Todellako leivät itse leipomalla säästää?? Paljnko?
Kun täällä kaikki aina antaa säästövinkkinä ruokalaskun kanssa tuskaileville, että leipokaa leivät itse.
Oletteko laskeneet koskaan, paljonko se leivän leipominen maksaa? Mietin vaan, että eihän nekään ainekset ilmaisia ole ja sitten vielä se sähkö.
Eihän tuollainen joku Vaasan ruispala tai halpa paahtoleipä maksa kuin joku 7 centtiä siivu.
Kommentit (27)
mutta sitten taikina jää niin tahmeaksi että sitä on hankala käsitellä.
Eli vähemmän jauhoja kuin ohje sanoo. Tulee kuohkeita leipiä. Ja mitä säästöön tulee niin paljon harvemmin meille tarvii jauhoja yms. ostaa kuin leipää suoraan kaupasta. Yhestä pussista saa aika monta sämpylä/ruissämpylätaikinaa.
mutta en vaan saa siitä niin kuohkeaa kuin kaupan :( Ja puhun nyt siis sellaisista vaaleista leivistä joihin tulee montaa viljaa ja siemeniä tms. "ekstraa"
niin että taikina muuttuu helposti käsiteltäväksi. Vaatii muutaman harjotuskerran, mutta kun tuntuman löytää tulee hyviä ja kuohkeita leipiä. Eli taikina pois astiasta ja vaivataan jauhoissa pöydällä.
jättää taikina niin löysäksi ettei sitä voikaan pyöritellä pöydällä vaan nostelette lusikan tai kauhan avulla kasat suoraan pellille. Tulee kuohkeita!
Leivän päällisethän ne eniten maksaa mutta esim. jos kauraa(pitää kosteuden) laittaa mukaan ei tarvitse hiivaakaan.Grahamsämpylät on hyviä pelkällä voilla.
En ole koskaan laskenut kustannuksia.
Jos leivon itse niin teen litran taikinan ja se kestää ehkä sen kaksi päivää (tuore tai pakastettu, itse leivottu häviää parempiin suihin pian). Jos ostan kaupan pienimmän leipäpussin niin se kestää ehkä 2-5 päivää.
Hiivan ja vehnäjauhopussin (jos tekee sämpylöitä) ostaa halvimmillaan alle 3 eurolla. Yleensä lisäilen sekaan mitä kaapista löytyy; porkkanaa/muita jauhoja/juustoa/kaurahiutaleita.
Meillä ei osteta/tehdä leipää kuin max 1xviikko joten kustannukset pienet. Ei ole lapsetkaan olleet koskaan oikein leivän perään.
Gluteeniton kannattaa leipoa. Ja aina uunissa muutakin kuin vain se leipäpelti.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton kannattaa leipoa. Ja aina uunissa muutakin kuin vain se leipäpelti.
.
Täällä leivotaan myös gluteenitonta/maidotonta, saa sellaista kuin pystyy syömään.
Kaupassa gluteenittomat maksavat 2,5-3 kertaa enemmän kuin tavalliset leivonnaiset.
Ainakin jos leipoo kerralla enemmän pakastimeen,säästää varmasti verrattuna kauppaan.Riippuu päällisistä kuinka paljon säästää.
Itse tehty ruisleipä on halpaa. Kaksi euroa maksaa kaksi kiloa ruisjauhoja. Siitä saa kuusi ruisvuokaleipää. Uuni vie sähköä noin 0.5 sentin edestä jos laskee sähkönkulutuksen kuudelle leivälle. Karkeasti laskettuna.
Että ruispala pussi maksaa sen kyllä varmasti yli 1.5 euroa.
Itse tehty ruisvuokaleipä ei ole vaikeaa tehdä.