VL, kerro seksielämästänne
Sanon heti alkuun, että te, jotka haluatte ällistellä ja vastata negatiivisesti ja arvostella VL-uskoa ja meitä siihen kuuluvia, perustakaa toinen ketju ja tehkää se sinne. Toivoisin asiallisia vastauksia.
Vaikuttaako teidän seksielämäänne pelko raskautumisesta? Meillä nimittäin näin on. Seksiä on harvoin ja silloinkaan kun sitä on, en pysty rentoutumaan ja nauttimaan tilanteesta vaan mietin että mitä jos tästä seuraa vauva, miten selviämme ja onko tämä sen arvoista että taas saamme aloittaa alusta vauvarumban......
Tiedän että pitäisi vaan luottaa siihen että voimia annetaan, mutta tuntuu vaikealta. Meillä on vielä pieni perhe, vain kaksi pientä lasta, mutta olen jo nyt usein voimavarojeni äärirajoilla. Pelkään itseni ja lasteni puolesta, että voimani totaalisesti loppuvat ja teen jotain pahaa. Väsymyksestä seuraa minun kohdallani ahdistusta ja epätoivoa, pahimmista aallonpohjista on muistot ranteissa ja sekä itseni, että mieheni mielessä. Toivottavasti ei lapsen mielessä..
Sen vuoksi uusi raskaus pelottaa sekä minua että miestäni, emmekä uskalla haluta toisiamme. Se tietenkin heijastuu myös muuten suhteeseemme.. Mitä voimme tehdä??
Kommentit (67)
että ihmisillä on niin paljon katkeraa sanottavaa meistä lestadiolaisista. Meitä on myös moneksi ja mekin olemme ihmisiä ja teemme virheitä. Sitä varten on anteeksi antamus ja kuitenkin meillä on halu elää hyvin ja kasvattaa lapset kunnioittamaan myös erilaisten ihmisten näkemyksiä uskonnoista. Ainakin itse pyrin siihen.
Halusin vielä kommentoida siihen,kun usein täällä palstalla väitetään,että me VL-naiset ei ajatella omilla aivoilla tai me ei saada tehdä mitä halutaan. Siis se on minun uskollani ajateltuna aivan täyttä valhetta!! Minä ajattelen täysin omilla aivoillani, eikä kukaan minulle ole sanomassa miten minä saan tehdä tai mitä minun pitää jättää tekemättä. Teen juuri niinkuin itse haluan. Käytän vaikka ehkäisyä,lähden baariin ryyppäämään, vaihdan miestä kuin lakanoita,hankin telkkarin tai mitä muuta vielä?? Ei näitä asioita minulta kukaan kiellä! Se on vaan jotenkin vaikea ihmisillä älytä, että jos on halu elää Jumalan sanan mukaan niin en minä nuita asioita tarvitse, en edes kaipaa hitustakaan. Ja ajattelen tämän ihan omilla aivoillani!
Se on minun elämässäni suuri siunaus, että minun ei tarvitse odotella miestäni kotiin humalassa,tai jääkaapissa ei ole kaljapulloja, kukaan ei vahtaa koko iltaa telkkaria, aamulla ei tarvitse töihin noustessa pistää puolta kiloa pakkelia päälle, minun ei tarvitse käydä keskusteluja miehen kanssa; "tehdäänkö lapsi?,Ai sä et halua,mutta mä haluaisin."
Tässä asia kärjistettynä,mutta tämä asia saa niskakarvani koholle,kun koen sen myös meitä naisia sorsivana,kun ajatellaan,että me ei ajatella omilla aivoilla.
Vielä lopuksi,ihmettelin joskus että miten on mahdollista,että esim. jehovalaiset kiertää ihmisten ovien takana, tulevat kotiin puhumaan uskosta ja silti ne eivät saa tätä kamalaa pilkkaa ja ivaa niskaan,mitä me vanhoillislestadiolaiset saadaan. Niinhän se raamatussakin sanotaan (ei sanatarkasti sanottu!), että pieni on se joukko,joka pelastuu ja he saavat kokea kovaa pilkkaa. Tämä vain vahvistaa uskoani, että se on oikea.
hattua kyllä nostan että teillä on munaa ihan näin suoraan kuvailla miten käsittämättömän sääntöön nivottua touhunne on. Minusta ei moiseen oisi, myönnän.
