Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lapsi ei menesty hyvin koulussa

Vierailija
28.06.2011 |

Minulla on kaksi vanhempaa lasta, jotka molemmat ovat olleet aina kympin oppilaita. Tällä hetkellä toinen on yläasteella ja toinen ala-asteen viimeisellä luokalla. Heidän isänsä (ex-mieheni) on myös hyvin lahjakas ja menestynyt elämässään.

Mutta sitten on tämä nuorimmainen murheenkryyni. Vaikka kuinka yritän ajatella positiivisesti, niin vertailen häntä jatkuvasti vanhempiin lapsiini ja heidän oppimistuloksiinsa. Lapsen isä taas ei näe siinä mitään ongelmaa, että poika kantaa seiskoja koulusta. Minua taas vaivaa, että vaikka käsken pojan keskittyä kokeissa ja lukea, niin kaikki kaikuu kuin kuuroille korville. Tämänkeväinen todistuskin oli täynnä seiskoja. Lapsi on vasta alakoulussa, mutta silti maalailen jo kauhukuvia hänen tulevaisuudestaan.

Kuulostaa varmaan hirveältä, että minun on jotenkin todella vaikea hyväksyä sitä, että lapsi on heikkolahjainen. Tai se on ehkä väärä sana, mutta riippuu vetailukohdasta. Täytyy toivoa, että vanhemmiten asiat muuttuisivat.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet ihan oikeassa, kuulostat hirveältä! 

Vierailija
2/22 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon autat lasta? Jos lapsella oppimisvaikeuksia niin sun pitää tosi paljon auttaa jos haluat, että lapsi ei putoa kelkasta.

Älä käske lukemaan kokeisiin vaan kysele koealuetta läpi, pura sitä osiin, varaa kokeeseen opiskeluun kolme iltaa. Jos lapsi ei jaksa keskittyä niin 15 minuutin pätkissä käytte koealuetta läpi yhdessä.

Pyydä tukiopetusta koulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelun taso ollut samaa luokkaa kuin vanhemmilla lapsillanne? Oliko hän enemmän liikunnallinen lapsi kuin toiset?

Meilläkin kolmikossa yhden tuleva koulumenestys mietityttää.

Vierailija
4/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yläasteella sitten vasta ymmärsin kuinka lukea kokeisiin ym. ja todistukseni keskiarvo nousi 8.6. Olen myös opiskellut korkeakoulututkinnon. Lapsena olin enemmän kiinnostunut leikkimisestä kuin kouluoppimisesta. En ollut kovin liikunnallinenkaan. Nyt liikun säännöllisesti. Eli ei se lapsuus kaikkea ennusta. Sitäpaitsi 7 on ihan ok numero! Voisithan tietysti selvittää onko koulussa erityisopettaja ja voisiko hän ulkopuolisena arvioida, tarvitseeko lapsesi jotain tukea koulunkäyntiin. Nykyään erilaisia oppimisvaikeuksia tutkitaan ja ymmärretään paremmin. Oppimisvaikeudet eivät ole sama asia kuin heikkolahjaisuus, mitä lapsesi ei varmastikkaan ole.

Vierailija
5/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko koskaan tullut ajatelleeksi, ettei keskittymistä voi käskeä? Paineita luomalla vain heikennät mahdollisuuksia keskittymiseen.

Jos oikeasti haluat auttaa lastasi, niin auta häntä. Keinoja löydät erityisopettajalta, erilaisten oppijoiden liitosta tmv. Poikasi ei luultavasti ole heikkolahjainen, vaan hän oppii parhaiten eri metodilla kun mitä koulussa opettaja käyttää. Voitte siis parantaa oppimistuloksia opiskelemalla asioita _eri_ tavalla... Ei enemmän tai käskemällä .

Vierailija
6/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia. Jotkut pärjää koulussa, jotkut ei. Et voi muuttaa lastasi. Painostamalla vain pahennat asiaa. Ja kuten joku jo sanoikin alakoulumenestys ei ratkaise mitään. Itse olin alakoulussa aika surkea, kannoin kotiin 7 ja 8. Siis tosi keskinkertaisuus. Kiinnostuin koulusta vasta 8-9 ja lukio meni tosi hyvin ja sen jälkeen vielä paremmin. Pääsin aika korkealle elämässäni. Sen sijaan monet alakoulussa hyvin menestyneet ei menestynytkään lukiossa.

Mutta kamalaa, jos pilaat lapsesi lapsuuden asettamalla paineita.

Vierailija
7/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka käsken pojan keskittyä kokeissa ja lukea, niin kaikki kaikuu kuin kuuroille korville.

Tekee tosi hyvää itsetunnolle, kun koko ajan saa kuulla olevansa huono ja vertaillaan fiksuihin sisaruksiin :(

Tekee myös tosi hyvää sisarussuhteelle!

Vierailija
8/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallinen tallaaja. Muista että monet menestyjöt (miehet etenkin) ovat olleet huonoja koulussa ja matikka ollut esim 6. Usein kympin oppilaista tulee pienipalkkaisia opettajia jne.

