Jos autoilija päästää sinut suojatien yli, kiitätkö morjestamalla?
Entä päästätkö itse kävelijöitä suojatien yli, kiinnitätkö huomiota kiittävätkö muut sinua?
Itse pyrin aina kiittämään, mielestäni se on kohteliasta jos auto on vartavasten sinua varten pysähtynyt. Ja minusta on myös mukava jos joku kiittää minua kun itse päästän tien yli. En tosin vedä hernettä nenään jos joku ei kiitä :D
Kommentit (64)
Täytyy sanoa, että av jaksaa yllättää. Se tiukkapipoisuuden määrä, joka tähän ketjuun tiivistyy on huikea.
Totuus numero 1: Tiedän, että autoilijan on lain mukaan annettava tietä.
Totuus numero 2: Vaikka sanotte mitä, niin aion silti jatkossakin olla YSTÄVÄLLINEN kanssaihmisiä kohtaan. Morjenstan autoilijaa, joka pysähtyy ja itse autoilijana morjenstan kävelijää, jolle tietä annan.
BTW, jotkut "kansainväliset" ihmiset täällä kertovat, "ettei missään muualla tartte kiitellä", ja "että muualla kyllä autoilijat aina antavat tietä". Ja pas*an marjat! Joo, jossain antavat, ja jossain eivät anna. Joo, Sveitsissä saat sakkoja jos et anna, mutta monissa muissa maissa ollaan Suomea töykeämpiä. Typerää yleistystä vailla totuuspohjaa.
En moikkaile ihmisiä jotka ovat liikennevälineissä.
Pyöräilijä on siinä ja siinä että voiko moikata vai ei. Ehkä, jos pyöräilijä on tuttu.
T: 11cm mies
Päästän itse jalankulkijan ylittämään tilannekohtaisesti. Yleensä jos on useita kaistoja, pysähdyn ainoastaan jos jalankulkija on jo melkein menossa (eli pakko) tai jos näyttää siltä että muuten hän ei pääse millään yli (esim. ruuhkassa). Näin siksi, että on aina vaara että kun minä pysähdyn niin toisella kaistalla joku hurauttaakin jalankulkijan päälle. Yksikaistaisella tiellä pysähdyn aika herkästi, mutta en silloin jos jalankulkija ei ole selvästi menossa vaan vaikka odottelee metrin päässä toiseen suuntaan haahuillen.
En kiitä minua päästänyttä, paitsi kenties silloin kun on paljon autoja ja joudun odottamaan jonkun aikaa ennen kuin joku pysähtyy. Jos autoilija voisi kuulla minut niin sanoisin kyllä kiitos niin kuin sanon vaikkapa oven avanneelle, mutta koska hän on autossa ja minä ulkona niin en ala käsillä mitään huitomaan. Ei ole tarpeen mielestäni.
Silloin kun itse pysähdyn päästämään jonkun niin yleensä katson muualle kuin suoraan häneen, juuri siksi että se kiittäminen on minusta ihan turhaa eikä kiinnosta katsella kenenkään käsimerkkejä. Menköön yli vaan reippaasti.
Mulle antaa usein juoksulenkillä autot tietä, vaikka olen kauempanakin suojatiestä. Ei siis tarvi juoksua keskeyttää, mikä on tosi ystävällistä :) Autoilijan velvollisuushan ei ole jäädä odottamaan, kun jalankulkija tulee kauempaa suojatielle.