Aika monelle tulee yllätyksenä jatkossa julkisten palvelujen väheneminen
Myös päivähoidon. Ja turha on enää vedota siihen että maksamme veroja, se ei enää jatkossa oikeuta yhtään mihinkään.
Yhteiskunta nyt ei vain voi hoitaa ihan kaikkea ja vieläpä ilmaiseksi kansalaisten puolesta, pitää olla vastuu itselläkin joistakin asioista. Esimerkiksi lasten hoito loman ajan voisi olla sellainen.
Savon Sanomissa taisi olla muutama kuukausi sitten tutkijan haastattelu jossa suositeltiin samaa systeemiä päiväkoteihin kuin sairaaloihin: päiväkodit kiinni tietyksi ajaksi kesää, vaikka juhannukselta elokuun alkuun. Kun kaikki tietäisivät sen etukäteen, vanhemmilla olisi aikaa järjestää hoito muuten ja siitä tulisi nopeasti vallitseva käytäntö ja kohta ei kukaan pitäisi sitä minään.
Tuo on muuten vain yksi esimerkki. Eiköhän Kataisen hallituksella ole niitä kymmeniä lisää.
Kommentit (65)
"ja myös pienten lasten neuvola ajoista voisi tinkiä. turhaan siellä joka kuukausi käydään hyvinvoivaa vauvaa punnaamassa."
Turhat neuvolakäynnit tosiaan pois. Esim. meillä lapsi on erikoissairaanhoidon piirissä. Käy kahdesti vuodessa sairaalassa perusteellisessa kontrollissa/tutkimuksissa. On useita päiviä vuodessa sairaalassa tutkittavana. Neuvola on meille ihan turha, mutta siellä pitää käydä juttelemassa normaaleilla neuvolakäynneillä, jolloin terveydenhoitaja voivottelee, "miten raskasta teillä nyt varmaan on". Itse asiassa me on sopeuduttu jo ajat sitten, joten ei meillä mitenkään raskasta ole. Lapsen asiat ovat järjestyksessä ja tarvittavat tukitoimenpiteet on saatu. Neuvolajärjestelmä on hyvä, mutta se on turha niille, jotka saavat paljon perustellisemmat tutkimukset muualta. Näitä ihmisiä on turha ohjata neuvolaan juttelemaan, kun se vain nyt kuuluu asiaan.
"ja myös pienten lasten neuvola ajoista voisi tinkiä. turhaan siellä joka kuukausi käydään hyvinvoivaa vauvaa punnaamassa." Turhat neuvolakäynnit tosiaan pois. Esim. meillä lapsi on erikoissairaanhoidon piirissä. Käy kahdesti vuodessa sairaalassa perusteellisessa kontrollissa/tutkimuksissa. On useita päiviä vuodessa sairaalassa tutkittavana. Neuvola on meille ihan turha, mutta siellä pitää käydä juttelemassa normaaleilla neuvolakäynneillä, jolloin terveydenhoitaja voivottelee, "miten raskasta teillä nyt varmaan on". Itse asiassa me on sopeuduttu jo ajat sitten, joten ei meillä mitenkään raskasta ole. Lapsen asiat ovat järjestyksessä ja tarvittavat tukitoimenpiteet on saatu. Neuvolajärjestelmä on hyvä, mutta se on turha niille, jotka saavat paljon perustellisemmat tutkimukset muualta. Näitä ihmisiä on turha ohjata neuvolaan juttelemaan, kun se vain nyt kuuluu asiaan.
Moni muu tarvitsee neuvolaa, koska lapsen terveyttä seurataan, mitataan, punnitaan, rokotetaan, tehdään näkö- ja kuulotestit ym.
Minä jätin väliin neuvolalääkärikäynnit raskauksieni aikana, koska kävin yksityisellä. Joku muu sai sitten nekin ajat ja kunta säästi.
"Teidän ei ole pakko mennä neuvolaan, joten voit aloittaa säästämisen teidän perheestä"
Tekisinkin näin, jos se olisi oikeasti mahdollista. Olen vain perillä suosituksista. Ne perheet, jotka eivät saavu neuvolakäynneille (varaa käyntiaikoja) otetaan erityiseen tarkkailuun. Heillepäin soitellaan jne. Olen neuvolasta kysynyt, että tarvitseeko käydä, kun on lapsen asiat muualla hoidossa, kuulema tarvitsee, kun se vain kuuluu kuvioon. Samoin olen sairaalasta kysynyt ja saman vastauksen saanut. Neuvola on vain teoriassa vapaaehtoinen.
Äitiysneuvola on eri juttu. Olen itse jättänyt käyntejä harkinnan mukaan väliin. Mutta lastenneuvolan puolella ovat tarkempia, koska kyse on lapsesta, eivätkä vanhemmat nyt voi itse päättää tarvitseeko lapsi sitä, että käydään neuvolassa juttelemassa siitä mitä sairaalassa puhuttiin.
Jo nyt esim. sairastumisesta saa maksaa kovan hinnan erilaisten maksujen noustessa koko ajan. Ja varsinkin vakavasta sairastumisesta voi mennä talous kuralle.
Itselleni on käymässä juuri näin juuri nyt. Monen päivän poliklinikka maksut + kotihoito siihen päälle vie koko kuukauden palkkani, eikä riitäkään. Maksukatto ei koske kotihoitoa, eikä montaa muutakaan sairaanhoitoon liittyvää toimenpidettä, joten itse maksettavalle osuudelle ei oikeasti kattoa ole.
Ennen valitettiin, että joutui ottamaan lainaa, jos halusi oikeasti itsensä kunnolla hoidettavan yksityisellä puolella. Nykyään joutuu ottamaan lainaa jo siitäkin, että saisi sillä julkisella puolella hoitonsa.
Tosin en hoitokodissa mutta terveyspuolella. Siellä on kova kilpailu näistä "ostopalvelu" sopimuksista. Se on helppoa rahaa ei tarvitse mainostaa. Sitten hintoja korotetaan juuri sopivasti kun ostopalvelu sopimus on valmis. Näin se menee. Ja lyön kyllä pääni pantiksi että joku hyötyy näistä avauksista!!
Älkää avatko näitä ketjuja!!