Ope, joka palasit vanhempainvapaalta kesäksi töihin
Oletko jo saanut kesäkuun tilinauhan? Onko sulta vähennetty päiväraha palkasta?
Kommentit (46)
Olin viime kesänä kesä-heinäkuussa yli kuukauden sairaana, siis kesälomani meni pitkälti siihen sairastamiseen. Eikä työterveyslääkäri mitään sanonut, että se sairasloma olisi kannattanut kuitenkin kirjoittaa, totesi vaan etten tarvii paperia sairaslomasta, kun kerran olen kuitenkin lomalla...
siitä kertyy 4*2,5 lomapäivää eli 10 päivää...
Ja sen takia sulla on oikeus 10 viikkoon :-)
Muiden ammattien edustajilla kertyy äitiysloman aikana lomat, opettajilla ei. Niinpä jos haluaa itselleen samanaiset oikeudet kuin muillakin työtä tekevillä äideillä, täytyy open toimia näin. Tämän voi tehdä kerran vanhempainvapaan/hoitovapaan aikana
Ja mikään ei estä kuntaa maksamasta palkkaa kummallekin, eli "töihin palaaville" opettajille on turha tätä syyllisyyden taakkaa asetella.
uudistus ei astu voimaan noin nopeasti.
eikä se edes ole aukoton; se huonontaa virassa olijoiden asemaa, joten ei tule menemään läpi tuollaisena. nythän viranhaltija saa 2,5 kkn palkan, tuossa vain 1 kkn palkan --> herättää kapinaa.
ja et taida olla ope?
siinä vaiheessa, jos lomat palavat lyhyemmiksi, minä vaihdan ainakin alaa. raskaalla alalla tämä pitkä kesäloma on ainoa plussa, ja jos se lähtee, lähden minäkin.
t. ope
kesänä historiaa. Ensi vuoden alusta nimittäin kesäajan korvaukseen on oikeutettu se, joka työnkin on tehnyt. Vanhempainvapaalla olevat saavat saman kesälomakorvauksen kuin muutkin kunnan työntekijät. Toivottavasti tämä on myös askel kohti saman pituisia loma-aikoja kuin muillakin.
siinä on karenssi 9 päivää, ja saikun pitää alkaa vasta kesäkuun 16.päivä (laskennallinen vuosiloma alkaa).
Tämän jälkeen olet oikeutettu 9.pvn jälkeisiltä osilta Kelan maksamaan korvaukseen, eli jos saikkua on 15 pv, saat sen noilta kuudelta 9 ylittävältä päivältä.
t. 17
Olen opettaja, maisteri, siis korkeasti koulutettu. Vastaavan koulutustason työntekijöillä muilla aloilla on huomattavasti paremmat palkat. Siksi katsonkin pitkät loma-ajat oikeutetuksi: huono palkka kompensoituu pitkillä lomilla.
Täten minusta on virkaa tekevälle oikeutettua "olla kesä töissä" vanhempainvapaiden keskellä, vaikka se onkin sijaiselle enemmän kuin ikävää. Omalla kohdalla ratkaisin ennen viran saantia asian kuten eräs aikaisempi kirjoittajakin: en hakenut paikkoja, joista kesältä ei palkkaa maksettu. Olin onnekas, sillä "nirsoilusta" huolimatta töitä löytyi aina, koko vuodeksi.
Itse olen koittanut kanssa nirsoilla, etten ota sijaisuuksia, jotka kestävät vain kouluajan.Olen huomannut kuntien käyttävän tätä häikäilemättä hyväksi...olen ollut viransijaisenakin (ei äitiysloma eikä hoitovapaa)työsuhde katkaistiin kesäksi. Asuinpaikkakunnallani eikä lähiseudulla ole vara valita...töitä vaan ei ole. Virat menee suhteilla. Mitta alkaa olla aika täynnä...
jos sellainen tilanne olisi! Olen nimittäin tehnyt 3 vuotta töitä ilman kesän palkkaa ja sama tilanne on useilla nuorilla opettajilla. Joten olisin ottanut sen takautuvasti.
Nyt on kuitenkin lapset tehty ennen vakipaikka, ja hoidettu ansiosidonnaisella, joten kukaan ei kärsinyt:-) Ja useampi palkallinen kesälomakin jo mennyt - ansaitusti!
Muiden ammattien edustajilla kertyy äitiysloman aikana lomat, opettajilla ei. Niinpä jos haluaa itselleen samanaiset oikeudet kuin muillakin työtä tekevillä äideillä, täytyy open toimia näin. Tämän voi tehdä kerran vanhempainvapaan/hoitovapaan aikana
Ja mikään ei estä kuntaa maksamasta palkkaa kummallekin, eli "töihin palaaville" opettajille on turha tätä syyllisyyden taakkaa asetella.
että multa oli vähennetty siis päiväraha 15.6. asti eli ilmeisesti laskennallisen vuosiloman ajalta saan kuitenkin päivärahankin normaalisti. Kiinnostaisi vaan tietää, että onko näin tehty muiltakin, koska aiemmin tällaista ei ole tullut esiin. Soitan toki huomenna palkkasihteerille.
Minulla loppui vanhempainvapaa 7.6, josta oli napsastu isälle tulevat 2 viimeistä viikkoa, jotta voi pitää isäkuukauden. Aion jatkaa töissä syksyllä, joten en varsinaisesti "kikkaillut". Vanhempainvapaa loppuu, kun se loppuu ja se oli tiedossa jo viime vuoden puolella.
Totta on sekin, että muille kertyy äitiys- ja vanhempainvapaan aikana lomapäiviä, joita voivat pitää vapaiden jälkeen. Lapseni on vasta 9kk-ikäinen, hurjaa olisi, jos jo pitäisi viedä hoitoon. Useimmat saavat siis lomapäivillä venytettyä hoidon aloitusta kuukaudenkin.
ei välttämättä, uudistus ei astu voimaan noin nopeasti. eikä se edes ole aukoton; se huonontaa virassa olijoiden asemaa, joten ei tule menemään läpi tuollaisena. nythän viranhaltija saa 2,5 kkn palkan, tuossa vain 1 kkn palkan --> herättää kapinaa. ja et taida olla ope? siinä vaiheessa, jos lomat palavat lyhyemmiksi, minä vaihdan ainakin alaa. raskaalla alalla tämä pitkä kesäloma on ainoa plussa, ja jos se lähtee, lähden minäkin. t. ope
Miten niin? Juurihan sanottiin, että äitiyslomalta ei enää voi palata töihin kesäksi, vaan saa 1 kkn palkkaa vastaavan korvauksen 2,5 kkn sijaan...???
ei välttämättä, uudistus ei astu voimaan noin nopeasti. eikä se edes ole aukoton; se huonontaa virassa olijoiden asemaa, joten ei tule menemään läpi tuollaisena. nythän viranhaltija saa 2,5 kkn palkan, tuossa vain 1 kkn palkan --> herättää kapinaa. ja et taida olla ope? siinä vaiheessa, jos lomat palavat lyhyemmiksi, minä vaihdan ainakin alaa. raskaalla alalla tämä pitkä kesäloma on ainoa plussa, ja jos se lähtee, lähden minäkin. t. ope
Esim. omassa työssäni peruspalkka on n. 2700e ja kokonaispalkka n. 4200e. Siitä määrävuosikorotuksia n. 300e, muuta on sellaisista asioista, jotka myös sijainen saa. Eli sijaisen palkka (olettaen, että on esim. vastavalmistunut) mun työstä on n. 3900e/kk. Jos hänet palkataan 10 kuukaudeksi, ylituntien osa pakataan myös kesän ajalta noille 10 kuukaudelle. Tästä tulee keskimäärin 240e/kk lisää. Eli kuukausipalkka n. 4140e/kk. Sijainen menettää peruspalkan kesä- ja heinäkuulta eli n. 2700e/kk. Paljonko mahtaa olla ansiosidonnainen päiväraha, jos kuukausipalkka on ennen työttömyyttä ollut 4140e? En tiedä, kunhan olen joskus tätä miettinyt.
Eikö opettajat muka saa sitä "lomapalkkaa" äitiysloman jälkeen, kun eivät voi pitää lomaa. Isäni on opettaja ja sai pahan tulehduksen juhannuksen maissa. Hän sai kuukauden saikkua ja tavallaan se kesäloma jäi (siis opettajilla laskennallinen kesäloma on heinäkuulla, kesäkuu opetuksetonta aikaa) pitämättä. Sai rahallisen korvauksen siitä sitten.
Väittääkö joku, ettei opettajille korvata äitiysloman aikaista kesälomaa rahana edes? Vai siitäkö kenkä puristaa, ettei saa 2,5kk:n palkkaa vaan sen oikean kesäloman, joka on 4 vai 5 viikkoa?
Kaveri-ope saa vauvan syyskuussa. Nyt on iis koko kesän ansaitsemallaan lomalla. Ja äitiysloma alkaa sopivasti kun lukuvuosi alkaa (täydellinen ajoitus). On sitten äitiyslomalla 4 kk ja vanhempain lomalla 6 kk. Äitiyloman ajalta normaali työläinen saa sen 10 päivää lomaa ja niin ja tältä kuluvalta kesältä 5 päivää eli kun vanhmpain vapaa loppuu on siis kerääntynyt 15 lomapäivää. Mutta tämä ope voi mennä töihin ensi kesänä ja kahtena seuraavana ja saada 7,5 kk palkallista lomaa
[
i]uudistus ei astu voimaan noin nopeasti.
eikä se edes ole aukoton; se huonontaa virassa olijoiden asemaa, joten ei tule menemään läpi tuollaisena. nythän viranhaltija saa 2,5 kkn palkan, tuossa vain 1 kkn palkan --> herättää kapinaa.
ja et taida olla ope?
siinä vaiheessa, jos lomat palavat lyhyemmiksi, minä vaihdan ainakin alaa. raskaalla alalla tämä pitkä kesäloma on ainoa plussa, ja jos se lähtee, lähden minäkin.
t. ope
[/quote]
No juuri siksi, että kun me emme voi siirtää niitä KESÄLOMIA PIDETTÄVÄKSI VANH.VAPAAN JÄLKEEN!!!
Mieti ja ota asioista selvää, ennen kuin jeesustelet, et taida olla edes ope... :DDD
t. lehtori, joka on ihan oikee ope, :D
Sitä ei ymmärrä - ope myös - tällä hetkellä tosin muissa töissä
Tottakai rahalla pitäis korvata ne pitämättömät siis samassa suhteessa kuin muillakin työntekijöillä, mutta miksi on oikeus vuosikausia olla hoitovapaalla ja palata kesällä töihin
No juuri siksi, että kun me emme voi siirtää niitä KESÄLOMIA PIDETTÄVÄKSI VANH.VAPAAN JÄLKEEN!!!
Mieti ja ota asioista selvää, ennen kuin jeesustelet, et taida olla edes ope... :DDD
Sitä ei ymmärrä - ope myös - tällä hetkellä tosin muissa töissä
Tottakai rahalla pitäis korvata ne pitämättömät siis samassa suhteessa kuin muillakin työntekijöillä, mutta miksi on oikeus vuosikausia olla hoitovapaalla ja palata kesällä töihin
Mun laskujen mukaan hoitovapaalta voi palata kesäksi töihin vain kerran saman lapsen hoitoa varten, ei vuosi toisensa jälkeen.
Mä en ole koskaan ollut työttömänä kesällä, vaikka opettaja olenkin. En nimittäin koskaan ole edes hakenut sellaisia paikkoja, joista ei olisi saanut kesältä palkkaa. Käsittääkseni jokainen sijainen on nimensä jonkinlaiseen paperiin rustannut. Jos asia risoo, älkää laittako nimeänne siihen paperiin.
Miksi muuten kaikki lähtee siitä, että sijainen on tehnyt koko vuoden työt, ikäänkuin opettajien äitiyslomat alkaisivat aina lukuvuoden alusta. Itsellä äitiysloma alkoi juuri ennen joululomaa, eli sijainen oli viikon töissä ja sitten heti 2 vkoa lomalla.