Mitä tarjoaisin lounaaksi ja kahvin kanssa perheelle jonka äiti...
on raakaravinnon syödä, teini keliaakikko vegaani ja mies karppaaja?
Kommentit (41)
meille syömään, koska en todellakaan tiedä mitä hänelle voi tarjota.
Keliaakikko, kasvissyöjä (ilmeisesti ei vegaani, ei varmuutta), maitoallergikko.
Voit lähteä siitä, että hän on vegaani (vaikkei olisikaan) koska sillä hoituu myös tuo maitoallergia.
Voit tarjota esimerkiksi riisiä ja jotain wokkikasviksia joiden joukkoon tofua (osta valmiiksi marinoitua).
Vegaaniliiton sivuilla on paljon myös keliaakikoille sopivia reseptejä ("gluteeniton") jostain syystä.
spiraalileikkurilla? Minulla on se ja sillä saa tosi pahtavan näköisiä annoksia vaikka ei olisikaan keliaatikko.Tykkään varsinkin kyssäkaalista tehdystä "spagetista".
...kuulostaa hienolta tuo! Kiitos vinkistä.
Ja vielä alkuperäiseen pulmaan palaten, totta että ehdottamallani annoksella karppaava mies voisi jäädä nälkäiseksi (tosin se marinarakastike on tosi öljyistä ja kaloripitoista muttei TUNNU ruokaisalta), hänen vuokseen voisi ehkä lisätä kastikkeeseen tai panna sivuun kidneypapuja. Lihaahan en tarjoaisi.
Mä tekisin lounaaksi salaattia niin että se perussalaattipohja olisi valmiina (salaatti,kurkku,tomaatti esim.) ja sitten kipoissa olisi jotain juustoa, melonia, pähkinöitä..teinille ehkä laittaisin myös gluteenitonta leipää tarjolle ja jos oma perhe myös syö niin tavallista patonkia ja levitettä. Jälkkäriksi tarjoaisin mansikoita, tummaa suklaata ja kermavaahtoa jälleen niin että siitä voisi ottaa mitä haluaa..jokaiselle on sitten joku vaihtoehto.
Sanoisin, että mennään ravintolaan syömään. Jokainen maksaa omat ruokansa. Luojan kiitos mulla ei ole tuollaisia ystäviä/tuttuja!
tollaset olisi ihan painajaisvieraita!
Saisivat tuoda omat eväänsä. Onneksi tuttava- ja lähipiiriin ei kuulu tuollaisia ruokavajakkeja.
Tuntemani keliaakikot tuovat aina eväät mukanaan. On tärkeää tietää, ettei missään ruuan osa-aineessa todellakaan ole gluteenia, esim. maustesekoituksissa tai lihaliemikuutioissa tms. Kaikille helpompaa näin ainakin meidän ystäväpiirissä.
Jos laitat jotain ruokaa, johon tulee puolivalmisteita tai ylipäätään muuta kuin tuoreita kasviksiam niin säästä kääreet, jotta voivat tarvittaessa tarkastaa, mitä syövät.
Tossa tilanteessa huomioisin vain tuon keliakian. Raakaravinnon syöjä voi puputtaa vaikka lisukesalaattia. Karppi todennäköisesti olisi vielä täysi aamupalasta eikä söisi mitään, ehkä sen kahvikupposen voisi juoda.
Se cobb -salaatti sais multa kannatusta, jos nyt jotain on pakko äänestää.
Tofusalaatti sopinee kaikille lounaaksi ja kahvin kanssa (jota äiti tuskin juo?) vaikka pähkinöitä tai raakasuklaata. Itse menisin ruohonjuureen ostamaan sopivaa vegaanista syötävää.
Tai sitten kysyt suoraan, mitä ne voi syödä.
Sanoisin, että mennään ravintolaan syömään. Jokainen maksaa omat ruokansa. Luojan kiitos mulla ei ole tuollaisia ystäviä/tuttuja!
tollaset olisi ihan painajaisvieraita!
Oltiin joskus mökillä viikko missä oli miehen kavereita enimmäkseen. Oltiin sovittu ruoat etukäteen ja että minä valmistan ne (olen kokki joten oli ihan luonnollista).
No kaksi päivää kuuntelin sitä valitusta: mä en tykkää sipulista, niin älä laita sitä ruokaan. Mä en oikeastaan syö sitä ja sitä joten tee mulle tätä ja tätä. Sitten valitettiin että ruoassa ei ollut tarpeeksi suolaa tai että pippuri ei sovi tähän pihviin.. Oma kaverini katsoi silmät pyöreinä niitä valittajia..
