MLL lastehoitoapu; törkeää käytöstä heiltä vai oma vikani?
Soitin MLL:oon ja kyselin lastenvahtia kun haluaisimme mennä mieheni kanssa kesäteatteriin. Noh, lapsemme ovat jo 10 ja 12v, mutta en mielelläni jätä heitä kahdestaan, etenkään iltaisin. MLL:n henkilö kysyi lastemme ikää ja kun vastasin, hän kysyi että onko lapsenne erityislapsia kun tarvitsevat hoitajaa. Menin ensin hiljaiseksi ja sain sanottua että eivät ole ja vihdoin, etä emme taidakaan sitten hoitajaa tarvita ja kiitos hei. Mummi nyt sitten lupautui lapsia hoitamaan. Siis onko tosiaan noin että kaikki tuon ikäiset jäävät jo kahdestaan ja minä vaan hyysään liikaa?
Kommentit (77)
Silti on eri asia käydä yöpuulle ilman vanhempia.
että hänen sairastaessaan ei saa jäädä töistä kotiin kuten nuorempien kanssa.
se on sinne yöpuulle itekseen mennä, jos ei uskallusta ole. Voivathan tuon ikäiset välillä valvoakin myöhempään (lomalla vielä!). Jos normaalilapsia ovat, niin varmasti olisivat innoissaan, jos olisi vaikka pari dvd:tä vuokrattu ja siihen pientä herkkua seuraksi. Ilta ilman vanhempia = hauskaa! En tiedä ketään tuon ikäistä (normaalilasta), joka ei nauttisi tuollaisesta.
lapsia laitetaan kavereille yökylään tämän tästä, koska halutaan säästää lastenhoitajakuluissa. Kiitos ei meille!
Ja minä olisin lähettänyt lapseni kavereilleen yökylään alunperinkin. Mutta jos lapsillani on jokin hätä, kaverien vanhemmat kyllä sitten osaavat auttaa tilanteen mukaan.
siihen matkat päälle eli ihan klo 22.00 ei normiperhe palaa kotiin, mutta onneksi av-mammt omistavat teleportit.
jättäisi tuon ikäisiä yksin kotiin ja vielä iltasella. Jos vanhempien on aivan pakko olla yhtä aikaa poissa niin hoitaja on oltava. Meidän pojat 17 ja 15 enkä jätä heitäkään yksin jos olemme poissa iltasella. En jätä lapsiani heitteille.
Hän on yksin vastuussa pikkusisaruksessta illalla ja luultavasti kokee tilanteen liian stressaavaksi. Jos jotain sattuu...kummalle tahansa. Jos tulee kutsumattomia vieraita...jos syttyy tulipalo...jos jos. 10-vuotias taas kokee turvattomuutta koska ei luota olevansa osaavassa hoidossa. Tällä on kauaskantoiset seuraukset perusturvallisuuteen. Mielestäni lastenvahdin on oltava vähintään 15 v. Mutta hyvin yleistä Suomessa että lapset yksin kotona...ja muutenkin paljon heitteillejättöä. Tästä johtuu suomalaisten päihteidenkäyttökin.
sano tätä pahalla, mutta sun viestistä paistaa se, että sulla on itselläsi varmaan pienempiä lapsia?
Siis kun puhut tuosta, että 10-vuotias tuntee turvattomuutta kun ei ole "osaavassa hoidossa" ja että on kauaskantoiset vaikutukset perusturvallisuuden tunteeseen. Noita asioita mietitään, kun lapset on jotain alle kouluikäisiä. Kyllä sillä 10-vuotiaalla joko on tai ei ole jo olemassa sitä perusturvallisuuden tunnetta. 10-vuotias on jo sen verran iso, että voi pyöriä omissa kaveriporukoissaan ja olla melkoisen itsenäinen.
on aika outo 12-vuotias jos ei osaa mennä itsekseen nukkumaan.
Toisekseen, kaikki ei asu kuusessa. Meiltä on kesäteatteriin matkaa 15 minuuttia kävellen, pyörällä menee vielä nopeampaan.
Ja minä olisin lähettänyt lapseni kavereilleen yökylään alunperinkin. Mutta jos lapsillani on jokin hätä, kaverien vanhemmat kyllä sitten osaavat auttaa tilanteen mukaan.
siihen matkat päälle eli ihan klo 22.00 ei normiperhe palaa kotiin, mutta onneksi av-mammt omistavat teleportit.
tuntuu, että tähän ketjuun vastailee nyt jotkut ihan pienten lasten äidit, jotka ei vielä ymmärrä, kuinka itsenäisiä 10- ja 12- vuotiaat lapset on....
tunnustan olevani pienten lasten äiti.
Silti pidän hassuna eroa MLL:n teorian ja käytännön (jos se tosiaan on ap:n kuvailema) välillä.
Musta tuntuu, että tähän ketjuun vastailee nyt jotkut ihan pienten lasten äidit, jotka ei vielä ymmärrä, kuinka itsenäisiä 10- ja 12- vuotiaat lapset on....
10- ja 12- vuotiaiden on kesälläkin mentävä viimeistään 19.30 nukkumaan ilman minkäänlaista poikkeusta. Ja normaalisti kehittyneet tuon ikäiset eivät tarvitse enää vanhempia viereensä kun tekevät iltatoimia ja menevät nukkumaan.
tolla menolla. Minä olin paljon yksin 9-vuotiaasta. Äiti oli yh ja yksityisyrittäjä. kuljin itse kaupunkiin harrastuksiin ja samoilla reissulla poikkesin äidin liikkeessä syömässä.
Ei ollut mitenkään traumaattista ja läheiset välit on vieläkin äitiin. Kyllä 10-12-vuotiaat pärjää yhden teatterireissun kaksistaan.
ELI ONKO HEILLÄ ERITYISEN HOIDON TARVETTA. Tietenkin hoitajan pitää tietää tämä etukäteen. Jos vanhempi ottaa siitä nokkiinsa, niin voi voi.
Ja tuosta yksin olosta... Normaalit 10- ja 12-vuotiaat voivat vallan mainiosti olla muutaman tunnin keskenään. Nukkumaanmenoaika on tietenkin hieman eri asia kuin päivä, mutta en näe, miksi tuon ikäiset eivät voisi satunnaisesti olla illallakin yksin kotona. Laitatte iltapalan valmiiksi, sovitte iltarutiinit tehtäväksi tiettyyn aikaan, pidätte puhelimen päällä, soitatte hyvänyön puhelun sovittuun aikaan ja tulette kotiin pian nukkumaanmenon jälkeen. Avot!
vaan minkälainen olin itse jotain 10 vanhana, kun oli kesälomaa koulusta.. Ei mua varmaan paljon kotona näkynyt muuta kuin syömässä ja nukkumassa.
Kyllä tuon ikäiset lapset pärjää kotona keskenään vaikka koko päivän! Puhelin on keksitty, jos jotain asiaa tulee.
Silti pidän hassuna eroa MLL:n teorian ja käytännön (jos se tosiaan on ap:n kuvailema) välillä.
ettei alle 12-vuotias saisi olla koskaan hetkeäkään yksin. Se on enemmänkin vanhempien harkintaa herättelevä kannanotto siihen, että tuon ikäinen tarvitsee vielä vanhempien läsnäoloa ja hoivaa suurimman osan ajasta. Siis ettei ole ok esim. jättää 11-vuotiasta koko kesäksi yksin kotiin vanhempien käydessä töissä. Sehän on täysin eri asia kuin muutaman tunnin yksinolo silloin tällöin.
t. 55, jolla itsellän on 9- ja 8-vuotiaat lapset
vaan neuvovat tosiaan käyttämään tilannekohtaista harkintaa. Sivuilla kuitenkin korostetaan, että ala-asteikäisen pitäisi pääsääntöisesti olla aikuisen seurassa ja että erityisesti illalla voi olla lapsen mielestä pelottavaa olla yksin (pari a vuotta vanhempi sisarus tuskin muuttaa asiaa) kotona.
Ap:han käytti omaa harkintaansa ala-asteikäisten kohdalla ilta-aikaan...
En todellakaan usko, että MLL haluaa viestittää sillä
ettei alle 12-vuotias saisi olla koskaan hetkeäkään yksin. Se on enemmänkin vanhempien harkintaa herättelevä kannanotto siihen, että tuon ikäinen tarvitsee vielä vanhempien läsnäoloa ja hoivaa suurimman osan ajasta. Siis ettei ole ok esim. jättää 11-vuotiasta koko kesäksi yksin kotiin vanhempien käydessä töissä. Sehän on täysin eri asia kuin muutaman tunnin yksinolo silloin tällöin.
t. 55, jolla itsellän on 9- ja 8-vuotiaat lapset
tuntuu, että tähän ketjuun vastailee nyt jotkut ihan pienten lasten äidit, jotka ei vielä ymmärrä, kuinka itsenäisiä 10- ja 12- vuotiaat lapset on....
jotka eivät jätä lapsia yksin iltaisin. Sitä kutsutaan vastuulliseksi vanhemmuudeksi ja voi sitä sanoa välittämiseksikin.
Jopa 3v pärjää ihan yksin päiväkausia. Tämä on moneen kertaan nähty ja koettu Suomessa. Tosin tuollaisen kohtalon kokenut 3v ei yleensä koskaan jaksa kasvaa tasapainoiseksi ihmiseksi. Eli kyllä lapset voi jättää yksin kotiin. Vastuu on silti aikuisen.
vaan minkälainen olin itse jotain 10 vanhana, kun oli kesälomaa koulusta.. Ei mua varmaan paljon kotona näkynyt muuta kuin syömässä ja nukkumassa. Kyllä tuon ikäiset lapset pärjää kotona keskenään vaikka koko päivän! Puhelin on keksitty, jos jotain asiaa tulee.
tärkeintä on itsenäistyä varhain!
ELI ONKO HEILLÄ ERITYISEN HOIDON TARVETTA. Tietenkin hoitajan pitää tietää tämä etukäteen. Jos vanhempi ottaa siitä nokkiinsa, niin voi voi. Ja tuosta yksin olosta... Normaalit 10- ja 12-vuotiaat voivat vallan mainiosti olla muutaman tunnin keskenään. Nukkumaanmenoaika on tietenkin hieman eri asia kuin päivä, mutta en näe, miksi tuon ikäiset eivät voisi satunnaisesti olla illallakin yksin kotona. Laitatte iltapalan valmiiksi, sovitte iltarutiinit tehtäväksi tiettyyn aikaan, pidätte puhelimen päällä, soitatte hyvänyön puhelun sovittuun aikaan ja tulette kotiin pian nukkumaanmenon jälkeen. Avot!
eikä siihen kukaan kuole. Hyvät vanhemmat huolehtivat lapsilleen ilta-ajaksi ja alkuyöksi tukea ja turvaa kotiin, jotta näiden ei tarvitse lähteä monien nikäistensä tavoin puistoihin ryyppäämään. Lapselle ja nuorelle tekee ihan hyvää tietää, että hänestä välitetään.
Ja ihaninta mitä tiedän, on kesäteatteri, jossa vanhempien puhelimet pirisevät jatkuvasti, koska lapsilla on asiaa!
tulla mukaan sinne kesäteatteriin??
aukana auki eli lapset voivat soitella ja sinä voit sitten supatella heille neuvoja.
Käviköhän ohjeen ehdottajan mielessä lainkaan ajatus siitä, että teatteriesityksen aikana kännykkään ei puhuta eikä edes tekstailla.
Törkeää käytöstä MLL:ltä! Vastahan MLL julkaisi tiedotteen, että 12 ikävuoteen saakka lapsilla pitäisi aina olla vanhempi kotona kun lapsi tulee koulusta!
Ja nyt sinulle vittuillaan tuolla lailla!!
Tee valitus jollekin MLL:n johtoportaan tyypille! Jenkeissä on joissain osavaltioissa rikos jättää tuon ikäiset lapset yksin kotiin! Kyllä äiti paremmin osaa lapsiensa hoidontarpeen arvioida kuin joku MLL:n ämmä!!