Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jonkun mielestä sairaanhoitaja "turha ammatti"??

Vierailija
15.06.2011 |

Ihan vakavissaan?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualla kuin palstalla

Vierailija
2/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kätilöjen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma tarvitaanko terveydenhoidossa niin monta "tasoa". lähihoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri.

Eikö noita sairaanhoitajan ja lähihoitajan hommia voisi yhdistää? Sairaaloissa kuitenkin tekevät pitkälti samoja hommia. Eikä kummallakaan ole vastuuta hoidosta (lääkärit tekee kuitenkin ne päätökset).

Vierailija
4/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin HUS Meilahden hoitajat

Vierailija
5/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se lääkäri siellä 24/7 päivystä

Vierailija
6/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma tarvitaanko terveydenhoidossa niin monta "tasoa". lähihoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri.

Eikö noita sairaanhoitajan ja lähihoitajan hommia voisi yhdistää? Sairaaloissa kuitenkin tekevät pitkälti samoja hommia. Eikä kummallakaan ole vastuuta hoidosta (lääkärit tekee kuitenkin ne päätökset).

Vierailija
7/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hivenen eri asia olla vastuussa potilaan vahtimisesta kuin tehdä päätöksiä hoidosta tai lääkehoidosta.

Vierailija
8/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hivenen eri asia olla vastuussa potilaan vahtimisesta kuin tehdä päätöksiä hoidosta tai lääkehoidosta.

jos hoitaja sanoo että potilas voi entiseen malliin ei lääkäri tee yhtään mitään, jos hoitaja sanoo että pitäisköhän lääkettä lisätä lääkäri sanoo joko lisätään vaan tai otetaan verikokeet ja sen jälkeen lisätään lääkettä tahi ei.

Vierailija
9/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoitaja sanoo että potilas voi entiseen malliin ei lääkäri tee yhtään mitään, jos hoitaja sanoo että pitäisköhän lääkettä lisätä lääkäri sanoo joko lisätään vaan tai otetaan verikokeet ja sen jälkeen lisätään lääkettä tahi ei.

Mikä sun pointtisi oli? Lääkäri on kuitenkin vastuussa!

Jos hoitsu sanoo, että lisätään lääkettä ja lääkäri lisää ja jokin menee vituiksi niin vastuu on lääkärin!

Hoitsun vastuu on vain ja ainoastaa vahti potilasta lääkärin määräysten mukaisesti. Lääkäri tekee kaikki päätökset ja vastaa niistä.

Vierailija
10/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. jos tekee siinä virheen, tai vaikka toteuttaa lääkärin virheellisen määräyksen, niin hoitajan pää on palkilla. Hoitaja on vastuussa myös esim. lääkehoidon ohjaamisesta potilaalle. Jos tekee siinä virheen, niin vastuu ei ole lääkärillä, vaan hoitajalla. Monesti myös hoitaja toteuttaa lääkehoitoa tai nestehoitoa omatoimisesti ja tekee päätöksen niistä, jolloin vastuu on taas hänen.

Vierailija
11/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. jos tekee siinä virheen,

Tottakai hoitaja on edes omasta työstään vastuussa, ei lääkärin sentään tarvitse vahtia hoitsuja.

tai vaikka toteuttaa lääkärin virheellisen määräyksen, niin hoitajan pää on palkilla.

Lauseestasi puuttuu sana MYÖS. Lisäksi tämä on kohtuullisen väljä käsite, koska hoitsulta ei edellytetä vastaavaa tietämystä esimerkiksi lääkkeiden ristikkäisvaikuksista kuin lääkäriltä. Toki jos hoitaja tietää, että lääkäri on tehnyt virheen ja silti tekee niin väärin niin vastuu on myös hoitsulla

Hoitaja on vastuussa myös esim. lääkehoidon ohjaamisesta potilaalle. Jos tekee siinä virheen, niin vastuu ei ole lääkärillä, vaan hoitajalla.

Jälleen kerran tottakai hoitsun on tehtävä kuten käsketty. Jos ei tee niin tietysti on vastuussa. Tämä ei kuitenkaan edellytä päätöksiä hoitajalta vaan ainoastaan tekemistä käskyn mukaan.

Monesti myös hoitaja toteuttaa lääkehoitoa tai nestehoitoa omatoimisesti ja tekee päätöksen niistä, jolloin vastuu on taas hänen.

Mahdoinko ymmärtää oikein, että hoitajalla olisi lupa määrätä lääkitys? Ei kai?

Vierailija
12/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajat päättävät itse joidenkin lääkkeiden antamisesta (jotka yleensä ovat lääkärin takana). Silloin olet itse vastuussa siitä, että tiedät milloin kyseistä lääkettä antaa ja miten sitä annat.

Vierailija
13/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajat päättävät itse joidenkin lääkkeiden antamisesta (jotka yleensä ovat lääkärin takana). Silloin olet itse vastuussa siitä, että tiedät milloin kyseistä lääkettä antaa ja miten sitä annat.

Luulin, että vain lääkärillä on oikeus lääkityksen määräämiseen (toki käsikauppa lääkkeita ei lasketa).

My mistake...

Vierailija
14/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysin turha ammatti.

Vierailija
15/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että vain lääkärillä on oikeus lääkityksen määräämiseen (toki käsikauppa lääkkeita ei lasketa). My mistake...

itse et ilmeisesti ole hoitoalalla? Kyllä siihen potilaan hoitoon kuuluu paljon muutakin kuin lääkkeet ja vahtiminen ja kyllä sairaanhoitajalla on aika iso vastuu potilaan hoitamisesta.

Vierailija
16/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että vain lääkärillä on oikeus lääkityksen määräämiseen (toki käsikauppa lääkkeita ei lasketa). My mistake...

itse et ilmeisesti ole hoitoalalla? Kyllä siihen potilaan hoitoon kuuluu paljon muutakin kuin lääkkeet ja vahtiminen ja kyllä sairaanhoitajalla on aika iso vastuu potilaan hoitamisesta.

Jään kiinnostuneena odottelemaan tarkennusta kohtaan "paljon muutakin" erityisesti kiinnostaa vastuu asiat...

Vierailija
17/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilahdessa on melkoisen paljon yksiköitä ja niissä melkoisen paljon hoitajia.

Ja miksi juuri he ovat erityisesti täysin tarpeettomia?

Vierailija
18/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilahdessa on melkoisen paljon yksiköitä ja niissä melkoisen paljon hoitajia.

Ja miksi juuri he ovat erityisesti täysin tarpeettomia?

Röökaavat posket lommolla siinä ihan oven edessä valkoississa takeissan.

Vierailija
19/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät voi siirtää vastuuta lääkäreille.

Jos ammatti on turha niin miksi hallitus säädätti 2007 pakkolain siltä varalta että 13 000 hoitajaa olisi jäänyt työpaikoilta pois? Olisi sitten vaan annettu hoitajien irtisanoutua niin olisi siitäkin turhasta sakista päästy.

Vierailija
20/30 |
15.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkityskysymykseen: kyllä vain hoitaja toteuttaa lääkehoitoa hyvin itsenäisestikin, sillä määräyksissä usein on lääkkeitä, joita annetaan tarvittaessa. Siinä on sitten hoitajan tunnistettava se tarve, esim. rytmihäiriöiden hoidossa ja osattava myös seurata lääkkeen vaikutusta. Ja kyllähän hoitajat käyvär parhaillaan koulutusta, jossa saavat rajatun lääkkeenmäärämisoikeudenkin.

Ja lisäksi: esim. akuuteilla osastoillakaan ei sitä lääkäriä ole aina paikalla, joten ihan on itse kiireisetkin päätökset osattava tehdä potilaan hengen säilyttämiseksi.

Itse työskentelen suppealla ja erittäin vaativalla erikoisalalla, joka vaatii vankan ammattitaidon lisäksi nokkeluutta ja kylmiä hermoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan