Oudoimmat murresanat
Pipperi = keksi, tuffa = isoisä. Vähän katsoo pitkään kun kuulee jonkun käyttävän.
Kommentit (155)
kooli= pesuvati
nappo= löylykauha
koria=kaunis
ankkastukki=pullapitko
paljon on vanhoja sanoja, joita ei enää puhekielessäkään käytä muut kuin vanhemmat ihmiset. Kaksi viimeistä on ittelle sellasia.
Eiköski, eiköskään
Jookoski, jookosta
Lukkiin
Tekkiin
Olen kuullut lestadiolaisten puhuvan isoäidistään nimellä ämmi. Mistä moinen nimitys? Onko jotain lestojen omia juttuja?
Moon sieltä kotoosin mihinä persekkin on puo! Mun mielestä puo on aika kiva sana, sopii hyvinki korrektiihin tilanteesihinki:D
Hyviä sanoja joita ei aina kaikki ymmärrä: lesta, joppari, pulttu, krassehtia, kenata, hantuuki, nästyyki, luntioomet, kökkä, puori, kronata, juluppi, kaahia, klotata..
käytetään liian pienestä vaatteesta. Satakunta
Olen kuullut lestadiolaisten puhuvan isoäidistään nimellä ämmi. Mistä moinen nimitys? Onko jotain lestojen omia juttuja?
juttu, vaan tietyllä alueella on tuo ämmi-sana käytössä. Täällä, missä minä asun, lestadiolaiset eivät sitä käytä.
eikä vain Ikaalisten paikalliskieltä!
Puo = pylly. Ikaalisten paikalliskieltä. Esimerkkejä: Ihan puosta = perseestä. Vetää puohon = harrastaa peppuseksiä.
koussikka, muila, holotna, tassi jne.
T: Evakkokarjalaisten jälkeläinen...
on kermakannu pohjois-pohjanmaalla
eikä mitään murretta...
Mennään rimpsalle eli siis esim. kylille vastakkaista sukupuolta katselemaan, tapailemaan
Virutetaan = huuhdellaan juoksevan veden alla
Joku olikin jo sanonut sen, mitä aina saa selitellä ja muut nauraa "mennää jonnee", "emmiä mee minnee tonne jonnee"
Ja onhan noita. Paljon sellaisia sanoja, jotka itselleen on ihan itsestään selviä, eikä mitään hassua murretta. Sitten vasta tajuaa murresanoiksi, kun joku toispaikkakuntalainen niistä huomauttaa.
Joo, ja Kuusaalla sanotaan, että "olikssiäl ketää minikäsii tai sinikäsii?" :D
en tiedä onko tämä muuallakin käytössä kuin pohjanmaalla, mutta ensimmäistä kertaa siellä vieraillessani minua huvitti siellä paljonkin käytettävä völjy-sana. Lähe völjyyn = Tule mukaan.
Satakunnassa. On hyvin yleinen nimitys täällä
Niin missä päin Suomea oli tuffa? Minusta symppis nimitys.
Mulla meinaan mummi ja pappa Raumalla. Isomummu oli Laitilasta ja isomamma Porista.
Satakunnassa mm
Vierailija - 06.01.10 03:09 (ID 9781631)
mihkä = mihin
rikkua = mennä rikki
tyhjyä = tyhjentyäKankaanpäässäkö? Se on ainoa murrealue Satakunnassa, josta en tiedä. Ei ainakaan Porissa/Raumalla/Huitisissa - eikä noiden ympärillä - puhuta noin...?
Joki väitti täällä myös, että Porissa sanottaisiin "kinttaat" - mikä ei pidä paikkaansa. Porissa ne ovat ihan vaan kintaat tai "vanttuut".
Ja sorry tää kyttääminen, mutta on ärsyttävää, kun jotkut ovat niin epätarkkoja! :)
ja ekstroverteimpien harrastukset: "Pannaan seisten postin eresä"
Satakunnassa. On hyvin yleinen nimitys täällä
Niin missä päin Suomea oli tuffa? Minusta symppis nimitys.
Missä päin tarkemmin?
Mulla meinaan mummi ja pappa Raumalla. Isomummu oli Laitilasta ja isomamma Porista.
Kokemukseni mukaan, ympäri Satakuntaa asuneena, Tuffaa käytetään vain Porissa ja ihan siinä liepeillä, esim. Ulvilassa tai Noormarkussa. Jotenkin olen itse aina mieltänyt niin, että Tuffa oli useimmin niillä, kenen isovanhemmat asuivat esim. Reposaaressa tai Porin "saaristosssa" tai olivat sieltä kotoisin.
Mutta tuo saattaa olla myös vain sattumaa.
"nyt se meni ihan äipäin" tarkoittaa nyt se meni ihan väärinpäin.
Olen joutunut muutaman kerran selittämään sanaa muualla suomessa...
tuima = vähäsuolainen esim. suolakalassa liian vähän suolaa
ja ekstroverteimpien harrastukset: "Pannaan seisten postin eresä"
siis Vorsasa sanotaa näin ja kyä kai Tammelasa kans??=)
kans tuan putukiffelin laittaa :). Etelä-Pohjanmaalta minäkin
hilakku= huivi
joukos= mukana (ei tullu joukkohon tai ei oo joukos. Molemmilla tavoilla kuulee)
roikootella= olla vähissä vaatteissa (taasko sä oot roikootellu, ku nenä vuotaa)
Nenä voi myös juosta :D(en teidä käytetäänkö missä kaikkialla tuota)
Huirella kylillä= ei ole kotona (tuala se huiteloo kylillä)
Kyläluuta on kans vähä samaa.
mälli=karkki
pyrsätä= niistää (pyrsää kunnolla)
monia on jo mainittuki eikä sit tule mieleen niitä mitkä olis muualla asuville vieraita :).