Oudoimmat murresanat
Pipperi = keksi, tuffa = isoisä. Vähän katsoo pitkään kun kuulee jonkun käyttävän.
Kommentit (155)
tuima = vähäsuolainen esim. suolakalassa liian vähän suolaa
koska jossain toisessa murteessa se voi tarkoittaa just päinvastaista, eli liian suolaista. Onko sulle tuttu sana muikea merkityksessä hapan. Olen törmännyt Norjan suomessa siihen, käytetäänköhän sitä Lapissa muuten?
Muikea merkitsee minulle, että esim. lapsella on vekkuli ilme. En ole kuullutkaan että se tarkoittaisi hapanta :)
tuima = vähäsuolainen esim. suolakalassa liian vähän suolaa
koska jossain toisessa murteessa se voi tarkoittaa just päinvastaista, eli liian suolaista. Onko sulle tuttu sana muikea merkityksessä hapan. Olen törmännyt Norjan suomessa siihen, käytetäänköhän sitä Lapissa muuten?
Muikea merkitsee minulle, että esim. lapsella on vekkuli ilme. En ole kuullutkaan että se tarkoittaisi hapanta :)
Oon vaan pyrkinyt kyselemään lähes kaikilta pohjoisen ihmisiltä, ovatko he törmänneet tuohon merkitykseen. Vielä ei oo tärpännyt! Saattaa olla vain norjalainen erikoisuus.
KOROKE. Ja rotvallin reuna on siis sen korokkeen reuna.
Terv. Tampereen seudulla 36 v asunut
mekin sanotaan että ajaa vaikka päin rotvallia, niin tarkoittaa juuri sitä reunaa. rauma.
että tuukki ja tassi kuulu kans, hantuuki:pyyheliina,käsille.
vanhan hokema: joku kysyy perunoita. ne o gelris ämbris dyndrin bääl.
Tuo lukkiin pittää kyllä paikkansa. Mutta tiiättekö mitä tarkottaa jankki?
jängän, ei jänkhän niin kuin etelässä luulevat. Ei sitä hootakhan joka paikhan laiteta : )
Natta = hippa
Noheva = etevä, kätevä, nokkela (luulin että tämä on kaikkien tiedossa, mutta ilmeisesti ei)
Mitä ölövinä tarkottaa?
esim. Se oli niin ölövinä että ei ollut tuntevinaan kun tuli kadulla vastaan.
Ja en ole itse Oulusta.
hantuuki on käsipyyhe/nenäliina. Meillä päin hantuuki on käsipyyhe, mutta nenäliina on nästyyki.
joppari=polkupyörän tarakka
fyrry=röyhelö
putukiffeli=rikkalapio
tassi=asetti
teköö häjyä=oksettaa
eihän teil oo nuppineuloja.(eli oletan ettei kyseisessä kaupassa ole niitä, mutta haluan varmistua asiasta jos vaikka olisikin.
mun mies aina tätä nauraa.
-mä käytän myös vanttuut ja tumput sanoja.
-naamaani virutan aamulla.
-ja sanonta että ruduksen rekka on taas käyny meillä (paljon hiekkaa lattialla)
-lapsil sanotaan "mee muhokselle" kun haluan olla rauhassa.
- mummoni tarjosi ain pipperii.
mieheni potkii musuja ulkona. (kiviä)
kyllä enkunkieltä puhuvat ovat ihmetelleet kun meidän sipsipusseissa lukee aina että Mega Pussi :) Ei muuten lue enää, ovat vissiin Taffelillakin tajunneet että se viittaa hauskasti alakerran puolelle toi sana.
Äitini on ylitorniolta kotoisin, ja sanoo että "hintin verran" joka tarkoittaa "vähän".
on amerikkaakin :) Siellä asuessa usein mietittiin otetaanko hintti-colaa vai tavallista!
Hintti-colassa luki etiketissä "with hint of lemon" jotenkin sillai.
rikkalapio on "putukiffeli". Sitä mä käytän. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, jossa asun taas kymmenen vuoden tauon jälkeen. Tosin mä oon maakunnasta, ja nyt asun järviseudulla, jossa taas on AIVAN erilainen murre.
Täällä on sellainen yleispartikkeli "het", joka on musta hassu, samoin täällä "kallataan" kun maakunnassa "kollataan" (siis etsitään tavaroita). Pitkän tauon jälkeen kuulin myös sanan "paisunta", joka tarkoittaa tulvaa.
eräässä kylässä käytetään sanaa poka kun jokin on jotain mahtavaa tyyliin : Oli poka niin hauska ilta..." Ilmeisesti tulee sanonnasta voi pojat kun oli...
eräässä kylässä käytetään sanaa poka kun jokin on jotain mahtavaa tyyliin : Oli poka niin hauska ilta..." Ilmeisesti tulee sanonnasta voi pojat kun oli...
Pohjois-Pohjanmaalla? Koska myös joissain peräpohjolan murteissa on tuo.
Äitini on ylitorniolta kotoisin, ja sanoo että "hintin verran" joka tarkoittaa "vähän".
on amerikkaakin :) Siellä asuessa usein mietittiin otetaanko hintti-colaa vai tavallista!
Hintti-colassa luki etiketissä "with hint of lemon" jotenkin sillai.
:D, eli rotvalli on tienreunan kiveys, jonka reunalla voi vaikka istua pipa päässä :D
koska jossain toisessa murteessa se voi tarkoittaa just päinvastaista, eli liian suolaista.
Onko sulle tuttu sana muikea merkityksessä hapan. Olen törmännyt Norjan suomessa siihen, käytetäänköhän sitä Lapissa muuten?