Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako teidän lapset syödä pihalla muiden edessä herkkuja?

Vierailija
30.06.2011 |

Meillä on neljä lasta ja ollaan opetettu lapsille että syövät esim. jälkkäriksi annetut jäätelöt tai pullat kotona loppuun ennen kuin painelevat ulos jatkamaan leikkejään ja touhujaan.

Tai jos esim. tahtovat karkkipäivänä ottaa karkkipussin ulos niin siitä annetaan myös pihakavereille eikä mussuteta muiden edessä.

Esikoisemme oli kysynyt yhdeltä pihan lapselta että saako hän tältä yhden karkin kun kaveri oli ollut pihalla karkkipussin kanssa niin kaveri ei ollut tarjonnut edes sitä yhtä namia, oli äiti kuulemma kieltänyt ja tämä samainen äiti oikeasti tuo tälle lapselle pihalle jäätelöä ym. herkkuja niin että vain tänä hänen lapsensa syö siinä muiden edessä ja muiden häntä katsellessa.

Ja siis ymmärrän kyllä että aina ei tarvitse jakaa, mutta kun tuo on nyt varsinkin näillä säillä tullut ihan joka päiväiseksi että naapurin lapsi tulee pihalle jätskiensä kanssa niin hetkihän siinä menee että omat muksut on oven takana vonkaamssa myös itselleen jädeä.

Enkä tosiaan tarkoita että meidän lapsilaumaa kenenkään tarvitsisi kestitä ulkona, vaan että kuinka teillä on lapsille opetettu?

Ymmärrän kyllä että tuollaista natiasita voi ketuttaa kun kaveri syö herkkuja nenän edessä :)

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjota muille omia herkkujaan.. Mikä teitä oikein vaivaa? Sitten isompana kun tyttö pussailee poikaystäväänsä pihalla ja naapurin Liisa tulee vinkumaan, että saanko minäkin, niin sitten siellä on kimppakivaa?? Herätkääs nyt sädekehämammat taas. Jokaisella on omat vaatteet, ruuat, herkut, lelut. Niitä EI tarvitse muiden kanssa jakaa. Itse olen ainakin sitä mieltä, että annan omien lasten mukaan pihalle esim. sen jäden, tai sitten karkkeja, ja saavat tehdä niillä mitä tykkäävät, ei todellakaan ole pakko antaa kinuaville kavereille yhtään mitään. Menkööt vanhemmiltaan ruinamaan.

Sitä paitsi oletteko miettineet, että on aika paljon allergioita nykyään. Mitä jos annat mansikkajätskiä mansikka-allergiselle, joka saa anafylaktisen shokin? Miten sitten suu pannaan, miten selität ambulanssisedille, että olet sosialisoinut kaiken ja lähes tapoit naapurin pikku Lassin. Herätkää jo tähän päivään.

Vierailija
82/91 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla jo kahta sukupolvea äitejä. Kyllä minun lapsuudessani oli vielä jonkinlaiset tavat olemassa. Seurassa ei kuiskailla, ei puhuta kielillä jota kaikki eivät osaa, ei syödä karkkia, jos ei tarjota kaikille, omilla asioilla ei leiveillä, omasta ja muiden omaisuudesta pidetään huolta jne. Itsekkyys on jotenkin niin itsestään selvää nykyään. Mutta toisaalta kävin yhden itseäni puolta nuoremman neitokaisen kotona. Hän keitti itselleen kahvit ja söi jotakin herkkua siinä. Ei tarjonnut minulle mitään eikä kysynyt haluisinko. Että en sinänsä ihmettele näitä vastauksia.

Peesi tälle. Ei ole kyse kateellisuudesta, tai siitä että pitäisi saada samaa kuin toisilla, vaan hyvistä tavoista. Ennen oli näin. Aivan joitakin muutamia tapoja, jotka kaikki naapuruston lapset noudattivat. Mutta tämä olikin vanhaa hyvää 70-lukua, jolllin jokaisen vanhemman kunnia-asia oli, että omilla kakaroilla oli kuri ja käytöstavat. Nyt on kunnia-asia olla mahdollisimman itsekäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
03.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä jos lapseni syö jädeä, ja paikalle tulee kaveri niin tarjotaan kaverille, jos on pakkasessa lisää

jos ei ole niin sanotaan ettei valitettavasti ole

karkkia syödessä sama

ja jos kaveri on jo paikalla , niin ilman muuta tarjotaan, tai sit ei syödä itsekään

usein helteellä tajotaan jädeä, kun on kavereita ilman muuta

ymmärrän ettei kerrrostalonpihalla yleistä jakelua voi järjestää, mut jos on kaveri tai kaks joiden kanssa leikkii, niin sit kuuöuis tarjota

tai antaa lapselle jäde ja karkit muuna aikana, tai syödä sisäll'

Vierailija
84/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein tahallaan ollaan huomioimatta sitä, miten osa puhuu isoista kerrostaloista joissa pihalla ravaa kymmeniä ihmisiä, ja toinen paritalosta jossa on yksi naapuri. Ja kun joku puhuu omalla pihallaan grillaamisesta niin sille tullaan rääkymään ettei sen lapset saa tulla toisen pihalle mässyttämään karkkia...

Henkkoht pidän kohteliaana että jos on jotain mitä tarjota muillekin, sitä tarjotaan. Sen sijaan musta olisi kohtuutonta että jos vaikka jäätelöitä ei ole kuin se yksi niin lapsi ei saa syödä sitä hellepäivänä ulkona, kun joku voisi tulla kateelliseksi. On sekin taito että pystyy elämään sen faktan kanssa että joskus jollakulla tosiaan voi olla jotain sellaista mitä itsellä ei ole. Voihan sillä naapurin lapsella olla vaikka sellainen lelukin josta toinen tulee kateelliseksi, ja musta olisi aivan epätervettä että sitä lelua ei sitten saisi käyttää muiden nähden kateellisten suojelemiseksi.

Vierailija
85/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat 6 v. ja 4 v. ja asumme kerrostalossa.

Annan heille usein kesällä piknikliinan ja kylmälaukun mukaan ja he menevät pihalle piknikille! Levittävät liinan nurtsille ja syövät herkkuja kylmälaukusta! Siellä on nakkeja, kakkua, mehua, vanukasta, keksejä, vesimeloonia, rypäleitä...

Miksi he saisivat syödä niitä vain kotona?

Kesällä kuuluu syödä ulkona!

Vierailija
86/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niin paljon kun huvittaa mutta jos on kavereit heillekin tarjotaan. Taas leikkipuistoon ym ei viedä herkkuja.

Minä en vaan ymmärrä tuota toisten edessä mussuttamista. Jos minulla olisi joku kaveri kylässä niin keittäisinkö kahvit ja joisin ne siinä pulla kera yksinäni vai tarjoisinko muillekin. tai jos menisin karkkipussin aknssa leikkipuistoon niin tietysti tarjoaisin myös juttukavereille enkä mussuttaisi yksinäni.

Helpointa olisi kun kukaan ei veisi yleisille paikoille herkkuja, miksi niitä ei voi syödä kotona.

Kun olen omien lasten kanssa pistossa välillä siihen tulee joku kaveri leveilemään karkeillaan. Minä kyllä ikävänä ihmisenä sanon että on hyvän tavan mukaista tarjota muille tai mennä sitten vähän kauemmas syömään.

Monestihan nämä karkkipussien kanssa leveilijät yrittävät ostaa niillä kavereita. Ja olempa usein todistanut sitäkin että kaverit vaihtuvat sen mukaan kenellä on herkkuja. Eli vaikka on luvannut leikkiä toisen kanssa niin lähteekin toisen mukaan kun tämä lupaa karkkia. Ja tämä tuntuu kyllä siitä jätetystä todella inhottavalta. Näinkö haluatte lapsianne opettaa

Vierailija
87/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjota muille omia herkkujaan.. Mikä teitä oikein vaivaa? Sitten isompana kun tyttö pussailee poikaystäväänsä pihalla ja naapurin Liisa tulee vinkumaan, että saanko minäkin, niin sitten siellä on kimppakivaa?? Herätkääs nyt sädekehämammat taas. Jokaisella on omat vaatteet, ruuat, herkut, lelut. Niitä EI tarvitse muiden kanssa jakaa. Itse olen ainakin sitä mieltä, että annan omien lasten mukaan pihalle esim. sen jäden, tai sitten karkkeja, ja saavat tehdä niillä mitä tykkäävät, ei todellakaan ole pakko antaa kinuaville kavereille yhtään mitään. Menkööt vanhemmiltaan ruinamaan.

Sitä paitsi oletteko miettineet, että on aika paljon allergioita nykyään. Mitä jos annat mansikkajätskiä mansikka-allergiselle, joka saa anafylaktisen shokin? Miten sitten suu pannaan, miten selität ambulanssisedille, että olet sosialisoinut kaiken ja lähes tapoit naapurin pikku Lassin. Herätkää jo tähän päivään.

Puhutaan lasten nameista ja jätskeistä ja sinä ääliö saat sen väännettyä kimppakivaksi?!?!

En ihmettele että maailma on menossa tähän suuntaan kun on olemassa tuon vastauksen antajan kaltaisia tampioita!!!!

Vierailija
88/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjota muille omia herkkujaan.. Mikä teitä oikein vaivaa? Sitten isompana kun tyttö pussailee poikaystäväänsä pihalla ja naapurin Liisa tulee vinkumaan, että saanko minäkin, niin sitten siellä on kimppakivaa?? Herätkääs nyt sädekehämammat taas. Jokaisella on omat vaatteet, ruuat, herkut, lelut. Niitä EI tarvitse muiden kanssa jakaa. Itse olen ainakin sitä mieltä, että annan omien lasten mukaan pihalle esim. sen jäden, tai sitten karkkeja, ja saavat tehdä niillä mitä tykkäävät, ei todellakaan ole pakko antaa kinuaville kavereille yhtään mitään. Menkööt vanhemmiltaan ruinamaan. Sitä paitsi oletteko miettineet, että on aika paljon allergioita nykyään. Mitä jos annat mansikkajätskiä mansikka-allergiselle, joka saa anafylaktisen shokin? Miten sitten suu pannaan, miten selität ambulanssisedille, että olet sosialisoinut kaiken ja lähes tapoit naapurin pikku Lassin. Herätkää jo tähän päivään.

Sen ikäiset lapset, jotka itsenäisesti ulkoilevat ja vierailevat, varmasti jo tietävät omat allergiansa, jos ne noin vaarallisia ovat. Vai kuinka monta uutista olet nähnyt siitä, kuinka lapsi kuoli naapurin tarjoamaan jäätelöön.

Ja jos on oikeasti niin tyhmä, ettei ymmärrä mitä eroa on herkuilla ja vaatteilla, niin silloin lienee turhaa edes yrittää selittää.

Vierailija
89/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se maailma muuttuu, onnekseni meidän naapurustossa ja lähipiirissä liikkuu samalla tavalla ajattelevia ihmsiiä. Siis niitä jotka osaavat käyttäytyä.

Eikö vanhemmat opeta lapsilleen enää mitään käyttäytymissääntöjä. Teidän mielestä on ok aiheuttaa toiselle pahaa mieltä.

Surukseni olen huomannut saman minkä joku aiksempikin kirjoittaja että nuo karkkia muiden edessä mussuttavat ovat niitä jotka saavat vanhemmiltaan karkkia mutta ei sitten paljon muuta. Vanhemmat työntävät kolikon käteen saadakseen olla rauhassa. ja nuo lapset sitten ostavat kavereita noilla herkuillaan. Mutta siitä olen hämmästynyt että tämä on aikuisten ihmsieten mielestä hyväksyttävää.

Toimivatko nämä aikuiset myös niin tettä vieraiden ollessa kylässä juovat itse saunaoluet mutta jättävät vieraat ilman.

Vierailija
90/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Komppaan täysin.

O

Henkkoht pidän kohteliaana että jos on jotain mitä tarjota muillekin, sitä tarjotaan. Sen sijaan musta olisi kohtuutonta että jos vaikka jäätelöitä ei ole kuin se yksi niin lapsi ei saa syödä sitä hellepäivänä ulkona, kun joku voisi tulla kateelliseksi. On sekin taito että pystyy elämään sen faktan kanssa että joskus jollakulla tosiaan voi olla jotain sellaista mitä itsellä ei ole. Voihan sillä naapurin lapsella olla vaikka sellainen lelukin josta toinen tulee kateelliseksi, ja musta olisi aivan epätervettä että sitä lelua ei sitten saisi käyttää muiden nähden kateellisten suojelemiseksi.

Vierailija
91/91 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioida muut paikalla olevat ihmiset ja tämä perusjuttu pitäisi kyllä lapsille opettaa. Tuo herkku-juttu on tässä ihan sivujuonne. Siitä aiheutuu muille lapsille paha mieli ja on väärin aiheuttaa muille ihmisille tieten tahtoen pahaa mieltä, turhaan. Ihmeen minä-minä-minä-keskeistä porukkaa täällä :/. Meillä syödään kotona, jos pihalla on muita lapsia. Jos sinne joku keskenkaiken tulee, niin se on eri juttu. Mutta ei tarbitse mennä nuolemaan niitä tuutteja sinne, kun muut jäävät ilman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän