Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos autoilija päästää sinut suojatien yli, kiitätkö morjestamalla?

Vierailija
30.06.2011 |

Entä päästätkö itse kävelijöitä suojatien yli, kiinnitätkö huomiota kiittävätkö muut sinua?

Itse pyrin aina kiittämään, mielestäni se on kohteliasta jos auto on vartavasten sinua varten pysähtynyt. Ja minusta on myös mukava jos joku kiittää minua kun itse päästän tien yli. En tosin vedä hernettä nenään jos joku ei kiitä :D

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisautoilu on turhaa, itsekästä ja mun mielestä jopa rikollista.

Joskus se on vain ainoa keino esim. päästä töihin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta päässä kimppakyydillä/polkupyörällä/bussilla/kävellen töihin.

Jokaisella on mahdollisuus, jos haluaa.

Vierailija
42/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se on vain ainoa keino esim. päästä töihin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta päässä kimppakyydillä/polkupyörällä/bussilla/kävellen töihin.

Pienellä paikkakunnalla ei noita busseja usein kulje varsinkaan aamutuimaan. Työpaikan läheisyyteen ei edes mene busseja (teollisuusaluetta). Läheiseen kaupunkiin ei ole varaa muuttaa. Toki liftaamalla pääsee aina.

Mutta hei, se ei ollut tämän ketjun tarkoitus eikä pääasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki pysähdyn suojatien eteen autolla, jotta jalankulkijat pääsevät tien yli.

Vierailija
44/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, pysähtyykö autoillija omatoimisesti vai vasta sitten, jos otan askeleen suojatielle niin että näyttää kuin olisin kävelemässä alle. Omatoimisesti pysähtyviä/hidastavia yleensä kiitän. Niitä hemmetin juntteja en, joilla ei näytä olevan aikomustakaan päästää yli.

Vierailija
45/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan kiinnitä huomiota siihen kiitetäänkö minua vai ei. Molemmat tavat ylittää tie sopivat minulle :)

Jalankulkijana kiitän, jos autoilija pysähtyy oma-aloitteisesti, mutta jos joudun "pakottamaan" auton pysähtymään, en kiitä. Minä astun aina kadulle, näytti auto pysähtymisen merkkejä eli ei. No en lasten kanssa tietenkään. Ja olen tarvittaessa valmistautunut hyppäämään sivuun, jos joku vaan pokkana ajais päälle. Mutta näin ei ole vielä käynyt, vaan kaikki ovat pysähtyneet, osa selvästi sadatellen :)

Vierailija
46/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysähtyä ja antaa sen auton mennä. Sen sijaa auton pysähtyminen ja liikkeellelähtö kuluttaa aika paljon bensaa ja lisää näin ilmansaasteita. Koitan aina pysähtyä ennen suojatietä ja toivon, että autoilija antais mennä vaan, mutta ei! Eri asia on ne tilanteet jos autoilijalla on oikeasti pysähtymisvelvollisuus kuten auton kääntyessä risteävälle tielle suojatien kohdalla.

Sujuvan liikenteen kannalta on joskus aivan typerää pysähtyä antamaan tietä vuoroaan rauhassa odottavalle jalankulkijalle, jos parin auton päästä on sopiva rako ylittää tietä. Joitakin kertoja on sattunut niin, että pyöräillessäni tai ihan kävellen liikkeellä ollessani tietä ylittäessä olen pysähtyny, kun olen huomannut, että autoja tulee molemmista suunnista, mutta että muutaman auton päästä olisi sellainen hyvä rako ylittää tie. Sitten onkin yllätten ensimmäinen auto antanut tietä minun siinä rauhassa pyöräni vieressä seisten ja vastakkaisesta suunnasta lähestyvän autoilijan aikeista kun ei ole takeita, niin en voi heti lähteä ylittämään tietä. Usein vastakkaisesta suunnasta tuleva auto ei ole seurannut liikennettä ja ajaa suojatien yli ihan rennosti vaan. Pysähtyneen auton taakse on ehtinyt jumahtaa useampikin auto ja minä sitten lähden äkkiä ylittämään tietä, jotta ehdin alta pois, kun vastakkaiseltakin puolelta tulee autoja. Jos tämä suojatien eteen pysähtyny auto olisi rauhallisesti jatkanut matkaa, olisin muutaman sekunnin päästä päässyt ilman kenenkään turhia pysähtymisiä ylittämään tien aivan turvallisesti. MIelestäni myös kevyen liikenteen edustaja on velvollinen tarkkailemaan liikennettä, mitä se suojatien lähettyvillä odotteleva jalankulkija saattaa juuri olla tekemässä. Liian ankara lain tulkinta tässä tilanteessa saattaa jopa aiheuttaa vaaratilanteita. Varsinkin lasten kanssa saattaa kuvaamassani tilanteessa tulla sekin vaaratilanne, että jos toisesta suunnasta tuleva auto tavallaan turhaan antaa tietä, niin lapsi ei huomaakaan varoa toista puolta ja jos sieltä sattuu tulemaan autoilija, joka ei ymmärrä seurata liikennettä, niin tulee pahaa jälkeä. Tästäkin syystä opetan lapsiani liikenteessä seuramaan autoilijan aikeita sekä odottamaan rauhassa kauempana suojatiestä turvallista rakoa, jolloin ylittää tie.

Jos autoilijat opettelisivat käyttämään taustapeliä ja tarkkailemaan liikennettä (kuten oma ajo-opettajani aikoinaan sanoi) siten, että osaa minimoida omat ja toisten virheet, niin liikenne olisi paljon turvallisempi ja joustavampi.

On tietenkin paljon sellaisiakin tilanteita, joissa autoilija tietenkin on väistämisvelvollinen, mutta joustavuutta liikenteessä tulisi huomioida enemmän. Ja myös liikenteenvalvonnassa pitäisi olla sellainen mahdollisuus että liikenteen joustavuuttakin osattaisiin arvostaa.

Vierailija
47/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitän, joskus en, olen vähänbsamaa mieltä ettei itsestäänselvästä (?) asiasta tarvitse välttämättä kiitellä...!

suomessa autoilijat ovat enimmäkseen töykeitä, suorastaan kaasuttavat että ehtivät ennen suojatielle tulevaa ja jos jalankulkijalle on vihreät kuten autoilijallekin, niin henkensä kaupalla saa mennä kun autoilija yrittää jo tulla vaikka jalankulkijalla olis oikeasti oikeus mennä ensin. Nyt kun olen raskaana enkä pysty kävelemään nopeasti, niin kärsimättömältä vaikuttavat nuo autoilijat jotka kyttäävät vuoroaan..!

Tukholmassa huomasimme jo suuren eron Suomeen verrattuna, siellä autoilijat hiljensivät jo kaukana kun näkivät että jalankulkija työntää lastenrattaita..!

En mä autoilijana odota kiitosta, tykkään antaa tietä vardinkin kun se kuuluu asiaan.

Vierailija
48/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heilauttamalla kättä ja hymyilemällä.

Vierailija
49/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päteekö kaikilla elämänelueilla? Ihanan yksinkertainen ajatusmaailma, kadehdin sua!

Vierailija
50/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä en minäkään koskaan kiitä esim. tarjoilijaa tai kaupan kassaa.

Sen sijaan tarjoileminen tai kassalla rahastaminen eivät.

En siis kiitä, jos autoilija pysähtyy suojatiellä antaakseen minun ylittää sen, koska hänen lain mukaan niin kuuluukin tehdä. En myöskään kiitä jokaista ohikulkevaa miestä siitä, etteivät raiskaa minua.

Vain Suomessa, todellakin. Vain Suomessa pitää ihan kiittää autoilijaa siitä, että pääsee tien yli. Muualla maailmassa autoilijat pitävät itsestään selvyytenä, että jalankulkija päästetään tien yli ja autoilija on se, joka kiittää, jos jalankulkija osoittaa, että autoilijan ei tarvitse hänen takiaan pysähtyä.

Vierailija
51/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa. :) Dynaamisuus puuttuu suomalaisesti liikennekulttuurista turhankin usein. On toki hienoa, jos joskus joku autoilija päästää tien yli pyyteettömästi, mutta myös tuota aspektia tulisi ajatella, että liikenne olisi paljon sujuvampaa jos ei pysähtyisikään. Itsekin ratin takana pyrin ajattelemaan näin ja katsomaan peileistä oikean toiminnan oikeaan tilanteeseen.

Täytyy kyllä myöntää, että joskus osaan olla myös kusipää. :( Tämä ilmenee siinä, että jos takanani on selkeästi aggressiivinen idiootti, jolla on kamalakiirejonnekin, ja roikkuu peräpeilissä raivoisa ilme naamallaan, niin silloin todellakin päästän jokaisen jalankulkijan tien ylitse, ja käyttäydyn oikein mallikkaasti muuta liikennettä kohtaan. Koskaan en itse hermostu ja paina tallaa pohjaan jos tällainen Oman elämänsä statisti (tm) riehuu takanani. Tietysti valitsen tilanteet niin, ettei takana olevan idiootin riehumisesta voi koitua muille vaaraa (esimerkiksi kaksikaistainen tie, jossa tämä Sankari voisi vasenta kaistaa painella suojatien yli pysähtymättä jos itse olen pysähtyneenä vierellä).

On hienoa olla mies, jonka ei tarvitse todistella itseään ratin takana. :>

Vierailija
52/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä autoillessakaan kiitä niitä autoilijoita, jotka ei tule punaisilla mun päälle.

Vierailija
53/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain asiassa kohteliaita ja ystävällisiä, vaikka ei lain mukaan olisi pakko, niin siitä ollaan kitisemässä. Yleensä naristaan, kun on niin tympeetä ja juroa jengiä. Joillekin se ei sitten mikään kelpaa.

Vierailija
54/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Oulussa on niin harvinaista, että autoilija päästää suojatieltä yli, että jalankulkija tuntee nöyryyttä ja velvollisuutta kiittää autoilijaa tästä jalosta eleestä.

Vierailija
55/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkija kiitti minua tässä eräänä päivänä nostamalla kättä. Tuli kiva fiilis; mä ajattelin tota ja se mua. Voi olla että seuraavan kerran kiitän itsekin. Maksaako se jotain?

Vierailija
56/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on sekä kohteliaisuus että turvallisuus.

Pääkaupunkiseudulla jalankulkija käytännössä odottaa vuoroaan suojatiellä, joten kun auto hiljentää suojatien edessä varmistan vielä käden heilautuksella että molemmat ovat ymmärtäneet että lähden/lähdemme ylittämään tietä.

Olen kotoisin pienestä maaseutukaupungista ja siellä en kiitä sillä jalankulkija on suojatien kunkku ja aton pysähtyminen itsestäänselvyys joka ei varmisteluja/kiitosta kaipaa :-)

nim. kävelevä autoilija

Vierailija
57/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä itsestäänselvyyksistäkin voi olla iloinen ja kiittää, eihän siitä ole itselle eikä muillekaan mitään vaivaa!

Vierailija
58/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on ihan parhaita nämä "en tietenkään kiitä lakien noudattamisesta" -kommentit! Niiiiin suomalaista junttiurpoutta parhaimmillaan, että oksat pois!

Joo, älä vaan erehdy jatkossakaan kiittämään! Älä vaan erehdy mitään muutakaan ystävällisestä elettä tekemään kanssaihmisille! Älä ainakaan avaa ovea umpivieraalle, kun EI OLE PAKKO! Ai että maailma olisi hienompi paikka elää, jos teitä ei-kiittäjiä olisi enemmän!

P.S. Kertokaa missä asutte, niin tiedän pysyä hel**tin kaukana sieltä!

Nuollaan kaikki sun persettä ni oot tyytyväinen.

Vierailija
59/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakisääteinen velvollisuus. Mielestäni ei myöskään välttämättä ole turvallista vilkutella tuntemattomille, koska se voitaisiin tulkita väärin.

Vierailija
60/64 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päästän itse tien reunassa odottelevia kävelijöitä yli etenkin jos ovat lasten, lastenvaunujen, koiran, rollaattorin kanssa.

Lapset ja nuoret päästän aina yli ja morjestan kaikille jotka minulle morjestavat.

Se on kohteliaisuutta ja hyvää tapaa, toisten huomioon ottamista.