti saa oireita, vaikka ei olisi missään tekemisissä eläinten kanssa. Parin viikon reissu eläimettömään ympäristöön voisi tuoda selvyyttä tilanteeseen, siloin näkisitte häviävätkö oireet vai johtuvatko ainakin osin muustain kuin eläimistä. Ruoka-aineallergiatkaan eivät ole poissuljettuja, kyllä nekin voivat aiheuttaa hengitystieoireita ainakin muiden allergeenien kanssa.

Vierailija
25/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lapsiperheen, jossa kissoista ei luovuttu lapsen allergian takia, koska eläimet ovat lapsellekin tärkeitä ja hän suri asiaa kovasti.

Kokeilisin aluksi jo edellä mainittua toista sisäänkäyntiä suihkuineen. Jos kissoista ja koirista ei haluta luopua, kannattaa niiden pääsy makuuhuoneisiin estää. Lisäksi makuuhuoneet siivotaan huolellisesti ja niihin hankitaan ilmanpuhdistimet. Eläimille voi järjestää myös omat oleskelutilat, jos talossa on tilaa.

Itse sain taaperona diagnoosin "yliherkkä", sillä sain voimakkaita allergiaoireita mm. siitepölystä ja minulla oli ihottumaa. Kovan kinuamisen jälkeen sain ensimmäisen lemmikkini 8-vuotiaana, ja sen jälkeen olen elänyt oirehtimatta sekä kissojen että koirien kanssa samassa huushollissa. Siitepöly ei enää aiheuta minulle minkäänlaisia oireita. Lapsuuden allergia ei siis välttämättä ole mikään lopullinen tuomio.

Vierailija
26/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Onpa aiheesta keskusteltu paljon! Vähän virheitäkin löysin. Esim. Lapsi on minun ja mieheni yhteinen. Niin ja lapsi on tietenkin etusijalla, mietinkin lähinnä miten nämä asiat järjestäisi niin, että lapsen olisi hyvä olla, mutta me voisimme miehemme kanssa pitää ammattimme. Olemme tänään toimineet ja tehneet alustavan toimintasuunnitelman. Kissat ja koirat muuttivat mieheni vanhemmille. Heitä ei päästetä meille sisään ja appivanhemmat vierailevat meillä, me emme toistaiseksi vieraile heillä. Muutamme lapsen kanssa loppukesäksi saunarakennukseen (ihan oikea talo n. 300 metrin päässä kotitalostamme). Hevosia hoitaa toistaiseksi appeni. Mieheni ja minä olemme tekemisissä vain lehmien ja lampaiden kanssa. Katsotaan miten tilanne etenee ja auttaako tämä. Joku pohti, että hankkisimme uuden ammatin. Olemme sitä miettineet, mutta helppoa se ei ole. Enemmin ehkä tekisimme siten, että minä muuttaisin lapsen kanssa pois. Emme kuitenkaan eroaisi. Se voi jonkun olla vaikeaa ymmärtää, mutta minä ymmärrän miestäni kyllä ja se kai on tärkeintä.

Vierailija
27/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajuaisi joskus olevansa syypää erossa asumiseenne. Sitten alkaisi psyykkinen oirehdinta.

Ei ikinä tuota vaihtoehtoa. Se on huonoin.

Vierailija
28/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsi allerginen heinälle? Jos on, elämä maatalossa voi olla vaikeaa...

Vierailija
29/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä on onneksi vaan heinäkuussa. Heh, heinäkuu.

Vierailija
30/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole allerginen heinälle. Valitettavasti miehellä ja minulla ei ole muuta ammattia, emmekä voi vain yhtäkkiä luopua elinkeinostamme. Minä voin lähteä kouluttamaan itseäni uudelleen, mutta emme voi tehdä sitä yhtä aikaa. Olen aivan hajalla, en osannut ajatella, että näin voisi käydä.

Vierailija
31/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ratkaisut on keksittävä.

Vierailija
32/81 |
07.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taholta löytyy apua. Vaatikaa, että pääsette kunnon kuntoutusohjaajalle, sillä juuri nämä ihmiset osaavat auttaa tälläisissä tilanteissa. Hyvässä lykyssä saatte siihen vielä rahallistakin apua kun lapset allergiat yms. on kartoitettu. Minä henk. koht. tunnen parikin maatilaa, joissa asiat on laitettu toimimaan siten., että kaikki pystyvät asumaan saman katon alla. Jos olette käyttäneet yksityistä lääkäriä lapsellenne, niin olette kuitenkin oikeutettuja käyttämään lähimmän keskussairaalan kuntoutuspalveluja.

Vierailija
33/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehmille on äärimmäisen harva allerginen. Koiria, kissoja tai hevosia ei tarvita.

Vierailija
34/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tekivät niin, että lapsi muutti isovanhemmilleen. Kävisikö se, jos he kerran asuvat lähellä?

Vierailija
35/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin edellinen sanoi, hävitä kaikki muut. Lampaat voivat aiheuttaa myös allergiaa.

Kauhea tilanne..voimia päätökseen..tosin, tuskin sitä lasta annat pois joten aika helppo päätös jo.

Vierailija
36/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tekivät niin, että lapsi muutti isovanhemmilleen. Kävisikö se, jos he kerran asuvat lähellä?

Vierailija
37/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot, joita olemme pyöritelleet ovat (kokeilemme myös siedätyshoitoa)

a) luovumme kaikista muista paitsi lehmistä ja yritämme keksiä jotain muuta lampaiden tilalle

b) luovumme kaikista eläimistä ja yritämme saada lisää viljelysmaata ja tehdä esim. kaivinkoneurakointia

c) muutan lapsen kanssa toiseen taloon.. tuntuu kyllä hankalalta. Isä tulisi käymään päivittäin vaihdettuaan vaatteet, käytyään suihkussa jne.

Äitini on 76-vuotias. Tuskin ottaa kaksivuotiastani ;)

Vierailija
38/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 76-vuotias. Tuskin ottaa kaksivuotiastani ;)

Kysyit alunperin, että luopuisitko elämäntyöstä. No ei kai teillä ole muita mahdollisuuksia, ellei työskentely eläinten kanssa onnistu! Vai meinasitko tosiaan antaa lapsen pois ja pitää eläimet?

Minäkin kokeilisin siedätyshoitoa. Seuraava vaihtoehto olisi kaikkein allergisoivimmista eläimistä luopuminen vähitellen ja tilanteen seuraaminen. Ja sitä seuraava, ja sen pohtiminen pitäisi alkaa jo nyt, nimittäin uuden elinkeinon aloittaminen vanhojen tilalle.

Vierailija
39/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidätte lehmät. Ei nyt kokonaan kannata vielä tässä vaiheessa luopua. Lehmille kun tuskin on allerginen. Ja vaikka olisikin, niin järjestätte vaatteiden vaihdot ja pesut niin, ettei altistu lehmälle.

Vierailija
40/81 |
06.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ensiksi koirat ja kissat pois.

Etsit uuden kodin niille.

Seuraavaksi katsot mitä tapahtuu.

Sitten luovut hevosista ja katsot mitä tapahtuu.

Voi olla aivan hyvin, että kissat ja koirat on se pahin, koska ne on teidän kanssa varmasti eniten ja sisätiloissa.

Järkeä vähän päähän.

Tuskin se hevonen teidän makkariin änkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän