Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko kannattaisi varata rahaa vauva menoihin ennen syntymää?

Vierailija
23.06.2011 |

ELi paljonko teillä meni kaikkeen valmiiski ostettavaan? Tarpeellisiin ja sitten siihen kivaan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan laskenut. Säästitteko kuitit ja sit ynnäilitte paljon lapseen tuli sijoitettua?? Sehän on elämää ja kuuluu menoihin siinä vaiheessa. Eikä kaikkea tarvitse kerralla hankkia ja sitä varten säästää! Isovanhemmilta ja muilta apuja, jos kysyvät mitä vauva tarvitsisi!

Vierailija
22/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 750€ vaunuihin, uusi

- 200€ pinnasänkyyn, uusi

- 100€ kaukaloon, käytetty

- 300€ turvaistuimiin, uusi ja käytetty

- 200€ syöttötuoliin, uusi

Yhtensä 1550€.

Hoitopöydän, suvun vanhan, kunnostin itse. Rintareppu lainattiin.

Sitten tietysti apteeksita öljyä, sinkkirasvaa, bepanthenia ym. Vauvalle amme ja itsele useat imetysliivit.

Kaiken olisi tietysti voinut hankkia käytettynä tai halpisversioina, mutta ostin mitä halusin. Ja hyvä niin, ovat kestäneet jo kolmella lapsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaunut, turvaistuin, itkuhälytin, pinnasänky, hoitopöytä, sitteri, vakuutus, vaatteita, ym.

Mitään ei saatu lahjaksi, ja kaiken ostimme uutena, menivät sitten myös toiselle lapselle (paitsi tietty vakuutus). Sitten myin pois ja sain vielä vähän takaisinkin.

Vierailija
24/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan laskenut. Säästitteko kuitit ja sit ynnäilitte paljon lapseen tuli sijoitettua?? Sehän on elämää ja kuuluu menoihin siinä vaiheessa. Eikä kaikkea tarvitse kerralla hankkia ja sitä varten säästää! Isovanhemmilta ja muilta apuja, jos kysyvät mitä vauva tarvitsisi!

Ihan rehellisesti sanottuna niin kyllä minä ainakin tiedän aika tarkkaan paljonko lapsen tulo on vaikuttanut perheemme kulutukseen ja rahankäyttöön. Olen tehnyt kaikista taloutemme ostoista jo vuosia kirjanpitoa ja pystyn laskemaan siis tarkkaan paljonko mihinkin rahaa kuluu. Taloudellisesti meidän ei tällaista seurantaa tarvitsisi tehdä, mutta kun satun olemaan ekonomi niin tykkään seurata talouden kulutusta (esim jos vesilasku yhtäkkiä kasvaakin tai sähklaskussa tulee nousua) ja suunnitella perheen investointeja etukäteen.

Perusperheessä varmaankin eletään enemmän kädestä suuhun, mutta minusta oman kulutuksen seuraaminen ja kirjaaminen on hyvä juttu ja tekee mahdolliseksi seurata oikeasti, että mihin ne rahat menevät. Ja tarvittaessa myös sitä kautta huomaa, jos on tullut törsättyä johonkin todella typerään.

Yksi suurimmista kulueristä muuten vauvan syntymän jälkeen on ollut aupan korvike. En pysty imettämään, koska molemmat rintani ovat kymmenen vuotta sitten kasvainten takia leikattu, joten kaupan korvikkeilla on menty syntymästä asti. Ja kun vauva juo joka päivä yli litran maitoa niin melkoisesti sitä maitoa saa kaupasta kantaa.

t: se 55 000 euron äiti ;-)

p.s. En muuten ymmärrä, että miksi omaan perheeseensä ei saisi panostaa rahallisesti, jos siihen on varaa. Eihän se ole keneltäkään muulta pois?!

Vierailija
25/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut ostin uutena, n. 400e. Pinnis ja turvakaukalo käytettynä, muutama kymppi. Kaikki vaatteet kirpparilta. Nenäfriidan ostin mutta onneks ei mennyt yhtään rahaa korvikkeisiin eikä mihinkään lääkkeisiin :) Hoitopöytä on mun mielestä turha. Ja vaippoihin ei mun mielestä kyllä mene paljoa rahaa? Mitä ne nyt on, 20cent kappale ja jos nyt 5 korkeintaan menee päivässä, isompana vielä vähemmän...

Vierailija
26/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene paljoa rahaa (ekologiset syyt on sitten erikseen, nyt oli kyse rahasta..) vaippapaketin saa hyvinkin yhdeksällä eurolla, ja siinä on reilu 60 vaippaa.

Vierailija
27/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tulojen väheneminen reiluksi vuodeksi, jotkus pikkutarvikkeet oli pientä sen rinnalla.

Vierailija
28/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin etta kysytaan hakintojen hintaa ennen lasta. jos puhutaan vauvan ensimmaisesta vuodesta aletaan olemaan ihan eri summissa.

ennen vauvan syntymaa meni ehka ~2000 hankintoihin.

olin kotona vuoden (maassa jossa asumme ei aitiys tms. tukia). ansiomenetys 85 000.

muutimme isompaan taloo ja erotus talojen hinnoissa 300 000.

lisaksi kavin paljon enemman ostoksilla kun oleskelin vuoden kotona. varmaan meni reilu pari tonnia kuukaudessa enemman ostoksiin kuin tyossa ollessani.

laitetaanko kaikki vauvan piikkiin?

tuli kallis tytto vaikka vasta 1,5v.

Vierailija
29/29 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut ostin uutena, n. 400e. Pinnis ja turvakaukalo käytettynä, muutama kymppi. Kaikki vaatteet kirpparilta. Nenäfriidan ostin mutta onneks ei mennyt yhtään rahaa korvikkeisiin eikä mihinkään lääkkeisiin :) Hoitopöytä on mun mielestä turha. Ja vaippoihin ei mun mielestä kyllä mene paljoa rahaa? Mitä ne nyt on, 20cent kappale ja jos nyt 5 korkeintaan menee päivässä, isompana vielä vähemmän...

Meillä kyllä menee keskivertopäivänä 10 vaippaa. joskus selvitään vähemmällä, mutta ainakin 7 vaippaa päivässä. Ehkä 2 vuotta? kyllä siinä melkoinen kustannuserä tulee..