Vierailija
9/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ajattele, että et ole vielä huomannut lapsesi lahjoja (missä hän on hyvä ja taitava ja innokas), lapsi ei ole heikkolahjainen tsm

- tee asioita yhdessä lapsen kanssa, askartele, pelaa, lue, keskustele, pohdiksele, selitä... pääsääntöisesti voi ottaa lapsen ihan kaikkeen kotiaskareeseen mukaan ja samalla neuvoa häntä asioissa ja lapsi saa erilaisia kokemuksia jotka kehittävät häntä

- yritä, etsimällä etsi asioita, joissa lapsi on taitava tai joista hän nauttii. Ei elämä ole kymppejä varten vaan ihan elämää vaan, nauti lapsestasi ja lapsesi seurasta ja ole onnellinen, että molemmat saatte elää. T. Luokanope

Vierailija
10/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani luokalla on lapsi joka on heikkolahjainen, suoriutuu hädin tuskin läpi päästen luokalta toiselle. Siis oikeasti ei tajua mistään mitään vaan vedetään perässä ja annetaan erilaisia apuja että suoriutuu edes niillä "armovitosilla" rimaa hipoen. Hänestä näkee jo päällekin päin ettei ole ihan ikäisellään tasolla.

7:n oppilas voi olla lahjakaskin, koulu ei vain ole päällimmäisenä kiinnostuksen kohteissa. Esim. mieheni oli alle 6:n keskiarvolla koulussa koska mikään ei kiinnostanut. On aikuisena ollut matikassa 10:n oppilas. Laskee päässään ihan mahdottomiakin juttuja jne.

Ei ne koulunumerot välttämättä ihmisen lahjakkuudesta mitään kerro.

SEISKAN OPPILAS EI OLE HEIKKOLAHJAINEN. Kehitysvammainen tai sillä tasolla oleva on heikkolahjainen.

Vierailija
11/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää, tän täytyy olla provo...

Vierailija
12/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todella surullista luettavaa, että aikuinen ihminen voi päästää noin onnetonta 'tavaraa' suustaan.

Vierailija
13/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tänä päivänä tohtorintutkinnon suorittanut. Heräsin vasta ennen yo-kirjoituksia, ja siitä se opiskeluinto sitten kasvoi.

Anna poikasi olla lapsi vielä. Jos hän nyt saa liikkua ja leikkiä, niin puhtia riittää sitten myöhemmin. Monet kympin oppilaat nimittäin palavat loppuun, eivätkä sitten kestä enää lisää suorituspaineita.

Vierailija
14/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet hemmotellut iltatähti-kuopuksesi piloille. Lapsi ei ole tottunut "tekemään työtä" ja ponnistelemaan vaan on saanut kaiken valmiina. meillä naapurissa samanlainen tapaus.

Vierailija
15/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kolme erittäin lahjakasta lasta sekä yksi keskitason älykkyydellä siunattu. Pahaa tekee katsoa kun hän kärsii(vertaa itse itseään sisaruksiinsa) kun sisarukset saavat kaikista aineista aina paremmat numerot jne. Tämä lapseni on kyllä erittäin tunneälyinen ja sosiaalinen lapsi.Jokaisella lapsellani on omaa älykkyyttä ja kaikkia kehutaan ja kannustetaan siinä omassa jutussa

Vierailija
16/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää, tän täytyy olla provo...

Olin itse hyvä koulussa, samoin veljeni ja olisi todella karvas pala todeta etteivät omat lapseni menestyisi koulussa. Turha sitä on kauhistella, tunteita ne ovat ja sillä hyvä.

Tuliko teille kauhistelijoille yllätyksenä, että ihmisillä on tunteita, joita ei "virallisesti" saisi olla?... No, tervetuloa oikeaan maailmaan;-)

Onneksi tytär ainakin on välkky, ekalle menossa oleva poikakin kyllä lukee ja kirjoittaa jo kahta kieltä, joten niiden osalta ainakin koulun alun pitäisi sujua ok.

Vierailija
17/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 9 on itse heikkolahjainen?? En ymmärrä (olen varmaan itekin heikkolahjainen).

Mutta seiskaa numerokseen saavat eivät todellakaan ole mitään heikkolahjaisia mutta täällä av-palstalla näille mammoille ei varmaan edes arvosteluasteikko riittänyt koulussa kun oli niin nero.

Kunhan lapsi on itse suht tyytyväinen ja onnellinen!

Vierailija
18/22 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parikin samantyyppistä asetelmaa, ja molemmissa on lopulta käynyt niin, että tästä "huonosti" koulussa pärjänneestä on loppujen lopuksi tullut se elämässä menestyjä. Ovat ilmeisesti vasta sitten ottaneet voimavaransa käyttöön, kun ovat innostuneet/kiinnostuneet jostain asiasta. Hyvin koulussa menestyneet ovat ikään kuin saavuttaneen huippunsa liian aikaisin.

Vierailija
19/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2011 klo 08:53"]

tavallinen tallaaja. Muista että monet menestyjöt (miehet etenkin) ovat olleet huonoja koulussa ja matikka ollut esim 6. Usein kympin oppilaista tulee pienipalkkaisia opettajia jne.

[/quote]kutosen matikalla et pääse lääkikseen, teknilliseen yliopistoon

Vierailija
20/22 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2011 klo 08:53"]

[/quote]kutosen matikalla et pääse lääkikseen, teknilliseen yliopistoon

[/quote]

Ei sinne peruskoulusta kukaan mene kympilläkään...