Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todellako leivät itse leipomalla säästää?? Paljnko?

Vierailija
21.06.2011 |

Kun täällä kaikki aina antaa säästövinkkinä ruokalaskun kanssa tuskaileville, että leipokaa leivät itse.

Oletteko laskeneet koskaan, paljonko se leivän leipominen maksaa? Mietin vaan, että eihän nekään ainekset ilmaisia ole ja sitten vielä se sähkö.

Eihän tuollainen joku Vaasan ruispala tai halpa paahtoleipä maksa kuin joku 7 centtiä siivu.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei säästä. Sähkö on tuhottoman kallista ja halvimmat leivät ovat sangen kilpailukykyisiä hintansa suhteen. Leivon silloin kun haluan varmasti tuoretta ja hyväähän se vastaleivottu sämpylä on. Siihen saa myös laitettua just sitä mitä haluaa.

Vierailija
2/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkilaskelma nelihenkisen perheen hiivaleivän hankintakuluista vuodessa

Itse tehty leipä

90 €

Leipäkoneella tehty leipä

118 €

Kaupasta ostettu leipä

433 €

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/edullinen_kotiruoka/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me ei muuta syödä. Aina lasketaan jotain pullamössöleipäkustannuksia, kunnon ruisleipää ei saa kotona tehtyä halvalla ja vähällä vaivalla. Huokeampaa on ostaa vaikka ruispaloja tarjouksesta ja iskeä pakkaseen. Säästyy aikaakin.

Vierailija
4/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihinkähän nekään nyt oikein vertaa...

Pitäisi tietää niiden tarkat laskelmat.

Leipää saa aika halvallakin tarjouksesta / halvimmat leivät, taitaa olal joku 2,50-2,80 kg.

Esim. hampurilaisesta martat kertoo, "valmis 1,- eur". No kyllä eineshampurilaisia saa halvimmillaan 35-40 c.

Eli luulen että tarjouksia ja halvimpia tuotteita ostamalla varmaan saa yhtä halpaa kuin itse tehden, ja säästää aikaa.

Eri asia sitten, että joillekin se itse tehty on tärkeää, joillekin taas se ajan säästyminen.

Vierailija
5/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Itse tehty leipä on paljon parempaa, tuoreena kun syö niin sipaisu voita riittää päälle, ei tarvitse laittaa leikkeleitä/juustoja/kasviksia päälle ellei halua (ja jos rahasta tiukkaa moni säästää noista)

-Vain leipää varten ei kannata lämmittää uunia, vaan fiksu ihminen tekee niin että sen jälkeen kun makaroonilaatikkon on pois uunista laittaa leivät sinnen paistumaan, kypsyvät melkein jälkilämmöllä.

-Harva ostaa aina sitä yhtä ja samaa leipää, jos yksi ruispala siivu onkin halpa, niin perhe jossa käytetään erilaisia leipiä säästää paljon, koska kaupassa esim. 5kpl sämpylöitä on usein pari euroa, samoin patonki ja muut leivät samoin, moni jopa 3euroa/kpl, sekä peruanrieskat ym. jotka itse tekemällä eivät maksa paljon mitään.

-Itse tehty leipä on paljon parempaa, ja siihen voi laittaa kaikenlaista sekään (porkkanaa, juuston jämät, siemeniä, erilaisia jauhoja jne. jne.) eli saa tehtyä parepi laatuista je terveelliempää vert. kaupan leivät.

Vierailija
6/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja me ei muuta syödä. Aina lasketaan jotain pullamössöleipäkustannuksia, kunnon ruisleipää ei saa kotona tehtyä halvalla ja vähällä vaivalla. Huokeampaa on ostaa vaikka ruispaloja tarjouksesta ja iskeä pakkaseen. Säästyy aikaakin.

Kaupasta saa ruisjauhojakin ja minä oeln leiponut vissiin neljä kertaa puhtaita ruissämpylöitä. Pusseja tulee noin kymmenen. Taikina sisältää suolaa, ruisjauhoja, vettä, siirappia tai sokeria ja hiivaa. Ja hyvää on. Ja tiedän tasan mistä leipä on tehty. Ei mitään superhiivaa.

Vierailija
7/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en vaan saa siitä niin kuohkeaa kuin kaupan :( Ja puhun nyt siis sellaisista vaaleista leivistä joihin tulee montaa viljaa ja siemeniä tms. "ekstraa"

Vierailija
8/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vähemmän jauhoja kuin ohje sanoo. Tulee kuohkeita leipiä.

Ja mitä säästöön tulee niin paljon harvemmin meille tarvii jauhoja yms. ostaa kuin leipää suoraan kaupasta. Yhestä pussista saa aika monta sämpylä/ruissämpylätaikinaa.

mutta en vaan saa siitä niin kuohkeaa kuin kaupan :( Ja puhun nyt siis sellaisista vaaleista leivistä joihin tulee montaa viljaa ja siemeniä tms. "ekstraa"

Vierailija
9/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hampurilaisvertailusta on pakko sanoa: ehkä he ovat laskeneet että ravinoarvollisesti saman, tai että "vastaava" eines ja kotona tehty?

Jos itse tekee hampurilaisen, leipoo sämpylän, paistaa naudanlihapihvin jne. niin sitä ei voi mitenkään verrata niihin muutaman kymmenen sentin hamppareihin joissa on tolkuttomasti rasvaa, lisäaineita että säilyy kuukauden ja se "pihvi" on jauhoa, vettä ja kanannahkaa.

