Löysin loistavia eineksiä
helpottamaan arkeamme.
Olen siis kotiäiti ja teen vähintään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Emme syö samaa ruokaa samana päivänä peräkkäin. Välillä ei tunnu olevan aikaa juuri mihinkään, kun kahden aterian valmistelu vie paljon aikaa ja siihen vielä päälle pienimmän päiväunet. Ulkoilut ovat hätäisiä, kaupassakäynti vie siitäkin aikaa ja lähinnä iltaisin ja viikonloppuisin voidaan ihan huoletta ja rauhassa olla pihalla.
Viime viikolla löysin kaupasta kaksi loistavaa arjen helpotusta - siis valmisruokaa. Se ei ole helppoa, kun yritän ostaa lisäaineetonta ruokaa ja lisäksi mahdollisimman paljon luomua (mikä ei kyllä onnistu aina). Nyt löysin pakastealtaasta Pirkan luomuröstiperunat ja Lindebladin lisäaineettomat lihapullat ja pihvit. Äsken syötiin ja maistuivatkin tosi hyviltä. Kaikki lapset söivät hyvällä ruokahalulla. Ei tarvinnut valmistella mitään, ja kipaisin itse pihalta laittamaan ruoan uuniin, tultiin sitten sisälle, kun olivat valmiita.
Oikea laiskan mamman pelastus!
Illaksi täytyykin sitten väsätä jotain kunnollista. :(
Kommentit (46)
Loistava tämmöinen ketju! Lisää vaan hyviä ideoita tänne E-koodittomasta safkasta.
Mä olen bongannut pakastealtaasta Finduksen pakastekeitot. Niissä kaloreita jotain 45-90 kcal / 100 g riippuen keitosta ja ovat lisäaineettomia. Periaatteessa yksi pussi on yhden hengen annos, mutta meillä on 2-3 pussia riittänyt koko perheelle.
Lisäksi Lidlistä olen bongannut luomu kasvissekoitukset pakastealtaasta.
on pelkkää perunaa (ei siis mitään jauhomuussia). Pelastaa kuorimiselta ja tilanteelta, kun juuri ne jauhoiset perunat on taas loppu. Nopeaa ja helppoa. Myös vauvalle.
tuollaisen pussin, mutta oli suuri pettymys. Joukossa oli kamalasti jotain mustia "roskia". En ole varma, olivatko perunankuorien jäämiä, vai mitä, noukin ne pois, mutta itseltä meni ruokahalu..lapset ja mies söivät :)
Ap:lta vielä kysyisin, että miksi et tee ruokia isoja annoksia kerralla ja pakasta? Meillä syödään melkein aina lounaaksi jotain ainakin osittain pakastimesta, muutoin se ruuanlaitto juuri lohkaisisikin liikaa aika aamupäivän leikeistä ja muista kotitöistä ja ulkoilusta.
ei ole mitään muuta kuin perunaa ja sipulia. Muistan, kun ihmettelin että millä ihmeellä ne pysyvät kasassa!
Ei kaikki einekset ole todellakaan kuraa, varsinkaan pakastetut. Esim. Lidlistä saa hampurilaispihvejä, joissa on täyslihaa 98% (ei tietty oo suomalaista), loput 2% mausteita. Itse en saa kyllä millään aikaseksi jauhelihapihvejä, joissa noin korkea lihaprossa!
Sillä ne pysyy kasassa. Mäkin olen käyttänyt noita Lidlin hampurilaispihvejä, löytö nekin! Korjaan muuten, että ne lihapullat ovat Lagerbladin lisäaineettomat naudanlihasta paistetut lihapullat/pihvit. Ovat mielestäni maultaan parempia kuin ne Lidlin, mutta voi olla uutuudenviehätystä. :)
Ap
mutta Saarioisten makaronilaatikon sisältö oli myös lisäaineeton, kaikki ainekset niitä, joita kotona tehtyynkin makaronilaatikkoon laittaisin, eikä mitään ylimääräistä.
Tietysti tässä ei hirveästi aikaa säästä, mutta tuosta on tullut vakioruoka laiskoihin päiviin ja sairastelujen ajaksi.
Ap:lta vielä kysyisin, että miksi et tee ruokia isoja annoksia kerralla ja pakasta? Meillä syödään melkein aina lounaaksi jotain ainakin osittain pakastimesta, muutoin se ruuanlaitto juuri lohkaisisikin liikaa aika aamupäivän leikeistä ja muista kotitöistä ja ulkoilusta.
Ja tosiaan helpotti arkea paljon. Mutta ongelmana oli se, että pakastetut ruoat olivat vetisen makuisia, ja lapset söivät niitä tosi huonosti. Esim. kalakeitto ja keitot ylipäätään olivat sellaista mössöä, että en niitä itsekään oikein syönyt kunnolla. Lihapullat ja sämpylät taas kuivettuneen oloisia ja makuisia. LIsäksi pakkaseen on jäänyt edelleen joitakin vanhoja rasioita, jotka pitäisi heittää pois eli ruokaa meni näinkin hukkaan.
Ja tosiaan helpotti arkea paljon. Mutta ongelmana oli se, että pakastetut ruoat olivat vetisen makuisia, ja lapset söivät niitä tosi huonosti. Esim. kalakeitto ja keitot ylipäätään olivat sellaista mössöä, että en niitä itsekään oikein syönyt kunnolla. Lihapullat ja sämpylät taas kuivettuneen oloisia ja makuisia. LIsäksi pakkaseen on jäänyt edelleen joitakin vanhoja rasioita, jotka pitäisi heittää pois eli ruokaa meni näinkin hukkaan.
Tosin en ole perunaa sisältäviä keittoja pakastanut, mutta esim. liha-makaronilaatikkoa, lihapullia, broileripullia, jauhelihakastiketta, kanakastiketta jne. Minusta säilyvät ihan ensiluokkaisina, kun jäähdyttää nopeasti ja pitää hetken jääkaapissa ennen pakastamista ja ottaa sulamaan tarpeeksi ajoissa niin, ettei tarvitse sulattaa mikrossa.
peruna menee aika kammottavaksi pakastettaessa. Siksi ei kannatakaan pakastaa keittoja. Mua helpottaa kovasti, kun pakastimessa on valmiiksi se "kastike", tarvitsee vain keittää perunat/riisi/tms. (tai tehdä pakastemuusi).
Esim. lihapullat pakastan tomaattikastikkeessa, eivät minusta kuivu liikaa (on varmasti mielipidekysymyskin).
Pakastaa voi myös esim. porkkanaraastetta. Se vain muuttuu mehevämmäksi pakastimessa, koita sitä! Meidän lapset tykkää kovasti myös pakaste ruusu- ja parsakaalista, niistä saa nopeasti suht. terveellistä lisuketta.
Ja tosiaan helpotti arkea paljon. Mutta ongelmana oli se, että pakastetut ruoat olivat vetisen makuisia, ja lapset söivät niitä tosi huonosti. Esim. kalakeitto ja keitot ylipäätään olivat sellaista mössöä, että en niitä itsekään oikein syönyt kunnolla. Lihapullat ja sämpylät taas kuivettuneen oloisia ja makuisia. Lisäksi pakkaseen on jäänyt edelleen joitakin vanhoja rasioita, jotka pitäisi heittää pois eli ruokaa meni näinkin hukkaan.
Meillä kanssa pääsääntöisesti laitetaan itse ruokaa. Hätävarana pidän pakastimessa pinaattikeittoa, siihen kun keittää kananmunaa, niin maistuu lapsille tosi hyvin.
Mä pakastan esim. pelkkiä lihapullia. Teen kerralla ison satsin ja pistän osan pakkaseen, siitä saa sitten joku kerta helpon ruoan, kun keittää perunat ja tekee kastikkeen.
Munakas on yksi helppo ja nopea, täytteeksi sitä mitä sattuu olemaan.
Ja meillä usein esim. illallisella jää ruokaa, jolloin seuraavan päivän lounas on ne edellisillan "tähteet". Helpottaa kummasti elämää. Joskus teen ihan tarkoituksella sen verran reilusti, että jää seuraavalle päivälle. Jos lasten kanssa ulkoilee aamupäivän, niin sitten se ruoka pitäisi jo olla valmis, siinä ei oikein ole enää aikaa ihmeitä laitella.
Ja hätätilanteessa teen keiton pakastevihanneksista ja pakaste keittoperunoista, sekaan nakin paloja tai jauhelihaa tai siskonmakkaraa. Meillä sekin uppoaa.
Joskus ostan valmista savulohta (erityisesti kun ajan erään savustamon ohi). Siihen vaan kaveriksi uusia perunoita ja salaattia ja maailman paras pikaruoka on valmis. Jos on viikonloppuilta, aikuisille siihen kaveriksi hyvä valkkari, niin parempaa ruokaa saa hakea.
Lohi on tosiaan suosikkiruokani ja mielestäni myös nopea ruoka tehdä ihan itse (laitan usein päälle smetana-kerma-sipuli-sitruuna-tilliseoksen ja uuniin. Ulkoilla voi sen uunissaoloajan. Ongelmaksi koen aina nuo lisukkeet eli perunoiden pesu ja kuoriminen, salaattiainesten pesu ja pilkkominen. Näihin menee aina se 15 minuuttia, ja niin kauaa en voi antaa lasten olla yksin pihalla. Eikä nyt ole järkeä sitten enää mennä sen jälkeen taas 15 minuutiksi pihalle, kun ruoka on jo valmista...
Mutta kiitos myös muista vinkeistä. Uuniruoat on siinä mielessä hyviä, että ne uskallan jättää yksinään valmistumaan. En ole kokeillut tuota pakastettua perunamuusiainesta. Täytyy joskus kokeilla. Sekin voi olla näppärää lohen kanssa...
mä en ymmärrä,miksi ei voi syödä samaa ruokaa peräkkäin? :O ihmekkö tuo ettei kerkee tekemään muuta. tyhmä paljon työtä tekee,viisas pääsee vähemmällä. mutta toki saat jatkaa noin jos koet tarpeelliseksi,helpommallakin toki pääsisi.
Teen usein laatikkoruokia; ruoka kypsymään uuniin ennen ulkoilua ja sitten se onkin valmista sisään tullessa.
Samoin laitan perunat höyrystymään pienellä teholla ja sitten vaan syömään vaikkapa omatekoisten pakastelihapullien kanssa, jotka lämpiävät hetkessä kastikkeessa.
Ai Saarioisten eineksissä ei yhtään E-koodia? Ettei niitä ois vaan "kirjoitettu auki"??
T. Skeptinen kyynikko
mä en kanssa ymmärrä sitä miksei voi syödä samaa ruokaa peräkkäin. Mieluummin niin kuin eineksiä.
Lihapullia, maksapihvejä jne. kannattaa tosiaan pakastaa ihan sellaisenaan. Ne säilyvät pakkasessa hyvin. Peruna taas huonosti, sitä ei kannata pakastaa.
Jos on kiireinen arki, niin kannattaako siellä kaupassa käydä joka päivä?
mutta siinä mielessä e-koodit ja lisäaineet käsitän eri tavoilla, koska e-koodeihin sisältyy ihan oleellisia ainesosia, mutta lisäaineet taas käsitän nimenomaan rakennetta, makua ym. paranteleviksi aineiksi, joilla ei ruuan suhteen ole mitään merkitystä.
Noissa mainituissa Saarioisten eineksissä ei jälkimmäisiä ole, mutta jokin ainesosa saattaa olla kyllä e-koodillinen.
Paras tapa mitata noita on miettiä, että mitä aineita laittaisi ko. kotiruokaan ja verrata sitä sitten ainesosalistaan, e-koodi kun on esimerkiksi c-vitamiinillakin, niin se ei kerro koko totuutta.
mä en ymmärrä,miksi ei voi syödä samaa ruokaa peräkkäin? :O ihmekkö tuo ettei kerkee tekemään muuta. tyhmä paljon työtä tekee,viisas pääsee vähemmällä. mutta toki saat jatkaa noin jos koet tarpeelliseksi,helpommallakin toki pääsisi.
mutta aika usein ei jää. Meillä on kolme lasta ja mies syö kuin hevonen työpäivän jälkeen. Jos jotain jää yli, usein mies ottaa ne töihin evääksi.
Samana päivänä ei syödä yleensä samaa - tosin viime perjantaina tein valtavan annoksen kanakeittoa, jota syötiin niin lounaaksi kuin päivälliseksikin, kun tuli vieraita ja keskityin enemmän talon puunaamiseen. Jos syömme samaa ruokaa kaksi kertaa päivässä, jää ruoka helposti lapsilta lautaselle, ei vain maistu. En viitsi heittää hyvää ruokaa pois lasten lautasilta vaan mieluummin säästän seuraavaan päivään, jolloin se taas maistuu. Mutta siis keittoja lukuunottamatta aika harvoin jää seuraavaan päivään.
Ulkoilla voi sen uunissaoloajan. Ongelmaksi koen aina nuo lisukkeet eli perunoiden pesu ja kuoriminen, salaattiainesten pesu ja pilkkominen. Näihin menee aina se 15 minuuttia, ja niin kauaa en voi antaa lasten olla yksin pihalla. Eikä nyt ole järkeä sitten enää mennä sen jälkeen taas 15 minuutiksi pihalle, kun ruoka on jo valmista...
Hei, voithan kuoria ja pestä perunat valmiiksi kattilaan, samoin salaatin tai vihannekset voi valmistella jo ennen ulos lähtöä. Käyt sitten vain pikaisesti kipaisemassa levyn päälle ulkoilun lomassa. :)
Mä olen oppinut kotoa sellaisen mallin, että ruokaa tosiaan tehdä SUURIA määriä kerralla, jotta pääsee vähemmällä. Tietty pitää olla isot kattilat.
Mun lapsuuden kodissa kokattiin yleensä aina vähintään kahdeksalle (oma väki ja työmiehet) ja samaa ruokaa tosiaan syötiin usein. Esim. tämän päivän perunamuusista huomisen perunalaatikko.
Jos on kiireinen arki, niin kannattaako siellä kaupassa käydä joka päivä?
Käyn kaupassa 2-3 kertaa viikossa, yleensä yhdet isot ostokset ja sitten leipää ja maitoa ja ehkä jotain pientä lisänä kerran tai kaksi viikossa. Mutta toki yritämme kyläillä päivisin ja lapsilla on tosiaan harrastuksia, jotka vievät aikaa (näin kesäisin tosin ei niin paljon). Näiden takia on hyvä saada nopeaa pikaruokaa, joka ei vaadi valmistusprosessia eikä läsnäoloa mutta jossa ei olisi niitä lisäaineita, joita itse pyrin välttämään lasteni ruoassa.
En tarkoittanut tällä ketjulla, ettenkö tekisi pääsääntöisesti itse ruoan. Yritin vain hehkuttaa uutta löytöäni, joka helpottaa niitä kaaospäiviä, joita (toivoakseni) on melkein jokaisella joskus. Kun on kiire ja lapset haluavat olla pihalla mutta ruoan pitäisi olla valmis puolen tunnin sisään. Siinä vaan ruoka uuniin/mikroon/pannulle, ja hyvää, lisäaineetonta, helppoa ruokaa sillä kertaa. JOtkut ratkaisevat tämän sillä, että lapset saavat käsiinsä voileivän tai banaanin, mutta itse pyrin välttämään tuota, jos vain kotona ollaan. Retkieväät sopivat sitten retkiin.
ei ole mitään muuta kuin perunaa ja sipulia. Muistan, kun ihmettelin että millä ihmeellä ne pysyvät kasassa!
Ei kaikki einekset ole todellakaan kuraa, varsinkaan pakastetut. Esim. Lidlistä saa hampurilaispihvejä, joissa on täyslihaa 98% (ei tietty oo suomalaista), loput 2% mausteita. Itse en saa kyllä millään aikaseksi jauhelihapihvejä, joissa noin korkea lihaprossa!