Kuulin päiväkodissa, että 2v tyttö painaa vain 10 kiloa!
Järkyttävää! Oli kyllä tyytyväisen oloinen, mutta 10 kiloa kuullostaa todella vähäiseltä.
Kommentit (55)
Miksi olet noin agressiivinen? Ihan asiallisesti koitan tässä jutella. Ei minun ole "vaikea tajuta" mutta pituus ja painomittoja otetaan juurikin ongelmien näkemiseksi, ei että voidaan kauhistella lapsien kokoeroja!
Ei minulla ole tässä tarvetta retostella lapsieni kasvulla vaan totean että ovat kasvaneet. Ymmärtääkseni mm. keskoset tapaa kasvaa muita kiinni?
38
Miksi olet noin agressiivinen? Ihan asiallisesti koitan tässä jutella. Ei minun ole "vaikea tajuta" mutta pituus ja painomittoja otetaan juurikin ongelmien näkemiseksi, ei että voidaan kauhistella lapsien kokoeroja! Ei minulla ole tässä tarvetta retostella lapsieni kasvulla vaan totean että ovat kasvaneet. Ymmärtääkseni mm. keskoset tapaa kasvaa muita kiinni? 38
ihan normaalin kirjoissa 2 vuotiaaksi, eli siksi tuntuu hiukan erikoiselta etta kokonainen ketju on syntynyt tata asiaa tavastelemaan... Minun lapseni ei ollut keskonen, eika ole ollut koskaan epanormaalin pieni, vaan ihan vaan normaalin pieni, ja niin varmaan monen muunkin tassa ketjussa, eli mitaan saavutuskasvua ei ole koskaan odotettukaan.
4v on 15,7kg :) 2v oli varmaan siinä 10 kieppeillä. Ihan normaalia. Toiset pärjää pienemmällä ja jos ei notkahduksia tule niin ihan ok mennä omalla käyrällään.
Nyt taivastellaan?
Kun jutellaan! :(
Olen pahoillani jos otat mielipiteeni noin, mutta minä en käsitä miksi et ymmärrä että lapsen kasvamattomuus on vakava asia! Toki hyvä että pituutta tulee mutta kyllä se pitää selvittää jos ei painoa tule lapselle.
Enkä nyt puhu siitä että äiti on hoikka tai lapsi "pärjää vähemmällä ruualla" vaan ihan siitä että lapsi ei kasva.
Jos lapsi syntyy vaikka vajaa 4 kilosena niin todella pientä on painonkasvu jos 2 vuodessa paino vasta tuplaantuu, sen pitäisi tapahtua aikasemmin?
38
Nyt taivastellaan? Kun jutellaan! :( Olen pahoillani jos otat mielipiteeni noin, mutta minä en käsitä miksi et ymmärrä että lapsen kasvamattomuus on vakava asia! Toki hyvä että pituutta tulee mutta kyllä se pitää selvittää jos ei painoa tule lapselle. Enkä nyt puhu siitä että äiti on hoikka tai lapsi "pärjää vähemmällä ruualla" vaan ihan siitä että lapsi ei kasva. Jos lapsi syntyy vaikka vajaa 4 kilosena niin todella pientä on painonkasvu jos 2 vuodessa paino vasta tuplaantuu, sen pitäisi tapahtua aikasemmin? 38
Kun pointti on juuri se, etta lapsi joka on esim. 82 cm pitka ja painaa 10 kg on juuri _sopusuhtainen_ eika ollenkaan liian laiha. Ei ole ollenkaan ongelmallista, oma lapseni on ollut (aivan muista kasvuun liittymattomista syista) tarkassa erikoislaakarisyynissa jo ihan pienesta pitaen, ja yksi asia mita kaikki laakarit ovat pitaneet positiivisena on juuri se, etta han on kasvanut _normaalisti_ (siis omaksi itsekseen). Ja nyt en kylla jaksa enaa yrittaa rautalangasta vaantaa taman enempaa jos ei vihdoin mene jaleluun, hyvaa yota!
ovat niin kevyitä:0 Mun viikon päästä 1v täyttävä tyttö on melkein 10kg ja pituutta 81cm. Onks teidän lapset sitten lähempänä 70 senttiä?
Omani oli 2-v neuvolassa 87cm pitkä ja painoa 11kg. Nyt 3-vuotiaana tyttö on 95cm ja 12kg.
Tämä on keskustelupalsta!
En minä mitään jankkaa.
Haluan vaan tietää miksi neuvolassa ei olla nähty tarvetta lähettää lasta sairaalaan lisätutkimuksiin JOS EI KASVA. Ei puhuta siitä että lapsi on hoikka tai lihava vaan ettei painoa tule.
38
2-vuotiaana noin 10kg. Ja oli laiha, mutta minkäs teit, kun lapsi ei saanut painoa, vaikka söi kuin hevonen. Allergiat oli tutkittu, eikä niitä löytynyt. Ihan terve 8-vuotias tuo nyt on eikä enää yhtään alipainoinen, vaan pitkä ja nollakäyrällä painossa. Vauvana oli pahimmillaan -27 käyrällä paino.
ovat niin kevyitä:0 Mun viikon päästä 1v täyttävä tyttö on melkein 10kg ja pituutta 81cm. Onks teidän lapset sitten lähempänä 70 senttiä?
oli 10,7 kg ja 86 cm. Ei siis mikään hemmetin lyhyt, hoikanpuoleinen kylläkin.
Ja sille joka täällä jankkaa siitä, että miksei siitä huolestuta, kun lapsi ei kasva: ainakaan mä en ole tässä ketjussa lukenut yhdestäkään lapsesta, joka ei kasvaisi, joten en tajua, mistä olet tuon ajatuksen vetänyt. Meidänkin lapsi on kasvanut koko ajan suht' tasaisesti omalla käyrällään, eikä neuvolan mukaan ole ollut mitään syytä huoleen. Enkä ole huolissani minäkään, kun kerran lapsi kasvaa, kehittyy ja voi hyvin.
en muista mitä tyttö painoi kun oli 2. Mutta nyt on ja painaa 19 kg eikä ole edes alipainoinen.
siis on 6 v ja 120 cm, painaa 19 kg eikä ole alipainoinen
en muista mitä tyttö painoi kun oli 2. Mutta nyt on ja painaa 19 kg eikä ole edes alipainoinen.
Järkyttävää! Oli kyllä tyytyväisen oloinen, mutta 10 kiloa kuullostaa todella vähäiseltä.
Mulla on lokakuussa 5v tayttava tytto, joka painaa VAIN 13kg.... joudunko vankilaan? ;-)
On vaan hyvin hentoluinen ja vaharuokainen (nirso), mutta aivan normaali.
Tämä on keskustelupalsta! En minä mitään jankkaa. Haluan vaan tietää miksi neuvolassa ei olla nähty tarvetta lähettää lasta sairaalaan lisätutkimuksiin JOS EI KASVA. Ei puhuta siitä että lapsi on hoikka tai lihava vaan ettei painoa tule. 38
En asu Suomessa, ei siis kayda neuvolassa, mutta kaydaan lastenlaakarilla.
Mulla on lahes 5v tytto, joka painaa talla hetkella 13kg (vrt mun lahes 3v tytto joka painaa saman verran). Esikoinen on hyvin hentoluinen, lyhyt (1m) ja huono syomaan. Kuopus on taas normaaleissa mitoissa (ihanien taulukoiden mukaan...)
Kun esikoinen oli 2v, hanella oli todella vaikea syontivaihe. En selosta enempaa, enka halua kommentteja tyyliin "kylla lapset syo, kun niilla on nalka".... Eli, han ei kasvanut pituutta puoleen vuoteen ja paino meni alaspain. Tallaisessa tilanteessa laakari lahetti meidat ravintoterapeutille. Aidin kokkeuksessa ei siis ole vika, vaan lapsessa.
Tilanne on paranunut 3 vuodessa, ja han kasvaa hitaasti (pituutta ja painoa) omalla kayrallaan, ja se on ihan normaalia eika siita huolestuta. Eli, niin pitkaan kun lapsi kasvaa tasaisesti (vaikkakin hitaasti) OMALLA kayrallaan, asiat on ihan ok :-)
Niin meilläkin! 2v1kk ikäisenä oli neuvolassa 85cm 9,8kg. Neuvolantäti oli tyytyväinen, kun tyttö oli ottanut oikein kasvuspurtin XD Suhteellinen käyrä on tähän asti ollut tasainen kuin pannukakku, eka kerran vähän nouseva :O Se nyt vaan on tommonen sintti... (Ehkä äitiinsä tullut? Mä olen 163cm/48kg)
Tytön isoveli painoi 6kk ikäisenä saman verran :P