Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi helsinkiläiset kirjoittavat palstalle kuin tämä ei olisi

Vierailija
27.06.2011 |

maanlaajuinen foorumi? Siis esim saattavat kysellä että kuka asuu siellä sun täällä mainiten erilaisia helsinkiläisiä paikannimiä jotka eivät kerro juurikaan muille mitään...jotenkin hölmö ajattelutapa. Ikään kuin kuvittelisivat että kaikki palstailevat hesasta tms...ei tää mulle mikään ongelma ole lähinnä vaan huvitta joskus :D tuntuis pöljältä alkaa täällä kertoilemaan että asun Pohtolassa Nässyn rannalla mainitsematta että paikka sijaitsee Tampereella. Tai kysellä että miten moni tänään menee Viikinsaareen jne...

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia avauksia tarvitse itse kommentoida tai reagoida niihin.

Vierailija
162/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös tämä: on suorastaan häpeällistä kutsua Helsinkiä "Hesaksi". Helsinkiläiset kutsuvat itseään "stadilaisiksi" ja muiden kuuluu käyttää sanaa Helsinki ja Helsinkiläinen. Jos juntti maalainen (lue: kehä kolmosen ulkopuolinen) sanoo "Hesa" niin se on sama asia kuin sanoisi vaikka Oulua "Oukkariksi" eli tosi kamala loukkaus.

Stadilaisia ovat ainoastaan Helsingissä syntyneet, junan tuomat ovat hesalaisia. Ja Hesaksi tätä stadia on sanottu kautta aikain, olipa sitten itse täällä syntynyt tai muualta tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan nimetä myös esimerkiksi Turun, Kuopion, Oulun, Joensuun ja Lappeenrannan kaupunginosia.

Aika turha urputtaa, että Helsinki ei kiinnosta muita suomalaisia, sillä ilman miljardin euron yhteisöveronsiirtoa suurimassa osassa Suomea katoaisivat palvelut kokonaan.

Helsinki on suomen veturi, ja valitettavasti vika ei ole veturissa, vaan ne vaunut ovat ihan helvetin rupisia.

kun koko ajan yritetään väittää miten vähän Helsingin vaikutuspiirissä on ihmisiä ja miten pieniä kaupungin eri osat ovat ;)

Minä tiedän montakin Tampereen kaupunginosaa, vaikka en ole siellä koskaan asunut eikä yksikään tuttukaan.

Vierailija
164/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Helsingistä, ja ylpeä siitä.

Kotini on mikroskooppinen taskumetropoli, mutta sellaisenaankin ainoa sinne päinkään maassamme. Jos Helsinkikeskeisyys jotakuta palstalla tai muuten rasittaa, niin se on voivoi. Käännäppä kylkeä, keitä toiset kahvit ja kato ikkunasta joko se Eren mopo kohta menee.

Perustakaa omat mediat, jossa voitte uutisoida Alajärvikeskeisesti.

Vierailija
165/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että pääkaupunkiseudulla sattuu asumaan muutama satatuhatta stadin slangia vääntävää

Taas niin maalainen kommentti. Ei stadin slangia puhu todellakaan kuin kourallinen jotain vanhempia henkilöitä ja sitten jotain todennäköisesti muualta muuttaneita nuoria. Toi stadin slangikin on ihan ihme yleistys..

Vierailija
166/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama pöljäke helsingistä vastas tyyliin "kalliossa"...ikään kuin oltais kysytty että missä Helsingin osassa asut :D se kuvastaa juur tätä ajattelutapaa. t.ohis

Mäkin olen oppinut Turun ja Oulun seutua, vaikka en kummassakaan juuri liiku, Tampereesta oli jo haisua ennestään.

Vierailija
167/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki sattuu olemaan niistä suurin, ja helsinkikeskeisille viesteille löytyy suhteessa eniten kiinnostuneita lukijoita. Mutta multa löytyy mielipiteitä myös esim. Turun ja Vaasan kaupunginosista, ja pystyn lukemaan ja ymmärtämään myös Tampere-aiheisia viestejä jne... T. espoolainen

Vierailija
168/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon ihan tavallista väkeä, jotka kuitenkin tietävät, että on olemassa Helsinki. ja että se on pääkaupunki.

Peruskoulussa ei helsinkiläisiä kaupunginosia opeteta, mutta Lontoon Ja New Yorkin keskeisimmät alueet ainakin käytiin läpi englannin tunnilla. Jotain Tukholman paikkoja myös käytiin läpi :)

Kaikkea ei voi vaatia kaikilta!

Vierailija
169/205 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon ihan tavallista väkeä, jotka kuitenkin tietävät, että on olemassa Helsinki. ja että se on pääkaupunki.

Peruskoulussa ei helsinkiläisiä kaupunginosia opeteta, mutta Lontoon Ja New Yorkin keskeisimmät alueet ainakin käytiin läpi englannin tunnilla. Jotain Tukholman paikkoja myös käytiin läpi :)

Kaikkea ei voi vaatia kaikilta!

"Johanna, kommer du ut och skidar idag?"

"Nej, jag hinner inte. Jag måste fara till biblioteket i Sökö"

Sanasto:

Sökö = Soukka

Tälle naurettiin tosi paljon :D Eli Nya Vindar -sukupolven tulisi ainakin tämä Espoon kaupungiosa tietää!

Vierailija
170/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy antaa kompit sille, kuka aiemmin mainitsi koko ketjun huokuvan vain pääkaupunkiseutuvastaisuutta. Siitähän tässä on kyse, ihmiset jotka eivät ole koskaan käyneet pääkaupunkiseudulla ovat ennakkoluuloisia, sen huomaa kuka tahansa joka ketjua lukee.

Minä asun pienellä paikkakunnalla "keskellä peltoa", mutta opiskelin parisen vuotta Helsingissä. Ja juu, jännitti ensin että miten sitä hesalaiset suhtautuu maalaistyttöön. Yllätys yllätys, hesassapa kukaan (ei todella kukaan) ollut ennakkoluuloinen vaan tosi nopiasti oli minulla kavereita kasassa. Sama kokemus on monella muullakin. Mutta kun tänne meidän kotikylään tulee joku jostain etelä-Suomesta niin ensinnäkin kaikki lasketaan aina hesalaisiksi ja AINA kommentoidaan että ne on niin ylpeitä, vaikkei edes tunneta.

Ja jos täällä joku kehtaa väittää, että media käyttää vain Helsingistä kaupunginosien nimiä niin suksikoon optikolle. Ihan samalla tavalla on uutisoitu Hervannassa tapahtuneista henkirikoksista ym isompien kaupunkien kaupunginosista. Helsingin kaupunginosat vaan tuntuvat ärsyttävän enemmän.

Ja totta sekin, että kun kuntaliitoksia tulee niin omakin kotipaikka pitäisi siis sanoa sen mukaan samalla tavalla. Minun siis pitäisi sanoa olevani Salosta eikä "täältä".

No, eipä tämä uutta ole että maalaiset ovat pääkaupunkiseuturasisteja, mutta kyllä hävettää maaseudun puolesta. Muuten hehkutetaan olevamme niin puhtoisia ja elämänarvot kohdallaan, mutta toisten ihmisten kunnioitus näyttää puuttuvan ihan täysin. :(

Vierailija
171/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totta sekin, että kun kuntaliitoksia tulee niin omakin kotipaikka pitäisi siis sanoa sen mukaan samalla tavalla. Minun siis pitäisi sanoa olevani Salosta eikä "täältä".

Käsittämätöntä miten toisia voi niin paljon ärsyttää miten kukin kotiseutunsa määrittää: mitä hiton väliä sillä voi kenellekkään olla sanonko tulevani Etelä-Suomesta, Pk-seudulta, Helsingistä, Pohjois-Helsingistä vai ihan peräti Malmilta??

Vierailija
172/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sitten viesteissään jelppiä meitä helsinkiläisiä kertomalla edes missä läänissä Mynämäki, Pello, Asikkala, Lieksa, Jämsä jne sijaitsevat. Varmaankaan 95% pienistä paikkakunnista on sellaisia, joita en pysty mitenkään mielessäni sijoittamaan Suomen kartalle...

Vierailija
173/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle soittaa ihmisiä ympäri Suomen. Maalaiset ei osaa kertoa asuinpaikkaansa, kuvittelevat että se Pellonkorvenkylä on joku mailman napa. Kaivamalla saa kaivaa mistä henkilö soittaa, asuinpaikka on aika merkittävä asian hoidossa. "Juu täältä Kaamasesta, Pyssykankaalta..." Ei auta vaikka kuinka rautalangasta vääntää että olette soittanut siihen ja siihen virastoon, valtakunnalliseen numeroon, kertoisitteko kotikuntanne...

Vierailija
174/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helsinkiläiset kirjoittavat palstalle kuin tämä ei olisi maanlaajuinen foorumi? Siis esim saattavat kysellä että kuka asuu siellä sun täällä mainiten erilaisia helsinkiläisiä paikannimiä jotka eivät kerro juurikaan muille mitään...jotenkin hölmö ajattelutapa. Ikään kuin kuvittelisivat että kaikki palstailevat hesasta tms...ei tää mulle mikään ongelma ole lähinnä vaan huvitta joskus :D tuntuis pöljältä alkaa täällä kertoilemaan että asun Pohtolassa Nässyn rannalla mainitsematta että paikka sijaitsee Tampereella. Tai kysellä että miten moni tänään menee Viikinsaareen jne...

Vierailija
175/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukkakaupassa, siellä sattui olemaan myyjänä entinen koulukaverini. Kerroin, että olen asunut jo liki 15 vuotta Helsingissä. Hän sitten siihen että ei pidä Helsingistä, olisi hirveätä kuulemma asua siellä mutta joskus on kyllä kiva käydä.

Sanoin, sitten siihen että minullla on ihan samat ajatukset siitä vanhasta sisäsiittoisesta kotikaupungistani.

Tykkäsi aika kyttyrää, kysyi nokka nyrpällään: Ai miten niin?:)

Vierailija
176/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mynämäki Länsi-Suomi, Pello Lappi, Asikkala Etelä-Suomi, Lieksa Itä-Suomi, Jämsä Länsi-Suomi.

Oliko valaisevaa? Voin kertoa, että Pihtipudas on Länsi-Suomen läänissä, helpottiko kartalle sijoittamista?

Vierailija
177/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös tämä: on suorastaan häpeällistä kutsua Helsinkiä "Hesaksi". Helsinkiläiset kutsuvat itseään "stadilaisiksi" ja muiden kuuluu käyttää sanaa Helsinki ja Helsinkiläinen. Jos juntti maalainen (lue: kehä kolmosen ulkopuolinen) sanoo "Hesa" niin se on sama asia kuin sanoisi vaikka Oulua "Oukkariksi" eli tosi kamala loukkaus.

Sinulle tiedoksi että Hesa on ihan alunperinkin ollut Hesa, ja sillä nimellä vanhat alkuperäisasukkaat Helsinkiä kutsuvat. Tuon sanan häpeäminen on oma ongelmasi. Tuollaisia puhuvat juurikin ne muualta muuttaneet jotka opettelevat äkkiä stadin slangin ja peittävät omat juurensa. Tavalliset helsinkiläiset eivät naura maalaisten puhetyyleille tai yksittäisille sanoille. Kaikkein noloimpia ovat slangia honottavat Helsingissä pari kuukautta asuneet "stadilaiset".

Vierailija
178/205 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sitten viesteissään jelppiä meitä helsinkiläisiä kertomalla edes missä läänissä Mynämäki, Pello, Asikkala, Lieksa, Jämsä jne sijaitsevat. Varmaankaan 95% pienistä paikkakunnista on sellaisia, joita en pysty mitenkään mielessäni sijoittamaan Suomen kartalle...

Vierailija
179/205 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko Kallio jonkun mystisen pk-seudun kaupunginosa?

Voihan sitä puhua erikseen vaikka Keski-suomesta.

Joku Tampereen Sampolakin on isompi kuin Kallio, mutta kyllä ne sampolalaiset osaavat silti oman asuinkaupunkinsa nimetä.

Kallio on Kallio

Pääkaupunkiseudulla asuu viidennes suomalaisista.

Ehkä siksi?

Veikkaan että sitä kirjoittaja tarkoitti.

Vierailija
180/205 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäisin lähiöitä sieltä? Mulle riittää kun tiedän missä on eduskuntatalo...Lintsikin surkeempi paikka kuin Särkkä. Esim Turku paljon kiinnostavampi paikka mulle manselaiselle :)siellä on ihan oikeasti kulttuurihistoriaa!

Mitä noihin huvipuistoihin tulee.. voiko joku oikeesti olla tota mieltä? :D Ei sillä että Linnanmäki mikään mahtava paikka olis mutta Särkäniemi on vaan niin totaalisen tylsä paikka! En oo eläissäni jaksanu olla siellä paria tuntia pitempään, en lapsena enkä teininä. Tosin jos laitteista ei tykkää ni ehkä sit...? Samantien vois kyllä suoraan mennä vaik puistoon. Ja Turun kulttuurihistoria?! Buahhahhahhaaa!!! xD Turku joskus muinoin on epäilemättä ollu kaunis kaupunki, nykyään sisäsiittonen tuppukylä. Samaa on sanoneet siellä asuneet (muualta muuttaneet) eikä kauaa viihtyneet. Aina jaksaa ihmetyttää tää suomalaisten niin syvään juurtunut katkeruus ja inho kaikkea sitä kohtaan mikä on huomion keskipisteenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan