Oudoimmat murresanat
Pipperi = keksi, tuffa = isoisä. Vähän katsoo pitkään kun kuulee jonkun käyttävän.
Kommentit (155)
alju=lemmikkieläin
hantuuki=pyyhe/nenäliina
leipata=viikata
visto=ällöttävä
vasite=tarkoituksella
Räivä
Korvo
tarkoittaa isoa n.100 ämpäriä jossa esim saunassa pidetään kylmä vesi. En osaa selittää paremmin, ämpäri kuulostaa jotenkin väärältä, se on vaan korvo :D
tarkoittaa täällä Tampereella huuhtelemista (korjatkaa joku jos tää nyt ei menny oikein).
Mä oon savosta lähtöisin, ja meillä päin virutetaan vaan villapaidan hihoja pidemmiksi tms.
Mieheni (,tamperelainen) sanoo joskus suihkussa että "oota, mää vaan virutan tän pääni", ja mä vastaan aina että "älä nyt kovin pitkäksi sitä viruta, hani" :)
Mummoni luona etelä-savossa on joskus koettu hauskoja hetkiä kun mummo kysyy muualta tulleelta vieraalta että "Otatteko voepilippuva?" Voepilippu= voileipä (viipale leipää).
Onhan näitä hassuja. Savolaisena Tampereella on saanut ihmetellä kaikkia hassuuksia kuten pipa jne. Tuntuu kuitenkin että tamperelaiset on saaneet enemmän ihmetellä mun juttuja ;)
Kaenuusa ei ole tuffaa. Siellä on ettonet, kinttaat, tumput, käsketään pentujen tai kakaroitten painua kartanolle (lasten mennä ulos) Vähän alueesta riippuen, mutta: RÖTÖ = tyttöystävä, tyttö parikymppiset äijät lähtee kylille silikkiuikkuu metästämmää = naisia etsimään, tyttöjä iskemään pilluralli = kierretään autolla sitä tiettyä ympyrää tai aluetta keskustassa karvanopat heiluen ja basso pumputtaen LIIHTANEN = limainen, esim. pesemätön yleinen kylpyhuone tai lauteiden alunen, jonne vesi jää, muttei pestä usein .. tässä näin alkuun, en muista kaikkea kun olen niin kauan poissa ollut... ELI = tai. SIIS: "mulla käet paleltuu, mitä minä paan kässiini" vastaus: " ota ne punaset tumput eli vihreet kinttaat" Murresanastot ovat muuten aika rikasta kieltä, sanoille on synonyymeja.
Tolskata, esim. "elä tolskoo", tarkoittaa meillä savolaisilla, että älä sotke.
Räivä Korvo
tarkoittaa isoa n.100 ämpäriä jossa esim saunassa pidetään kylmä vesi. En osaa selittää paremmin, ämpäri kuulostaa jotenkin väärältä, se on vaan korvo :D
Pohjalaissyntynen mieheni kuolee aina nauruun kun sanon ulkona ripsivän vettä. Hänen mielestään siellä pirskottelee vettä.
Mieheni mielestä lasten vanna = amme on punkka, kun meillä Savosssa päin punkkaan mennään nukkumaan....
on vauvalla 2 tuffaa, minulla ollut tuffa, ja mieheni äidin isä on tuffa. Täällä kai hyvinkin yleinen.
Niin missä päin Suomea oli tuffa? Minusta symppis nimitys.
pohjalaanen sanonta tuo on. Olen kuullut, mitä se tarkoittaa mutta nyt en muista.
- esimerkiksi jalkapallomaalivahti roippaa palloon perään(syöksyy)
Esim. eto pilvestä se nyt sattaa!
Pohjois-Karjalassa ainakin sanotaan näin - merkityksessä että sataapa mitättömästä pilvestä =)
räivä-ilkeä, pahankurinen,tottelematon
alatoovi
rotvalli
ressuttaa
pii
oikoonen
isu
tuffa
kallata
Minä aina aluksi ihmettelin missä ovat kuutonen, kolmonen ym. kaverit =)
Tuuki on pöydällä, toopi siinä päällä ja tooli lattialla pöydän edessä.
pahki - mennä päin jotakin
nisu - pulla (syö nisua, se kasvattaa tisua ;))
kehtaa - jaksa/viitsi. Esim. "voitko tuoda vettä?""ei kehtaa"
vimppa - viimeinen
vasite - huvin vuoksi
märistä - itkeä
punkka - amme
lessu - lestadiolainen
Miulta äiti kyssyy aina, kun soittaa, että "no mittee se ruattaa?" Tarkottaa, jotta mitä olin tekemässä. :)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2010 klo 12:03"]
siis rikkakihveli ei ole lattiaharja vaan se kihveli johon lakastaan ne roskat.
Olipas vaikee selittöö, en tiiä oekeeta nimmee sille rikkakihvelille.
[/quote]
meillä se on putusihveli :)
Kaenuusa ei ole tuffaa.
Siellä on ettonet, kinttaat, tumput, käsketään pentujen tai kakaroitten painua kartanolle (lasten mennä ulos)
Vähän alueesta riippuen, mutta: RÖTÖ = tyttöystävä, tyttö
parikymppiset äijät lähtee kylille silikkiuikkuu metästämmää = naisia etsimään, tyttöjä iskemään
pilluralli = kierretään autolla sitä tiettyä ympyrää tai aluetta keskustassa karvanopat heiluen ja basso pumputtaen
LIIHTANEN = limainen, esim. pesemätön yleinen kylpyhuone tai lauteiden alunen, jonne vesi jää, muttei pestä usein
.. tässä näin alkuun, en muista kaikkea kun olen niin kauan poissa ollut...
ELI = tai. SIIS: "mulla käet paleltuu, mitä minä paan kässiini" vastaus: " ota ne punaset tumput eli vihreet kinttaat"
Murresanastot ovat muuten aika rikasta kieltä, sanoille on synonyymeja.