Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen nukuttaminen, kun on jo ottanut väärän käytännön

Vierailija
19.06.2011 |

Lapsi 4v ja olen yh.

Lapsi ei ole koskaan isällään.

Olen ollut liian väsynt tai saamaton ja nukutan lapsen illalla vaikka sohvalla viereeni, siirrän sänkyynsä, mutta muutaman tunnin päästä siirtyy sänkyyni.

Onko kokemuksia, kun tällainen tapa lopetetaan. Miten monta unetonta yötä olisi arviolta äidillä edessä? Muutaman kerran palautusharjoituksia on tehty, mutta lopulta olen liian väsynyt, kun aamulla pitää kuitenkin herätä töihin ja olen kokenut "perhepedin" vähemmäksi pahaksi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on nyt 5v. Olen ottanut sen kannan, että lapsi saa nukkua vieressä, hän menee siis suoraan nukkumaan meidän sänkyyn, koska joka tapauksessa kömpisi omasta sängystään sinne. Ei ainakaan tule katkoja uniin.

Jos tilanne ei sinua haittaa, anna nukkua vieressäsi. Kyllä hän sitten joku päivä omassakin sängyssä nukkuu =)

Vierailija
2/23 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen pahaankaan nukutusrumban lopettamiseen ei mene kuin muutama yö, kunhan olet johdonmukainen.

Ehkä nukkuukin sitten heräämättä, kunhan oppii nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi patja viereen ensin? Jos suostuu, miten olisi palkintosysteemi? Kolme omassa sängyssä nukuttua yötä = jotakin kivaa yhteistä tekemistä tai vastaavaa.

Vierailija
4/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että satu luetaan niin, että on omassa sängyssä.

Vierailija
5/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa nukahtaa vanhempansa viereen? Meillä 6-vuotiaskin haluaa vielä nukahtaa vanhempiensa sänkyyn ja annteaan kyllä, tilaa on ja näin säilyy jonkinlaiset unet myös vanhemmilla. Ja tasan varmaa on ettei se siellä ikuisesti nuku...

Vierailija
6/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko levottomasti tms. että omat unet häiriintyvt? Vai onko häiriön syynä nuo palautusyritykset ja niistä syntyvä unettomuus? Jos haluat sängyn itsellesi, niin entä jos aloittaisi harjoitukset "ison tytön/pojan" kanssa niin että lapsen oma sänky siirrettäisiin sinun makkariisi ja saisi nukkua siellä kunhan olisi omassa sängyssä. Sitten jossain vaiheessa sänky siirtyisi lapsen omaan huoneeseen. En tiedä onko ihan surkea ajatus, mutta tuli mieleen tällainen asteittainen "vieroitus" äidin vieressä nukkumisesta.

Vierailija
7/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa tapa on viedä lapsi omaan sänkyyn joka ikinen kerta, kun hän sieltä pois kömpii. Väsyttäväähän tuo on, se on varmaa. Jos todella aiot ryhtyä tuumasta toimeen, tee se lomalla, ettei tarvitse siis aamulla mennä töihin väsyneenä.

Tuon ikäiseen lapseen tehoaisi ehkä jo pikkuinen lahjonta, jos haluat päästä helpommalla ja lahjonta ei sinua haittaa. Osta vaikka vihko ja kasa tarroja. Lapsi saa joka aamu valita tarran vihkoon, jos on pysynyt koko yön omassa sängyssään. Kun tarroja on kertynyt ensin esim. 5 kpl, lapsi saa jonkin palkinnon, kuten uuden nuken tms. Sitten pidennät väliä; kun tarroja on kertynyt yht. 15, taas saa valita palkinnon, kun on kertynyt yht. 25... jne jne jne

Ja lopulta, kun lapsi näyttää pysyvän sängyssä pitkiäkin aikoja, "sovitte" yhdessä, että isot tytöt nukkuvat omassa sängyssään ja pidätte vaikka pienet juhlat sen kuniaksi, että tyttö on nyt iso tyttö tms. Hän saa vaikka valita kaupasta läjän tarroja, joita voi sitten jatkossa käyttää miten haluaa omaan vihkoonsa, piirustuksiinsa ym.

Muista kehua suureen ääneen aina, kun lapsi on onnistunut nukkumaan omassa sängyssään. Kehu myös kavereille ja tutuille lapsen kuullen.

Tsemppiä!

Vierailija
8/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yritetty on; mutta illalla ilmoittaa, ettei haluakaan sitä himoitsemaansa lelua.

Iltasatu voidaa lukea lapsen omassa huoneessa ja sitten tulee edelleen sohvalle aika pian. Kun se luetaan sohvalla, nukahtaa siihen äidin viereen ja on siirrettävissä nukkuvana omaan sänkyynsä muutamaksi tunniksi ennekuin siirtyy äidin sänkyyn (minne siis itse olen silloin siirtynyt).

Vierailija
9/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa tapa on viedä lapsi omaan sänkyyn joka ikinen kerta, kun hän sieltä pois kömpii. Väsyttäväähän tuo on, se on varmaa. Jos todella aiot ryhtyä tuumasta toimeen, tee se lomalla, ettei tarvitse siis aamulla mennä töihin väsyneenä. . Tsemppiä!

työviikko on liian rankka, jos joutuu palauttamaan lapsen kovin monta kertaa. Ja kuten aikaisemmassa viestissä kerroin, lahjonta ei toimi :(

ap

Vierailija
10/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/koti/1214/nain_opetat_lapsen_nukkum…

Sitähän sanotaan, että lapset käyvät kaikki säännöllisesti siinä unen ja valveen rajalla, ikäänkuin tarkistavat, onko kaikki ennallaan.

Jos asiat ovat samoin, kuin nukahtaessa, vaipuvat uneen saman tien. Mutta jos tilanne on muuttunut, heräävät eri paikasta, eikä vanhempi ole enää läsnä, heräävät sitten kokonaan. Että siinä mielessä kyllä olisi jo lapsenkin etu oppia pian nukkumaan itsekseen ja siihen omaan sänkyyn.

Vierailija
11/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko Furmanin muksuopista apua? Lue kirja ja kokeile. Avalla tulee Kasvun paikka -sarja, jossa ratkotaan tuollaisiakin ongelmia.

Vierailija
12/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sängyt voi laittaa vierekkäin niin, että lapsi aistii nukkuessaan äidin lähelläolon ja turvan, mutta oppii silti omaan sänkyyn. Itse siirsin jo pinnasängyn aivan viereen niin, että nukuin oma käsi pinnojen välistä lapsen vieressä (tuoksuttimena).

Vierailija
13/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös silitellä omassa sängyssään olevaa lasta tai laulaa. Sitten jos aikaa menee paljon, voit sanoa, että sinä lueskelet vieressä, kunnes nukahtaa.

Vierailija
14/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo on Sinusta väärä käytäntö? Ja miksi siitä pitäisi pyrkiä pois?

Ensimmäiseen vastaisin yh:na että varsinkin kun lapsen isä ei ole kuvioissa, niin teidän pitäisi hieman erkaantua toisistanne henkisesti siis lapsen ja sinun. (jotta koko murrosikä ei menisi taisteluksi...)

ja jos tuo käytäntö väsyttää sinua, on siinäkin tietysti hyvä syy.

Meillä käytössä nykyään tämä: lapsi menee nukkumaan omaan sänkyyn. jos yöllä herää (lue kun yöllä herää) saa tulla viereeni nukkumaan.

Minulla on vahvatahtoinen lapsi ja kun aloimme harjoitella omassa sängyssä nukkumista, niin 3 viikon ajan sain viedä hänet takaisin sänkyyn noin 250 kertaa joka ilta. En siis suosittele kokeilemaan tätä väsyneenä.

Vierailija
15/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5- ja 7-vuotiaat lapset jotka nukutetaan omiin sänkyihinsä.

Vieläkin tulevat toisinaan vanhempien viereen yöllä (vanhempi enää ihan satunnaisesti, nuorempi melkein viikottain) eikä nähdä tarpeelliseksi palauttaa omiin vuoteisiinsa.

Vielä 1-2 vuotta sitten tulivat (tai ainakin toinen tuli) suurinpiirtein joka yö viereen. En oikein muista missä vaiheessa viereen tuleminen alkoi vähenemään.

Viereen tulemista en ole missään vaiheessa kokenut ongelmaksi.

Vierailija
16/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viereen tulevat yöllä ja saavat tulla. Kun sen tietävät, niin mukinoitta kyllä käyvät omiin sänkyihin nukkumaan.

Meillä etenkin isompi on ajoittain tullut aikuisten sänkyyn jo ennen kuin aikuiset on ehtineet nukkumaankaan. Lapsi hakee peloilleen turvaa, sillä hän pelkää tulipaloa. Minä pitäisin ihan älyttömänä sanoa tulipalopelkoiselle lapselle, ettei viereen saa tulla. Totta kai saa. Ja aikuisten tehtävä on sitten huolehtia itselleen sellaiset nukkumatilat, että saavat nukuttua, vaikka lapsia viereen tuleekin.

Vierailija
17/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvitella että meidän poika(5v) nukkuisi joka yö meidän vieressä koska en itse saa nukuttua,pyörii unissaa melko paljon ym, toki joskus tulee mutta silloin olen antanut nukkua vieressa koska se on tosi harvoin ja siitä ei ole tullut meille ongelmaa mutta minä tekisin sinun tilanteessa että lukisin iltasadun ja jäisin huoneeseen istumaan siksi aikaa kun lapsi nukahtaa ja pikku hiljaa sitten sitten siirryt huoneesta pois ja näin lapsi oppii nukahtamaan. Meillä jätetään yövalo ja ovi auki siksi aikaa kunnes lapsi on nukahtanut ja jos ei tämäkään auta sitten vaan viet lapsen joka kerta sänkyyn, tämä on raskasta joka kannattaa tehdä lomalla ja saattaa vaatia useamman yön...meillä tehtiin tämä kun poika rupesi ravamaan huoneestaan ja otin tiukan linjan siihen ja se tepsi mutta tässä täytyy olla itsellä hyvät hermot ja kärsivällisyytta. Kokeile ensiksi tuota huoneessa olemista

Vierailija
18/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittää perusturvan tunnetta ja aivoja.

Anna hänen nukkua vieressäsi. Lapsi tankkaa tärkeätä lämpöä nukkuessaan oman äidin vieressä. Perhepeti saattaa jopa korvata hieman sitä isän puutetta.

Vierailija
19/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on sääntönä, että jokainen aloittaa unet omassa sängyssään. 1,5-vuotias herää lähes joka yö joko klo 1.30 tai 5 ja tulee viereen. 5-vuotias tulee pari kertaa kuukaudessa.

Itse nukun huonosti, kun joku on vieressä. Siksi kannustan voimakkaasti siitä tavasta pois. Tuo 1,5-vuotias on oppinut tavan, koska en yöllä jaksa kuunnella huutoa. Oppi kahdessa yössä nukkumaan koko yön jo kertaalleen, kun yöllä ei voinut tulla viereeni (olin vahvalla lääkekuurilla ja pelkäsin kääntyväni hänen päälleen). Lapsi huusi lähes taukoamatta 3 tuntia, vaikka oli välillä sylissäni ja itse yritin silitellä sängyn vieressä. Lopulta tein päätöksen, että menin olohuoneeseen ja laitoin television kovalle ja odotin aina pari minuuttia ennen kuin taas hetken hyssyttelin, silittelin ja pitelin sylissä. Lopulta uuvahti siihen. Nukkui pari viikkoa yöt putkeen omassa sängyssä, mutta sitten sairastui ja päästin taas viereen ja kierre on valmis. Enää en kyllä mitään huutamista kestä vaan mieluummin kärsin itse epämukavuudesta.

Näen tämän asian niin, että jos tapa sopii itselle, ei ole mikään kiire väkisin ja pakolla siitä opettaa pois. Minulle on tosi tärkeää, että lapset nukahtavat omiin sänkyihinsä (eli tietävät, missä pitäisi nukkua) ja esim. päiväunet nukkuvat omissa sängyissään. Mutta yöllä saa tulla äidin viereen, jos tarvetta on.

Vierailija
20/23 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä haittaa siitä on

kyllä se lapsi aikanaan haluaa vierestäsi pois