Kaupoista saanee myös laadukkaampia eineshamppareita, mutta ne taas kalliimpia?

Vierailija
10/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Itse tehty leipä on paljon parempaa, tuoreena kun syö niin sipaisu voita riittää päälle, ei tarvitse laittaa leikkeleitä/juustoja/kasviksia päälle ellei halua (ja jos rahasta tiukkaa moni säästää noista) -Vain leipää varten ei kannata lämmittää uunia, vaan fiksu ihminen tekee niin että sen jälkeen kun makaroonilaatikkon on pois uunista laittaa leivät sinnen paistumaan, kypsyvät melkein jälkilämmöllä. -Harva ostaa aina sitä yhtä ja samaa leipää, jos yksi ruispala siivu onkin halpa, niin perhe jossa käytetään erilaisia leipiä säästää paljon, koska kaupassa esim. 5kpl sämpylöitä on usein pari euroa, samoin patonki ja muut leivät samoin, moni jopa 3euroa/kpl, sekä peruanrieskat ym. jotka itse tekemällä eivät maksa paljon mitään. -Itse tehty leipä on paljon parempaa, ja siihen voi laittaa kaikenlaista sekään (porkkanaa, juuston jämät, siemeniä, erilaisia jauhoja jne. jne.) eli saa tehtyä parepi laatuista je terveelliempää vert. kaupan leivät.

Vaasan ruispaloja ja jotain edullista graham- tms. paahtoleipää.

ap

Vierailija
11/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten taikina jää niin tahmeaksi että sitä on hankala käsitellä.

Ja mitä säästöön tulee niin paljon harvemmin meille tarvii jauhoja yms. ostaa kuin leipää suoraan kaupasta. Yhestä pussista saa aika monta sämpylä/ruissämpylätaikinaa.

Vierailija
12/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vakaasti sitä mieltä, että ruisleivässä ei säästä, mutta vaaleassa leivässä säästää ja puhumattakaan jostain jyväleivistä.

Edullisin vaihtoehto vähän kiireiselle ihmiselle (joka laskee omalle työlleenkin jotain aikaa) voisi olla ostaa ruisleivät kaupasta ja tehdä vaaleat leivät leipäkoneella. On muuten hyvää tuo leipäkoneleipä, kun vaihtelee ohjeita!

Vierailija
13/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt puhun ihan oikeasta ruisleivästä enkä mistään ruispaloista joissa on puolet vehnää.

Luomuruislimppu maksaa kaupassa 3-4euroa kappaleelta, kun taas ruisjauhot maksavat luomunakin alle 2e/kg. Ruisleipään kun tulee vettä, suolaa ja ruisjauhoja.

Vierailija
14/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä itse tehty leipä on niin sairaan hyvää, että menee koko leipä yhdellä syömisellä :)

Vierailija
15/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun leivon 1,2 litran sämpylätaikinan (sunnuntai rouheinen)

Niin meillä menee heti 1/3 osa.

Välilä vaan teen ite sämpylää kun kaikkien mielestä on hyvää.

Se pussi maksaa jo 2,5e. siihen hiivaa, siirappia, suolaa ja rasvaa.

plus sähköt ja leivinpaperit. eli ei tule yhtään halvemmaksi ainakaan meillä.

ainakin tähän päivään mennessä on ollut rahaa ostaa ja syödä mitä haluaa.

Sillä itse tehty leipä on niin sairaan hyvää, että menee koko leipä yhdellä syömisellä :)

Vierailija
16/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä leivotaan leivinuunissa kerran viikossa kunnon satsi, samalla tehdään uuniruoat useammalle päivälle. Puut omasta metsästä, ja tupakin lämpiää samalla. Meillä ei ole mitään järkeä ostaa leipää kaupasta, ja itse tehty on aivan mielettömän hyvää.

Vierailija
17/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruispalapussin saa parilla eurolla, siinä on 24 viipaletta eli melkein 10 snt.

Ruisleivän leipominen on todella kaikkein vähiten taloudellisesti kannattavaa ja aika harvalla on sen tekemiseen aikaa, taitoa ja kunnon uuni.

Rieskan ja sämpylöiden leipominen kannattaa paljon paremmin. Nekin maksavat koosta riippuen 1-2 euroa/pussi, mutta 2 euron jauhopussista saa monta-monta rieskaa tai sämpylää, lisäksi ei tarvita kuin hiivaa ja suolaa, rieskaan ehkä soodaa ja piimää.

Vierailija
18/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten taikina jää niin tahmeaksi että sitä on hankala käsitellä.

niin että taikina muuttuu helposti käsiteltäväksi. Vaatii muutaman harjotuskerran, mutta kun tuntuman löytää tulee hyviä ja kuohkeita leipiä. Eli taikina pois astiasta ja vaivataan jauhoissa pöydällä.

Vierailija
19/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa ruisjauhojakin ja minä oeln leiponut vissiin neljä kertaa puhtaita ruissämpylöitä. Pusseja tulee noin kymmenen. Taikina sisältää suolaa, ruisjauhoja, vettä, siirappia tai sokeria ja hiivaa. Ja hyvää on. Ja tiedän tasan mistä leipä on tehty. Ei mitään superhiivaa.

Vierailija
20/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän