Oudoimmat murresanat
Pipperi = keksi, tuffa = isoisä. Vähän katsoo pitkään kun kuulee jonkun käyttävän.
Kommentit (155)
mitä tarkoitan, kun ihan seurustelun alussa pyysin häntä tuomaan mulle rikkasihvelin. Mies oli ihan, että ai minkä?
Mä en edes tiedä mitä muuta nimeä sillä, ööh, rikkasihvelillä on. Siis se pieni harja, jossa on varsi, joka roikkuu siinä telineessä, millä lakaistaan lattioita. Se on rikkasihveli. Mies väitti että se on lattiaharja. Minä taas, että noidat lentää harjalla! Lattiharjassa on se pitkä varsi, mutta rikkasihveli on rikkasihveli.
siis rikkakihveli ei ole lattiaharja vaan se kihveli johon lakastaan ne roskat.
Olipas vaikee selittöö, en tiiä oekeeta nimmee sille rikkakihvelille.
rikkasihveli tai siffeli tai kihveli, riippuen kuka sitä meen perheessä käyttää tarkottaa sitä mihin ne roskat lakaistaan. En edes tiedä sille muuta nimen. Ja eikös noidat lennä luudalla eikä harjalla??
Meillä on myös noi taivutukset mitä sattuu:
Meidän= meen
Teidän= teen
Meidät= meet
Teidät= teet
Voi vaikka sanoa että meet on kutsuttu kylään tai kutsuisin teet kylään..
Mulle sinkua on venyä. Pyykit pitää singuttaa ennen naruule laittoa. Tönkkö nyt vaan on tönkkö, jäykkä ehkä samoisin suomeks :-)
käytetään siitä jalkakäytävän reunasta mutta silti en voi olla ihmettelemättä mikä on jalkakäytävän reunan reuna, jolla tampereen kielisessä sanakirjassakin istutaan pipo päässä.
"Pipa päässä rotvallireunalla"
Tämän mukaan rotvalli oisi siis nimenomaan se jalkakäytävä ja rotvallin reuna se reunakivi.
Tämän mukaan rotvalli oisi siis nimenomaan se jalkakäytävä ja rotvallin reuna se reunakivi.
Ensiks oj jalkakäytävää joku >90cm, sitte 15cm rotvallia ja sitte autotiä. Rotvallir reuna on se 90 asteen kulma, ei mikään mukava paikka istua;-)
tarkoittaa isoa n.100 ämpäriä jossa esim saunassa pidetään kylmä vesi. En osaa selittää paremmin, ämpäri kuulostaa jotenkin väärältä, se on vaan korvo :D
eli minä pyydän harjan JA sihvelin.
mitä tarkoitan, kun ihan seurustelun alussa pyysin häntä tuomaan mulle rikkasihvelin. Mies oli ihan, että ai minkä? Mä en edes tiedä mitä muuta nimeä sillä, ööh, rikkasihvelillä on. Siis se pieni harja, jossa on varsi, joka roikkuu siinä telineessä, millä lakaistaan lattioita. Se on rikkasihveli. Mies väitti että se on lattiaharja. Minä taas, että noidat lentää harjalla! Lattiharjassa on se pitkä varsi, mutta rikkasihveli on rikkasihveli.
mihkä = mihin
rikkua = mennä rikki
tyhjyä = tyhjentyä
kahvikupin aluslautanen (eli tassi) =asetti
Ei ole varsinaisesti murretta mutta meilläpäin tarkottaa, että liian vähän suolaa ja muualla että liian paljon. Myös meillä Kainuussa riippuu missä asuu, että toisella paikkakunnalla tarkottaa eriä. Alakko nä mua?=Lähetäänkö kaupungille tms?
paa/mää jo muate = mene nukkumaan
ettonneet = päiväunet
vanna = kylpyamme
pöhö/pöhöttää/pöhöttyny = turvotus/turvottaa/turvonnut
ja ainakin väylän varessa, eli Torniojoen varressa sanotaan karkkeja kompiaisiksi. Ja mie tiän mitä tarkottaa myös kasuta, terveiset 14:lle.
vasta - jossain se on vihta
kimpura - vinkerä
kuksina - kulho
vongata - kinuta
mörniä - ryömiä
musikka - lapsi
tarviitko lavittan? luulin jostain syystä että esiliinan....
pötti on kanssa ihana sana
Ja pipa se on meikäläiselläkip päässä, vaikkei tapana olekkaa rotvalleihim mukata!
Kovasti yritän myös lapsilleni huoliteltua tamperelaista opettaa, mutta ikävä kyllä suurin osa ympäristöstä puhuu jotain latteaa yleiskieltä:-(