Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nancy kirjan lukeneet! Mikähän olisi Nancyn diagnoosi tänä päivänä?

Vierailija
14.01.2010 |

Kirjasta käy ilmi että se teeskentely, manipulointi ja vanhempien määräily ja uhkailu eivät ainkaan skitsofreniaan liity, joka sille silloin diagnosoitiin. Koko skitsofreniasta tiedettiin hyvin vähän silloin. Epäilen, että diagnoosi olisi pitänyt olla joku ihan muu. Mitenköhän tämän päivän lääketiede osaisi tuota tyttöä auttaa? Muuten, hyvä kirja, suisittelen lukemaan.

Kommentit (175)

Vierailija
1/175 |
14.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten nippu erilaisia muita häiriöitä; kuten ahdistuneisuus-, uhmakkuus- ja keskittymishäiriö.

Mutta itse veikkaisin kuitenkin jotain persoonallisuushäiriötä.

Vierailija
2/175 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apergerin syndrooma olis voinnu olla 8)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/175 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea tuo kirja aikuisena. Todella moni on lukenut sen teininä ja perspektiivi on ihan toinen, kun on itse vanhempi. Mun mielestä Nancyn äiti on ihan selvästi narsistinen ja Nancy epävakaa persoonallisuus. Mä olen itse narsistisen äidin epävakaa tytär ja se kirja on pelkkää minä minä minä minä minä. Lukekaapa siitä vinkkelistä, ainakin te joilla on kokemusta marttyyri-äidistä;)

Vierailija
4/175 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans olen ajatellut, että happivaurio aloitti ketjun johon sen takia tuli jatko-ongelmia. Nancy ei takuulla ollut pahuuttaan sellainen kuin oli. Minäkin muistan sen 2-vuotiaan banaaniongelman. Korjaa se. Nancy raivostui, kun äiti ei osannut korjata banaania. Eli selkeästi hyvin älykäs (harva lapsi osaisi ajatella, että banaanin pystyy korjaamaan) mutta ei kaksivuotias voi päätellä, että raivostunpa nyt ikiajoiksi ja määrämättömän määrän, kun banaani katkeaa. Tai kai se oli pettymys, joka tuli. Viis varmaan banaanista. Kun eikö se ollut se kerta, kun hän luetteli kakki asiat, jotka tekisi, ellei äiti korjaa banaania tavaroiden saksimisesta alkaen? 

Vierailija
5/175 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd.

Vierailija
6/175 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kirjran moneen kertaan. Nuorempana en osannut arvostella lääkäreiden toimintaa, mutta nyt aikuisena en käsitä miten lapselle voidaan vaan kaataa vahvoja lääkkeitä suoneen? Nancyhän oli pitkään erossa äidistään synnytyksen jälkeen, silloin tuskin ajateltiin että siitä mitään haittaa on. Nykyään tiedetään että on hyvin tärkeää että vauva saa olla lähikontaktissa äitiin.

Vierailija
7/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:50"]

Kannattaa lukea tuo kirja aikuisena. Todella moni on lukenut sen teininä ja perspektiivi on ihan toinen, kun on itse vanhempi. Mun mielestä Nancyn äiti on ihan selvästi narsistinen ja Nancy epävakaa persoonallisuus. Mä olen itse narsistisen äidin epävakaa tytär ja se kirja on pelkkää minä minä minä minä minä. Lukekaapa siitä vinkkelistä, ainakin te joilla on kokemusta marttyyri-äidistä;)

[/quote]

Itse luin tuon kirjan joskus teininä ja tuli kyllä sellanen olo että äiti kirjoitti kirjan selittääkseen kuinka hyvä hän on ja mikään ei ole hänen syytä. Ja säälin niitä nuorempia sisaruksia, Nancyhän oli todella kamala heitä kohtaan ja aina tehtiin mitä Nancy haluaa.

Vierailija
8/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 01:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:50"]

[/quote]

Itse luin tuon kirjan joskus teininä ja tuli kyllä sellanen olo että äiti kirjoitti kirjan selittääkseen kuinka hyvä hän on ja mikään ei ole hänen syytä. Ja säälin niitä nuorempia sisaruksia, Nancyhän oli todella kamala heitä kohtaan ja aina tehtiin mitä Nancy haluaa.

[/quote]

Onhan se kirjan kirjoittaminen varmasti ollut tavallaan terapiaa sille sen äidille, ja sitä että antaa tavallaan itselleen anteeksi menneisyyden.

Vierailija
9/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2010 klo 21:58"]

Eikä perimästä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ep%C3%A4vakaa_persoonallisuus

[/quote]Miksi sitten linkitit lähteen jossa todetaan sen johtuvan nimenomaan perimästä?

Vierailija
11/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 09:37"]

Wuhuu, miulle on kuvattu samanlainen "tyhjä ilme", kun menen tiettyyn tilaan. Ikää 17v.

[/quote]Se ei merkitse mitään ellei siihen liity huolestuttavaa käytöstä.

