MLL lastehoitoapu; törkeää käytöstä heiltä vai oma vikani?
Soitin MLL:oon ja kyselin lastenvahtia kun haluaisimme mennä mieheni kanssa kesäteatteriin. Noh, lapsemme ovat jo 10 ja 12v, mutta en mielelläni jätä heitä kahdestaan, etenkään iltaisin. MLL:n henkilö kysyi lastemme ikää ja kun vastasin, hän kysyi että onko lapsenne erityislapsia kun tarvitsevat hoitajaa. Menin ensin hiljaiseksi ja sain sanottua että eivät ole ja vihdoin, etä emme taidakaan sitten hoitajaa tarvita ja kiitos hei. Mummi nyt sitten lupautui lapsia hoitamaan. Siis onko tosiaan noin että kaikki tuon ikäiset jäävät jo kahdestaan ja minä vaan hyysään liikaa?
Kommentit (77)
ainakin tarkoitin puhelimen käytöllä sitä, että voi soittaa jollekin/jonnekin jos tulee asiaa, esim. mummulle tai muulle sukulaiselle.
sillä kesäteatterit ovat yleensä landella.
on aika outo 12-vuotias jos ei osaa mennä itsekseen nukkumaan.
Toisekseen, kaikki ei asu kuusessa. Meiltä on kesäteatteriin matkaa 15 minuuttia kävellen, pyörällä menee vielä nopeampaan.
Ja minä olisin lähettänyt lapseni kavereilleen yökylään alunperinkin. Mutta jos lapsillani on jokin hätä, kaverien vanhemmat kyllä sitten osaavat auttaa tilanteen mukaan.
siihen matkat päälle eli ihan klo 22.00 ei normiperhe palaa kotiin, mutta onneksi av-mammt omistavat teleportit.
on laitonta jättää alle 12-v. yksin kotiin.
on 12- ja 13-vuotiaat ja heitä ei koskaan heidän meillä ollessa jäetä yksin kotiin. Eivät uskalla vielä jäädä. Käyvät meillä 2 kertaa kuussa viikonlopun ja lomilla noin 5-6 viikkoa vuodessa, on siis tuttu paikka. Mutta eivät halua jäädä yksin edes päiväaikaan, saati illalla. Sama juttu äitinsä luona.
olettaa että kaikkien lapsilla on kavereita, joille voi noin vain mennä yökyläilemään, tai isovanhempia tms. Ei meillä ainakaan. kavereita on mutta etenkin kesäaikaan kaikilla on omia menoja.
Ja minä olisin lähettänyt lapseni kavereilleen yökylään alunperinkin.
heillä on paljon kavereita.
Ja olihan ap:llakin heti isoäiti käytössään.
kaiken kesää kotona aj niiden vanhemmille sopii aina mennä yökylään?
Niin, kun sitä osaa kasvattaa lapsensa heillä on paljon kavereita.
Ja olihan ap:llakin heti isoäiti käytössään.
täällä ainakin kesäteatteri on ihan kaupungissa, laitamilla tosin mutta keskustaan on jotain 4km joten ei ole matka eikä mikään.
Edellisessä kotikaupungissa kesäteatteri oli keskustassa, eipä ollut paljon matkaa sinnekään
sillä kesäteatterit ovat yleensä landella.
on aika outo 12-vuotias jos ei osaa mennä itsekseen nukkumaan.
Toisekseen, kaikki ei asu kuusessa. Meiltä on kesäteatteriin matkaa 15 minuuttia kävellen, pyörällä menee vielä nopeampaan.
Ja minä olisin lähettänyt lapseni kavereilleen yökylään alunperinkin. Mutta jos lapsillani on jokin hätä, kaverien vanhemmat kyllä sitten osaavat auttaa tilanteen mukaan.
siihen matkat päälle eli ihan klo 22.00 ei normiperhe palaa kotiin, mutta onneksi av-mammt omistavat teleportit.
"Kaiken kesää ja aina yökylään." Jos haluaa viedä lapsen/lapset JOSKUS yökylään, niin luulisi että kaikilla joku kaveri löytyy. Vitsit, että ihmisten elämä on niiiiin vaikeaa, niiiiiiiin vaikeaa..:D
Aika monet äidit täällä jättävät jo 8 vuotiaat yskin kotiin vaikka viikonlopuiksi. senkun soitellaan vaan että hyvinkö menee ja lapsi soittelee kavereilleen jos tulee ongelmia tai sitten ovat reilusti kavereittensa nurkissa.
Mieheni lapset ovat tottuneet olemaan aina yksin ja itsekseen. asuivat siis äidillään ja lasten lapsuusmuistot ovat, että olivat kotona aina yksin tai keskenään ja äiti joko töissä tai ruokakaupassa. eivät saaneet olla kesälomia meillä, vaikka minä olin kotona äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Olivat kotona, jo 1. luokasta lähtien, ja sitten kun 2 v nuorempi aloitti koulun, oli tällä 9 vuotiaalla itsensä lisäksi huollettavana ja perään katsottavana 7 v pikkusisko. Esikoinen muistelee, miten he riitelivät ja hakkasivat, repivät hiuksista toisiaan koko ajan. Muistan, miten tuo vanhempi oli väsynyt pikkusiskon kaitsemiseen, puuskahti siitä meillä ollessaan. Omien kavereiden kanssa tai itsekseen ei saanut koskaan olla kun aina piti huolehtia pienemmästään.
12 vuotiaana nämä lapset osasivat hyvinkin olla itsekseen.
Naapurissamme asuu tällä hetkellä perhe, jossa 7 ja 9 vuotiaat ovat öitäkin keskenään kun äiti tekee uraa ja on töissä.
Hyvin tuntuvat pärjäävän. Kiusaavat muita, itseään pienempiä ja puolustuskyvyttömiä lapsia aivan todella törkeästi. Mutta ovat itsenäisiä ja äitinsä menestyvä, kaikki kauniisti vimpan päälle puettuja.
En usko että nyt 7 vuotiasta jättäisin edes 12-vuotiaana iltamyöhäksi useaksi tunniksi kotiin samaa ikäluokkaa olevan kanssa, olkoon se sisarus tai kaveri.
Vaikka ekaluokkalaiseni onkin iltapäivät itsekseen kotona ja aamuisinkin lähtee yksin kouluun, on ainakin tällä hetkellä meno sen verran tohlaamista, ja lapsella on selkeästi joskus ikävä äitiä / isää, kaipaisi aikuista, vaikka osaakin tomia kouluun lähdön suhteen ja sieltä kotiin tulemisen suhteen.
"Kaiken kesää ja aina yökylään." Jos haluaa viedä lapsen/lapset JOSKUS yökylään, niin luulisi että kaikilla joku kaveri löytyy. Vitsit, että ihmisten elämä on niiiiin vaikeaa, niiiiiiiin vaikeaa..:D
Ilmeisesti teillä av-mammoilla on todella laaja kaveripiiri. Minulla ei ole. En ole ap, enkä tuo jonka tekstiä on lainattu.
Meillä on kyllä kavereita, lapsellakin on kavereita muutama, mutta yhdellekään ei voi mennä yökylään; yksi on yh, toisella on itselläänkin 4 lasta eikä se ikätoveri aina suostu leikkimään omani kanssa.
Toisella kaverilla on 2 pientä lasta, ja vaikka hän ottaisikin ja huoltaisi,hänen miehensä on sellainen että ei halua yhtään ylimääräistä lasta heille.Isovanhemmat eivät ole käytettävissä.
Sukulaiset asuvat kaukana, toisella puolen suomea.
Yksi ystävä on, mutta hänelläkin on useampi lapsi itselläänkin, en voi kyllä kiusata häntä kuin ääritapauksissa, vaikka lapset tulevatkin keskenään erittäin hyvin toimeen ja ystäväni mielellään nämä minun muksut ottaa yhdessä ja erikseen.
Eikä meillä todellakaan ole tämän suurempaa kaveripiiriä, eli ilmeisesti en ole osannut kasvattaa lasta, kun hän ei ole saanyt ympärilleen mittavaa hovia palvelemaan meidän lastenhoitotarvetta.
