Olen miehen työn perässä muuttamassa pikkupaikkakunnalle.
Miten parhaiten saisin sieltä töitä akateemisena ihmisenä? Aloitanko ensin ilmoittautumalla vaikka opejen sijaiseksi, vai miten saan suhteita paikkakunnalla helpoiten? Voisin ehkä liittyä vaikka johonkin puolueeseen tai ryhtyä harrastamaan harrastelijakesäteatteria? Mutta työpaikka siis pitäisi löytyä ja akateemiselle sopiva. Paikkakunnalla toimii myös yksi vuokratyöntekijäfirma, olisiko sinne ilmoittautuminen hyödyllistä?
Olen nyt vuoden päivät jo tilannut ko. paikkakunnan lehden sunnuntainumeroa ja laittanut ainakin 20 työhakemusta, vähän laidasta laitaan hakuammuntaa ollut, ei yhtään mun alan työtä. Yhteenkään en ole päässyt edes haastatteluun. Ja nyt sitten muutto kesällä tulossa.
Oisko antaa vinkkejä lisää?
Kommentit (17)
Juu, ei noilla hurraa kauheasti. :)
Ei ole kasvatustieteen opintoja lainkaan. Eikä tietojenkäsittelyn, se olisi voinut olla hyödyllistä.
ap
Jos vaikka se jotenkin kehittyisi sun aiemmasta työkokemuksestasi vaikkapa konsultointina tai etätyönä.
akateemisenkin pitäis opistoja valitessaan vähän miesttiä mitä työtä niillä pystyy tekemään..
hitaasti kehittyen vaativampiin tehtäviin ja lopuksi testauksien projektipäällikkönä.
ap
Yliopistosta ei yleensä valmistuta tiettyyn ammattiin, poikkeuksena opettajat ja lääkärit. Toki silti olisi suotavaa miettiä työllistymismahdollisuuksia jo opiskeluaikana..
t. FM, joka on toiminut monessa eri ammatissa (ei ap)
siis olet ammatiltasi?
josta voisi löytyä töitä akateemiselle, tai vaikka kauempaakin esim. yliopistosta tutkijan pesti, jota voi hyvin pitkälle tehdä etätyönä kotoa käsin.
Käy läpi vaikka jotain paikkakunnan puhelinluetteloa ja siitä vaan järjestään.
Kyllä tuolla työllä voisi irrota vaikkapa työnjohtajan homma jostakin tuotantopuolelta tai jokin tuotekehitystyö.
Voin sanoa, että siellä työpaikat menee suhteilla. Iso suku takana auttaa, kun poliitikot laskee valintaa sillä perustella, kenellä on suurin äänestäjäpotentiaali hommaan. (tyyliin: minä ajan tuon niiden miniän tohon hommaan, niin ne äänestää mua koko suku tai vaihtoehtoisesti pidetään jo valmiit äänestäjät tyytyväisenä) Julkiselta ei siis töistä kannata haaveilla edes, ellei alalla ole työvoimapulaa. Yksityiselläkin suhteet merkitsee enemmän, mutta jotain mahkuja voi periaatteessa olla.
Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja katsonut sivusta, kun esimerkiksi lehtorin virat on menneet vastavalmistuneille kymmenistä hakijoista huolimatta. Joo, näillä vastavalmistuinella sattuu vaan olemaan juuret siellä ja sopiva puolue takana. Puolueet esimerkiksi tietämässäni esimerkissä jakoivat niin, että kepu sai oman tyttönsä äidinkielen lehtoriksi ja vassarit oman poikansa historian lehtoriksi. Kummallakaan ei ollut päivänkään työkokemusta.
Kumma kun ei tullut se mieleeni! Saattaisi olla pari firmaa, joihin voisin yrittää hakea.
Vai soitanko ja pyydän päästä tapaamaan suoraan rekrytoijaa vai laitanko vaan kirjeen?
ap
Tuota olen uumoillut, että varmaan sukua suositaan. Siksi olen valmis vaikka valkkaamaan sen jonkin puolueen ja esittämään kesällä Niskavuoren Hetaa järvenrannalla. :)
ap
mutta lähetä ensin vaikka cv ja hakemus sähköpostilla/kirjeitse.
hullumpi idea. Pääsee verkostoitumaan koska se ei yleensä ole pikkupaikkakunnilla kovin helppoa. Ja tunnetusti, suhteita tarvitaan työnhaussa ja muutenkin elämässä.
naapurikaupungissa. En edes oleta, että täällä olisi töitä akateemiselle.
Opettajien sijaiseksi yleensä otetaan opettajaopiskelijoita tai valmistuneita opettajia.