auttakaa lopettamaan herkkujen osto!!
Meillä on rahat muutenkin tosi tiukilla, mutta silti molemmat miehen kanssa ollaan niin herkkujen perään, että melkein päivittäin tulee ostettua karkkia, sipsiä, limua, jätskiä tms. :( miten eroon tästä huonosta tavasta???
Kommentit (11)
Älkää menkö ruokakauppaan nälkäisenä
Sopikaa, että viikossa on yksi herkuttelupäivä ja muulloin vain kunnon ruokaa
etkä osta mitään ylimääräistä!
Olen myös huomannut että kun syön hiilaripitoista ruokaa (pastaa, vaaleaa leipää jne) kalvaa makeanhimo huomattavasti enemmän kuin proteiinipitoisempaa apetta syötyäni.
mansikohin:) Terveytenne voisi kohentua ja olo tuntua paremmalta. Ehkä karkitkaan eivät maistu tämän jälkeen:)
Muu ruoka yksinkertaiseksi eli kesällä uusia perunoita, silliä ja muuta kalaa. Ehkä suolaisentarve tulee näin tyydytetyksi, ettekä kaipaa enää sipsejä:) Salaattia, tomaattia, kurkkua, itsetehtyjä lihapyöryköitä, ruisleipää, juustoa, kahvia ja maitoa. Yksinkertainen ostoslista ja kaupasta ulos!
Tehkää elämästänne niin kiireistä, että ette ehdi ajattelemaan herkuttelua koko ajan. Liikkukaa.
etkä osta mitään ylimääräistä!
Olen myös huomannut että kun syön hiilaripitoista ruokaa (pastaa, vaaleaa leipää jne) kalvaa makeanhimo huomattavasti enemmän kuin proteiinipitoisempaa apetta syötyäni.
ei mennä nälkäisenä ja paras on kun käy vain kerta viikkoon, ei tule osteltua kun ei käykään.
Lautasmalli: Neljäsosa lautasesta proteiinipitoista ruokaa kuten lihaa, kanaa, kalaa, kananmunaa. Neljäsosa lämpimiä kasviksia. Puolet tuoreita kasviksia. Kasvisten osuuksia voi vaihdella kulloinkin vallitsevan mielialan mukaan. Valmista liha käyttämällä voita, oikeaa kermaa, täysrasvaisia juustoja, smetanaa ja ranskankermaa. Lämpimille kasviksille hieman voisulaa, salaattiin oliiviöljyä.
Tämä kolme kertaa päivässä. Välipaloille ei ole tarvetta. Jälkiruoaksi pari palaa tummaa suklaata, vähäinen määrä marjoja kermalla tai vastaavaa. Jälkiruokaa vain jos ruoan jälkeen tekee mieli, yleensä ei jaksa.
Vältä sokeria, se lisää makeanhimoa.
Rukkasin ruokailuni tällaiseksi puolisen vuotta sitten, viimeksi tänään kävelin sipsihyllyn ohi ja mietin miten ihmeessä olen voinut joskus syödä pussillisen kerralla. Jättipussin, päälle levyn suklaata ja kun suolaista piti siihen päälle saada, kulhollisen poppareita...
Tuntuu nykyään kummalliselta että söisi enemmän kuin yhden, kaksi perunalastua kerralla. Makeaa ei tee mieli juurikaan, joskus syön pari palaa tummaa suklaata. Vapauttavaa ?
elämäntapamuutokseen liittyvät asiat, jotka ovat tiukassa rahatilanteessa vaan entistä enemmän stressaavia.
Niin erittäin hyvä keino on ottaa kauppaan mukaan ennakkoon budjetoitu rahasumma, jolla saa ostettua ennakkoon päätettyä ruokaa sen verran, jota tarvitsette seuraavan parin päivän (tai miten usein käyttekään kaupassa) ajan. Jos niistä tuhlaa herkkuihin, niin sitten on ilman ruokaa. Ja jos taas keksii budjetin puitteissa esim. edullisempia vaihtoehtoja, niin voi ostaa jotain PIENTÄ lisäksi. Tai jos budjetoitte esim. yhden herkkupäivän, niin siinäkin voi siirtyä pienempiin pakkauskokoihin.
Ja tämä ihan omasta kokemuksesta, pääsääntönä siis se, että kaupassa miettii niitä asioita, joita saa budjetin rajoissa ostaa, eikä niitä, mitä ei saa. Ja toisaalta totaalikieltäytyminen ei olisi minua auttanut, mutta hillitty ja suunniteltu herkuttelu enemmän, kun mikään ei ollut täysin kiellettyä.
älkää juoko makeutusaineella makeutettuja juomia! Makea maku antaa elimistölle singnaalin, että olisi energiaa tulossa, mutta kun sitä ei light-juomista tulekaan, alkaa kaivata sitä energiaa muualta.
Tää oli yhdessä laihdutusohjelmassa olikohan Livillä tässä kuluneena keväänä :)
T: entinen PepsiMaxin suurkuluttaja...
mä oon olltu jo muutaman viikon ostamatta herkkuja (mikä aika ihme), kun nyt on oikeesti niin vähän rahaa.
Eli tosiaan tiukkaan laskin ja katsoin paljonko on rahaa loppukuuksi ja luottokorttia en laske sallituksi!
(toki hätätilanteessa mutten muuten.)
Ja sitten pitää yrittää mahd. pitkälle niillä rahoilla pärjät. Tarkoittaa aika yksipuolista ruokaa muutenkin tässä kuussa, mutta ainakin se herkkujen ostelu on jäänyt.
Meillä on rahat muutenkin tosi tiukilla, mutta silti molemmat miehen kanssa ollaan niin herkkujen perään, että melkein päivittäin tulee ostettua karkkia, sipsiä, limua, jätskiä tms. :( miten eroon tästä huonosta tavasta???
tähän tilanteeseen ei auta muu kuin se kuuluisa itsekuri.
Kukaan ei tule siihen sinun ja kassan väliin estämään ostelun.
Opettelet vaikka itse tekemään herkkuja jos ne nyt ovat niiiin pakollisia.
Nyt vain otat itseäsi niskasta kiinni ja kasvatat sitä selkarankaa. Ei siihen muu auta.
1) Kauppaan vain maha täynnä, ei nälkäisenä.
2) Rahaa mukaan ainoastaan sen verran, ettei riitä kaikkeen. Kaupassa voi miettiä haluaako syödä ruokaa vai herkkuja.
3) Kierrät kaukaa ne herkkuhyllyt.