12v. pelkää jäädä pariksi tunniksi yksin kotiin, niin ehkä olis aika tehdä asialle jotain. mitä se lapsi oikein pelkää? kaikkea voi tietysti aina sattua, mutta aika epätodennäkösitä se loppujen lopuksi on. olisi varmaan tuon ikäisen jo hyvä huomata että ei se yksin oleminen ollutkaan niin kamalaa. huomaapa vielä että hei, en olekkaan mikään ihan pikku taapero enää.
ollut MINKÄÄN NÄKÖISTÄ törkeää käytöstä MLL:n puolelta. Olet liian herkkähipiäinen ap.
Jos olet sitä mieltä että lapsesi kaipaa tuon ikäisenä hoitajaa, niin fine, sitten ne kaipaa. Minä olin tuon ikäisenä 1,5 vuotta nuoremman veljeni kanssa jopa yötä yksin kotona. Vanhemmat päästi surutta telttaretkelle Porkkalanniemeen suunnilleen tuon ikäisinä mukanamme vaan 15 vuotias kaverimme. Ja yötä oltiin pois. Omat muksuni (11 v kaksoset) pärjää taatusti pari tuntia keskenään, olisin huolestunut jos eivät pärjäisi.
Mutta joka tapauskessa, turhaan kiukuttelet MLL:lle, katso peiliin vaan.
on 12- ja 13-vuotiaat ja heitä ei koskaan heidän meillä ollessa jäetä yksin kotiin. Eivät uskalla vielä jäädä. Käyvät meillä 2 kertaa kuussa viikonlopun ja lomilla noin 5-6 viikkoa vuodessa, on siis tuttu paikka. Mutta eivät halua jäädä yksin edes päiväaikaan, saati illalla. Sama juttu äitinsä luona.
Kyllä minäkin tuossa tilanteessa jo ihmettelisin, että mikä noita lapsia niin pelottaa. Tuon ikäisiä jo! Ei tuohon voi verrata, koska on varmaan todella harvinaista.
en tarkkaan osaa ajatella, miten itsenäisiä 10-12-vuotiaat voivat olla. Riippuu ihan lapsesta minkä ikäisen voi jättää yksin kotiin. Ap tuntee omansa ja tunsi, että tarvitsevat hoitajaa. Välittämistä se on!
Mutta: itse olin aikanaan MLL:n hoitajana ja aloitatessani olin 15-vuotias. Eli olisi sen ikäisenä varmaan ollut aika omituista mennä vahtimaan 12-vuotiasta.
Kysymys siitä ovatko lapset erityislapsia, oli mielestäni ihan asiallinen. Tietysti senkin voi esittää monella tavalla.
Aika harvoin tuonikäisille varmasti kysytään hoitoa ja luultavasti siksi kysyjä oletti kyseessä olevan erityislapset. Ja sehän on aivan oleellinen tieto kun mietitään hoitajaa. Minusta kyllä jo tuonikäiset selviävät yksin nukkumaan, varsinkin kun vanhemmat tulevat kotiin parin tunnin kuluttua. Eivätkö teidän lapset koskaan ole olleet kesäleireillä, joissa nukutaan teltassa tai mökeissä ilman vanhempia? Meillä ainakin jo 10-vuotias selviää mainiosti hampaidenpesusta ja iltapalan syönnistä ilman äitiä. Voihan lapsille antaa luvan valvoa niin kauan kunnes vanhemmat tulevat kotiin, jos nukkumaanmeno pelottaa.
Ja se joka ei jätä 15- ja 17-vuotiaita illaksi keskenän oli toivottavasti vitsi! Tuonikäisethän jo monesti muuttavat yksin asumaan. Joskus olosuhteiden pakosta hyvinkin kauas kotoa jos kotikunnassa ei ole opiskelumahdollisuuksia.
Itse jäin viisivuotiaana hotellihuoneeseen hoitamaan kolmevuotiasta pikkusiskoani vanhempien lähtiessä "edustamaan". Kolmetoistavuotiaana telttaleirillä rauhoittelin öisessä ukkosmyrskyssä seitsenvuotiaita pieniä partiolaisia.
Enkä tähän päivään mennessä ole ratkennut päihteiden väärinkäyttöön.