Vierailija
12/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nancy tosiaan oli erossa äidistään 4 vuorokautta ja heti kotiin päästyä oli vauvalle palkattu hoitaja kahdeksi viikoksi, jotta Nancyn äiti saisi levätä synnytyksestä. Kun hän sitten jäi ensimmäistä kertaa vauvan kanssa kahden, Nancy itki koko ajan ja äiti sai jo tuolloin päähänsä, että hän ei osaa hoitaa vauvaa oikein ja lapsi itkee siksi, koska vihaa häntä. 

Äiti itse kuitenkin kirjoittaa, että vauva rauhoittui auton liikkeessä, että olisko ollut koliikkia. Unilääkkeitä Nancy alkoi saada jo 3 kuukauden iässä ja annostusta lisättiin myöhemmin. Karsastus ja roikkuva kieli alkoivat oireilla vasta näiden lääkkeiden käytön aloittamisen jälkeen. 

Nancyn ollessa noin puolivuotias äiti oli niin kovin huolissaan, kun lapsi halusi vaan kontata paikasta toiseen, eikä istunut kiltisti paikallaan. Nancy halusi myös kiipeillä huonekalujen päälle ja äiti oli kauhuissaan. Puistossa Nancy sai raivarin, kun äiti otti hänet kiinni ja halusi laittaa paikalleen istumaan ja taas äiti oli vakuuttunut, että Nancy on viallinen, kun muiden vauvat istuivat kiltisti paikoillaan ja leikkivät.

Voi olla, että Nancylle jäi jotain ongelmia vaikeasta synnytyksestä. Voi olla, että hänellä oli tarkkaavaisuushäiriö tms. Hänellä varmasti oli emotionaalisesti hyvin intensiivinen tempperamentti, mutta Nancyn äiti sen "hirviön" loi. Kun lukee sitä kirjaa Nancyn vauva-ajasta, Nancy vaikuttaa ihan tavalliselta lapselta, se äiti ei vaan kestä sitä lapsen tarvitsevuutta ja syyttää siitä koko ajan lasta!

Vierailija
13/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirihuora.

Vierailija
14/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luin tämän kirjan teininä pariin otteeseen. Pitipä googlettaa mitä tuolle perheelle nykyään kuuluu. Nancyn isä on kuollut 2010. Tämä taitaa olla Nancyn veli.  https://www.linkedin.com/pub/david-spungen/7/517/177

Opiskellut Pennsylvanian yliopistossa (1979-1983). David syntyi 1961, joten opiskeluiikä ainakin mätsäisi samoin kuin paikkakunta. Psykologia näköjään pääaineena. Voin kuvitella miksi ajautunut lukemaan juuri psykologiaa.

Susan Spungen on kirjoittanut ainakin keittokirjoja ja toiminut esim. Martha Stewartin kanssa.

http://susanspungen.com/about-susan-spungen/

Vierailija
15/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä nyt huumeet saavat aikaan.

Vierailija
16/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko sisarukset koskaan avautuneet julkisesti Nancysta?

Vierailija
17/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniasta on kyllä silloinkin ollut hyvät tiedot

Vierailija
18/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On voinut olla osin sekaisin myös lääkkeistä!
Esim. Tuo jonkun mainitsema Atarax.. meillä 3v atoopikko saa sitä silloin tällöin ja "tillttaa" ihan täysin. Ravaa ympäriinsä, itkee ja nauraa, koko seuraavan päivän on unelias. Sen pitäisi siis auttaa nukkumaan, mutta ennen nukahtamista tyttö on pari tuntia kuin kännissä.

Vierailija
19/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:50"]Kannattaa lukea tuo kirja aikuisena. Todella moni on lukenut sen teininä ja perspektiivi on ihan toinen, kun on itse vanhempi. Mun mielestä Nancyn äiti on ihan selvästi narsistinen ja Nancy epävakaa persoonallisuus. Mä olen itse narsistisen äidin epävakaa tytär ja se kirja on pelkkää minä minä minä minä minä. Lukekaapa siitä vinkkelistä, ainakin te joilla on kokemusta marttyyri-äidistä;)
[/quote]

Tottakai. Ainakin avllä diagnoosi on aina tämä.

Vierailija
20/175 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuushäiriö, lapsesta asti koukuttuminen päihteisiin, ongelmat sosiaalisissa suhteissa ja itsetuhoisuus. Samoin ihmettelisin ongelmien syynä tuota synnytyksen aiheuttamaa happivajetta, koska olen myös ymmärtänyt sen vaikuttavan älykkyyteen ja oppimiseen. 

Tuo kirja muuten tosiaan avautuu ihan eri tavalla, kun sen teini-iän jälkeen lukee yli kolmikymppisenä äitinä. Järkyttävää, jos oma lapsi olisi tuollainen. Järkyttävää, jos olisi tuollainen sisarus. Kirja on kuitenkin äidin näkökulma tähän kaikkeen, totuutta se ei kerro.

Ja Sid tappoi Nancyn, koska Nancy käski, on mun mielipide.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi