Jee!! Mun tyttö 6v. painaa jo 16,3 kg!
Kommentit (85)
Tietääkseni kohdassa 11 kirjoitin, että paino on noussut hyvin viime vuosina, en ihannoi alipainoisuutta. Olen itse ollut alipainoinen elämästäni reilut 30 vuotta ja tiedän että siitä saa kuulla kuittailua aina. Tytöstäni ei ole kukaan huomautellut muuta kuin että hän on siro, luut ei törrötä mistään kohdin. :)
esimerkiksi päivän ruuat, mitä lapsi yleensä syö? Ihan vaan vertailun vuoksi, kumotaan sitten vaikka se "ruuan vähyys" (tai sitten ei kumota, miten vain :))?
Tässä esimerkkinä mun normaalipainoisen 8-vuotiaan (135cm/28kg) lista:
Aamupala: lautasellinen muroja maidon kanssa (ykkösmaito + tavallisia muroja (ei mitään superterveellisiä), maitoa myös juomaksi
Lounas: lämmin ateria, esim 2kpl perunaa, 4 lihapullaa, kastiketta, raejuustoa, salaattia, maito juomana
Välipala: esim. puolikas sämpylää, oivariinia, leikkele, kevyttä juustoa, jacky -jogurtti, maitoa
Päivällinen: lämmin ateria, esim. kanaa, riisiä, kastiketta, salaattia, maito
Iltapala: esim. banaani, ruisleipäpala päällyksien kera, maito
Olisiko esim. jäätelö näin kesällä kahdesti viikossa jo liikaa??
Varmaan siksi on siro tyttö, ei alipainoinen, kuten joku haluaa piilohaukkua.
Aina on neuvolassa sanottu että kasvaa hienosti omalla käyrällään ja koskaan ei ole epäilty etteikö saisi ruokaa kotona.
Minkäs tuolle, voi kun ei kasva niin ei kasva. Hyvin voi ja jaksaa liikkua koko päivän. Syö terveellisesti ja herkkujakin saa kerran viikossa.
Ihan niinkuin jotkut aikuisetkin eivät saa painoaan nousemaan millään ja jotkut taas lihoavat heti jos vetävät kaksi päivää ilman dieettiruokavaliota.On meillä myös normaalikokoinen ja pyöreä lapsi. Kaikki aivan eri kaliiberia vaikka samat vahhemmat kaikilla.
Lisäksi tuolla puhuttiin kasvukäyristä ja paino-indekseistä yhdessä, joten näin maallikkona tuntuisi, että joku käyrävertailu säilyy silti (vai miten?). Vaikka alipainoisuus olisi aivan käypä termi, se kuulostaa liika diagnosoinnilta, jos kyse on normaalista geneettisestä variantista. Silloin tuntuisi, että termi hoikka olisi parempi. Koska, jos nykyisten käyrien mukaan on aina ollut 'samassa' pituuden ja painon suhteen, on terve ja energinen, tuntuisi turhalta alipainoisuus -termi. Sehän kuulostaa siltä, että nyt painoa tulisi lisätä, eikö kuulosta teistä? Jos kyse ei ole anoreksiasta, vaan geneettisestä variantista, joku järkevä vertailu kasvusta on oltava. Eikä terminologiakaan ole hyvä olla sellainen liian dramaattinen. Todellakin googlaamisen perusteella tuli se käsitys, että tämä lähtökohtaisesti on lasten lihavuuden ehkäisyn vuoksi kehitetty. Meillä tosiaan poika on juuri 6v, pituus 115 ja paino 15,5 kg. Normaalia kotiruokaa syödään, herkutkaan eivät ole harvinaisia. Jos asiantuntijoiden mielestä alipainoinen -termi on hyvä, ok. Maallikkohan minä. Sitten varmaan jonotetaan lasten polille monen muun kanssa, tai terkkarilääkärille, jos rajat paukkuu. Ok, maailma muuttuu. Tuntuisi silti, että kun meillä on oltu -1 käyrällä koko aika, ettei nyt kovin kaukana siitä 'tavoitteesta' olla. Suvussa kun on sekä pienikokoisia, että suurikokoisia ihmisiä.
Herkkuja saa syödä, kun haluaa, koska haluaa niin harvoin. Aamupuuro on ainoa ateria minkä syö kunnolla.
joka kyllä ruokkii lapsensa hyvin mutta minkäs sille voi kun painoa ei vaan millään kerry... Pienestä asti on kasvanut tarkasti omalla käyrällään eli kasvaa hyvin ja tasaisesti vaikkakin "miinuksella". Meilläkin tehtiin kaikki tavalliset tutkimukset (keliakia, kilpirauhaset, veriarvot jne.) mutta totesivat lapsen kaikin puolin terveeksi ja hyvin kehittyneeksi. Rasvalisää kehotettiin antamaan ja käyttämään täysmaitoa - sen enempää ei ole ohjeita saatu lapsen "lihottamiseen".
Minulla ei ole kokemusta ylipainoisesta lapsesta mutta ainakin hoikka ja pienikokoinen lapsi saa osakseen kummallisia kommentteja. Ja joidenkin on mahdoton tajuta, että lapsi voi olla ihan terve ja "normaali" vaikka ei keskikäyrän mukaan kasvaisikaan... Lapsi ei myöskään ole tyhmä vaikka olisi ikäisekseen pienikokoinen.
Ymmärrän hyvin ap:n ilon; jokainen täyttynyt kilo on iloinen asia. Meillä ei painosta ole tehty mitään numeroa eikä painoa sen erityisemmin kotona mittailla mutta itsestä tuntuu helpottavalta kun lapselle painoa pikku hiljaa kertyy ja tunnen suorastaan ylpeyttä, kun lapsi siirtyy käyttämään seuraavaa vaatekokoa. Pienet ne on äidin ilot... ;)
Tosi laiha, mutta syö kuin hevonen. On sen sorttinen, ettei vaan millään liho. (Tosin, meillä ei syödä kovinkaan paljon herkkuja, hampurilaisia, sipsejä, limuja tms., joten niillä lihottamista en ole kokeillut. Enkä kyllä kokeilekaan.)
Aamulla:
2 lautasellista puuroa, maitoa, joukossa pellavansiemeniä ja ingmariinia voisilmänä
Lounaaksi:
lautasellinen tomaatti-papu-keittoa, näkkäriä, maksamakkaraa
Välipala:
Kauraleipää, mustikkapirtelöä (maitoa, mustikoita, hunajaa)
Päivällinen:
Uusia perunoita (4kpl), lohta (iso pala), hapankaalia, kauraleipää
Iltapala varmaan samantyyppinen kuin illalla.
esimerkiksi päivän ruuat, mitä lapsi yleensä syö? Ihan vaan vertailun vuoksi, kumotaan sitten vaikka se "ruuan vähyys" (tai sitten ei kumota, miten vain :))?
Aamupala: lautasellinen muroja maidon kanssa (ykkösmaito + tavallisia muroja (ei mitään superterveellisiä), maitoa myös juomaksi
Lounas: lämmin ateria, esim 2kpl perunaa, 4 lihapullaa, kastiketta, raejuustoa, salaattia, maito juomana
Välipala: esim. puolikas sämpylää, oivariinia, leikkele, kevyttä juustoa, jacky -jogurtti, maitoa
alipainoinen, vai mitä ihmeen termiä siihen sitten käytetään? Älkää nyt olko hölmöjä. On olemassa normaalipainoisia, ylipainoisia ja alipainoisia ihmisiä.
lapset syövät noin 2000kcal päivässä.
Aamupala: kukkurainen lautanen puuroa, jossa on sokeria ja voita. Punaista maitoa 2dl.
Lounas: esim., makaronilaatikkoa 300-400g. Lisäksi voita tai öljyä
Välipala: esim. suklaavanukas tai kiisseli
Päivällinen: Riisiä ja kanakastiksetta 300-400g, kermaa, voita. Jälkiruuaksi vaikka pari palaa suklaata.
Iltapala: iso lautasellinen puuroa tai pari karjalanpiirakkaa, kaakaota punaiseen maitoon
(lapsilla aineenvaihduntasairaus)
Silti on eri asia olla alipainoinen sairauden vuoksi ja laskeva paino, kuin että on alipainoinen on normaalivariantin vuoksi. Tämä ero on tultava vanhemmille ja terveyden hoitajillekin selväksi tulevan bmi -seulonnan jälkeenkin. Tämä alipaino -termi viittaa henkilön painoa yleiseen painojen viitearvoon väestössä (eikö?). Eli on alipainoinen suhteessa kaikkiin muihin saman ikäisten ja pituisten lasten suhteutettuna. Silti tarvitaan joku viite, kuinka vanhemmat ovat kasvaneet (mikä on tavoite pituus) ja minkä ruumiin rakenteisia vanhemmat ovat, sekä miten lapsen kasvu on toteutunut kasvuaikana. En todellakaan vastusta alipaino -termiä. Olen tuo, joka sanoi, että jos asiantuntijoista tämä on ok, sama mulle, olen maallikko. Ja mulla oli poika 6v 15,5 kg. Meillä on lapset terveet, enkä ole näistä teksteistä vetänyt hernettä nenääni. Kysyit, mitä termiä käytettäisi alipainoinen sijaan, entäs hoikka. Miksei voisi olla useampaa termiä? Ehkä tuleekin olemaan. Tosiaan kun tuos googlasin, niin kyllä ne oikeasti ne jonkinlaiset käyrätkin säilyy.
(Silti henk.koht. vastustan liika medikalisaatiota. Tämä himppusen tuntuu, että voi lipsahtaa sillekin puolelle. Tosin suomalaisen terveydenhuollon resurssipulassa ei varmana ole oikeasti huolta.)
Silti on eri asia olla alipainoinen sairauden vuoksi ja laskeva paino, kuin että on alipainoinen on normaalivariantin vuoksi. Tämä ero on tultava vanhemmille ja terveyden hoitajillekin selväksi tulevan bmi -seulonnan jälkeenkin. Tämä alipaino -termi viittaa henkilön painoa yleiseen painojen viitearvoon väestössä (eikö?). Eli on alipainoinen suhteessa kaikkiin muihin saman ikäisten ja pituisten lasten suhteutettuna. Silti tarvitaan joku viite, kuinka vanhemmat ovat kasvaneet (mikä on tavoite pituus) ja minkä ruumiin rakenteisia vanhemmat ovat, sekä miten lapsen kasvu on toteutunut kasvuaikana. En todellakaan vastusta alipaino -termiä. Olen tuo, joka sanoi, että jos asiantuntijoista tämä on ok, sama mulle, olen maallikko. Ja mulla oli poika 6v 15,5 kg. Meillä on lapset terveet, enkä ole näistä teksteistä vetänyt hernettä nenääni. Kysyit, mitä termiä käytettäisi alipainoinen sijaan, entäs hoikka. Miksei voisi olla useampaa termiä? Ehkä tuleekin olemaan. Tosiaan kun tuos googlasin, niin kyllä ne oikeasti ne jonkinlaiset käyrätkin säilyy.
(Silti henk.koht. vastustan liika medikalisaatiota. Tämä himppusen tuntuu, että voi lipsahtaa sillekin puolelle. Tosin suomalaisen terveydenhuollon resurssipulassa ei varmana ole oikeasti huolta.)
Tuo lasten ja teinien bmi-laskuri laskee ja huomioi mikä on paino suhteessa muihin samanikäisiin. Ja siellä on vaihtoehtona normaali, terve paino(eli normaalipainoinen, hoikka) ylipainoinen ja sitten on alipainoinen.
on todellakin liian vähän. Silloin on alipainoinen. Hoikka kuuluu normaalipainon piiriin. Alipainoinen ei. Ystäväni oli nuoruusvuosina 167/35 ei hänestä voinut enää puhua hoikkana, vaan hän oli alipainoinen.
Me teemme tiliä sairaalaan vähintään ½-vuoden välein. Ravitsemusterapeutti laskee ruokapäiväkirjoista puuttuvia kaloreita ja ravintoaineita ja lääkärit ja hoitajat piirtävät käyriä.
Ei auta sanoa, että perheen kaikki lapset ovat / ovat olleet pieniä ja itsekin olen sitä lapsena ollut.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lok00…
Tosi laiha, mutta syö kuin hevonen. On sen sorttinen, ettei vaan millään liho. (Tosin, meillä ei syödä kovinkaan paljon herkkuja, hampurilaisia, sipsejä, limuja tms., joten niillä lihottamista en ole kokeillut. Enkä kyllä kokeilekaan.)
Aamulla:
2 lautasellista puuroa, maitoa, joukossa pellavansiemeniä ja ingmariinia voisilmänä
Lounaaksi:
Välipala:
Päivällinen:
Iltapala varmaan samantyyppinen kuin illalla.esimerkiksi päivän ruuat, mitä lapsi yleensä syö? Ihan vaan vertailun vuoksi, kumotaan sitten vaikka se "ruuan vähyys" (tai sitten ei kumota, miten vain :))?
Aamulla:
Lounaaksi:
Välipala:
Päivällinen:
Iltapala varmaan samantyyppinen kuin illalla.esimerkiksi päivän ruuat, mitä lapsi yleensä syö? Ihan vaan vertailun vuoksi, kumotaan sitten vaikka se "ruuan vähyys" (tai sitten ei kumota, miten vain :))?
että aika kauniisti puhutaan alipainoisesta/hyvin hoikasta lapsesta, kun verrataa näihin lapsen ylipaino-ketjuihin. Olen nähnyt niissä viitattavan lapseen läskinä, läskiporsaana, pontsona ja ties minä. Täällä ei ole puhuttu luurangoista tai luuviuluista tai ylipäätään edes luikuista vaan ainoastaan alipainoisista. Ja siitäkin älähdettiin.
Onko siis lihavien lasten äitien siedettävä vaikka mitä nimityksiä, kun taas laihojen ei edes ihan virallista nimitystä?
T. Yhden laihan ja yhden luikun lapsesta saakka lihava äiti
on alipainoinen?? Sen sijaan lihavia lapsia haukutaan läskeiksi, läskipalleroiksi ja syöttöporsaiksi. Kaksinaismoralistinen palsta.
Jos lapsi painaa liian vähän, on hän alipainoinen, jos lapsi painaa liikaa, on ylipainoinen.
Ja moni selittää, että se kun on niin hoikka, vaikka syö, ei se liho, on sukuunsa tullut. Jos lihavan äiti sanoo, että ei se laihdu helpolla, lihoo niin helposti, ni johan on haaskat vauhdissa samantien.
Totuus 1 on, että geenit vaikuttavat, eli moni on hoikka, ja ei liho millään ja moni on lihava ja ei laihdu millään.
Totuus 2 on, että osa lihavista on lihavia, koska syödään liikaa mättöä ja osa on laihoja, koska eivät saa ruokaa tarpeeksi.
että aika kauniisti puhutaan alipainoisesta/hyvin hoikasta lapsesta, kun verrataa näihin lapsen ylipaino-ketjuihin. Olen nähnyt niissä viitattavan lapseen läskinä, läskiporsaana, pontsona ja ties minä. Täällä ei ole puhuttu luurangoista tai luuviuluista tai ylipäätään edes luikuista vaan ainoastaan alipainoisista. Ja siitäkin älähdettiin.
Onko siis lihavien lasten äitien siedettävä vaikka mitä nimityksiä, kun taas laihojen ei edes ihan virallista nimitystä?
painoindeksit käyttöön 2 v. sisällä. Osa lastenlääkäreistä käyttää jo painoindeksejä.
Th