Täytyykö kukkaruukussa olla aina reikä pohjassa?
Sain kaksi sellaista isoa kaunista valkoista keraamista kukkaruukkua, sisustukseen sopivia. Niissä ei ole reikää pohjassa, onko niihin siis tarkoitus laittaa vielä joku sisäruukku? Vai voiko joku kasvi kasvaa pohjasta umpinaisessa ruukussa?
Mulla ei ole kuin pari hassua kaktusta, mutta noihin suunnittelin hommaavani jotain suurempaa.
Kommentit (6)
eli periaatteessa sisälle pitäisi laittaa reiällinen ruukku. Mutta onnistuu se ilmankin, kastelun kanssa vaan pitää olla tarkkana, ettei kastele liikaa ja vesi jää sinne seisomaan.
Mä olen laittanut ruukun palasia, leca soraa tai vaikka kiviä reiättömän ruukun pohjalle "salaojitukseksi". Hyvin on ainakin vehka pärjännyt tuollaisessa ruukussa.
Voit laittaa sisäruukunkin, mutta toinen vaihtoehto on laittaa soraa pohjalle. Silloin vesi ei jää niin helposti mädättämään juuria. Sopiva kaatelu on tärkeämpää umpinaisessa ruukussa.
ostan niihin siis jotkut palmut tms ja lykkään ruukkuineen noihin koristeruukkuihin. Mutta eikös se ole aika sama, siellähän se sisäruukun reikä on kuitenkin sitten tiiviisti sitä ulkoruukun pohjaa vasten :)
Vai pitäiskö niitä kasveja poistaa sieltä kastelun aikoihin johonkin hengittään...?
AP
kyllä sellaisessakin kasvin voi saada hengissä pidettyä. Ihanteellisin kasville olisi reiällinen saviruukku.
Niiden sisään laitetaan kasvi reiällisessä ruukussa. Umpinaisen ruukun pohjalle vesi jää helposti seisomaan (-> juuret mätänevät), joten sitä ei kannata käyttää varsinaisena ruukkuna.