Saako teidän lapset syödä pihalla muiden edessä herkkuja?
Meillä on neljä lasta ja ollaan opetettu lapsille että syövät esim. jälkkäriksi annetut jäätelöt tai pullat kotona loppuun ennen kuin painelevat ulos jatkamaan leikkejään ja touhujaan.
Tai jos esim. tahtovat karkkipäivänä ottaa karkkipussin ulos niin siitä annetaan myös pihakavereille eikä mussuteta muiden edessä.
Esikoisemme oli kysynyt yhdeltä pihan lapselta että saako hän tältä yhden karkin kun kaveri oli ollut pihalla karkkipussin kanssa niin kaveri ei ollut tarjonnut edes sitä yhtä namia, oli äiti kuulemma kieltänyt ja tämä samainen äiti oikeasti tuo tälle lapselle pihalle jäätelöä ym. herkkuja niin että vain tänä hänen lapsensa syö siinä muiden edessä ja muiden häntä katsellessa.
Ja siis ymmärrän kyllä että aina ei tarvitse jakaa, mutta kun tuo on nyt varsinkin näillä säillä tullut ihan joka päiväiseksi että naapurin lapsi tulee pihalle jätskiensä kanssa niin hetkihän siinä menee että omat muksut on oven takana vonkaamssa myös itselleen jädeä.
Enkä tosiaan tarkoita että meidän lapsilaumaa kenenkään tarvitsisi kestitä ulkona, vaan että kuinka teillä on lapsille opetettu?
Ymmärrän kyllä että tuollaista natiasita voi ketuttaa kun kaveri syö herkkuja nenän edessä :)
Kommentit (91)
Itseäni enemmänkin ärsyttää se, että kun menen pihalle (kerrostalo) ottamaan aurinkoa ja lukemaan, naapureiden mukulat tulevat siihen kerjäämään että saavatko hekin minun eväitäni. Eikö kotona nykyisin opeteta ettei saa kerjätä? Esimerkkejä eväistä sanottakoon vaikka herneet/vesimelonit/mansikat.
Meidän pihassamme on kuitenkin 10-15 lasta, joten jos jakamaan lähtisin niin eipä niistä mitään itselle jäisi.
kunnon kermajäätelö on oikein hyvä välipala tai jälkiruoka, vaikka joka päivä kesäisin, kunhan muistaa sitten pestä hampaat tai ottaa pari xylitol-pastillia.
eikä niitä hampaita tarvi hinkata jatkuvasti saati mässyttää xylitolia (joka takuuvarmasti todetaan vielä epäterveelliseksi tai haitalliseksi)!
Sori vaan mun mielestä se on epäkohteliasta ja onneksi muutkin ovat meidän pihalla samaa mieltä.
Nämä tarkoitettanee sitä että lapsi lähtee kesken leikin hakemaan jäätelön/karkkia ja menee takaisin leikkimään...
Omalla takapihalla tosin,sinne jos naapurin muksut sattuu kutsumatta paikalle niin en välttämättä tarjoa vaan sanon että ville tulee leikkimään kun on syönyt. Syödään välillä jädet myös kaupungilla tai puistoillessa,silloin ei piilotella mutta pysytellään vähän sivummalla. Mä en haluaisi että. Naapurit mun muksuille syöttäis herkkuja pihalla kysymättä. Karkkia esim meidän lapsille vain juhlissa kiitos, lapset 2 ja 4v
totta kai saavat omassa pihassamme syödä. Jos samalla hetkellä kaveri tulee siihen niin en todellakaan ala muille tarjoomaan. Meillä pihassa pyörii kymmenenkin lasta joskus...
Näinhän se maailma pyörii. Jokaisella on joskus synttärit ja silloin synttärisankari saa lahjan ja muut eivät. Tosin taitavat nämä sosiaali-jäätelö-av-mammat ostaa lahjat myös sisaruksille, ettei vaan tule paha mieli kun yksi saa ja toiset eivät.
Lapset oppivat elämän säännöt juuri näissä tilanteissa. Muuten heistä tulee vinkuvia ja vaativia Pecca-Incereitä, joilla mikään ei ole hyvin, ja jotka eivät nyt vaan esim. kovassa työelämässä pärjää. Nämä jäätelönsyöntikieltoiset ja kaikille jäätelönsä pakotettuina jakavat päätyvät lähihoitajiksi pesemään kakkaa ja valittamaan omasta olemisestaan.
Kukin saa omalla pihallaan syödä ihan mitä haluaa. Toki hyviin tapoihin kuuluu tarjota vieraalle.
Ettekö itse muista kun olitte lapsia ja tuntui ikävältä, kun toisella oli lauantai-pussi mukana, mutta sinä et saanut edes sitä yhtä karkkia?
Minulle ainakin on opetettu, jos herkkujaan haluaa syödä muiden lasten aikana, on niistä tarjottava. Jos ei halua karkkejaan muille jakaa, on pussi jätetty sisälle ja odotettu sitten sopivaa herkutteluhetkeä.
Ja näin aion myös opettaa omille lapsilleni.
Mutta jos opettaa että muut tekee mitä ne tekee niin voi lapsi olla ilman jätskiä tai karkkia vaikka toisella oliskin tikkari suussa.
16. Kohtelias saa olla, mutta ei sitä voi pitää minään sääntönä. Itse en pidä mm. siitä että naapuriin tulee joku tuttu setä joka alkaa jakaan nameja kaikille!
mua ärsyttää sellaiset lapset jotka tulevat meidän pihaan mussuttamaan omia karkkeja tarjoomatta...se on huonoa käytöstä! Söisivät ne karkkinsa sitten omassa pihassa. Me joskus tarjotaan muille joskus ei...en voi aina olla tarjoomassa ja olen huomannut ettei mun lapset saa koskaan muiden pihoilla mitään.
mutta jos pihalla on muita (lapsilla kavereita kylässä parhaillaan) saavat kaikki tuota herkkua. Tämä johti esim tällä viikolla siihen, että omatkin lapseni saivat omassa pihassa vain vettä, mehua ei olisi riittänyt kaikille.
Tällä viikolla kävi myös niin että lapseni saivat jäätelöt ja samalla pihaan porhalsi heidän kaverinsa. Hänelle ei tarjottu, ei kyllä olisi ollut mitään tarjottavaakaan (maitoallerginen...)
mitä elämää!Jokainenhan voi mennä vinkumaan kotonta jätskiä jos mieli tekee.Jos ei äiti anna ni voi voi.Kyllä meillä syödään missä huvittaa eikä meitä haittaa vaikka muut söis nenän edessä.
Meidän lapset ymmärtää kyllä,että jätskejä ei sillä sekunnilla takataskusta kaiveta joten kestetettävä on vaikka mieli kuin tekis.Eikä meillä kyllä jätskejä kesällä pihistellä.
Lainaus:
Ei. Jätskit syödään sisällä, joskus omalla takapihalla.
Vierailija - 30.06.11 08:37 (ID 12953657)
Juurikin sen takia että toisille ei tulis paha mieli. Karkkia saa joskus viedä ulos mutta silloin on annettu noottia että sitten tarjotaan toisillekin.
jos ei nyt kauheaa laumaa ole.
Nyt pistää kuitenkin harkitsemaan asiaa uudelleen.
Lapsemme tuli parin kaverin kanssa pihalta sisälle juomaan ja samalla pyysi saavatko ottaa jätskit. Annoin luvan. Ihmetyttämään jäi ettei nuo minulle suht vieraat lapset edes osanneet kiitosta sanoa vaikka olin aivan vieressä.
Taisipa olla viimeisimpiä kertoja kun nuo lapset meille tulivat,kun ei edes tervehtiä osata saataikka kiitosta sanoa.
Alakolulaisten pitäisi vielä osata käytöstavat.
tässä asiassa, mutta kylmä tosiasia on että aina ei ole varaa ostaa koko kylälle jäätelöitä ja joskus sille omalle piltille on paikallaan antaa se jäätelö kun on kuuma sää. En jaksa nipottaa tästä asiasta ja saatan olla moukkakin silloin tällöin. sori!
Jos joku lapsista on aloittanut kotona jälkiruokajätskin syönnin ja syö sen sitten yhteisellä pihalla loppuun tai tulee pihalle kaupasta jätski kädessä niin tuskin toisille tulee sellaisesta pahaa mieltä. Mutta taatusti tulee paha mieli jos aikuinen kantaa siihen yhteiselle pihalle herkkuja lapsille ja jättää YHDEN ilman, näin meidän pihalla kävi, pariin kertaan. Lapset paikkasivat itse tilannetta antamalla omistaan tälle yhdelle (joka itki ääneen). Aikuinen olisi kyllä voinut tarjota herkkunsa omalla pihalla..
aikamoisen kulttuuri shokin kymmenvuotiaana, kun muutimme pieneltä paikkakunnallalta läheltä Tamperetta, Turkuun. Olin tottunut jakamaan karkkini kavereideni kanssa ja se oli käytäntö. Ihan tasan jaettiin naapurin lasten kanssa kaikki mitä syötiin ja jokainen teki niin.
Turussa kukaan ei jakanut, saati tarjonnut edes lähimmille kavereilleen karkkia. Ihmettelin sitä lapsena ja ihmettelen edelleen 28v. Olin jo 10v. hölmistynyt toisten lasten koleudesta.
Ihmettelen sitäkin, että autokoulussa jota parhaillaan käyn, on tasan yksi nuori tyttö, joka tervehtii ja vastaa moi. Olemme aina samalla porukalla ja tutut kasvot, siltikään, ei kukaan muu tervehdi, omituisen huonoa käytöstä! Olisi tosi mielenkiintoista tietää miltä alueelta tulevat ne vastaajat, jotka ovat epäkohteliaita, syövät herkkuja toisten edessä, eivätkä osaa perushyviä tapoja ja miltä alueelta toisin vastanneet.
Olen itse turkulainen ja pakko myöntää,että häpeän meidän kulttuurimme sulkeutuneisuutta ja omaan napaan tuijottamista. Omille lapsilleni olen tasan opettanut ne hyvättavat jota lapsena sain kokea. Kun lapset ovat ihmetelleet, miksi muut tekevät toisin, olen kertonut, että se on epäkohteliasta. Lapsena tuntui paljon laämpimämmältä ja sydämellisemmältä, kun kaikki ottivat toisensa hyvin huomioon.
Omille kolmelle lapselle olen opettanut, että herkut syödään kotona, tai sitten tarjotaan muillekkin. läsnäolijoille. Jaettu ilo on kaksinkertainen.
aikamoisen kulttuuri shokin kymmenvuotiaana, kun muutimme pieneltä paikkakunnallalta läheltä Tamperetta, Turkuun. Olin tottunut jakamaan karkkini kavereideni kanssa ja se oli käytäntö. Ihan tasan jaettiin naapurin lasten kanssa kaikki mitä syötiin ja jokainen teki niin. Turussa kukaan ei jakanut, saati tarjonnut edes lähimmille kavereilleen karkkia. Ihmettelin sitä lapsena ja ihmettelen edelleen 28v. Olin jo 10v. hölmistynyt toisten lasten koleudesta. Ihmettelen sitäkin, että autokoulussa jota parhaillaan käyn, on tasan yksi nuori tyttö, joka tervehtii ja vastaa moi. Olemme aina samalla porukalla ja tutut kasvot, siltikään, ei kukaan muu tervehdi, omituisen huonoa käytöstä! Olisi tosi mielenkiintoista tietää miltä alueelta tulevat ne vastaajat, jotka ovat epäkohteliaita, syövät herkkuja toisten edessä, eivätkä osaa perushyviä tapoja ja miltä alueelta toisin vastanneet. Olen itse turkulainen ja pakko myöntää,että häpeän meidän kulttuurimme sulkeutuneisuutta ja omaan napaan tuijottamista. Omille lapsilleni olen tasan opettanut ne hyvättavat jota lapsena sain kokea. Kun lapset ovat ihmetelleet, miksi muut tekevät toisin, olen kertonut, että se on epäkohteliasta. Lapsena tuntui paljon laämpimämmältä ja sydämellisemmältä, kun kaikki ottivat toisensa hyvin huomioon. Omille kolmelle lapselle olen opettanut, että herkut syödään kotona, tai sitten tarjotaan muillekkin. läsnäolijoille. Jaettu ilo on kaksinkertainen.
Joo, mää oon Turuust eik meil mittä toisil jaata, son saatana ite ansaittava jokkhanen hyvä minkä maailmasa saat! Non Tamperelaaset semmosta lähihoitajasakkia perrkele.
:)
ihan samoin kuin naapuri saa olla tupakalla pihalla ilman pakkoa tarjota savuke muille tai minä voin mennä hiekkalaatikon lähelle kahvikuppini kanssa. Lasten on hyvä jo pienenä oppia, että toisilla on herkkuja ja toisilla ei, kaikkea ei tarvitse sosialisoida.
Hienostippas sä vertaat lapsien karkkia ja sun röökejäs keskenään. Vissiin vähän eriasia, haloo hei?
Molemmissa toisella on jotain, mitä toinekin tahtoo
Eivät tosin taida useinkaan tehdä niin koska meillä syödään sisällä kaikki ruoka pääasiassa.
Mutta ihan vapaasti saavat syödä karkkia ja jäätelöä ulkonakin eikä todellakaan tarvitse muille tarjota.
taas näkee että on kasvamassa minä-saan-tehdä-mitä-minä-haluan-viis-muista-eikä-mua-kukaan-määrää sukupolvi, joka ei osaa vähäisiäkään käytössääntöjä tai pysty ottamaan muita huomioon.
Täytyy surukseen todeta että MINÄ-kulttuuri vain jatkaa voittokulkuaan. Toivottavasti joskus tulee sukupolvi, joka muuttaa tämän itsekkään kulttuurin toiseen suuntaan.
No mikäs se sitten on, jos ei jälkiruoka?!?
kunnon kermajäätelö on oikein hyvä välipala tai jälkiruoka, vaikka joka päivä kesäisin, kunhan muistaa sitten pestä hampaat tai ottaa pari xylitol-pastillia.