Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko minulla mahdollisuutta saada elatusmaksuja? Vuoroviikkoasuminen.

Vierailija
25.06.2011 |

Emme anoneet erossa elatusmaksuja kummallekaan, sillä kaksi lastamme ovat joka toinen viikko minulla, joka toinen viikko isällään.

Minun bruttoni on 3400 e/kk ja isällä 4400 e/kk. Nettona minä saan 2300 e/kk ja isä 2800 e/kk. Minulla ei ollut lainaa ollenkaan ja isä joutui ottamaan ison lainan, jota hän alkoi lyhentämään n. 1000 e/kk. Ajattelimme, että tulot ovat suht tasan, eikä kummankaan tarvitse maksaa kummallekaan.

No, nyt on on uusi mies muuttamassa miehen kanssa yhteen. Näin hänen asumiskulunsa puolittuvat. En haluaisi alkaa riitelemään mistään elatusmaksuista, jos kysymys on pikkusummista. Onko minun syytä alkaa riitelemään vai ei?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elatusmaksuissahan on kyse lapsen kuluista ei "aikuisten menoista ja tuloista". Eli ihan sama mitä kukakin tienaa, kunhan elatus on järjestetty siten, että lapsen kulut tulee katettua. Ja teillähän ne menevät puoliksi kun on vuoroviikkojärjestelmä. Eli ei ne lapsen kulut nouse yhtäkkiä vaikka toisella tulotaso nousee. Tosin, voihan olla että eksäsi käyttää sitten vapaaehtoisesti enemmän rahaa lapseensa jos hänellä kerta jää enemmän käteen kun aiemmin... Miks sun pitäisi päästä siitä osingoille???

Tosin en tiedä mitä teillä on sovittuna hankinnoista (eli talvivaatteet, harrastusvälineet), jos nekin on sovittu jaettavaksi tasan niin mun mielestä elatusmaksulle ei ole tarvetta.

Ja muuttaako miehesi siis jonkun miehen kanssa yhteen?

Vierailija
2/32 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minustakin haiskahtaa vähän homolta! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi kyselen. Aiemmin olen ollut sitä mieltä, etten minä mitään tarvitse, mutta se kuuluisa kateus nosti minussa päätään, kun kuulen lapsilta, että mies ostaa pelkästään Mielen kodinkoneita ja kaikkea kallista. Ei minulla sellaiseen rahat riitä....

Meillä on hyvin toimiva systeemi, että lapsilisät menevät tilille,johon meillä molemmilla on pääsy. Sieltä maksamme lasten harrastukset sekä ne vaatteet, joita on vain yhdet (kuten harrastevälineet, sandaalit, talvikengät, talvitakit tms). Muuten molemmat ostavat käyttövaatteet lapsille siten kuin haluavat.

Juu,mies muuttaa yhteen naisensa kanssa.

Vierailija
4/32 |
25.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä lie freudilainen lipsahdus minulta pääsikään .-))))). Mitä tämä kertookaan minusta !!!!

Siis naisesta on kyse :-))).

ap

mutta minustakin haiskahtaa vähän homolta! =)

Vierailija
5/32 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä väliä sillä paljonko toisen vanhemman kulut ovat. Jos järjestää asiansa niin, että pystyy säästämään esim asumiskuluissa, miksi siitä pitää heti lähteä marmattamaan. Hanki itse edullisempi asunto niin säästät itse saman verran. Ei uuden puolison takia pitäisi joutua rangaistuksi siitä, että nyt on toinenkin jakamassa kuluja

Vierailija
6/32 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mun tarvi maksaa elareita, joka on kyllä ex:ltä erittäin kilttiä, sillä tiedän ettei silläkään ole isot tulot

Vierailija
7/32 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa tasapuolisesti osaa lasten päivittäiseen kulutukseen (=maksaa vaatteita, bussilippuja, harrastuksia) niin mielestäni sinä voisit saada lapsilisät, mutta missään nimessä ei kannata ryhtyä riitelemään elatusmaksuista. En edes kysyisi asiasta tuossa tilanteessa.

Emme anoneet erossa elatusmaksuja kummallekaan, sillä kaksi lastamme ovat joka toinen viikko minulla, joka toinen viikko isällään.

Minun bruttoni on 3400 e/kk ja isällä 4400 e/kk. Nettona minä saan 2300 e/kk ja isä 2800 e/kk. Minulla ei ollut lainaa ollenkaan ja isä joutui ottamaan ison lainan, jota hän alkoi lyhentämään n. 1000 e/kk. Ajattelimme, että tulot ovat suht tasan, eikä kummankaan tarvitse maksaa kummallekaan.

No, nyt on on uusi mies muuttamassa miehen kanssa yhteen. Näin hänen asumiskulunsa puolittuvat. En haluaisi alkaa riitelemään mistään elatusmaksuista, jos kysymys on pikkusummista. Onko minun syytä alkaa riitelemään vai ei?

Vierailija
8/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan siis vain varmistaa, että minun ei tarvitse viiden vuoden jälkeen havahtua siihen, että voi vitsi olen menettänyt tuhansia euroja.

Ja koska av tietää kaiken, en aio minnekään tästä soittaa :-).

ap

Vierailija
9/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat luonasi kirjoilla (jommallakummallahan ne on oltava) on oikeus ja kohtuus lasketuttaa kummankin elatuskyky,jonka perusteella elatusapu määräytyy.

Vaikuttaa siltä, että koska ex-miehesi asumiskulut nyt pienentyvät, hänellä jää elatuskykyä enemmän ja näin ollen koska sinulla on muutenkin pienemmät tulot, elatusmaksu on muutenkin hyvä tarkastuttaa ja tulet sitä pienempituloisena sitä lastesi elatukseen hiukan saamaan.

Ja tuo edellinen vinkuja joka sanoi että miten se sinuun vaikuttaa jos miehelläsi elintaso ja käteenjäävä osuus vaikuttaa, niin kyllä se muuten vaan vaikuttaa LASTEN ELINTASOON, ei kuulu lasten elää niukasti kun isukki porskuttaa. Vaan siitä kuuluu jakaa siihen ensisijaiseen vastuuseen, eli lapsiin.

Lastenvalvojalle lasketuttaan vaan! Tai netistäkin löytyy laskureita joilla voit ensialkuun arvioida.

Vierailija
10/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienenevät uuden naisen myötä niin se ei vaikuta elatusmaksun määrään.

Vierailija
11/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo vaan tappelemasta tai homma johtaa siihen et saat elatusmaksua mut lapset eivät menekään isälle joka toinen viikko vaan korkeintaan 2 viikonloppua kuukaudessa.

Vierailija
12/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienenevät uuden naisen myötä niin se ei vaikuta elatusmaksun määrään.

Tottakai se vaikuttaa elatuskykyyn.

Kun molempien vanhempien käteenjäävä osuus suhteutetaan lasten elatuksentarpeeseen, se jolla niitä enemmän on, maksaa näinollen lasten elatusta enemmän, eli näin ollen elatusapua pienempituloiselle.

Vierailija
13/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuta se, asuuko jonkun kanssa vaiko ei. Minä olen todella pienituloinen ja välillä työtön, mun ex asuu hyvätuloisen naisen kanssa ja maksaa minimiä.

Ja vuoroviikkoasumisessa ei makseta elareita. Toivottavasti pääsette muista kuluista, harrastukset, vaatteet, ym. sopuun. Muuten ne menevät sinun piikkiin, koska saat lapsilisät.

Vierailija
14/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eivät elatusmaksut nousseet yhtään vaikka ex-miehellä uusi, hyvässä ammatissa oleva vaimo ja molemmat tienaavat hyvin. Siti MINUN pitää maksaa n 3000 euron tuloilla puolet lapsen kuluista vaikka mies tienaa yli 5000 euroa. Ja se uusi nainen lähes saman. Minusta miehen kuuluisi maksaa suurin osa lapsen elämiseen menevistä rahoista koska hänellä siihen varaa.

Vierailija
15/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaisi miettiä asioita pidemmälle ja ottaa huomioon että niitä uusia kumppaneita tulee.

Onhan tuossa se hyvä puoli että Mielestä hyötyvät lapsesi joka toinen viikko.

Pokaa sinä joku rikas mies jolla on varaa kalliisiin tavaroihin jos niiden perään olet.

Vierailija
16/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen uusi puoliso,vaimo miehelle jolla alle kymmenvuotias lapsi edellisestä avoliitosta.Käteen jäävä tulo kuussa on melkein 2000€ enemmän kuin velkaisella miehellä ja mies maksaa minimin eli noin 140€ kuussa.Minun tuloja ei otettu lastenvalvojalla huomioon.Itseasiassa kun lapsen äiti otti minut puheeksi lastenvalvoja sanoi että minun asioiden ja tulojen tonkiminen/pyytäminen jne.ei ole edes laillista eli ei kuulu puolison elättää "vierasta" lasta.

Kun lapsi tulee meille minähän paljon maksan lapsen menoista vaik ei tarttis.

Vierailija
17/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä sinänsä, että vaikka puolison ei kuulu elättää vierasta lasta, niin menetin yksinhuoltajakorotukset lapsilisiin siinä siunaaman sekuntissa kun muutin yhteen poikaystäväni kanssa. Myös päivähoitomaksuihin yms katsotaan myös hänen tulonsa, ei vain minun tuloni.

Vierailija
18/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lain mukaan uudella kumppanilla elatusvelvollisuutta ja siksi elatusapuun ei vaikutusta. Ei siis taida olla tapauskohtainen. Toisaalta jos vaikuttaisi elatusapuun niin äideillehän tuossa kävisi huonommin. Naisten uusi kumppani kun todennäköisesti tienaa paremmin kuin miesten sillä miehillä yleensä parempi palkka.

Vierailija
19/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ne uuden kumppanin tulot vaikutakaan,VAAN NE uuden kumppanin myötä LASKENEET ASUMISKULUT eli ISÄN PIENEMMÄT MENOT VAIKUTTAVAT!

SITÄ KAUTTA SIIS VAIKUTTAA JOS TOINEN VANHEMMISTA OTTAA UUDEN ASUMISKUMPPANIN ASUMISMENONSA JAKAMAAN!

Miten se onniin vaikea käsittää???

Ja vuoroviikkoasumisessa toisella on aina lasten kirjat. Silloin voidaan siis laskea elatusmaksut normaalin kaavan mukaisesti ja elatusmaksusta tehdään sitten luonapitovähennys, joka esim 7-12v lapsella, joka viettää isänsä luona 13-15 yötä/kk on 53,50€.

Eli jos vanhempien käteenjäävät tulot menojen jälkeen ovat reilusti epäsuhteessa, elatusmaksua todellakin jää sillä suurempituloisella maksettavaksi vaikka kyseessä on vuoroviikkoasuminen!

Vierailija
20/32 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ne uuden kumppanin tulot vaikutakaan,VAAN NE uuden kumppanin myötä LASKENEET ASUMISKULUT eli ISÄN PIENEMMÄT MENOT VAIKUTTAVAT!

SITÄ KAUTTA SIIS VAIKUTTAA JOS TOINEN VANHEMMISTA OTTAA UUDEN ASUMISKUMPPANIN ASUMISMENONSA JAKAMAAN!

Miten se onniin vaikea käsittää???

Ja vuoroviikkoasumisessa toisella on aina lasten kirjat. Silloin voidaan siis laskea elatusmaksut normaalin kaavan mukaisesti ja elatusmaksusta tehdään sitten luonapitovähennys, joka esim 7-12v lapsella, joka viettää isänsä luona 13-15 yötä/kk on 53,50€.

Eli jos vanhempien käteenjäävät tulot menojen jälkeen ovat reilusti epäsuhteessa, elatusmaksua todellakin jää sillä suurempituloisella maksettavaksi vaikka kyseessä on vuoroviikkoasuminen!

Elatusmaksuni pienevätkin jatkossa koska lapseni äiin menot pienentyneet. Tattis!