Järkytin taas ihmisiä kun olimme pyöräilemässä..
Olen siis raskaana ja viikkoja 25. Maha näkyy tietysti selvästi jo. Ihmiset jaksavat ihmetellä, miten voin/jaksan/pystyn pyöräillä tämän mahan kanssa ;) Hyvin. Ei mitään ongelmia. Olen aina pyöräillyt paljon ja tulen myös pyöräilemään. Esikoisenkin kanssa pyöräilin vielä loppumetreillä kun viikkoja oli 35.
En vain ymmärrä niitä, jotka "hidastavat" heti tahtia plussa uutisen jälkeen, jättävät urheilut/liikkumiset vähemmälle, jottei vauvalle vain tapahtuisi mitään. Viimeisimmillä viikoilla voi sitten jo liikkua maltillisemmin, toki.
Löytyykös täältä muita urheiluhullu äitejä, jotka jatkavat liikuntaharrastuksiaan tavalliseen tapaansa ja saattavat järkyttää niillä kanssaihmisiään?
Kommentit (80)
harrastamisesta vaan liikkumisesta paikasta A paikkaan B ja siihen mä olen aina käyttänyt pyörää ja tulen aina käyttämäänkin.
Jollekin varmaan portaiden kävelykin hissin käytön sijasta on jotain kauheeta riskiliikuntaa.
Ja mitä tulee uimiseen, niin johan siitäkin jotkut urputtaa, kun "voi olla jo auennut". Mutta niinhän se, joillakin löytyy aina 1000 tekosyytä takataskusta, jotta voi maata sohvalla ja likkuua joka metrin autolla.
ajelin hidasta vauhtia (loiva ylämäki) pensaan takaa risteävältä tieltä tulla hurautti muija pyörällä suoraan päin en voinut tehdä mitään. Lennettiin molemmat katuun...hirvittää ajatellakin että jos ois vielä vauvamaha ollu siinä rytäkässä...
minulla kolme raskautta takana. ensimmäiseltä pyöräilin 41+2 viikolla viel täysin vaivatta, toinen raskaus oli vähän kipeämpi, kolmannen kohdalla olin niin kipeä,että jouduin välistä 400 metrin matkalta soittamaan miehen hakemaan minut kotia. kaikissa raskauksissa ollut pieni siro maha ja normipaino. ei voi siis verrata! sen vaan sanon, että kukin kuntoilkoon vointinsa mukaan, mutta laakereilleen ei kannata jäädä makaamaan. pienikin liikunta hyväksi(vaikka sitten joutuisitkin soitella miehelle että tulla hakemaan tienposkesta;))
jättävät pyöräilyn turhan riskeeraamisen takia :D mä ihan mielelläni ajelin turvallisella autollani uimahalliin joka toinen päivä :D keksi sä vana tekosyitäs riskeeraamiselles!
kannattaa luottaa. Mulla takana kolme raskautta ja kolme lääkäriä ja kaikki ovat olleet sitä mieltä, että pyöräily raskaana ollessa on kaikin puolin hyvä asia. Yksi vain sanoi, että kannattaa tankoa nostaa, jotta ei ole niin epämukava olo, kun maha lysyssä.
missään altaassa veivaamassa allasta päästä päähän. Sitähän joutuu uimaan kilsakaupalla, että tuntuu jossain. Sattuu nimittäin olemaan pari pienempää muksua, työ ja harrastukset.
Siksi pyöräilenkin matkat naperon peräkärryssä, joten liikunta tulee siinä sivussa.
turvallisena liikuntamuotona raskaan aolevalle...sitähän se ei ole vaikka miten vänkäätte. Harrastakaa vaikka jumppaa tai sitä uimista mielummin. Vauvalle voi käydä aika pahasti jos joku kaahari kiilaa eteen. Pyörällä tulee aika iso ilmalento katuun.
itse en ottaisi riskiä kun päivittäin pyörällä tuolla liikun ja tiedän millaista se välillä on. Ellei ole aikaa harrastaa muuta liikuntaa olisin sit ilman tai menisin kävellen. Turhaa tästä nyt vääntää jokainen tekee ratkaisunsa itse...
mutta ei kai siinä mitään jos on valmis sen ottamaan ja kykenee vielä pyöräilemään. Mä en kyennyt sen verran valtava oli massukin :D mä kävin jumpassa...ja kävelin.
olevan jotenkin leuhkimisen arvoinen asia :D mä luulen että aika moni tuijotti sua just sen takia että tykkäät ottaa riskejä sen vatsas kanssa!
siitä, että jotkut kuskaavat lapsiaankin niillä pyörillä?
kumpikaan kerta ei ollut omaa syytäni. Ekalla kerralla autolija kiilasi ja horjahdin kun yritin väistää. Toisella kertaa laskettelin alamäkeä ja pikkulapsi kiilasi eteen...onneksi ehdin väistää ja sen verran hidastaa lapsen kohdalla ettei käynyt pahasti.
Ja mitä tulee itseeni, niin vähemmällähän sitä ihminen pääsee, kun pyöräilee vaikka kolmen kilsan matkan kuin kävelee. Eli ihan laiskuuttani mä pyöräilen:). Olen viikolla 36. Lapsikin kulkee vähemmällä vaivalla päiväkotiin pyörän perässä kuin niin, että rattailla työntäisin.
raskausaikana? Voi kiesus sentään :D itsekin kuskaan lastani pyörällä ja hänellä on kypärä. Katson hänen olevan paremmassa turvassa kuin vatsassa jossa kuolee heti kun esim istukka repeää...
jos haluaa minimoida riskit ja mennä esim kävellen pyöräilyn sijaan...voi teitä kullanmurut :D
kyllä se pyöräilijä jää aina kakkoseksi jos esim törmää autoon ja vauva mahassa saa aika ison tällin jos mamma kaatuu vatsalleen pyörän selästä. Jos on valmis otamaan sen pienen mutta olemassa olevan riskin niin siitä vaan tyyli on vapaa! Mulla ollu iso maha ei olis onnistunu fillarointi kuitenkaan :D ei olis poljin liikkunu kun vatsa edessä...
vauva on kohdussa erittäin hyvässä suojassa ja ulkoisten asioiden aiheuttaman vahingot sikiölle ovat tosi harvinaisia.
Tapaturmissa siis riskinä on se, että jos äidiltä murtuu vaikka jalka, niin ei sitten pysty raskausaikana liikkumaan.
Kannattaisi selvittää faktat.
Ja hyvin pyörii. Mutta ei musta välttämättä edes näy, että olen raskaana, ainakaan takki päällä. Sillä tavalla ei ole niin järkyttävää.
Mutta pyöräily on kyllä lempeä tapa liikkua.
Kai sulla nyt oma järki sanoo, että jos lennät kaaressa mahasi päälle, jonka sisällä on sikiö, niin on erittäin todennäköistä, että sattuu pahasti. Vauva on kyllä aika suojassa normaalielämässä kohdussa, mutta joku raja siinäkin. Portaissa putoamiset ovat koituneet kohtalokkaiksi, ja aivan takuuvarmasti jos tangon yli lennät ja putoat mahallesi, niin on siinä istukka sen verran koetuksella että pahaa jälkeä tulee. Tuskin lääkäri edes ymmärsi, että joillekin pitää ihan kaikki vääntää rautalangasta..
vauva on kohdussa erittäin hyvässä suojassa ja ulkoisten asioiden aiheuttaman vahingot sikiölle ovat tosi harvinaisia.
Tapaturmissa siis riskinä on se, että jos äidiltä murtuu vaikka jalka, niin ei sitten pysty raskausaikana liikkumaan.
Kannattaisi selvittää faktat.
suosittele pyöräilyä tai vastaavaa liikuntaa tapaturmariskin takia...suositteli kävelyä, uimista tai jumppaa. Myös ratsastus oli kielletyllä listalla...no sitä nyt en muutenkaan harrasta. Vähän sama kuin joku lähtis vauvamahansa kanssa viilettämään tonne esim rullaluistimilla sitäkin pitäisin vähän vastuuttomana touhuna. Ei tarvita kuin alamäki ja hiekkaa renkaan alle ja humps...