Miksi helsinkiläiset kirjoittavat palstalle kuin tämä ei olisi
maanlaajuinen foorumi? Siis esim saattavat kysellä että kuka asuu siellä sun täällä mainiten erilaisia helsinkiläisiä paikannimiä jotka eivät kerro juurikaan muille mitään...jotenkin hölmö ajattelutapa. Ikään kuin kuvittelisivat että kaikki palstailevat hesasta tms...ei tää mulle mikään ongelma ole lähinnä vaan huvitta joskus :D tuntuis pöljältä alkaa täällä kertoilemaan että asun Pohtolassa Nässyn rannalla mainitsematta että paikka sijaitsee Tampereella. Tai kysellä että miten moni tänään menee Viikinsaareen jne...
Kommentit (205)
oma asuinpaikkani on keskikokoinen tai pienehkö kaupunginosa Helsingissä, mutta silti lähes yhtä suuri kuin Turun toiseksi suurin kaupunginosa.
Mutta silti em. paikkakuntein asukkaat osaavat kertoa oman kaupunkinsa, eivätkä ole ekana tarjoamassa jotain Runosmäkeä tms.
viidennes on melkoisen vähän :D vain 25%...tarkoittaa että 75% palstailee jostain ihan muualta.
ahahahahahhahahahahha mitä matikkataituruutta :DDDDD
Suurin osa palstalaisista asuu kuitenkin muualla kuin helsinkiläisessä lähiössä joten meille on yks hailee missä sijaitsee jokin stadin lähiö tai miten paljon siellä on asukkaita. Luultavasti minä esim en tule koskaan kyläilemään niissä eivätkä ne merkkaa mulle mitään. Maailmanlaajuisesti ovat vieläkin vähäpätöisempiä paikkoja.
oma asuinpaikkani on keskikokoinen tai pienehkö kaupunginosa Helsingissä, mutta silti lähes yhtä suuri kuin Turun toiseksi suurin kaupunginosa.
Mutta silti em. paikkakuntein asukkaat osaavat kertoa oman kaupunkinsa, eivätkä ole ekana tarjoamassa jotain Runosmäkeä tms.
Aika hassua miten moni helsinkiläinen kuvittelee helsingin paikallistietouden kuuluvan yleissivistykseen :)
Aika hassua, että niin moni suomalainen ei ole tutustunut maansa pääkaupunkiin, ja kehuu vielä tällä selkeällä yleissivistyksen puutteella.
varten mun pitäis mitään tietää, kun en koskaan enää tule siellä edes käymään. Kerran oon käyny, ja siinä se. Tietty jos pistät mulle lipun, niin...
mutta turha väittää ettei Helsingissä ole sen isompia kaupunginosia kuin muissakaan Suomen kaupungeissa - ja siitähän tässä (osassa tätä keskustelua) oli kyse.
Kyllä Helsingissä on myös paljon pieniä kauunginosia. Vai etkö tunne kaupunkiasi?
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,31171
Jos ajatellaan Helsinkiä ja Uuttamaatta kokonaisuutena, niin tässä yksi mielenkiintoinen tilastotieto:
"Synnytykset
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaaloissa syntyy vuosittain yli 18 000 vauvaa. Lähes joka ___kolmas___ suomalainen syntyy HUS:ssa. "
Kyllä täällä palstailee aika paljon äitejä, jotka asuu Helsingin vaikutuspiirissä, jos joka kolmas valtakunnan vauvoista syntyy täällä alueeella.
tulis tuntea pääkaupungin lähiöitä...mitä ne meille muille emrkitsee ei yhtään mitään. Keskustaakaan en juuri tunne koska harvemmin siellä käyn. Tunnen monia muita Suomen kaupunkeja paljon paremmin koska sattuneesta syystä vierailen siellä useammin. Se että jokin paikka on pääkaupunki ei tarkoita sitä että sitä pitäis sen kummemmin tuntea.
Vai onko Kallio jonkun mystisen pk-seudun kaupunginosa?
Voihan sitä puhua erikseen vaikka Keski-suomesta.
Joku Tampereen Sampolakin on isompi kuin Kallio, mutta kyllä ne sampolalaiset osaavat silti oman asuinkaupunkinsa nimetä.
Kallio on Kallio
Pääkaupunkiseudulla asuu viidennes suomalaisista.
Ehkä siksi?
että on turha väittää että kaikki Helsingin osat ovat yhtä pieniä kuin muutkin suomalaisten kaupunkien osat.
Ja jos Helsinki on kauhean vähäpätöinen paikka kokonaisuutenakin, niin mitä ovatkaan muut Suomen kunnat ;)
Suurin osa palstalaisista asuu kuitenkin muualla kuin helsinkiläisessä lähiössä joten meille on yks hailee missä sijaitsee jokin stadin lähiö tai miten paljon siellä on asukkaita. Luultavasti minä esim en tule koskaan kyläilemään niissä eivätkä ne merkkaa mulle mitään. Maailmanlaajuisesti ovat vieläkin vähäpätöisempiä paikkoja.
mutta on se silti suurin yksittäinen osa.
ei ole edes puolta :)
Esim. Tyksiin tullaan varsin suurelta alueelta. Ei silti kukaan väitä että nää äidit asuisi Turussa, tai edes Turun seudulla.
<a href="http://www.hus.fi/default.asp?path=1" alt="http://www.hus.fi/default.asp?path=1">http://www.hus.fi/default.asp?path=1</a>,32,660,548,31171
Jos ajatellaan Helsinkiä ja Uuttamaatta kokonaisuutena, niin tässä yksi mielenkiintoinen tilastotieto:
"Synnytykset
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sairaaloissa syntyy vuosittain yli 18 000 vauvaa. Lähes joka ___kolmas___ suomalainen syntyy HUS:ssa. "Kyllä täällä palstailee aika paljon äitejä, jotka asuu Helsingin vaikutuspiirissä, jos joka kolmas valtakunnan vauvoista syntyy täällä alueeella.
asuu ihan muualla kuin pääkaupunkiseudulla...ja myös syntyvät muualla. Se tarkoittaa sitä ettei se Helsinki suurimmalle osalle suomalaisista ole kotipaikka eli paikka jota täytyis sen kummemmin tuntea. Mulla ainakaan ei ole mitään tunnesidettä Helsinkiin. Kaupunki on mulle vain ja ainoastaan maan pääkaupunki ja esim itse soisin esim Turun olevan edelleen pääkaupunkimme.
Tässähän on kyse suomalaisista ei Helsinkiläisistä!
Ainoa minkä löysin siihen viittavan oli Kaleva joka muodostui kolmesta kaupunginosasta ja josa oli asukkaita 10 000.
Kalliossa on asukkaita n. 18 000.
Vai onko Kallio jonkun mystisen pk-seudun kaupunginosa?
Voihan sitä puhua erikseen vaikka Keski-suomesta.
Joku Tampereen Sampolakin on isompi kuin Kallio, mutta kyllä ne sampolalaiset osaavat silti oman asuinkaupunkinsa nimetä.Kallio on Kallio
Pääkaupunkiseudulla asuu viidennes suomalaisista.
Ehkä siksi?
Helsingistä? Kun ei siellä asu eikä käy töissä...
koska vaikka se ei ole valtaosa, on se huomattavan suuri yksittäinen osa = vaikuttaa useampaan ihmiseen kuin mikään muu yksittäinen osa = saa enemmän näkyvyyttä + merkittävyyttä verrattuna muihin osiin.
Tässähän on kyse suomalaisista ei Helsinkiläisistä!
Kalliossa asuu ihmisiä kuin Kalevassa? Mitä merkitystä? Minä asun Tampereella enkä tunne juurikaan Helsinkiä eikä mun tarvikaan...miksi tarvisi?
mutta en tiedä helsinkiläisiä öähiöitä eikä ole mitään mielenkiintoakaan. Sitä tietoa en vaan tarvitse mihinkään :D sen verran mitä Helsingissä olen käynyt olen käynyt keskustan tuntumassa enkä sielläkään osaa suunnistaa ilman karttaa eikä mun tarvikaan. Jos nyt täytyis lähteä matkaan en todellakaan löytäis Lintsille :D sen sijaan osaan aika tarkkaan Lontoon keskustassa suunnistaa...