Saako teidän lapset syödä pihalla muiden edessä herkkuja?
Meillä on neljä lasta ja ollaan opetettu lapsille että syövät esim. jälkkäriksi annetut jäätelöt tai pullat kotona loppuun ennen kuin painelevat ulos jatkamaan leikkejään ja touhujaan.
Tai jos esim. tahtovat karkkipäivänä ottaa karkkipussin ulos niin siitä annetaan myös pihakavereille eikä mussuteta muiden edessä.
Esikoisemme oli kysynyt yhdeltä pihan lapselta että saako hän tältä yhden karkin kun kaveri oli ollut pihalla karkkipussin kanssa niin kaveri ei ollut tarjonnut edes sitä yhtä namia, oli äiti kuulemma kieltänyt ja tämä samainen äiti oikeasti tuo tälle lapselle pihalle jäätelöä ym. herkkuja niin että vain tänä hänen lapsensa syö siinä muiden edessä ja muiden häntä katsellessa.
Ja siis ymmärrän kyllä että aina ei tarvitse jakaa, mutta kun tuo on nyt varsinkin näillä säillä tullut ihan joka päiväiseksi että naapurin lapsi tulee pihalle jätskiensä kanssa niin hetkihän siinä menee että omat muksut on oven takana vonkaamssa myös itselleen jädeä.
Enkä tosiaan tarkoita että meidän lapsilaumaa kenenkään tarvitsisi kestitä ulkona, vaan että kuinka teillä on lapsille opetettu?
Ymmärrän kyllä että tuollaista natiasita voi ketuttaa kun kaveri syö herkkuja nenän edessä :)
Kommentit (91)
Voi antaa lapselle vaikka 5 jäätelöä päivässä, eikä tarvi ajatella mitä muut pihalla olevat siitä ajattelevat LOL
Asumme omakotitalossa, ja toki lapset saavat syödä ja usein syövätkin esim. karkkipäiväkarkkeja ulkona omalla pihalla. Jos tien toisella puolella rivariyhtiössä tai talon takana aidan toisella puolella joku lapsi näkee, että tuolla syödään karkkia, niin sitten näkee.
Toisaalta jos meillä lapsilla ei ole karkkipäivä, niin vaikka he näkisivät, että joku muu lapsi syö karkkia, niin eivät laspet silti saa karkkia. Toki he "vonkaavat" itselleen karkkia ja muita herkkuja lähes joka päivä, mutta ei niitä silti aina saa.
aikamme tarjottiin muille, ja syötiin herkut kotona. Mutta vuosien kuluessa on huomattu, että muut syövät omansa tarjoamatta koskaan mitään, joten ollaan sitten muutettu käytäntö muiden tavoille.
saa herkutella oman pihan puolella, mutta taloyhtiön leikkipihale ei mennä ruuan kanssa. Muutaman kerran on kyllä lapset yhteistuumin perustaneet piknikin pihanurtsille, jolloin jokainen on tuonut kotoaan jotain pientä syötävää yhteisiksi.
tarjota muillekin, jos jotain herkkua syö.
Siispä lapset syö herkkunsa sisällä tai takapihalla, eivätkä liehu niiden kanssa rivitalopihalla.
Ja nyt ymmärrän, että muilla on ilmeisesti erilainen näkemys asiasta...
mutta laajenipa maailmankuva taas
En antaisi toimia noin kuten lapsesi kaverin äiti. Omani eivät ota toisten naaman eteen karkkia tai jäätelöä, paitsi jos tarjoavat muillekin.
saavat toki omassa pihassa syödä jäätelöä, jos muita lapsia ei ole meidän pihassa. Karkkia en anna syödä ulkona. Jätskiä joskus helteellä ovat syöneet ulkona.
Täällä taitaa olla jo kahta sukupolvea äitejä. Kyllä minun lapsuudessani oli vielä jonkinlaiset tavat olemassa. Seurassa ei kuiskailla, ei puhuta kielillä jota kaikki eivät osaa, ei syödä karkkia, jos ei tarjota kaikille, omilla asioilla ei leiveillä, omasta ja muiden omaisuudesta pidetään huolta jne. Itsekkyys on jotenkin niin itsestään selvää nykyään. Mutta toisaalta kävin yhden itseäni puolta nuoremman neitokaisen kotona. Hän keitti itselleen kahvit ja söi jotakin herkkua siinä. Ei tarjonnut minulle mitään eikä kysynyt haluisinko. Että en sinänsä ihmettele näitä vastauksia.
Peesi tälle. Ei ole kyse kateellisuudesta, tai siitä että pitäisi saada samaa kuin toisilla, vaan hyvistä tavoista. Ennen oli näin. Aivan joitakin muutamia tapoja, jotka kaikki naapuruston lapset noudattivat. Mutta tämä olikin vanhaa hyvää 70-lukua, jolllin jokaisen vanhemman kunnia-asia oli, että omilla kakaroilla oli kuri ja käytöstavat. Nyt on kunnia-asia olla mahdollisimman itsekäs.
Entäs jos lapsilla on omissa juomapulloissa mehua kerrostaloyhtiön pihalla? Pitääkö niistä antaa kaikkien muidenkin imeä?
Ja tällä helteellä kyllä tarttee lasten saada juoda ihan niin paljon kuin vain haluavat.
Eihän siellä olla sisätiloissa kutsuttuna. Oli sitten kyse rivarista tai kerrostalosta tai ok-talosta.
Jos mä istun sipsipussi kädessäni taloyhtiön pihakeinussa niin ei nyt tulis kyllä mieleen alkaa tarjoilemaan siitä ohi kulkeville naapureille. = O
Tai jos me lapsen kanssa siinä istutaan jäätelöiden kanssa niin sama juttu.
Tekee sen automaattisesti. Pihalla on kuitenkin useampi lapsi, joille ei ole opetettu minkäänlaista vastavuoroisuutta ja niinpä olen saanut selittää, miksi "Nico" ja "Petteri" eivät anna mitään vaikka heille kyllä kelpaa meidän pojan karkit...olen kertonut, että jokaisella perheellä on omat tapansa. Nykyään niin monelta aikuiseltakin on tavat hukassa, etten ihmettele miksi meidän poika joskus miettii ankarasti onko järkeä itsekään käyttäytyä hyvin kun muut tekevät tyhmyyksiä eikä niistä sanota kuitenkaan mitään...toistaiseksi olen saanut vakuuteltua, että muiden typeryyksiin ei kannata lähteä mukaan ja että kaunis käytös palkitsee myöhemmin elämässä.
lapsilla voi olla ruokarajoitteita tai allergioita joista en halua ottaa vastuuta. Enkä itsekkään halua, että lapsilleni annetaan herkkuja. Meillä on karkkipäivät sun muut ja hampaidenkaan takia ei kannata napostella. Jos kaveri on meillä kutsuttuna vieraana ja vamhempien kanssa on sovittu ruokailuista silloin tietysti syö samaa mitä meidänkin lapset, mutta nämä vanhemmat tunnen ja ollaan luotu yhteiset pelisäännöt herkkuihin ja mehuihin.
jonka lapset sai aina ottaa "eväät" mukaan, kun tulivat ulos.
Lähes joka päivä lapset tulivat ulos karkkipussien tai jäätelön, pullan, keksien tms. kanssa.
Kantoivat näitä eväitään myös muiden pihoille. Minä komensin nämä lapset pois meidän omalta pihalta aina kun tulivat eväiden kanssa.
Todella ajattelematonta käytöstä vanhemmilta! Mutta eipä se perhe ollut siinä yhtiössä muutenkaan muiden "suosiossa".
Herkut syödään kotona, pihalla leikitään.
muutkin syövät.Olin ainut äiti joka jaksoi monta vuotta pitää tästä tavasta kiinni,nyt en enää jaksa
Meillä myös lapset eivät syö herkkuja muiden naaman edessä tarjoamatta heille. Sori vaan mun mielestä se on epäkohteliasta ja onneksi muutkin ovat meidän pihalla samaa mieltä. Nämä tarkoitettanee sitä että lapsi lähtee kesken leikin hakemaan jäätelön/karkkia ja menee takaisin leikkimään...
Jos meillä syödään karkkia tai jäätelöä, niin silloin tarjotaan kaikille paikalla oleville, tämä on ihan hyvän käytöksen perussääntö mielestäni. Jos ei jotain herkkua halua muiden kanssa jakaa, niin silloin odotetaan että ollaan yksin. Ei kuitenkaan niin, että lähdetään kesken leikkien kotiin mussuttamaan herkkuja ja jätetään muut pihalle odottelemaan suut kuivina.
Sama kyllä pätee ruokaan ja virvokkeisiin, jos lapsia on pihalla tai meillä leikkimässä niin kaikille kyllä tarjotaan. Näyttää olevan tällä pientalovaltaisella alueella ihan yleisesti tapana.
Eivät tosin taida useinkaan tehdä niin koska meillä syödään sisällä kaikki ruoka pääasiassa.
Mutta ihan vapaasti saavat syödä karkkia ja jäätelöä ulkonakin eikä todellakaan tarvitse muille tarjota.
Ihmettelen kovasti mikseivät saisi?!
Kyllä saa, tosin me asutaan omakotitalossa. 2 vanhinta lasta on jo sen ikäisiä että osaavat käyttää rahaa itse, siis käydä ostoksilla. Eilen annoin 2 euroa keskimmäiselle muksulle ja en minä tiedä mitä se sillä osti ja missä söi tai kenen edessä, vai ostiko myös kaverille jotain?