Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljonko on leskeneläke käytännössä?

Vierailija
13.06.2011 |

Tunnetko ketään joka sitä saa, ja onko merkittävä summa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vainajan eläkkeen määrän ja lesken omien tulojen määrän vaikutuksesta eläkkeeseen. Tosin huonosti taitettu tuo taulukko, ainakin explorerilla heittää rivit vähän sekaisin, mutta kyllä siitä selvän saa.

Vierailija
2/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työura ei ollut pitkä, koska oli vasta päättänyt opintonsa ja ollut vähän aikaa töissä. Täytyy sanoa, että eläkkeet, joita lapset ja minä olemme saaneet, eivät kyllä päätä huimaa. Muutamia satasia yhteensä.

Vierailija
4/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On merkittävä summa yleensä, jos on yhteisiä alaikäisiä lapsia. Riippuu myös lapsien määrästä. Sen jälkeen riippuu sitten paitsi vainajan myös lesken itsensä tuloista.

Jos kuvitellaan, että keskiverto tyyppi tienaisi vaikka 3000 e kuussa. Tästä eläke voisi olla 1500 e kuussa. Jos perheessä tyypilliset 2 lasta, niin perhe-eläke jakaantuisi seuraavasti:

molemmille lapsille 435 e per nokka joka kuu

puolisolle 630 euroa joka kuu.

Suoraan sanottuna en ymmärrä ihmisiä, joilla on yhteisiä lapsia ja asunto ja jotka eivät ole naimisissa. Naimisiinmeno on aika hyvä vakuutus, josta voi saada pahassa tilanteessa siis esim. 15 vuotta 630 euroa kuussa eli yli 100 000 euroa.

Vierailija
5/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lasten iästä ja lukumäärästä. Ja lapsien tultua täysikäiseksi sun tuloista taas.

Vierailija
6/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leski voi saada loppuikänsä, tiettyjä ehtoja on.

Jos kuvitellaan, että keskiverto tyyppi tienaisi vaikka 3000 e kuussa. Tästä eläke voisi olla 1500 e kuussa. Jos perheessä tyypilliset 2 lasta, niin perhe-eläke jakaantuisi seuraavasti:

molemmille lapsille 435 e per nokka joka kuu

puolisolle 630 euroa joka kuu.

Suoraan sanottuna en ymmärrä ihmisiä, joilla on yhteisiä lapsia ja asunto ja jotka eivät ole naimisissa. Naimisiinmeno on aika hyvä vakuutus, josta voi saada pahassa tilanteessa siis esim. 15 vuotta 630 euroa kuussa eli yli 100 000 euroa.

Vierailija
7/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa sitten vaikuttaako minun kohdallani leskeneläkkeeseen se, että mies on britti ja ei Suomen kansalainen? Itse olen ymmärtänyt tämän olevan este leskeneläkkeeseen jos joskus niin kävisi.

t. sivusta seuraaja ja toivoo, että koskaan ei tätä eläkettä tule tarvitsemaan.

Vierailija
8/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet asunut ulkomailla

Jotta voit saada leskeneläkettä Kelasta, sinun tulee kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin ja

?edunjättäjän tulee olla asunut Suomessa vähintään kolmen vuoden ajan 16 vuotta täytettyään

?edunjättäjän tulee kuolla Suomessa asuessaan

?sinun tulee olla asunut Suomessa 16 vuotta täytettyäsi ja ennen puolisosi kuolemaa vähintään kolmen vuoden ajan ja olla muuttanut takaisin Suomeen vuoden kuluessa puolisosi kuolemasta.

Voit saada myös eläkettä ulkomailta kansainvälisten sopimusten perusteella. Jos sinä tai edunjättäjä olette asuneet ulkomailla, selvitä Kelasta, miten se vaikuttaa leskeneläkkeeseen.

Brittituttavamme ( joka siis elää ja voi hyvin Suomessa) täytti 65 ja rupesi saamaan pientä eläkettä myös Britanniasta ( vaikka siis pääeläke tulee työeläkkeeenä Suomesta). Ei siinä mitään outoa, mutta eläkettä puolisona saa myös hänen vaimonsa, joka ei ole koskaan ollut työssä Britanniassa.

Vierailija
9/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että kyseessä on siis ELÄKE, ei palkka. Eläkkeen suuruuteenhan vaikuttaa työuran pituus ja toki palkkaus, mutta muutama vuosi hyvää palkkaa ei eläkettä vielä huikeaksi nosta.

Vertailtiin just miehen kanssa eläkeotteita, toistaiseksi kerätyt eläkkeet on aika pieniä...

Vierailija
10/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan 6 kuukautta. Alkueläke voi olla pienempi, jos puolisosi on asunut tai työskennellyt ulkomailla.

Alkueläkkeen jälkeen voit saada jatkoeläkettä, joka koostuu perusmäärästä ja tulosidonnaisesta täydennysmäärästä. Jatkoeläke on vähintään perusmäärän suuruinen 94,74 e/kk.

Tulot, joilla et saa täydennysmäärää, kun sinulla on alle 18-vuotias lapsi:

Sinkulle: 1 035,21

Parisuhteessa olevalle: 902,63

Tulot, joilla et saa täydennysmäärää, kun sinulla ei ole alle 18-vuotiasta lasta,

sinkulle: 1022,71 e

ja parisuhteessa olevalle: 890,21

Eli normaalitöissä käyvä saa sen ensimmäisen 6 kk:n jälkeen vain sen vajaan 95 euroa.

Vierailija
11/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli normaalitöissä käyvä saa sen ensimmäisen 6 kk:n jälkeen vain sen vajaan 95 euroa.

tosiaan näin???

Vierailija
12/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan 6 kuukautta. Alkueläke voi olla pienempi, jos puolisosi on asunut tai työskennellyt ulkomailla.

Alkueläkkeen jälkeen voit saada jatkoeläkettä, joka koostuu perusmäärästä ja tulosidonnaisesta täydennysmäärästä. Jatkoeläke on vähintään perusmäärän suuruinen 94,74 e/kk.

Tulot, joilla et saa täydennysmäärää, kun sinulla on alle 18-vuotias lapsi:

Sinkulle: 1 035,21

Parisuhteessa olevalle: 902,63

Tulot, joilla et saa täydennysmäärää, kun sinulla ei ole alle 18-vuotiasta lasta,

sinkulle: 1022,71 e

ja parisuhteessa olevalle: 890,21

on pelkkä KELAn maksama eläke. Sen päälle tulee sitten eläkevakuutusyhtiön maksamat eläkkeet, jotka ovat ihan eri luokkaa. Ja ne nimenomaan sitten muotoutuu edunjättäjän palkan mukaan.

Itse saan näitä eläkkeitä niin siitä tiedän.

Vierailija
13/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata eläkken tähden tapattaa puolisoa ;)

Vierailija
14/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan 6 kuukautta. Alkueläke voi olla pienempi, jos puolisosi on asunut tai työskennellyt ulkomailla. Alkueläkkeen jälkeen voit saada jatkoeläkettä, joka koostuu perusmäärästä ja tulosidonnaisesta täydennysmäärästä. Jatkoeläke on vähintään perusmäärän suuruinen 94,74 e/kk. Tulot, joilla et saa täydennysmäärää, kun sinulla on alle 18-vuotias lapsi: Sinkulle: 1 035,21 Parisuhteessa olevalle: 902,63 Tulot, joilla et saa täydennysmäärää, kun sinulla ei ole alle 18-vuotiasta lasta, sinkulle: 1022,71 e ja parisuhteessa olevalle: 890,21 Eli normaalitöissä käyvä saa sen ensimmäisen 6 kk:n jälkeen vain sen vajaan 95 euroa.

on pelkkä KELAn maksama eläke. Sen päälle tulee sitten eläkevakuutusyhtiön maksamat eläkkeet, jotka ovat ihan eri luokkaa. Ja ne nimenomaan sitten muotoutuu edunjättäjän palkan mukaan. Itse saan näitä eläkkeitä niin siitä tiedän.

Paljonko saat? Onko alaikäisiä lapsia? Paljonko oli miehen tulot? paljonko ovat omat tulosi? ym. mikä tähän vaikuttaa?

Vierailija
15/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja te unohdatte että ei se nuorella ihmisellä ole se eläke kertynyt vielä mitään. Ehkä sitten 65-vuotiaana leskeneläkkeestä on jotain hyötyäkin.

Vierailija
16/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi saa 1800e

Vierailija
17/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja te unohdatte että ei se nuorella ihmisellä ole se eläke kertynyt vielä mitään. Ehkä sitten 65-vuotiaana leskeneläkkeestä on jotain hyötyäkin.

Olen itse 33-vuotias. Jos minä kuolisin, mieheni saisi n. tonnin kuussa ja lapset puolet siitä. Jos ajattelee sitä elämäntilannetta, on se kuitenkin parempi kuin ei mitään. Meillä on tosin lisäksi parihenkivakuutus, joka täydentää turvaa kivasti.

Vierailija
18/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään ei oikein näy noin suurille eläkkeille niitä taulukoita, mutta suuruusluokka noin isolle tulolle on eläkkeelle noin 3500 euroa. Tästä kolmelapsisessa perheessä menisi 75% lapsille ja 25% sinulle eli sinun osuutesi olisi varmaan noin 875 euroa kuussa.

Miksi tämmöisiä kyselet? Onko miehesi vakavasti sairas? Vai mietitkö esim. henkivakuutusta?

Vierailija
19/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edellinen olin siis minä. Mä itse joskus laskin, että saisin noin 1000 e kuussa, vaikka mieheni tulot on pienemmät. Johtuu taas siitä, että meillä lapsia on vähemmän.

Vierailija
20/23 |
13.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja niitä eläkelaslemia ei lasketa sen mukaan mitä olisi tähän mennessä ehtinyt kerryttämään eläkettä kasaan vaan sen mukaan mitä ihminen saisi eläkettä, jos jäisi sinä päivänä työkyvyttömyyseläkkeelle kun kuolee. Käytännössä siis kaikki tulevat vuodet laskettaisiin mukaan.

Suurimmalla osalla suht pienituloisista pätee sääntö, että puolet palkasta muuttuu eläkkeeksi, mutta isompituloisilla ei sit enää näin menekään. Siksi ap:n 8800 euron palkka ei muutukaan 4400 euroon vaan noin 3500 euroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi