Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko 4,5v ja 6v. lapset kotihoitoon vauvan synnyttyä?

Vierailija
14.06.2011 |

Mietinnässä miten tekisi..

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan jatkoi siellä 3pv viikossa 4-6h/pv. Toki esim sikaflunssaepidemian aikoihin oli kuukauden kotona ja muutenkin oli pk:ssa vähän miten häntä sattui kulloinkin nappaamaan. Eli ihan lapsen ehdoilla.

Olen tyytyväinen hänen takiaan koska suurin osa pk-ryhmän lapsista siirtyi samalle luokalle koulun eskariin ja nyt jatkavat luontevasti syksyllä ekalle luokalle. Samat kaverisuhteet siis pysyneet katkeamatta :)

Vierailija
42/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas taas tullut paljon kommentteja :) Se onkin ongelma, kun en halua lapsen tuntevan itseään yksinäiseksi tai eristetyksi, mutta en myöskään niin, että joutuu "pois tieltä" kun vauva tulee..

Ongelma ei ole se, ettenkö itse viihtyisi lasteni seurassa ja haluaisi olla heidän kanssaan.. Enkä myöskään epäile ettenkö pärjäisi vaikka kaikkien kolmen kanssa yksin kotona.

Täällä kyllä varmaan kerhoja on, sen verran isolla paikkakunnalla asutaan..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tarvitse tutustua aina vaan uusiin kavereihin. Pysyvyys on monelle lapselle se paras juttu eikä osa-aikaisuus pkssa ole ollenkaan huono juttu lapsen kannalta...päinvastoin! Lapsi ei ole mikään heittopussi joka tuosta vaan sopeutuu aina uuteen porukkaan. Huonossa lykyssä ei saakaan uusia kavereita vaan joutuu syrjityksi!

Vierailija
44/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistattava ajatus että toiset lapset ajettaisiin pois kotoa uuden vauvan tieltä. Mitä te muuten vastaatte lapsillenne, kun he kysyvät, että miksi olen päiväkodissa vaikka vauva saa olla kotona?

Vierailija
45/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtäkkiä jättää jo tutuksi tulleet kaverit ja mennä ihan uuteen sakkiin hankkimaan uusia kavereita? Mun poikani ainakin oli erittäin onnellinen siitä että sai 5veenä jatkaa hoidossa osa-aikaisena ja jatkoi siitä sitten saman kaveriporukan kanssa eskariin ja nyt sama porukka menee jo kouluun. Ei tarvinnu vaihtaa kaveripiiriä sen takia että äiti jäi kotiin...

Vierailija
46/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri tuo tilanne eli odotan vauvaa ja isommat lapset lopettavat päiväkodissa kun jään kotiin. Lapseni ovat vauvan syntyessä 8, 6 ja 4,5 -vuotiaat. Esikoinen käy tietenkin koulussa ja keskimmäinen aloittaa eskarin syksyllä, mutta hän on siellä vain eskariajan eikä siis jää hoitoon. Kolmannen otan kotihoitoon. Meillä on tässä reilun 2 km päässä kiva seurakunnankerho, jossa esikoisenikin kävi aikanaan ja lähti sitten suoraan eskariin. Tuohon kerhoon ilmoitin kuopuksen syksystä. Minun lapseni tuntuvat olevan siitä omituisia, että vaikka he viihtyvät ihan hyvin päiväkodissa niin JOS saisivat valita koti kyllä voittaa päiväkodin ja kaverit siellä 10-0. Nytkin lapseni ovat vajaata viikkoa päiväkodissa ja ovat aina kotona kun minulla on viikolla vapaata. Itse näen asian niin, että en tarvitse päiväkotipaikkaa lapsilleni kun kerran itse olen kotona. Mielummin laitan paikan kiertoon.

Vierailija
47/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut jo hoidossa aiemmin ja saanut oman kaveripiirinsä sieltä :)sanotaan pikemminkin niin että lapsi saa jäädä omaan kaveriporukkaan eikä pakoteta johonkin kerhoon uuteen porukkaan! Kumpikohan onkaan lapsen kannalta parempi juttu?

Vierailija
48/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta isompi olisi meillä aamupäivän eskarissa ja pienempi saman ajan tarhassa.

Vierailija
49/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkkä kotona olo enää riittänyt ja siksi olikin oiva ratkaisu jatkaa hoitoa osa-aikaisena. En myöskään halunnut pakottaa lasta vaihtamaan tyystin kaveripiiriä muutoksen takia...täällä päin kun ei sen ikäisiä lapsia ole missään muualla kuin seurakunnan kerhossa tai pkssa. Olisin toki itse päässy helpommalla kun ei olis tarvinnu viedä ja tuoda mutta lapsen kannalta parempi näin...

Vierailija
50/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin 4-vuotiaan kotiin kun vauva syntyi, kävi kaksi kertaa viikossa päiväkerhossa ja sitten käytiin perhekerhossa. En ole koskaan katunut sitä ratkaisua, joten suosittelen lämpimästi! Leikkipuistoissakin oli seuraa paikallisten perhepäivähoitajien hoitolapsista.

Vierailija
51/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli samaan tuttuun hoitopaikkaan ei voi jäädä kuitenkaan. ap

Vierailija
52/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa-aikaisena. Lapselle saattaa olla liian iso muutos jättää kaverit ja niinhän siinä käy jos kotiin jää kokonaan. Lisäksi mulle suositeltiin osa-aikaisuutta senkin takia että sain lapselle sitten pkn eskarista paikan (missä ne vanhat tutut kaverit)muutoin olisi voinut olla edessä eskaripaikka jostain ihan muualta missä ihan ventovieraat lapset. Sit taas eskarin jälkeen olisi palannut tänne kouluun...mitä järkeä? Joskus on ajateltava lapsen etua kauaskantoisesti!

Vierailija
53/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkimään taaperoikäisten seuraan!Sen jälkeen ei tullut mieleenkään pakottaa lasta jäämään kokonaan pois hoidosta ja unohtamaan vanhat kaverit! Hänelle ollut niin työn ja tuskan takana tutustua hoidossa kavereihinsa ja nyt kun on hyvin kiinteät suhteet ei tulis mieleenkään niitä enää rikkoa. Osa-aikaisena on siis nyt ja erittäin tyytyväinen lapsi!

Vierailija
54/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan perhekerhossa käytiin, kunnes esikoinen kyllästyi siihen, ettei siellä ollut ketään leikkikavereita. Leikkikentillä, perhekerhoissa jne on pikkulapsia. Isommat lapset ovat kerhoissa ja päiväkodissa. Näin se vain on.

Minä otin 5v ja 3v lapset kotiin kun vauva syntyi, onneksi ovat kavereita toisilleen, sillä muita kavereita ei päivisin nähty. Ei ollut varaa laittaa niitä molempia kerhoon, olisi maksanut sekin satasen kuussa. Ensi vuonna kun esikoinen menee eskariin on kakkoselle keksittävä jotain, ei varmasti jaksa kotona yksinään minun ja 1-vuotiaan sisaruksensa kanssa.

Vierailija
55/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistattava ajatus että toiset lapset ajettaisiin pois kotoa uuden vauvan tieltä. Mitä te muuten vastaatte lapsillenne, kun he kysyvät, että miksi olen päiväkodissa vaikka vauva saa olla kotona?

kun olin kolmannen kanssa äitiyslomalla. Jälkikäteen ajatellen päätös oli vähän hölmö, koska menetimme tutun hoitopaikan ja esikoinen joutui sitten eskariin ihan uppo-outoon paikkaan, mikä oli aika tosi hankalaa hänelle koko sen syksyn. Olisi ollut järkevää pitää joku puolipäiväinen paikka ja käydä siellä vaan silloin tällöin. Nyt tuli sellainen irrallinen kerhopätkä siihen väliin.

MUTTA, vastauksena kysymykseesi: Jos lapsi kysysi että miksi minä olen päiväkodissa ja vauva SAA olla kotona, niin lapseni ei sitten olisi päiväkodissa. Mitä näistä "virikehoitojutuista" olen ymmärtänyt, ne lapset pikemminkin kysyy että miksi en saa olla päiväkodissa kavereiden kanssa.

Vierailija
56/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa joka päivä kun kaveritkin saavat. Hänkun oli PKssa vain kolme lyhyttä päivää viikossa.

Sosiaaliselle tytölle, joka tykkää kaikesta päiväkodin toiminnasta olisi ollut todellakin rangaistus isoksi siskoksi tulemisesta, jos olisi jäänyt kotiin. En nähnyt myöskään lapsen kannalta mielekkääksi siirtää kerhoon, kun oli ollut samassa pk-ryhmässä ihan samojen aikuisten kanssa ja suurimman osan lapsistakin kanssa jo 2 v. Myös päiväkodista tätä ratkaisua suositeltiin.

Voihan se olla että meillä on kotioloissa vikaa... :-)

MUTTA, vastauksena kysymykseesi: Jos lapsi kysysi että miksi minä olen päiväkodissa ja vauva SAA olla kotona, niin lapseni ei sitten olisi päiväkodissa. Mitä näistä "virikehoitojutuista" olen ymmärtänyt, ne lapset pikemminkin kysyy että miksi en saa olla päiväkodissa kavereiden kanssa.

Vierailija
57/57 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa-aikaisena. Lapselle saattaa olla liian iso muutos jättää kaverit ja niinhän siinä käy jos kotiin jää kokonaan. Lisäksi mulle suositeltiin osa-aikaisuutta senkin takia että sain lapselle sitten pkn eskarista paikan (missä ne vanhat tutut kaverit)muutoin olisi voinut olla edessä eskaripaikka jostain ihan muualta missä ihan ventovieraat lapset. Sit taas eskarin jälkeen olisi palannut tänne kouluun...mitä järkeä? Joskus on ajateltava lapsen etua kauaskantoisesti!

Kannattisikohan siinä tapauksessa katsoa peiliin? Myönnän että itsekin tunnen muutaman perheen jonka lapsille olisi ollut paljon parempi päästä hoitoon kuin olla kotihoidettuja. Vielä parempi olisi ollut jos näihin perheisiin ei lapsia olisi syntynyt lainkaan, ainakin lapsien itsensä kannalta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän