Onko teidän lapsilla lauantaisin karkkipäivä?
Kommentit (19)
Nykyään on venähtänyt karkkiviikonlopuksi. Ennen yritimme lauantaita, mutta penskat selittivät, että juotte tekin perjantain ja lauantain ja sunnuntaina mässäätte, niin pakko oli antaa siimaa. Kuulemma näin toimitaan muissakin perheissä.
Meillä oli, kun lapset olivat pieniä. Hyvin toimi 😊
Vapaasti tilanteen mukaan. Juhlapäivinä karkkipussi. Muuten esim. 3 palaa suklaata jälkkäriksi.
Joo, myös vanhemmilla! Jos on säästeliäs (kuten yksi lapsista), saattaa pussista jäädä myös sunnuntaille. Joidenkin kasvatusammattilaisten mielestä karkkipäivä on huono, mutta minusta se on ihana. Mulla ei myöskään toimi se, että saisi vapaasti ostaa karkkia silloin, kun huvittaa. Sitten söisin joka päivä paljon karkkia.
Ei ole. Karkkipäivä tekee karkista himoittavan ja vääristää suhdetta koska sitten ahmitaan koko viikon edestä. Poika nyt 14 ja mitään karkkipäiviä ollut vaan normaalia ruokaa ja herkkuja välillä opetettiin että kaikkea sopii syödä mutta kohtuudella. Nyt pojalla terve suhde ruokaan ja karkkeihin, syö mieluummin omenoita herkuksi ja välillä ostaa pienen hedelmäkarkkipussin. Tykkää leipoa myös ja silloin syödään pullaa kaikki. Ja siis hoikemman puoleinen, mutta lihaksia koska urheilee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Karkkipäivä tekee karkista himoittavan ja vääristää suhdetta koska sitten ahmitaan koko viikon edestä. Poika nyt 14 ja mitään karkkipäiviä ollut vaan normaalia ruokaa ja herkkuja välillä opetettiin että kaikkea sopii syödä mutta kohtuudella. Nyt pojalla terve suhde ruokaan ja karkkeihin, syö mieluummin omenoita herkuksi ja välillä ostaa pienen hedelmäkarkkipussin. Tykkää leipoa myös ja silloin syödään pullaa kaikki. Ja siis hoikemman puoleinen, mutta lihaksia koska urheilee.
Mä luulen, että tässä on hyvin paljon merkitystä makumieltymyksillä. Toiset on todella persoja makealle ja sallimmalla herkut aina, niitä mätetään sitten kaksin käsin. Toiset sitten eivät niin välitä makeasta ja luonnostaan makeiden syöminen pysyy hallinnassa. Erot huomaa jo ihan vauvoilla; toiset syövät mieluiten kasvis- ja juuressoseita ja hedelmäsoseita maltillisesti, toiset ahmivat hedelmäsoseita niin paljon kuin saavat.
On. Lapset ovat jo isoja, mutta silti lauantaina on herkuttelupäivä, se vaan kuuluu asiaan. Saa sitä karkkia tietenkin syödä arkenakin, mutta lauantaina on karkkipäivä joka tapauksessa koko perheellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että tässä on hyvin paljon merkitystä makumieltymyksillä. Toiset on todella persoja makealle ja sallimmalla herkut aina, niitä mätetään sitten kaksin käsin. Toiset sitten eivät niin välitä makeasta ja luonnostaan makeiden syöminen pysyy hallinnassa. Erot huomaa jo ihan vauvoilla; toiset syövät mieluiten kasvis- ja juuressoseita ja hedelmäsoseita maltillisesti, toiset ahmivat hedelmäsoseita niin paljon kuin saavat.
Meinasitko, että ihminen ei pysty muuttamaan mieltymyksiään ja tapojaan?
Ihminen voi halutessaan tehdä hyvin paljon syömisiensä suhteen ja niin normaalit tekevätkin.
Ei ollut karkkipää ei se onnistunut, kun ei koskaan ollut kova karkinsyöjä. Meillä tykkäsi kyllä laivalta ostella karkkia, mutta sitten ne jäi kuitenkin syömättä osin ja sai pois heittää. Nyt jo aikuinen. Tänään hänellä näyttää olevan karkkipäivä, mutta eipä isoa satsia ostanut. Näyttää olevan jotain irtokarkkeja. Itse en saa karkkia syödä, kun niin vähän on olemassa sokerittomia enkä ole koskaan ollut mitenkään kova karkinsyöjä aikoinaan, kun vielä sai syödä. Minullakaan ei ole koskaan ollut karkkipäivää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vähän saman tapaan oli meilläkin aikoinaan. Pullaa sai ottaa pakkasesta silloin, kun sitä olin leiponut eikä koskaan mihtenkään suuremmin karkkia kerralla koskaan syönyt, joten ei olisi karkkipäivä onnistunut, kun ei ole edelleenkään kova ahmimaan karkkia vaikka aikuinen jo.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä, eikä tee! 😀 Karkkipäivä ei todellakaan tee kaikista mitään himoittavaa ja se ei vääristä suhdetta siihen! Hassu ajatuskin jo!
Meillä on ollut periaatteessa karkkipäivä perheessä jo parikymmentä vuotta ja yhdenkään perheenjäsenen terveyttä se ei ole millään tavoin pilannut. Ihan normaalisti jokainen syö tavallista ruokaa joka päivä ja myös herkkuja saa syödä, jos jotain on tai sellaisia haluaa. Joka iikka harrastaa urheilua ja mitään ihmeen himoja herkkuihin ei ole.
Tuollainen sinun höpötys on siis ihan kuin jonkun itseoppineen terveyshöpsöttäjän hassuja höpinöitä. Siihen kun se on vielä peräti yhden teinin kokemuksella sanottu, niin kylläpä taas huvittaa.
Ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. En halunnut opettaa lapselleni toimintamallia, jossa kerran viikossa saa mättää karkkia.
Olen tosin väärä henkilö ottamaan kantaa tähän kysymykseen, kun lapseni ei ole koskaan ollut erityisesti karkkien perään. Jos olisi ollut, olisi ehkä ollut tarpeen rajoittaa käyttöä karkkipäivillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. En halunnut opettaa lapselleni toimintamallia, jossa kerran viikossa saa mättää karkkia.
Olen tosin väärä henkilö ottamaan kantaa tähän kysymykseen, kun lapseni ei ole koskaan ollut erityisesti karkkien perään. Jos olisi ollut, olisi ehkä ollut tarpeen rajoittaa käyttöä karkkipäivillä.
Miksi ihmeessä karkkia ja herkkuja pitäisi mättää? Ei meillä ainakaan niin tehdä, vaan ihan sivistyneesti syödään karkkia vaikka leffaa katsoessa. Tosin ihan yhtälailla sitä karkkia voi syödä vaikka keskiviikkonakin tai joka päivä, jos siltä tuntuu, mutta ei sitä yleensäkään kukaan jaksa mättää, koska normaali ruoka on siinä pohjalla ja karkkia ei syödä nälkään.
Muksut on jo teinejä mutta mässy päivä on edelleen lauantai.
Up