"nuku aina kun vauvakin nukkuu"
Ihanan optimistinen lause ja ajttelin vauvan synnyttyä, että joo toki nukun. Esikoisen kanssa, kun se vielä kuulemma onnistuukin Mutta kun eihän tämä neiti nuku kuin kiitounia. Tai pidemmät unet sitten vaunuissa liikkeellä ollessa tai vaihtoehtosesti autossa. Onneksi öisin kuitenkin nukutaan hyvin syöntien välit. Kai tämä tästä aikanaan tasottuu.
Kommentit (32)
sitä varmaan kannattaa tehdäkin juuri noin, jos vauva vaaan nukkuu, mutta sinun kannattaa ehkä vaan rentoutua noiden pienten unien aikana, jos kestoltaan ovat lyhyet. Onneksi saat öisin nukuttua hyvin.
Eli imetykselle aina sänkyyn vauvan viereen ja unta palloon. Vauva viihtyy siinä imeskelemässä tissiä sen tyhjentymisen jälkeenkin puoli tuntia-tunnisn verran. Siinä ehtii vetää ihan hyvät unet, varsinkin kun seuraava kerta yleensä koittaa jo parin tunnin päästä ;D
t. viiden lapsen virkeä äiti niin kauan kuin imetystä riittää (sen jälkeen kyllä alkaa väsyttää)
ja yölläkin nukkuivat tosi hyvin. En mä ainakaan olisi ehtinyt ees nukahtaa jos vauva ois nukkunu pikku tirsoja vaan.
lisää tähän soppaan vielä koira niin avot! :) Eli aamupäivällä lähdettiin vaunulenkille, koska koira oli kuitenkin vietävä. 1,5 tunnin lenkin vauva nukkui suloisesti, ja kun päästiin sisälle, niin vaikka kuinka yritti olla hiljaa, niin kun tasainen vauhti loppui, niin loppuivat unetkin. Se siitä äidin lepohetkestä. ;)
Onnistui hyvin vielä kakkosenkin kohdalla.
Mutta ei seuraavien...
kun sinä ja kakkonen veditte unta palloon?
Joten eipä siinä äiti hirveästi ehtinyt silmää ummistaa. Nyt toinen tulossa ja esikoinen jo 3 v., joten tuskinpa saan taaskaan nukkua, kun esikoinen ei enää nuku juurikaan päikkäreitä.
Hieno neuvo mitään asiasta tietämättömiltä!
En olisi saanut edes unta keskellä päivää,onneksi vauva nukkui öisin suht hyvin
Onnistui hyvin vielä kakkosenkin kohdalla.
Mutta ei seuraavien...
kun sinä ja kakkonen veditte unta palloon?
Meillä tosiaan se koirakin ja vauva nukkuu aina vaunussa koko lenkin ajan ja kun tulen kotiin ja vaunut pysähtyy niin noin viiden minuutin päästä on vauva jo hereillä =) Se siitä omasta ajasta tosiaan.
Ja imettäessä nukkuminen..siihen kun tohtisin nukahtaa. Sais siinä jonkumoisia kiitounia otettua. Nyt minulla on rinnat niin täynnä ja vauva vielä pienipainonen niin saa melko nopsaan yhdestä rinnasta masun täyteen. Aamuisin uni vielä herättyä tulis, mutta päivälä oma nukahtaminen on hitaampaa.
lapset on aina nukkuneet tavallista paremmin kun heidän vieressään nukkuu! Eli jos lapsi normaalisti nukkui tunnin niin unta saattoikin riittää yli 2h jos olimmekin yhdessä päiväunilla. Ja joskus kun olin aivan superväsynyt, oli pakko tehdä niin että vauva pinnasänkyyn ja itse hetkeksi pitkäkseen.
niin miksi pitäisi aikuisen vielä päivälläkin nukkua?
niin miksi pitäisi aikuisen vielä päivälläkin nukkua?
Koska minua ainakin väsyttää usein ihan kunnolla päivälläkin. Olen aina ollut aamuntorkku ja illanvirkku ja vauva kuitenkin usein herää jo 5-7 välillä.
-ap-
On muuten ihan normaali aika nousta ylös, tuo kello 5 - 7.
No miksi ylipäätään sitten rupesit äidiksi?
yöunet jäisi aika lyhyeksi jos tohon aikaan nousisin...nukkumaan kun menen yleensä vasta lähemmäs kahta! No, onneksi mun lapset nukkuu mielellään 10 asti eikä vauvakaan herää öisin.
Onneksi. Ja ei minun maailma siihen kaadu, jos elämä muuttuu niin, että opettelen heräämään tuohon aikaan. Minullakin vain unet jää aika lyhyeksi, koska iltasella en osaa mennä nukkumaan ennen 22.
-ap-
Miten kuvittelet kenenkään ehtivän töihin/päiväkotiin/kouluun esimerkiksi aamuisin, jos ei nouse viimeistään seitsemältä.
Etkä ole oikeasti väsynyttä nähnytkään, jos et "osaa nukkua". Oikeasti väsynyt nukkuu aina kun voi.
Meillä esikoinen nukkuikin vielä ihan järkevähköissä pätkissä, mutta itse en silloin noin vain saanut unta. Kakkonen nukkui aina vartin pätkissä ja vähän isompana, kun saatiin unirytmi kuntoon, nukkuivat harvoin puolta tuntia pidempään kerralla.
Ohjeen voi tulkita myös niin, että heti kun vauva nukahtaa, sohvalle pötkölleen ja hyvä lehti ja ehkä jotain hyvää - silloin ei saa tehdä kotihommia.