No kolmantena päivänä sitten aamiaisella istutin nirsoilijat pöytään ja sanoin että se on sellainen juttu että jos teillä ei ole sitä sipuliallergiaa tai muuta allergiaa niin valitus jää siihen. Samoin että jos haluatte halloumi juustoa tofun sijaan tai turkkilaista jogurttia normaalin maustamattoman jogurtin sijaan niin olkaa hyvät ja menkää kauppaan.
Lisäsin että jos ei kelpaa niin he voivat tehdä itse ruokansa.
No, nuo ihmiset eivät kuulemma ole uusille ystävällisiä, mutta vaikka ollaan yhdessä oltu nyt 10vuotta niin nuo samat apinat jatkava ilkeilyä ja kettuilua..
Mutta niin. Otin joskus käytännöksi että en tee erityisruokia kuin allergisille.
Iske naiselle kurkku eteen ja miehelle vaikka juustoa ja leikkeleitä.
Ja ei, en huomioi omien kavereidenikaan raakaravintoja ja atkinsseja. Kasvissyöjille kyllä teen erikseen, mutta teen kotona muutenkin miltei kaiken oliiviöljyyn jne.
päivälle noin muuten suunnitteilla lounaaksi?
Meillä oli uunissa savustettua lohta ja kasviksia sekä uusia perunoita + kermaviili (maustettu ruohosipulilla sekä pippurilla ja suolalla). Olisin tarjonnut tuota. Jokainen voi sitten syödä mitä huvittaa.
ärsyttää se, että joo, sanon kyllä aina ettei mitään tarvitse tehdä erityisesti mulle, syön sitte vaikka leipää vain tms, ja sitte jos EI tehdä, niin kaikille ei mene millään perille, että mä en sitä lihasoppaa syö. En mäkään pakota sekasyöjiä syömään kasvisruokiani, oma valintansa...
etten tekisi itse siitä syömättömyydestäni ongelmaa, vaan isäntäväki.
se äskeinen kasvissyöjä:)
hermot mulla menisi sanoisin että eiköhän mun ole helpompi tulla heille lounaalle kun heidän meille t.kaikki ruokainen
Keliakia on ainoa sellainen, jonka ottaisin vakavissani.
Raakaravintoa... perinteiseen tapaan valmistettu kuivaliha ja suolakala varmaan maistuisivat, heille kaikille. Jotain salaattia, ja keittoa jonka luultavasti jättäisivät syömättä. Kahvipöytään sellaista, jota keliaakikko voi syödä, muista viis. Perinteiseen tapaan leipäjuusto varmaan sopii.
Voisi olla aika köyhä tarjoilu vieraiden mielestä, mutta luultavasti he eivät tulisi lainkaan meille, jos vierailun tarkoitus olisi syödä hyvin.
Kas kun kukaan ei keksi olla vielä maitoallerginen eikä edes laktoosivaivainen, kun ne ovat sentään tavallisia ruokarajoitteita. Se kun helpottaa kovasti, kun maitoa voi sentään käyttää vapaasti.
Tuon siitä saa, kun kysyy neuvoja elämäänsä kyllästyneiden ja koko muuta maailmaa vihaavien ihmisten palstalta. :(
Kieltämättä minuakin kiinnostaisi kuulla tuon perheen vaikka viikon ruokalista. Voisi tulla hienoja ideoita omaankin ruuanlaittoon. Mutta lähtökohtaisesti etsisin reseptjä raakaruokablogeista ja -keittokirjoista, koska se ehkä ruokavaliona on noista "rajoitetuin", ts. raakareseptit ovat valtaosin jo itsestään vegaanisia, viljattomia ja karppeja, ilman että tarvitsee muutella ainesosia pahemmin. Sitä tosin ihmiset harvoin noudattavat tiukasti, mutta toiminee lähtökohtana, jollet tiedä tarkemmin ystäviesi ruokatottumuksista.
Kesäkurpitsaspagetti ja raakakakut ovat hyviä myös, mutta tässä yksi menu lisää:
- alkuruuaksi kylmää tomaattikeittoa
- pääruuaksi punajuuriravioleja pähkinätäytteellä + vuodenaikaan istuva salaattipeti
- jälkiruuaksi avokado-raakasuklaajäätelöä
Noin nirsot saisi tuoda itse ruokansa. Ainoa, minkä ottaisin huomioon tarjoilussa on keliakia.
spiraalileikkurilla? Minulla on se ja sillä saa tosi pahtavan näköisiä annoksia vaikka ei olisikaan keliaatikko.Tykkään varsinkin kyssäkaalista tehdystä "spagetista".