Neuvoja? Voiko tästä VALITTAA johonkin? Kyse lapsen hoidosta sairaalassa!!!
Lapselta siis murtui käsi tuossa alkukesästä ja se piti leikata,siihen laitettiin luuta tukemaan 3 metallipiikkiä joiden päät jäivät tuohon ulkopuolelle.
No,kipsi poistettiin viime viikolla ja samalla piti poistaa ne piikit,ihan olin ymmärtänyt että se toimenpide tehdään humautuksessa tai nukutuksessa mutta EI. Joku kandi repi ne pois pihdeillä ilman minkäänlaista puudutusta tms,lapsi karjui aivan älyttömästi ja meinasi pyörtyä,ja niin kyllä minäkin!
Lekurilla oli vaikeuksia saada niitä irti koska ne olivat jotenkin "jumissa",voitte kuvitella miltä tuntuu kun luusta revitään 15min. ajan jotain piikkejä irti jotka ovat tarttuneet tiukasti kiinni ihoon ja kaikkiin muihin kudoskerroksiin rupien takia :/
Jäi TODELLA huono mieli tuosta,kaikki joilta nuo piikit on poistettu ovat sanoneet että nukutuksessa otettiin pois että sikäli ihmettelen tätä käytäntöä..Olin niin pihalla tuon tapahtuman jälkeen että asiasta valittaminenkin tuli mieleen vasta nyt..Tahtoisin lähinnä jonkinlaisen selonteon oliko tuo käytäntö oikein..
Kommentit (30)
Tämähän on iänkaikkisen vanha ketju. Mutta lapseltani (silloin 4v) korjattiin kyynärpään murtuma kirurgisesti, ja jälkeenpäin leikkauksessa laitetut kaksi K-piikkiä poistettiin lastenkirurgian polilla ihan ilman puudutuksia. Nopea toimenpide eikä lapsi juuri älähtänyt. Anestesia ei siis todellakaan ole aina tarpeen.
Oppiipahan varomaan, ettei heti ainakaan uhkarohkeuttaan satuta.
t. Murtunut ranne. Lääkäri korjasi nukutuksessa luut " ristiin" kandi.
muutamia vuorokausia järjetöntä kipuitkua kunnes luutui...
kipsinpoistossa käsi ihan rullalla ja nukutuksessa uudelleen poikki ja jälleen kipsiin...
kiva kiva.
En ny halua syyllisttää, toki henkilökuntaan pitäisi voida luottaa, mutta miksi annoit toimenpiteen jatkua??
Mikset sanonut että nyt loppu ja vaatinut jotain lääkitystä??
olisin yhteydessä sairaalaan ja ihan ensin kysyisin sieltä asiasta, kun jäi vaivaamaan. heidän perusteluidensa jälkeen sitten miettisin valitusta. kyllähän tuollaiseen kidutukseen täytyy syy löytyä ja todella hyvä sellainen!
Lekuri siihen välillä totesi että no nyt tämä lähtee,nyt lähtee,jotenkin sitä vaan odotti että se piina joskus loppuu! Näin jälkikäteen on hyvä viisastella,arvaa vaan kuinka monesti olen toivonut että olisin tehnyt edes JOTAIN :( ap
tai netistä voi löytyä lomake muistutuksentekoon, joka palautetaan sairaalan esimiehelle, onko se sitten ylilääkäri vai joku muu...
potilasasiamies jolle näistä valitetaan. Onhan se hyvä selvittää mikä on virallinen kanta siihen että tehdäänkö tämä nukutuksessa vai ei.
Tai vaihtoehtoisesti suoraan potilasasiamiheen.
ja kenties myös hänen esimieheensä, jos asia noin jäi vaivaamaan. Kerro kokemuksenne ja kysy, miksi tehtiin niinkuin tehtiin.
Revitty luusta piikkejä?? Tuskin.Tikkejä ihosta ja sä hysterisoit koska lapses itki?!
Voit googlettaa vaikka,kyseessä K-piikit jotka laitetaan tukemaan luun pysymistä kasassa kunnes se luutuu.ap
Alan etsiä sen potilasasiamiehen yhteystietoja jostain...ap
Potilasasiamiehen yhteystietoja voi kysyä vaikka sairaalan puhelinkeskuksesta, jokaisella sairaalalla pitää sellainen olla ja yleensä on parikin. Ovat juuri tällaisia tapauksia varten, joissa asiakasta (tai hänen edustajaansa eli sinua huoltajana) epäilyttää onko hän saanut asianmukaista hoitoa vai ei. Hän neuvoo asiassa eteenpäin asiallisesti ja ymmärtäen.
Saavat paljon yhteydenottoja, ota vain rohkeasti yhteyttä sinäkin. Kuulostaa siltä, että kohtelu ei ole ollut asiallista. Vähintäänkin teidän pitäisi saada anteeksipyyntö ja selvitys siitä, miten näin pääsi käymään.
Yleensä piikit poistetaan kyllä ilman nukutusta, nukutus ihan poikkeustapauksissa.
Olitko sinä itse läsnä siinä tilaisuudessa?
En minä usko, että oikeasti olisi olemassa äiti, joka nöyränä sivusta katsoo oman lapsen kidutusta.
Mutta jos tämä ei olekaan provo, niin anteeksi jo toisen kerran.
Minusta on aivan kammottavaa, että sellaiset ihmiset uskaltavat tehdä lapsia, jotka eivät kykene saamaan suutaan auki puolustaakseen lastaan. Toisessa ääripäässä ovat sitten ne "tiikeriemot", jotka olisivat syöneet sen taitamattoman kandin.
Kerro nyt meille muillekin, mistä syystä sinä vasta nyt jälkeenpäin kirjoitat vauvapalstalle, mutta siinä tilanteessa et puhunut mitään sille lääkärille?
Ei valittaminen enää millään tavalla lapsen kipua siinä tilanteessa vähennä. Mutta valita toki silti,kyllä siinä joku virhe on tehty.
Tiesitkö, että on olemassa nukutuksen ja "humautuksen" lisäksi myös puudutus? Pistää sekin, mutta kuitenkin vähemmän.
Minulle se on täysin käsittämätön tilanne, mutta minä nyt olenkin ollut valmis lähtemään jopa synnytyslaitokselta vauva kainalossa omalla vastuulla (ja itse asiassa lähdinkin, mutta vasta myöhemmin ja eri syystä), kun vauvan hoito ei tuntunut olevan asiallista.
Olisit vaan reippaasti siinä tilanteessa ilmoittanut, että tämä homma loppuu nyt. Vähän vastaavassa tilanteessa, eli kun kätensä katkaissut lapsi joutui syömättä odottamaan leikkausta yli puoli vuorokautta, soitin kaverin hakemaan meidät sieltä pois -mitä me turhaan siellä, kun ei edes hoideta - niin johan alkoi leikkausaika löytyä sillä minuutilla.
Ihon pinnalla näkyvät k-piikit otetaan pois ilman puudutusta. Puuduttaminen yleensä noissa tilanteissa aiheuttaa enemmän kipua kuin piikkien poisto. Yleensä k-piikkien poisto aiheutta enemmän jännitystä ja hermostuneisuutta kuin koettelee kipukynnystä.
ja puudutusta jalasta nuo piikit.Kertoi olleen karmea kokemus ja sattuneen hirveäati.Oli karjunut kurkku suorana.Ja kyse aikuisesta.
Onko kokemusta ?