Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope, joka palasit vanhempainvapaalta kesäksi töihin

Vierailija
14.06.2011 |

Oletko jo saanut kesäkuun tilinauhan? Onko sulta vähennetty päiväraha palkasta?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset sitten jaksavat kadehtia toisilta ihan kaikkea. Itse ainakin pidän opettajan työtä sen verran raskaana että on ihan oikein että saavat pitkät lomat. Jokainenhan meistä voi opiskella opettajaksi niin ei tarvitse kadehtia ketään. Itsestäni ei ainakaan olisi siihen hommaan enkä haluaisikaan, joten olen paljon tyytyväisempi omaan työhöni vaikka loma onkin tavallinen 4 viikkoa kesässä. Ei omaa elämäänsä kannata tuhlata muiden kadehtimiseen ja arvostelemiseen, siinä tulee vain itselle paha mieli.

Opettajien kesäksi töihin paluuseen en ota kantaa kun en siitä juuri mitään tiedä...

Vierailija
2/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vahempainvapaasti on monta vuotta aikaa, mutta silloin palkasta olsi vähennetty päivärahat tms. Oli siis taloudellisesti kannattavampaa olla vanhempainvapaalla kuin töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo paluu kesäksi töihin hoitovapaalta on ihan puijausta ja täydellisesti sotii kaikkea moraalia vastaan. Tottakai sitä käytetään, kun kerran mahdollista, mutta jatkossa se reikä on kyllä syytä tukkia. Olen jutellut tästä monen opettajana kanssa ja jokainen myöntää, että se on naurettava käytäntö ja suoraan sanottuna pelleilyä, jossa työnantaja häviää. Ja se työnantaja on loppujen lopuksi me kaikki.

Minusta opettaja ansaitsevat lomansa ja palkkansa. Mutta tuollaiset hoitovapaan keskeyttelyt loma-ajaksi pitää estää, koska ne juuri ovat niitä vääryyksiä ja rapauttavat opettajien mainetta turhaan. Reilu peli. Hoitovapaa on hoitovapaa ja sieltä ei mitään palkallisia lomia saa kukaan. Työ on taas työtä ja siitä palkka ja lomat.

Vierailija
4/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja loppuu heti kun lukuvuosi päättyy - eli on pakko tehdä valmisteluja jo työttömänä ollessa etc. Yleensä kun vuoden pestit alkaa jo elokuun alussa. Se tässä on epäreilua

Ihmiset sitten jaksavat kadehtia toisilta ihan kaikkea. Itse ainakin pidän opettajan työtä sen verran raskaana että on ihan oikein että saavat pitkät lomat. Jokainenhan meistä voi opiskella opettajaksi niin ei tarvitse kadehtia ketään. Itsestäni ei ainakaan olisi siihen hommaan enkä haluaisikaan, joten olen paljon tyytyväisempi omaan työhöni vaikka loma onkin tavallinen 4 viikkoa kesässä. Ei omaa elämäänsä kannata tuhlata muiden kadehtimiseen ja arvostelemiseen, siinä tulee vain itselle paha mieli.

Opettajien kesäksi töihin paluuseen en ota kantaa kun en siitä juuri mitään tiedä...

Vierailija
5/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos viranhaltija ei palaa loma-ajaksi töihin. Kunta säästää tällöin. Ei tarvitse maksa viranhaltijalle eikä sijaiselle. Määräaikaiset työsuhteet ovat erikseen, mutta sijaisuuksista maksetaan palkka juurikin niiltä päiviltä kuin on kentällä töissä. Kertyneet lomapäivät maksetaan korvauksina (jotka ansiosidonnaisen omavastuuaika syö valitettavasti).

Vierailija
6/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viranhaltija ei saa tuota kesäajan palkkaa, sitä ei myönnetä sijaisellekaan, jonka työsopimus tehdään päättymään koulujen loppumiseen. Eli systeemi on kökkö työntekijöille.

tuo paluu kesäksi töihin hoitovapaalta on ihan puijausta ja täydellisesti sotii kaikkea moraalia vastaan. Tottakai sitä käytetään, kun kerran mahdollista, mutta jatkossa se reikä on kyllä syytä tukkia. Olen jutellut tästä monen opettajana kanssa ja jokainen myöntää, että se on naurettava käytäntö ja suoraan sanottuna pelleilyä, jossa työnantaja häviää. Ja se työnantaja on loppujen lopuksi me kaikki.

Minusta opettaja ansaitsevat lomansa ja palkkansa. Mutta tuollaiset hoitovapaan keskeyttelyt loma-ajaksi pitää estää, koska ne juuri ovat niitä vääryyksiä ja rapauttavat opettajien mainetta turhaan. Reilu peli. Hoitovapaa on hoitovapaa ja sieltä ei mitään palkallisia lomia saa kukaan. Työ on taas työtä ja siitä palkka ja lomat.

Vierailija
7/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä ne yleensä ovat ajalle 1.8-31.7.

Paitsi hoitovapaansijaisuudet ajalle 15.8-2.6

Vierailija
8/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on, ettei se palkka ainakaan hoitovapaalaiselle kuulu. Jos sijainen ei sitä saa, niin se on toinen ongelma. Herranen aika tätä yksinkertaisuutta tässäkin asiassa. Käytäntö on täysin typerä ja mahdollistaa väärinkäytökset. Se pitää muuttaa juuri siitä syystä.

Vierailija
9/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käytäntöä muutetaan, se huonontaa viranhaltijoiden ja vakituisten asemaa. Eivätkö he kuitenkin ole ensisijalla verrattuna sijaisiin?

Vierailija
10/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on kovasti asiasta keskusteltu, asiasta ja aika paljon sen vierestäkin. Harva tuntui edes ymmärtävän minun alkuperäistä kysymystäni, mutta ymmärrän sen kyllä. Nämä palkkausasiat on aika monimutkaisia.

Soitin liittoon edunvalvontaan ja kaikki on mennyt kohdallani ihan oikein. Työnantaja saa pidättää palkasta päivärahan muun, kuin laskennallisen vuosiloman ajalta. Siinä mielessä viranhaltijan paluu töihin on itse asiassa kunnallekin edullisempaa kuin sijaisen pitäminen töissä kesällä :) Onneksi sijainenkin sentään saa ansiosidonnaista. Minun taas olisi kannattanut hakea virkavapaata 15.6. asti.

No, näitä tilanteita tulee yleensä yhden yksittäisen open kohdalle aika harvoin.

Mitä tulee yleiseen keskusteluun aiheesta, olen itse asiassa itsekin sitä mieltä, että hoitovapaalta kesäksi töihin palaaminen on vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa. Jos siis on ollut koko lukuvuoden hoitovapaalla, jonka ajalta ei lomaakaan kerry. Toisaalta vaikka viranhaltija anoisikin virkavapautta koko lukuvuodeksi, kunnat tosiaan usein jättävät sijaisenkin palkkaamatta kesän ajaksi, mikä on vähintään yhtä arveluttavaa moraalisesti. Mutta vika on todellakin systeemissä, eikä ainakaan yksittäisissä viranhaltijoissa.

Sen sijaan vanhempainvapaalta töihin palaamisessa ei ole mitään ihmeteltävää. Minullakin loppuu vanhempainvapaa kesäkuun lopussa. Useimmathan pitävät joka tapauksessa vanhempainvapaan ajalta kertyneet lomat siihen vanhempainvapaan päätteeksi.

Vierailija
11/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ammattien edustajilla kertyy äitiysloman aikana lomat, opettajilla ei. Niinpä jos haluaa itselleen samanaiset oikeudet kuin muillakin työtä tekevillä äideillä, täytyy open toimia näin. Tämän voi tehdä kerran vanhempainvapaan/hoitovapaan aikana Ja mikään ei estä kuntaa maksamasta palkkaa kummallekin, eli "töihin palaaville" opettajille on turha tätä syyllisyyden taakkaa asetella.

sori vaan, mutta muilla kertyy maksimissaan se 4 viikkoa lomaa. Jos on ollut alle 1 v saman työantajan palveluksessa niin vain 3 viikkoa. Mitään opettajiin verrattavia 2,5 kk ei todellakaan kerry!

Opettajien lomat on kyllä muita pidempiä, mutten toistaiseksi ole kuullut yhdestäkään jokoa lomailisi koko 2,5 kk. Paperihommia jatkuu kesäkuulle ja suunnittelu alkaa elokuussa. Tämän lisäksi joissakin kouluissa harrastetaan edelleen mm. ehtojen antamista, vaikka onkin katoavaa kansanperinnettä.

Vierailija
12/46 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäisi lomastaan yli viikkoa töihin. Itseasiassa suurin osa kaivaa kirjat esille päivää ennen töiden alkua. Ja loma alkaa aidosti silloin kesäkuun alussa...

Mitäs siitä silti stressata? Ammatinvalintakysymys. Palkkahan ei kummoinen ole, mutta sitä kompensoi erinomaiset lomaedut, jotka ovat perheelliselle lottovoitto. Kaikissa ammateissa hyvät ja huonot puolet. Opettajilla lomat on yksi suurimmista plussista. Itse olin aikanaan opettajana 9 vuotta ja olisin edelleen, ellen olisi mennyt miehen firmaan töihin. Työ oli rankkaa ajoittain, mutta olihan siinä ne lomat. Jos lomat olisi viety, niin heti olisin vaihtanut hommia. Uskon, että suurin osa opettajista siirtyisi tekemään muita töitä, jos lomia ei olisi.

Vierailija
13/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kyllä palkkasihteerille, joka vetosi ovtes:iin ja sanoi, että vain laskennallisen vuosiloman ajalta saa sekä päivärahan että palkan. Mutta itse en löydä ovtes:stä tällaista kohtaa. Aion soittaa kyllä ihan liittoonkin asiasta, mutta jos jollain olisi nyt omakohtaista tietoa tai kokemusta asiasta. Miten teidän kohdalla on tehty, onko päiväraha vähennetty palkasta?

ap

Vierailija
14/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muistaakseni se on, että saa molemmat. Itse "hyödyin" aikoinani tuosta yhden päivän verran.

Vierailija
15/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ammattien edustajilla kertyy äitiysloman aikana lomat, opettajilla ei. Niinpä jos haluaa itselleen samanaiset oikeudet kuin muillakin työtä tekevillä äideillä, täytyy open toimia näin. Tämän voi tehdä kerran vanhempainvapaan/hoitovapaan aikana Ja mikään ei estä kuntaa maksamasta palkkaa kummallekin, eli "töihin palaaville" opettajille on turha tätä syyllisyyden taakkaa asetella.

sori vaan, mutta muilla kertyy maksimissaan se 4 viikkoa lomaa. Jos on ollut alle 1 v saman työantajan palveluksessa niin vain 3 viikkoa. Mitään opettajiin verrattavia 2,5 kk ei todellakaan kerry!

Vierailija
16/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei siis voi vanhempainvapaan päättymisen jälkeen jäädä enää pitämättömälle, äitiysloman aikana kertyneelle kesälomalle. Siksi hänellä on oikeus palata kesäksi "töihin" vanhempainvapaansa aikana ja saada tämän kertyneen kesäloman (4 vkoa) palkkana vanhempainrahansa päälle. Mutta ap:lle: minusta se menee juuri noin kuin sinulle on sanottu. Päällekkäistä tulee vain sen laskennallisen loman aikana.

Kolmen lapsen lehtoriäippä

Vierailija
17/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan jäin miettimään sitä, että eikö yleensä vanhempainvapaan aikana saa minimipäivärahan niiltä päiviltä, jotka on töissä? Vai pidättääkö työnantaja kaikilta sen päivärahan palkasta? Tai maksaako Kela senkin päivärahan työnantajalle (kuten palkallisen äitiysloman ajalta, mikä tietenkin on eri asia kuin töissä oleminen vanhempainvapaan aikana).

Esikoisesta olin myös kesän töissä ja silloin mulle kyllä maksettiin minimi + palkka myös kesäkuun alussa. Ja laskennallisen ajalta tietenkin täysi päiväraha + palkka.

ap

Vierailija
18/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joka tapauksessa jos päiväraha todellakin pidätetään muulta kuin laskennallisen vuosiloman ajalta, niin kannattaa tosiaan laskea, miten virkavapaata anoo. Mulle olisi ollut kannattavampaa olla virkavapaalla laskennallisen vuosiloman alkuun asti, sillä päivärahani on isompi kuin peruspalkkani/päivä. Sijaista ei olisi tosin kuitenkaan palkattu kuin kesäkuun alkuun.

Vierailija
19/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesänä historiaa. Ensi vuoden alusta nimittäin kesäajan korvaukseen on oikeutettu se, joka työnkin on tehnyt. Vanhempainvapaalla olevat saavat saman kesälomakorvauksen kuin muutkin kunnan työntekijät. Toivottavasti tämä on myös askel kohti saman pituisia loma-aikoja kuin muillakin.

Vierailija
20/46 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysloman jälkeen, kun eivät voi pitää lomaa. Isäni on opettaja ja sai pahan tulehduksen juhannuksen maissa. Hän sai kuukauden saikkua ja tavallaan se kesäloma jäi (siis opettajilla laskennallinen kesäloma on heinäkuulla, kesäkuu opetuksetonta aikaa) pitämättä. Sai rahallisen korvauksen siitä sitten.

Väittääkö joku, ettei opettajille korvata äitiysloman aikaista kesälomaa rahana edes? Vai siitäkö kenkä puristaa, ettei saa 2,5kk:n palkkaa vaan sen oikean kesäloman, joka on 4 vai 5 viikkoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan