Jee!! Mun tyttö 6v. painaa jo 16,3 kg!
Kommentit (85)
esimerkiksi päivän ruuat, mitä lapsi yleensä syö? Ihan vaan vertailun vuoksi, kumotaan sitten vaikka se "ruuan vähyys" (tai sitten ei kumota, miten vain :))?
Tässä esimerkkinä mun normaalipainoisen 8-vuotiaan (135cm/28kg) lista:
Aamupala: lautasellinen muroja maidon kanssa (ykkösmaito + tavallisia muroja (ei mitään superterveellisiä), maitoa myös juomaksi
Lounas: lämmin ateria, esim 2kpl perunaa, 4 lihapullaa, kastiketta, raejuustoa, salaattia, maito juomana
Välipala: esim. puolikas sämpylää, oivariinia, leikkele, kevyttä juustoa, jacky -jogurtti, maitoa
Päivällinen: lämmin ateria, esim. kanaa, riisiä, kastiketta, salaattia, maito
Iltapala: esim. banaani, ruisleipäpala päällyksien kera, maito
Seitsemänvuotias on meillä etenkin pitkä ja laiha, aina ollut. 9-vuotias on myös hoikka, muttei ihan niin laiha. Painoa taisi kuopuksella olla 17,5 kg 6-vuotisneuvolassa, mutta pituutta tosiaan reippaasti enemmän kuin ap:n lapsella. Lapsi on todella liikunnallinen, kuten koko perhe.
Ruoat nuoremmalla esimerkiksi näin :
* aamupalalla yleensä puurolautasellinen + maitoa + marjoja tai kaakaomuroja + maitoa (maitona kevytmaito). Muroja viikonloppuna, arkisin puuroa.
* lounaaksi 2-3 perunaa, 5 verilättyä tai 1 lohimedaljonki tai 1 kasvispihvi, salaattia aina myös eli tomaatti, kurkku, porkkana, salaatti, oliivit tms. pienen kupillisen verran (n. 1 dl)
* välipalalla yleensä joku hedelmä tai karjalanpiirakka tai voileipä ja usein lisäksi pähkinöitä, marjoja (kesällä tuoreena, muuten kuivattuina)
* päivälliseksi lautasellinen pastaa soijabolognesella + parmesania tai kasviskeittoa tai kasvis-tofu-wokkia, salaattia aina myös
* iltapalalla yleensä jogurtti, johon sekoitettu mysliä sekä joku hedelmä
luomu kevytmaito on aina ruokajuomana, muuten juodaan vettä. Viikonloppuisin on päivällisellä jälkkäri, muuten ei pahemmin herkutella kekseillä tai pullilla. Reissuilla, retkillä ja juhlapäivinä toki syömme karkkia, kakkua tms. No lomalla toki syömme jäätelöä joka ikinen päivä :).
Lapseni syövät minusta ihan hyvin, monipuolisesti ja normaaleja annoksia. Ilmeisesti kuitenkin kuluttavat kaiken tehokkaasti. Myös me aikuiset perheessä olemme tosi hoikkia. Ja jos joku ihmettelee noita ruokia, niin meillä ei syödä punaista tai valkoista lihaa, ainoastaan kasviksia ja kalaa. Lapsille ostan joskus sitten mm. noita verilättyjä. Koulussa lapset syövät tavallista ruokaa.
äidit ovat ihan yhtä herkkähipiäistä sakkia kuin ylipainoistenkin!! Selitellään, että terve on, syö hyvin jne jne. Mutta kun geenit on mitä on. Jos lihavan lapsen äiti sanoo, että syö terveellisesti, mutta lihoo herkästi, hänet haukutaan alimpaan maan rakoon...
Sovitaanko siis, ettei kumpiakaan arvostella, ei ali eikä ylipainoisia, olivat sitten lapsia tai aikuisia.
Normaalipainoisen äiti
onko häntä tutkittu sairaalassa, miksi on niin alipainoinen??
No jos sun oman lapsen terveys on sun mielestä ihan se ja sama niin mitäpä tuosta.. Sehän on tosiaan vaan sinun lapsi. :(
Meillä lapset on syntynyt 3,5-4,5 kilosena ja kaikki on 3- vuotiaana painanut 15 kiloa 3- vuotistarkastuksessa. Hälyyttävää se on jos lapsen kasvussa ei tule riittävästi nousua!!!! Ei mitään tekoa sen kanssa ettei lapselle anneta ruokaa tai lihavat syöttää liikaa energiaa. Vaan ihan puhtaasti se ettei sun lapsi KASVA! Ei neuvolan asiakkaita mittailla sen takia että varmistutaan saako lapsi ruokaa tai syökö liikaa, vaan kasvaako lapsi.
Jos minun lapsi ei kasvaisi noin kuten ap.n lapsi niin menisin viemään lisätutkimuksiin. Lisää verikokeita ja mitä nyt voivat tutkia.
Oletko ap joku aineitten käyttäjä, tupakoinut raskausajoilla? Ei mitään syntistä sinusta hae, vaan syytä lapsesi kehitykseen. Siinä on iso ero.
No jos sun oman lapsen terveys on sun mielestä ihan se ja sama niin mitäpä tuosta.. Sehän on tosiaan vaan sinun lapsi. :(
Meillä lapset on syntynyt 3,5-4,5 kilosena ja kaikki on 3- vuotiaana painanut 15 kiloa 3- vuotistarkastuksessa. Hälyyttävää se on jos lapsen kasvussa ei tule riittävästi nousua!!!! Ei mitään tekoa sen kanssa ettei lapselle anneta ruokaa tai lihavat syöttää liikaa energiaa. Vaan ihan puhtaasti se ettei sun lapsi KASVA! Ei neuvolan asiakkaita mittailla sen takia että varmistutaan saako lapsi ruokaa tai syökö liikaa, vaan kasvaako lapsi.
Jos minun lapsi ei kasvaisi noin kuten ap.n lapsi niin menisin viemään lisätutkimuksiin. Lisää verikokeita ja mitä nyt voivat tutkia.
Oletko ap joku aineitten käyttäjä, tupakoinut raskausajoilla? Ei mitään syntistä sinusta hae, vaan syytä lapsesi kehitykseen. Siinä on iso ero.
neuvolakäynneillä. Ja jos lääkärikin on sen joka kerta todennut normaaliksi kasvuksi että lapsi on omalla käyrällään saanut vuodessa kilon lisää niin ei siinä silloin mitään ongelmaa ole. tai edes piilevää sairautta. Jotkut vaan on pienenpiä! Sairauksien varaltahan siellä neuvolassa tarkkailee niin terveydenhoitaja kuin lääkäri ja jos neljässä tai kuudessa vuodessa kasvu on ollut tasaista (omalla käyrällä) eikä lisätutkimuksia ole tarvittu niin eikö se kerro että lapsi vain on pieni?
Kyllähän ne pienetkin kasvaa, hitaammin vain!
-jotkut ovat aikuisenakin lyhyitä ja hoikkia
-lapset kasvavat eri tahtiin, joku voi kasva ahitaasti pienenä ja hujauttaa sitten jossain vaiheessa paljonkin pituutta
Mä olen ollut aika pieni lapsena, 1 v iässä painoin 8 kg, ekalla luokka n. 20 kg ja 30 kg meni rikki 5 luokalla (muistan tän koska opettajan koira painoi enemmän kuin minä ja sitä hämmästeltiin). Nyt olen 32 ja mitat on 165/57. Ja olen aina ollut tosi terve.
Neuvolassa ihan normikäynnit ja kasvaa kuitenkin hyvin, joten eivät ole edes ehdottaneet, että tutkittaisiin mitenkään. Lapsi on ihan normaali. Voihan tietysti olla jotain ruuan imeytymisessä, mutta puutoksia ei ole, hemoglobiini hyvä, jaksaminen hyvä. Miksi pitäisi tutkia? Onko laihuus sairaus?
-7 käyräläisen äiti
Hälyyttävää se on jos lapsen kasvussa ei tule riittävästi nousua!!!!
meillä lapsi kasvaa tasaisesti ja on pidempi kuin ikäisensä eli kasvaa hyvin. Myös paino nousee tasaisesti omaa käyrää, mutta se on aina ollut -7 käyrällä! Eli en ymmärrä, miksi lasta pitäisi tutkia, kun se kasvaa ihan koko ajan. JOs ei leveyttä niin pituutta. Ja ainakin minun lapseni on hyvin liikunnallinen, harvoin kävelee, kun haluaa juosta ja pomppia koko ajan, kiipeillä, uida, pyöräillä jne.
Kyllä meidän lasta kaikki ihmettelee ja suut loksahtaa yleensä auki, kun näkevät kuinka paljon syö vaikka aamupuuroa. Eli ei meillä kyllä nälkää nähdä!
-7-käyräläisen äiti
Ei taida olla kyse SD-käyristä
En osaa sanoa, mikä käyrä neuvolassa on käytössä (en ole hoitoalalla itse), mutta viimeisellä käynnillä hoitaja esitteli erikseen, että -7 käyrällä on lapsen paino ollut koko sen elämän ajan. Koneen ruudulta näytti eli en tiedä mikä käyrä oli kyseessä. Mutta lapsi oli siis 17,5 kiloinen kuusivuotiaana. Pituutta sitten +2 käyrällä muistaakseni.
Ja neuvolan hoitajan ja lääkärin mukaan terve. Myös minusta.
. <a href="http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html">http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html</a>
Kokeilin poikani tiedoilla ja hauskaa kyllä, kun samoilla mitoilla klikkasi kohdehenkilön kuvitteellisesti tytöksi, olisi saanut painaa normaalipainoisena paljon enemmän kuin poika
vetää myös helposti puoli kiloa maksalaatikkoa.
On toki niitäkin päivä jolloin ruoka ei maistu, mutta yleensä aina vetää lautasen tyhjäksi ja jos on lempiruokaa niin pyytää lisää :)
ja mulla on poika, 98cm/16kg. Ja ikää 2v7kk.
Ei taida olla kyse SD-käyristä
En osaa sanoa, mikä käyrä neuvolassa on käytössä (en ole hoitoalalla itse), mutta viimeisellä käynnillä hoitaja esitteli erikseen, että -7 käyrällä on lapsen paino ollut koko sen elämän ajan. Koneen ruudulta näytti eli en tiedä mikä käyrä oli kyseessä. Mutta lapsi oli siis 17,5 kiloinen kuusivuotiaana. Pituutta sitten +2 käyrällä muistaakseni.Ja neuvolan hoitajan ja lääkärin mukaan terve. Myös minusta.
-7 käyrällä, plus vielä, että pituus menee +2 käyrällä on se yhtälö kyllä selkeä alipaino. Onko asiaa tutkittu sairaalassa(sori jos olet vastannut en ole lukenut koko ketjua)
Laitatko lapsesi mitat vielä, jos viitsit?
Neuvolassa ihan normikäynnit ja kasvaa kuitenkin hyvin, joten eivät ole edes ehdottaneet, että tutkittaisiin mitenkään. Lapsi on ihan normaali. Voihan tietysti olla jotain ruuan imeytymisessä, mutta puutoksia ei ole, hemoglobiini hyvä, jaksaminen hyvä. Miksi pitäisi tutkia? Onko laihuus sairaus?
-7 käyräläisen äiti
Alipainoisuus EI ole tervettä, kuten ei ole ylipainokaan. Lapsesi olisi normaali, jos kasvaisi -2 käyrällä. Mutta että -7 käyrällä ja asiaa ei tutkita. Sanopas lapsesi mitat!
Th
Onko sulla luetun ymmärryksessä jotain vikaa? Tutkittu on, kasvaa omalla käyrällään ja terve on. Et kyllä kiinnittäis tyttöön mitään huomiota kaupassa koon vuoksi, ehkä sen vuoksi, että hän on eläväinen ja puhelias tyttönen. Kai päiväkodissakin olisi huomattu jos hän olisi aliravittu, poikkeava tai sairas luuranko.
Hyvää päivän jatkoa vaan...
Lapsesi olisi normaali, jos kasvaisi -2 käyrällä. Mutta että -7 käyrällä ja asiaa ei tutkita. Sanopas lapsesi mitat!
Th
Eikö terkkari muka tajua, että tuo -7-käyrä ei selvästikään ole keskihajontaan liittyvä. Kun +/- 2 keskihajonnan päähän mahtuu jo lähes kaikki ihmiset. Jos kyse on prosenttikäyrästä, niin -7 % ei todellakaan ole paljon keskiarvon alapuolella.
BTW: Meidän 7 v poika painaa 17 kiloa. Häntä ei ole kiusattu asiasta koulussa, toki pienuus on huomattu. On luokkansa lyhyin. Kokoa tutkittiin viimeeksi 2 vuotiaana. Siihen asti siis oli sairaalan seurannassa (ravitsemusterapeutillakin käytiin muutaman kerran). Kasvaa erittäin tasaisesti. Pituus muistaakseni viimeeksi mitattuna n. -1,75 sd ja paino -15 %.
Kukaan ei uskalla myöntää että oli väärässä ja suotta piikitteli äitiä?