Mitä helvatin etuuksia minun pitäisi yh:na saada?
Kun kerran taas on ketju, missä valitellaan, että yh:lla on hyvät etuudet.
Yh-korotus lapsilisään. Muuta ei saada.
Ei asumistukea, ei toimeentulotukea.
Tule hakemaan tuo korotus, jos olet niin kade siitä.
Lapsien isän maksamia elatusmaksuja en anna, koska kyllähän parisuhteessakin molemmat vanhemmat elättävät lapsensa.
Kommentit (67)
Asun vuokralla ja en saa mitään asumistukea.
Kaverillani on omistusasunto eikä hänkään saa.
Serkulla peritty asunto siis täysin oma, eikä hänkään saa.
on asumistuki. Elatusmaksuja ei katsota tuloina asumistuessa. Mutta kahden vanhemman pienituloisessa taloudessa ne katsotaan.
Esim. Yksinhuoltaja (3 lasta) tulot 700 euroa/kk + elatusmaksut 600 euroa/kk. Lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella. Asumistuessa huomioidaan vain tuo 700 euroa tuloina.
2 aikuista + 3 lasta. Tulot 700 euroa/aikuinen. Asumistuessa huomioidaan 1400 euroa tuloina. Lapsilisät ilman yksinhuoltajakorotusta.
Yksinhuoltaja saa siis reilusti enemmän rahaa, jota ei huomioida asumistuessa, ja siis suuremman asumistuen, vaikka perheiden tulot käytännössä saman suuruiset.
Asumme kaupungin vuokra-asunnoissa. Yksinhuoltajilla varaa pitää isompaa asuntoa kuin meillä, vaikka perhekoko pienempi. Saavat asumistukea ihan niin kuin mekin, mutta asumistuki suosii yksinhuoltajia jättämällä elatusmaksut huomioimatta.
arvostan puolisoani ja perhettä. Elin lapsuuteni yksinhuoltajaperheessä.
Mutta minun mielestäni yhteiskunnan pitäisi tukea ensisijaisesti perheen kokonaisena pysymistä, eli parhaimmat edut pitäisi olla pienituloisille perusperheille.
Ja asumistukeen pitäisi huomioida elatusmaksut yksinhuoltajilla tai sitten pienituloisille perheille pitäisi tehdä elatusvähennys tuloihin. Miksi yh:lla pitää olla isompi asunto kuin kahden vanhemman taloudessa asumistuen avulla järjestettynä?
eikä muutenkaan jos ehtii olla liian vähän aikaa naimisissa.
Ja tiedoksi, yh menettää sen huiman yh-korotuksensa jos muuttaa avoliitoon työttömän ja rahattoman miehen tai naisen kanssa.
Totuus on kuitenkin se, että suurin osa ihmisistä luulee, että kaikki yh-perheet saavat yhteiskunnalta tukea. Itse en näin yhtäkkiä saa mieleen ketään tuttua yh-perhettä, joka saisi lapsilisän korotuksen lisäksi muuta. Palkkatuloilla eletään, kuten muutkin.
siihen asumiseen. Sitä asumistukea kun saa perheen lukumäärän mukaan. Jokainenhan saa itse valita, että mihin ne roposensa laittaa.
Mutta minun mielestäni yhteiskunnan pitäisi tukea ensisijaisesti perheen kokonaisena pysymistä, eli parhaimmat edut pitäisi olla pienituloisille perusperheille.
Ja asumistukeen pitäisi huomioida elatusmaksut yksinhuoltajilla tai sitten pienituloisille perheille pitäisi tehdä elatusvähennys tuloihin. Miksi yh:lla pitää olla isompi asunto kuin kahden vanhemman taloudessa asumistuen avulla järjestettynä?
en kadehdi yksinhuoltajia. Olen ollut, opiskelin samaan aikaan, Olin luokallani paitsi ainut yh, myös ainoa, joka ei vikissyt ja valittanut vähäisestä vapaa-ajasta ja pienistä tuloista.
Luokkakaverit luulivat, että saan ihan valtavia etuuksia, ja hämmästyivät kun kuulivat että se elatustuki on jotain 100 e /kk ja lapsilisän yh-korotus sitä mitä se silloin nyt oli.
Yh.na oli parempi kuin olla siinä suhteessa. Opiskelukin oli oma valintani. kuten lapset, kuten se mies sanoi "iteppä sinä ne oot halunnutkin, minä en kumpastakaan ole halunnut", joten siksi en valittanut.
Tällä hetkellä olen tilanteessa, jossa minun kannaltani olisi parempi erota. Saisin varmaan toimeentulotukeakin, tulo-meno-tilanne on mahdoton. Ja mies täysin pennitön.
Mutta olen silti tässä.
ASUMIstukeen olla oikeutettuja tulojen perusteella.
Yh:lla ei aina toimi se lastenhoito, että joka toinen viikonloppu tms,, joten kun on aivan yksin vastuussa, ei kannata vinkua eikä vikistä jos saa jonkun tulontasauksen verrattuna ei-yh:n tilanteeseen.
Tiedän perheen, joissa vaimo valittaa arjen raskautta, ja yksin jäämistä, kun mies joutuu työkomenneukselle vaikkapa 2 viikoksi, ja mummojen ja ystävien tarjoama lastenhoitoapu on käden ulottuvilla!!
Sama ihminen oli sitä mieltä, että erään toisen äidin olisi pitänyt sitä ja tätä ja ottaa vastuuta muidenkin lapsista (en kerro yksityiskohtia) vaikka ko, äiti ei saanut mistään lastenhoitoapua ja oli koko ajan yksin.
heillä olisi harrastuksia, karkkipäivä, vaatteita jne. Mutta yh-äidin tai yh-isän lapsi ei noita saisi?
yh:n taloudessa on rahaa tuomassa pöytään vain yksi ihminen, ydin/uusioperheessä kaksi.
Mieluummin laittaisin verorahani yh-äitien ja isien hyväksi kuin perus av-mamman, joka ei laiskuuttaan viitsi mennä töihin.
harvat nyt vain sattuvat unohtamaan sen seikan, että yksinhuoltajuus ei ole välttämättä mikään oma valinta.
on asumistuki. Elatusmaksuja ei katsota tuloina asumistuessa. Mutta kahden vanhemman pienituloisessa taloudessa ne katsotaan.
Esim. Yksinhuoltaja (3 lasta) tulot 700 euroa/kk + elatusmaksut 600 euroa/kk. Lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella. Asumistuessa huomioidaan vain tuo 700 euroa tuloina.
2 aikuista + 3 lasta. Tulot 700 euroa/aikuinen. Asumistuessa huomioidaan 1400 euroa tuloina. Lapsilisät ilman yksinhuoltajakorotusta.
Yksinhuoltaja saa siis reilusti enemmän rahaa, jota ei huomioida asumistuessa, ja siis suuremman asumistuen, vaikka perheiden tulot käytännössä saman suuruiset.
Asumme kaupungin vuokra-asunnoissa. Yksinhuoltajilla varaa pitää isompaa asuntoa kuin meillä, vaikka perhekoko pienempi. Saavat asumistukea ihan niin kuin mekin, mutta asumistuki suosii yksinhuoltajia jättämällä elatusmaksut huomioimatta.
"Voipi olla että se naapuri yh laittaa omasta pussistaan siihen asumiseen. Sitä asumistukea kun saa perheen lukumäärän mukaan. Jokainenhan saa itse valita, että mihin ne roposensa laittaa."
Tottakai. Jokainen laittaa. Asumistuki ei ole koskaan vuokran suuruinen. Kysymys on vain siitä kuinka paljon. Asumistukeen vaikuttaa paitsi perheen koko, myös tulot. Omavastuuosuus kasvaa jo pienistä tuloista. Esim. kaksi aikuista + 3 lasta 700 euroa/kk/aikuinen, ei saa täyttä asumistukea. Mutta yksinhuoltaja samansuuruisilla tuloilla saa, koska elatusmaksuja ei huomioida. Eli kahden perheen, joilla tulot samat, asumistuet erisuuruiset samaan asuntoon, koska toisessa perheessä lähes puolet tuloista jätettään huomioimatta asumistuen omavastuuosuutta laskettaessa.
"Sinänsä turha esimerkki koska ei kellään ole noin pieniä tuloja,ei edes yksinhuoltajilla."
Jos tuloina esim.
-opintotuki + laina
-työmarkkinatuki
-kuntoutustuki
-takuueläke
-työkyvyttömyyseläke
Asumistukea saa perheen koon mukaisesti maksimi neliömäärälle ja maksimi neliövuokralle.
Jos asunto on isompi kuin kelan normsisto edellyttää, ylimenevälle neliöosuudelle ei makseta as.tukea.
Jos asunto on neliöhinnaltaan kalliimpi kuin kelan normisto, ylimenevälle osuudelle ei kela huomioi asumistukea.
se maksetaan omasta pussista.
Jos on toimeentulotuen asiakas, tt-tuessa katsotaan, että xx kokoisen perheen vuokra saa olla maksimissaa xxx suuruinen eikä ylimenevää vuorkaa huomioida edes harkinnan varaisena.
Väittämät, että toimeentuloessa maksettaisi kallita vuokria on jotain kummalista potaskaa, ei minulta ainakaan huomioitu koko vuokraa kun toimeentulotuen asiakas olin, vaikka vuokra oli todella edullinen asuinalueeseen ja ylipäätään mihinkään verrattuna. Minulle hoettiin koko ajan,että pitäisi olla edullisempi asunto ja kun tein hintavertailuja, että jos muuttaisin edullisempaan, huomasin ettei ollut! Olisin siis muuttanut pienempään, mutta saman hintaiseen!
Jos on omistusasunto, ja hakee toim.tulotukea, sitä ei saa kuin lainan lyhennykseen, ei pääoman lyhennykseen eikä siihenkään koko summaa. Elikkä omassa aunossa (pankin) asuvan 5-henksen perheen asumiskuluiksi huomioidaan alle 700 e
et tarvitse noita "erityiskorvauksia" vaan jäät parisuhteeseesi ottamana turpaan ja pelkäämään henkesi puolesta, kuten nicopetterisi ja jessaicajanicasi myös.
Ei kai kukaan täysjärkinen ylipäätänsä perusta perhettä miehen kanssa, jolta joutuu "ottamaan turpaan ja pelkäämään henkensä puolesta".
En ole yh.
Olen osa-aikatyössä, 50 % virka. Saan käteen 700 e / kk. Jos olisin yh, em maksaisi lapsen päivähoiudosta, ja saisin as,tuen ja olisin toimeentulotuen asiakas, ja matkakuluni huomioitasi. Nyt käyn töissä, jotta voin käydä töissä.
Mies on myös minimipalkkainen.
tiedän, että pärjäisin paremmin yh.na, mutten halua sitä.
tämä on minun valitan, enkä valita.
"yh:n taloudessa on rahaa tuomassa pöytään vain yksi ihminen, ydin/uusioperheessä kaksi"
Ydinperheessä toinen vanhemmista saattaa olla esim. opiskelija tai työtön tai eläkkeellä tai hoitovapaalla tai omaishoitaja, jolloin käytännössä rahaa on tuomassa vain yksi aikuinen.
Yksinhuoltajaperheessä rahaa tulee myös elatusmaksuista, mikä ei ole mitätön summa jos lapsia on esim. 3 tai enemmän.
"yksinhuoltajuus ei ole välttämättä mikään oma valinta"
Monesti (ei aina) yksinhuoltajuus on joko suoraan tai välillisesti omien tekojen/tekemättä jättämisen seurausta. Minunkin äitini "joutui" yksinhuoltajaksi, enkä ihmettele, jatkuvaa päänaukomista ja dominoimista oli perhe-elämä.
Valintaa eivät myöskään ole työkyvyttömyys ja toisinaan myös opiskelu ja työttömyys.
En sano, ettei yksinhuoltajia pitäisi tukea. Sanon vain, että myös yhtä pienillä tuloilla olevia perheitä pitäisi tukea samassa suhteesssa. Tukea pitäsi tarjota siis taloudellisen tilanteen mukaan tasapuolisesti, ei aseman (yksinhuoltajuus) mukaan.
"Voipi olla että se naapuri yh laittaa omasta pussistaan siihen asumiseen. Sitä asumistukea kun saa perheen lukumäärän mukaan. Jokainenhan saa itse valita, että mihin ne roposensa laittaa." Tottakai. Jokainen laittaa. Asumistuki ei ole koskaan vuokran suuruinen. Kysymys on vain siitä kuinka paljon. Asumistukeen vaikuttaa paitsi perheen koko, myös tulot. Omavastuuosuus kasvaa jo pienistä tuloista. Esim. kaksi aikuista + 3 lasta 700 euroa/kk/aikuinen, ei saa täyttä asumistukea. Mutta yksinhuoltaja samansuuruisilla tuloilla saa, koska elatusmaksuja ei huomioida. Eli kahden perheen, joilla tulot samat, asumistuet erisuuruiset samaan asuntoon, koska toisessa perheessä lähes puolet tuloista jätettään huomioimatta asumistuen omavastuuosuutta laskettaessa.
Ihan satavarmasti saavat siloin asumstukea! :D
Jos taas tarkoitat, että molemmat saavat 700, eli yhteensä 1400, niin onhna heillä silloin tuoplatulot yh:on verrattuna.
on asumistuki. Elatusmaksuja ei katsota tuloina asumistuessa. Mutta kahden vanhemman pienituloisessa taloudessa ne katsotaan. Esim. Yksinhuoltaja (3 lasta) tulot 700 euroa/kk + elatusmaksut 600 euroa/kk. Lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella. Asumistuessa huomioidaan vain tuo 700 euroa tuloina. 2 aikuista + 3 lasta. Tulot 700 euroa/aikuinen. Asumistuessa huomioidaan 1400 euroa tuloina. Lapsilisät ilman yksinhuoltajakorotusta. Yksinhuoltaja saa siis reilusti enemmän rahaa, jota ei huomioida asumistuessa, ja siis suuremman asumistuen, vaikka perheiden tulot käytännössä saman suuruiset. Asumme kaupungin vuokra-asunnoissa. Yksinhuoltajilla varaa pitää isompaa asuntoa kuin meillä, vaikka perhekoko pienempi. Saavat asumistukea ihan niin kuin mekin, mutta asumistuki suosii yksinhuoltajia jättämällä elatusmaksut huomioimatta.
Sinähän teet vain puolet siitä hikisestä vanhemman hommasta kuin yksin ahkeroiva yh.
pitäisi saada jotain erityiskorvauksia siitä että ette pystyneet olemaan parisuhteessa? Tai teitte väärän valinnan miehen suhteen ja jäitte yh:ksi? Kertokaapa se.
et tarvitse noita "erityiskorvauksia" vaan jäät parisuhteeseesi ottamana turpaan ja pelkäämään henkesi puolesta, kuten nicopetterisi ja jessaicajanicasi myös.
kaikissa avioliitoissa ei tarvitse pelätä henkensä puolesta eikä ottaa turpaan, tiesitkös?
"yh:n taloudessa on rahaa tuomassa pöytään vain yksi ihminen, ydin/uusioperheessä kaksi" Ydinperheessä toinen vanhemmista saattaa olla esim. opiskelija tai työtön tai eläkkeellä tai hoitovapaalla tai omaishoitaja, jolloin käytännössä rahaa on tuomassa vain yksi aikuinen. Yksinhuoltajaperheessä rahaa tulee myös elatusmaksuista, mikä ei ole mitätön summa jos lapsia on esim. 3 tai enemmän. "yksinhuoltajuus ei ole välttämättä mikään oma valinta" Monesti (ei aina) yksinhuoltajuus on joko suoraan tai välillisesti omien tekojen/tekemättä jättämisen seurausta. Minunkin äitini "joutui" yksinhuoltajaksi, enkä ihmettele, jatkuvaa päänaukomista ja dominoimista oli perhe-elämä. Valintaa eivät myöskään ole työkyvyttömyys ja toisinaan myös opiskelu ja työttömyys. En sano, ettei yksinhuoltajia pitäisi tukea. Sanon vain, että myös yhtä pienillä tuloilla olevia perheitä pitäisi tukea samassa suhteesssa. Tukea pitäsi tarjota siis taloudellisen tilanteen mukaan tasapuolisesti, ei aseman (yksinhuoltajuus) mukaan.
Luuletteko te ihan oikeasti, että kahden aikuisen talouteen ei makseta asumistukea, oli tulot mitkä tahansa??
Kyllä sitä tukea tarjotaan ihan taloudellisen tilanteen mukaan. Ottakaa nyt hyvänen aika asioista selvää, ennen kuin alatte huutelemaan ihan mitä sattuu.
näinpä juuri, joillain on ihme uskomus, että yh:t saisivat enemmän tukia. Mielestäni yh:den pitäisi saada enemmän tukia tai ainakin asumistuen tulorajaa pitäisi laskea, koska ei ole toista vanhempaa tasaamassa menoja. Yksinhuoltajat ovat tässä yhteiskunnassa kaikista heikoimmilla.