Melkein kuin olisi ystävän kanssa jutellut, ajatukset ovat jo paljon selkeämmät ja mieli luottavaisempi.
En olisi uskonut että tämä aloitus tällä palstalla voisi antaa näin paljon. Taas on voimia ainakin huomiseen ja kun tuntuu vaikealta palaan lukemaan näitä.
33:Onnea odotukseen ja uuteen vauva-arkeen!:)
Kaikkea hyvää teille muillekin!
Entäs jos miettisit miten toivoisit oman tyttäresi toimivan, jos hän kertoisi sinulle näistä tuntemuksista. Aina ei itselleen ole yhtä armollinen, kuin pitäisi. Mutta vaatisitko uskonnon nimissä tyttärtäsi olemaan ilman ehkäisyä? Jos haluaisit "vapauttaa" tyttäresi tästä paineistuksesta olla ilman ehkäisyä, niin kuinka et suo itsellesi ja miehellesi samaa? Teidän elämä on yhtä arvokasta! Ja miksi et toimisi itse niin kuin haluaisit lapsesi voivan toimia. Miten voit neuvoa toista ja toimia omien neuvojen vastaisesti, jos siis ajattelet, että et halua tähän ahdinkoon omia lapsiasi? Uskalla nauttia elämästä! Ei elämän tarvitse olla pelkkää selviämistä hengissä. Huomaathan kuinka suvaitsevaisesti täällä suhtaudutaan!
Eikö uskovan ihmisen elämän pitäisi olla onnellista ja turvallista.
Tuntuu että etenkin tuo VL tuo heidän elämään tosi paljon rajoitteita ja vaikeuksia.
Ihminen on luonnostaan seksuaalinen olento, avioliitto on miehen ja naisen välinen side, jota tulee hoitaa. Jos teillä tuntuu siltä, että seksielämän puuttuminen kaihertaa, pelkäätte uutta raskautta jne. TÄYTYY OLLA JOTAIN PAHASTI VIALLA KUN EI VOI KUUNNELLA OMAA JÄRJEN ÄÄNTÄÄN! EIKÄ SIIS NÄINOLLEN ELÄÄ NIIN, ETTÄ OLISI ONNELLINEN!
Vai onko tämäkin väärin? Silloin et kuitenkaan tee mitään ehkäistäksesi vauvaa, voisiko vaikk ajatella että mies nauttii lauetessaan naisen mahalle tms?
Huomasin vain sen josta itsekin sanoit että lasten syntymien välissä on enemmän väliä.
Sillä on aika suuri merkitys jaksamiseen.
Mulla on 11 sisarusta lisäkseni ja olemme syntyneet n16 vuoden sisään kaikki.
Elämä on ollut rankkaa äidillänikin. On itse puhunut siitä. Itse en todellakaan halua itseä siihen liemeen.
Joku saattais haluta käydä välillä jossakin muualla töissä mutta harvemmin se onnistuu kun suunnittelee töihin lähtöä niin huomaa olevansa raskaana.
Ja näin murkkuiässä huomaa, että tytöistä on kasvatettu lapsentekokoneita ja pojat on maailmanvaltiaita. Koulussa luokan pahimmat häiriköt on lestipoikia, koska hehän ovat luomakunnan kruunuja. Toiseksi, ei heitä kukaan ole ehtinyt kasvattaa. Kolmanneksi, synnit saa anteeksi kun pyytää ja taas saa jatkaa.
Naisopettajille tulkutetaan ja metelöidään, koska naisia ei arvosteta.
Jos jossain hajotetaan autotallin ikkunat tai rikotaan postilaatikot, sylttytehdas löytyy lestiperheistä. Lapset juoksevat ilman valvontaa ja äiti on väsynyt ja ei paljon jaksa kasvattaa ja perään katsoa ja pyörii vain oman navan ympärillä ja oman väsymyksen ja ahdistuksen, pitääkö tehdä lisää lapsia. Tytöt leikkivät sitten äitiä ja puurtavat kotitöitä siihen asti, että joku näistä luomakunnan kruunuista nai heidät nuorena ja alkaa tehetyttää heille lapsia putkeen.
En paljon arvosta tätä lahkoa enää. Ai niin ja hyvävelisuojelu toimii todella tehokkaasti. Onhan tuo nähty jo näissä insestijutuissa.
Sullapa olikin paljon rakentavaa sanottavaa ketjun aiheesta. Ei muuta kuin kiitosta vain.
Sullapa olikin paljon rakentavaa sanottavaa ketjun aiheesta. Ei muuta kuin kiitosta vain.
repiä itsensä irti tästä naisia alistavasta lahkosta ja alkaisi rohkeasti elää elämäänsä.
eroaa lahkosta. Vaikka viestissä olisikin totuuden siemen, niin tuon tyylisellä kirjoittelulla saa lahkon edustajan vain puolustuskannalle!
En ole itse vl, en edes uskovainen. Toivon silti aloittajalle ja muille näiden ongelmien kanssa painiville, että löytäisivät jonkinlaisen ratkaisun pulmaansa.
Onko muuten tiheä, pitkään jatkuva täysimetys (LAM metodi) vl:ien keskuudessa paljon käytetty (sallittu?) menetelmä? Sehän ei anna mitään 100% suojaa, eikä siitä ole apua kuin 6kk synnytyksestä. Periaatteessahan siinä ei ole kyseessä ehkäisy ja vauvalle tiheä täysimetys on vain eduksi.
suuri osa naisistakin osaa ajatella omilla aivoilla.
Itse ainakin ajattelin että on tärkeämpää huolehtia jo olemassa olevista lapsista kun sen sijaan pukata lisää vauvoja maailmaan.
Ei ole kenenkään etu että äiti on väsynyt jatkuvasti ja se heijastuu koko perheeseen.
Jos äiti pääsee välillä käymään kodinulkopuolisessa työssä niin se voi olla erittäin positiivinen juttu. Pääsee vähän irti arjesta ja tekemään jotakin omaa juttua.
Itse olen kokenut erittäin hyvänä asiana että voi olla nyt muualla töissä. Saan omaa aikaa ihan aikuisten keskuudessa. Lapset ovat tykänneet olla hoidossa.
Mä en ole koskaan ollut mikään erityisen lapsirakas ihminen. Toki omani hoidan ja autan tarvittaessa muita. Siihen on mahdollisuus koska itsellä ei ole vauvaa.
en ole ikinä halunut suurpehettä. mun mielestä olis todella väärin että mun olis pakko haluta.
siitä ei seurais muutakuin katastrofi.
Sekin että ei sais mennä naimisiin jos ei olis valmis vastaanottamaan mahdollista suurperhettä.
hassua otsikkovalintaani, heh, toivottavasti joku silti vaivautuu avaamaan ketjun :D
meille lapset eivät olleet itsestäänselvyys ja olisin halunnut suuremmankin perheen. En osaa auttaa enkä lohduttaa sinua mutta ymmärrän että tuo asia varmasti painaa mieltänne ja onko siihen mitään ratkaisua jos uskontonne ei salli minkäänlaista ehkäisyä. Voimia sinulle! Saisitko kanssasisaristasi vertaistukea?
meille lapset eivät olleet itsestäänselvyys ja olisin halunnut suuremmankin perheen. En osaa auttaa enkä lohduttaa sinua mutta ymmärrän että tuo asia varmasti painaa mieltänne ja onko siihen mitään ratkaisua jos uskontonne ei salli minkäänlaista ehkäisyä. Voimia sinulle! Saisitko kanssasisaristasi vertaistukea?
sekin tuntuu pahalta, en itsekään pidä lapsia itsestään selvyytenä vaikka ne meille ovat "helposti" eli siis enempiä yrittämättä tulleetkin. ja tiedän että lapsettomuuskin on varmasti hyvin raskasta niille jotka sen joutuvat kohtaamaan. Itsekin haaveilen suuremmasta perheestä mutta en vielä jaksaisi ajatella uutta vauvaa kun nämä toisetkin ovat vielä niin pieniä.
En uskalla puhua ajatuksistani kenellekään, minulla ei ole niin läheistä ystävää että tietäisin että minua ymmärrettäisiin tai edes haluttaisiin ymmärtää. Vaikka varmaan samanlaisia mietteitä on monella muullakin..?
kyllä se arki pienten lasten kanssa on rankkaa, saati jos siinä sitten on monta. Voinko kysyä että onko VL uskossa sellaisia, jotka eivät ole saaneetkaan lapsia, olen tätä miettinyt?
Sanon heti alkuun, että te, jotka haluatte ällistellä ja vastata negatiivisesti ja arvostella VL-uskoa ja meitä siihen kuuluvia, perustakaa toinen ketju ja tehkää se sinne. Toivoisin asiallisia vastauksia.
Vaikuttaako teidän seksielämäänne pelko raskautumisesta? Meillä nimittäin näin on. Seksiä on harvoin ja silloinkaan kun sitä on, en pysty rentoutumaan ja nauttimaan tilanteesta vaan mietin että mitä jos tästä seuraa vauva, miten selviämme ja onko tämä sen arvoista että taas saamme aloittaa alusta vauvarumban......
Tiedän että pitäisi vaan luottaa siihen että voimia annetaan, mutta tuntuu vaikealta. Meillä on vielä pieni perhe, vain kaksi pientä lasta, mutta olen jo nyt usein voimavarojeni äärirajoilla. Pelkään itseni ja lasteni puolesta, että voimani totaalisesti loppuvat ja teen jotain pahaa. Väsymyksestä seuraa minun kohdallani ahdistusta ja epätoivoa, pahimmista aallonpohjista on muistot ranteissa ja sekä itseni, että mieheni mielessä. Toivottavasti ei lapsen mielessä..
Sen vuoksi uusi raskaus pelottaa sekä minua että miestäni, emmekä uskalla haluta toisiamme. Se tietenkin heijastuu myös muuten suhteeseemme.. Mitä voimme tehdä??
Etkö ole kuullut ehkäöisystä?? Taidat olla aika nuori
tiedän tai luulen tietäväni koska kaverini vanhemmat kuuluvat VL:ään. Ja ainakin kaksi heidän tytöistään ja toisella ollut raju masennus, mota lasta nuorena.
mutta tässäpä nyt juuri ihan selkeä esimerkki kuinka läpimätä on tuollainen uskovaisuus mitne se nyt oikein sanotaan :D)
Uskotaan johonkin yliluonnoliseen jota kukaan ei voi todistaa ja sitten nuoret ihmiset joutuat elämään pelossa ja paniikissa peläten normaalin avioelämän seurauksia ja mielenterveytään :(
Ettekö nyt voisi pariskuntana, yhdessä, kaikilta muilta salassa mennä lääkäriin ja hakea ehkäisyä?
pedofilin. Ahdasmielisyys, välinpitämättömyys (vääränlainen kasvatus) liikkeen sisällä oleva filosofia, ankara fanaattinen uskonnollisuus, lapset kasvattavat lapsia, vanhempien henkinen köyhyys (mustavalkoisuus)psyykkiset ongelmat perheessä jotka johtuvat väsymyksestä jne...
Asioden piilottelu salailu...liikkeen sisäällä ratkotaan ongelmat joka johtaa väistämättä rikollisuutteen ihmisoikeuksien rikkomiseen. Viranomaisten on vaikea päästä käsikisi tämän kaltaiseen rikollisuuteen. Ihmiset hyssyttelevät ja puolustelevat liikkeen sisällä tapatuvia asioita. Nyt nähdään vain jäävuoren huippu.