Muistaako kukaan kauanko tämä männyn kukinta-aika kestää?
Kommentit (26)
Uskoako lääkäreitä, jotka sanovat, ettei männyn siitepölylle voi olla allerginen...
Saan kuitenkin männyn siitepölystä hankalia oireita - nenä valuu ihan tosissaan ja keuhkot tuntuu olevan "täynnä", yskittää ja henkeä ahdistaa. Allergialääke auttaa jonkin verran, joten siksi luulen olevani männyn siitepölylle allerginen. Männyn siitepölystä olen saanut oireita jo lapsesta saakka.
Allerginenko kirjoitti:
Uskoako lääkäreitä, jotka sanovat, ettei männyn siitepölylle voi olla allerginen...
Saan kuitenkin männyn siitepölystä hankalia oireita - nenä valuu ihan tosissaan ja keuhkot tuntuu olevan "täynnä", yskittää ja henkeä ahdistaa. Allergialääke auttaa jonkin verran, joten siksi luulen olevani männyn siitepölylle allerginen. Männyn siitepölystä olen saanut oireita jo lapsesta saakka.
Ei tarvitse olla montaa minuuttia ulkona männyn siitepölyn aikoihin, kun alkaa nenä valua ja aivastuksia tulla - ja pitkään sen jälkeen sisälläkin, jos en ota allergialääkettä.
Kyllä Suomessa on kuitenkin ihmisiä, joilla on testeilläkin todettu männynsiitepölyallergia, mutta luultavasti testejä tehdään ihan liian vähän, koska lääkäreillä on se käsitys, ettei tarvitse testata sellaiselle, mille ei allergiaa voi olla.
Jos ei ole kyse allergiasta, eli ei tule toteennäytetyksi tietyt kriteerit, jotka tulisi, jos allerginen olisi, niin ehkä kyse on muusta, mutta sitä ei ole vielä pystytty selvittämään, miksi jotkut saavat männyn siitepölystä oireita.
Sama homma on monessa muussakin. Esim. jotkut saavat voimakkaita oireita maidosta, vaikka eivät ole testien mukaan allergisia maidon proteiinille eikä heillä ole laktoosi-intoleranssiakaan. Silti oireet ovat vaikkapa laktoosittoman, maustamattoman jogurtin tai kermavaahdon tai jäätelön syönnin jälkeen niin selvät ja vahvat, ettei lääkäri ollenkaan kiistä, etteikö syyllinen olisi maito. Ei se syy ole korvien välissäkään.
Ajatelkaas, joskus väitettiin ihan virallisesti, että maapallo on litteä. Kun ei vielä tiedetä, niin oletetaan ja pidetään oletusta varmana tietona.
Ja taas on männyn siitepölyn aika, parissa päivässä on terassit ihan keltaisena ja autot. Etelä-Suomessa tällainen tilanne tänään ja kyllästyttää tuo terassien jatkuva siivoaminen.
Ystävän äitikin muinoin väitti, ettei männyn siitepölylle voi olla allerginen...! Itse en ole siihen aina reagoinut - koivuallergia alkoi itsellä joskus teininä, männyn siitepölylle huomasin herkistyneeni vasta n. 20 vuotta myöhemmin, kun koivun siitepölykausi oli ehtinyt jo päättyä ja olin lopettanut antihistamiinitablettien käytön sen vuoden osalta. Oli ollut hieman viileämpi ajanjakso, kun sitten yhtäkkiä tulikin tosi aurinkoinen ja lämmin lauantai-iltapäivä ja ollessani kävelyllä, niin alkoi armoton aivastelu ja nenästä vuoti vetistä räkää - silloin ilmassa oikein näki keltaisia siitepölypölähdyksiä mäntyjen ympärillä, joten oli helppo yhdistää oireet siihen, kun ei aiemmin sinä päivänä ollut minkäänlaisia oireita. Oli sitten pakko jatkaa antihistamiinien käyttöä, kunnes männyt olivat lakanneet kukkimasta. Tästä viisastuneena olen sen vuoden jälkeen aina jatkanut lääkitystä mäntyjen kukkimisen päättymiseen asti ja kärsittyäni pari kertaa allergiaoireiden aiheuttamasta silmätulehduksesta, niin olen lisännyt lääkearsenaaliin myös allergiaoireita helpottavia silmätippoja ja nasacort-nenäsuihketta. Onneksi oireet pysyy näillä reseptittömillä valmisteilla melko vähäisinä ja silmätulehdukset ovat pysyneet loitolla! Ja vaikkei olisikaan allergikko, niin kyllähän se runsas keltainen pöly on ÄRSYTTÄVÄÄ kuin mikä...!
Männyn kukinta kestää 2-3 viikkoa.