Holiday club- lomaosake. Millaisia kokemuksia teillä?
Olemme harkinneet tuota nyt 5 vuota vakavissaan. haluaisin kokemuksia sellaisilta, joilla sellainen on. Miten vaihdot ovat onnistuneet mm. Meille tulisi ehkä katinkullan vanhalta puolelta. 1995 rakennettu, n 65 000 pistettä. Maksaisi noin 7 500€.
Kommentit (257)
Minulla on lomaosake ja olen tyytyväinen! Ei tosin Holiday Clubilta ostettu vaan "tee-se-itse" -meiningillä tehty. Homma meni näin:
- avasin Nordnettiin tilin
- ostin 20 000 eurolla Allianzia
- kerran vuodessa tulee 700...800 euroa (summa nousee tasaisesti) jolla lomani maksan
- mitään vastikkeita en ole koskaan maksanut
- jos en ehdi lomailemaan, voin käyttää rahat vaikka olueen
- Holiday Clubin kylpylöissäkin tällä mukavasti yöpyy
- jälleenmyynti onnistuu päivän hintaan 0.00001 sekunnissa ja kauppa käy hyvin
- perikuntakin kiittää
Loma-osake kannattaa ostaa vain sellaisesta paikasta ja sellaiselle viikolle, joka lähtökohtaisesti tulee omaan käyttöön ja missä haluaa nimenomaan itse lomailla. Minkään pistesysteemin perässä en suosittele ostamaan mitään sellaista mitä itse ei tarvitse/halua. Yleensä tuolla logiikalla ostettu on myös helppo sitten vuokrata, jos jonain vuonna on jotain muita suunnitelmia. Meillä tuo tarkoittaa, että Katinkullassa on kesäisin lomailtu jo n. 30-vuotta.
Mä en kertakaikkiaan vaan saa tuosta millään järkevää. Ensin maksat 10000€ että saat viikko osakkeen, maksat vastikkeet ehkä n. 500€/vuosi ja mahdolliset lisävastikkeet jos ja kun tulee remontteja tulevaisuudessa. Myyminen on täyttä tuskaa koska ensisijaisesti myydään uudiskohteet, mitään takeita ei ole sille että saat myydessä lähellekään samaa jonka olet maksanut, veikkaisin ja lukemani perusteella hinta on täysin näennäinen, eli se 10000€ voi sulaa 2000€. Kymmenessä vuodessa olet laittanut rahaa tuohon 15000€, myydessä voit saada 2000€. Mielestäni aika kallista lomailua.
Vanha ketju, mutta vanha on mun juttukin. Olen kirjoittanut tästä palstalle ennenkin. Olin nuorena töissä Espanjassa ja asuin näissä lomahuoneistoissa. Se hoidettiin ikäänkuin tiskin alta. En saanut kertoa, missä asun. Mukavasti asuin ja muut makseli asumiseni. Vain kerran jouduin "muuttamaan" kun osakkaat oli tulossa lomalle.
Olen käynyt useammassa esittelyssä ja vielä tänä päivänä jaksaa ihmetyttää miten tällainen nolo painostuskonsepti toimii. Aina on "aloitteleva" myyntineuvottelija, joka ei tiedä osakkeen hinnoista juurikaan. Puhutaan aluksi niitä niitä näitä, tutustutaan ja heitellään muutamia perus kuluja. Myyntineuvottelija on usein "hyvä tyyppi". Lopussa saapuu "päällikkö" eli se painostava pahatyyppi, jolla on ohittamaton tarjous ja painostaa tekemään kaupat heti. Myyntineuvottelija istuu kuin koiranpentu vieressä. Mietin että millaista olisi tuollaista työtä tehdä, ainakin itseäni hävettäisi ja oloni olisi työntekijänäkin epämukava. Tämä päällikkö yrittää kaikin tavoin ja epäkohteliaastikin ajaa "ohittamatonta" tarjousta. Kerkesi viimeksi haukkua myös lomailimme tyylin kun pienten lasten kanssa vuorottelemme lomissa, jotta lapset saavat olla kotona mahdollisimman pitkään xD
Vaikuttaa kyllä tosi karulta menolta. En ostaisi kallista. Tulevaisuus sidottu johonkin älyttömään juttuun mihin ei voi itse vaikuttaa.
Ei ei ei. Halvemmalla saa parempia ja missä haluaa kun hoitaa itse.
Osake ostettu RCI /Hollyday Club v 1996. Kotipaikka Sotkamon Katinkulta. Alkuun saimme asua siisteissä huoneistoissa. Nykyään samat asunnot ovat virtsan hajuisia, pölyisiä, tahroja täynnä. Epäilemme, että osa huoneistoista on kylmillään osan ajasta ja niissä home ongelma. Siivoustaso on romahtanut. Respassa väitetään pokkana, että siivoustaso noussut. Vastike noussut 100 € 2023-2024. Sama kehitys näkyi Saimaalla ja muissa kohteissa. Aika ajaa ohi näistä lomaosake systeemeistä. Uudistautumista ei tehdä!
Sanon tämän taas ties kuinka monennen kerran, ÄLKÄÄ OSTAKO näitä osakkeita. Joskus kannattaa käydä tarjous lomalla kuuntelemassa ne jorinat jotka ovat juuri sitä mitä täällä kirjoiteltu, mutta peli kannattaa viheltää hyvissä ajoin poikki ja sanoa kohteliaasti että ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lomaosake vaikka kylpylään, niin kattaako se pelkän asumisen eli pitääkö itse kylpylästä ja hoidosta yms. maksaa erikseen?
Riippuu millaisen paketin ostaa. Meillä ei sisälly kylpylää eikä keilausta. Me ollaan käytetty itse joka kerta se oma viikko, koska sattuu olemaan heinäkuun eka viikko, jolloin ollaan koko perhe lomalla. Kylpylästä ja monista palveluista saa alennusta omistajakortilla. Ollaan hyödynnetty myös hotelliöitä -50% hintaan. Kerran otettiin syyslomaviikolle ns. äkkilähtötarjous (osakkaille), ja hinta oli jotain reilut 200€ vko. Siellä on myös halvempia äkkilähtötarjouksia, jos on sellainen viikko, jonne vaikea saada lomailijoita. Meillä rajoittaa perhekoko, kun halutaan vähintään 2 makuuhuonetta.
Ollaan kyllä itse tykätty. Hoitovastike on kohtuullinen. Heinäkuussa on yleensä niin hyvät ilmat, että pääsee luonnon vesiin uimaan, ja useissa kohteissa on todella hyvin hoidetut uimarannat. Siksi ei tule kylpylässä käytyäkään kuin ehkä kerran lomaviikon aikana. Aamiaiset laitetaan yleensä itse, joskus saatetaan käydä aamiaisella, jos on vaikka jonnekin pidemmälle retkelle aikomus mennä päivällä. Ravintolassa syödään myös, vähintään 2-3 kertaa illallista viikon aikana.
Omistaako edelleen Intialainen sijoitusyhtiö ko. yrityksen koko osakekannan?
Vierailija kirjoitti:
On tuttavaperhe, joka osti Suomesta Holiday clubin lomaosakkeen ja pisteillä kävivät Espanjassa muutamana vuonna kuulemma halvalla. No, tuo lapsiperhe ei ole päässyt mihinkään vuoteen, joten kai niillä jää vastikkeet ja muut kulut maksuun joka tapauksessa. Taisi olla hutiostos.
Sen oman viikon saa vuokrattua. Silloinhan pääasia on, että saa vastikkeen verran rahaa, ettei jää siltä vuodelta miinukselle. Vai onko sinun tuntemasi lapsiperhe niin tyhmää porukkaa, että eivät laita vuokraukseen, jos eivät itse pääse?
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku lakimies sanoa että jos on tulossa perinnön mukana lomaosake niin onko pakko ottaa se vastaan?
Ei tietenkään. Suomen lain mukaan perillinen saa aina kieltäytyä perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku lakimies sanoa että jos on tulossa perinnön mukana lomaosake niin onko pakko ottaa se vastaan?
Ei tietenkään. Suomen lain mukaan perillinen saa aina kieltäytyä perinnöstä.
Tähän vielä tarkennus:mikäli perinnöstä kieltäytyy, on kieltäydyttävä koko perinnöstä. Ei voi ottaa jotain vastaan ja kieltäytyä vaan esim. lomaosakkeesta.
Se on oma valinta, miten lomailee. Meille jäi perinnöksi kesämökki. Aluksi siellä tuli oltua paljonkin, ja joskus lähdettiin perjantaina töiden jälkeen ajamaan mökille (4 tunnin ajomatka) ja sunnuntaina takaisin kotiin. Sitten se vaan alkoi tökkiä. Sinilevää oli parhaaseen loma-aikaan. Se ei haitannut pelkästään uimista vaan myös saunomista, kun saunaan oli kantovedet. Meillä toki oli kaivokin, 100 metrin päässä mökistä, mutta kovaa hommaa oli kantaa niitä pesuvesiä kaivostakin, ja toisaalta jos pitkään oli kuivaa, piti seurata, että kaivossa riittää vesi loppukesästä. Jatkuva siivous myös kyllästytti. Periaatteessa joka kerta kun mökiltä lähdettiin, siivottiin pari tuntia lähtiessä. Minulle riittää ihan yhden oman kodin siivoukset, ei tarvitse riesaksi mökin siivouksia, etenkin keväällä suursiivousta. Mökillä on aina myös jotain kunnostettavaa tai remontoitavaa, pestävää, maalattavaa, huollettavaa.
Mökki myytiin pois ja rahoilla on lomailtu ulkomailla ja lisäksi ostettiin parin viikon osakkeet Holiday Clubilta. Meillä on Kuusamossa kylpylän vieressä yksi viikko ja toinen Turussa Caribiassa. Turussa sen takia, kun puolison sukua asuu siellä, niin voidaan kätevästi tavata heitäkin. Kotoa nyt ei ole niin pitkä matka Turkuun etteikö siellä voisi päiväseltikin käydä, mutta toisaalta tykätään siitä Caribian meiningistä ja meidän teinit viihtyy siellä myös. Lomaviikko kannattaa aina ottaa sen mukaan, milloin sitä itse käyttää. Vaikka on pisteillä vaihtojärjestelmä olemasds, se on työlästä. Helpompi varata itse vaan matka minne haluaa. Toisaalta itse näen tuossa osakkeen omistamisessa sen edun, että pääsen aina varmasti sillä viikolla ja siivoukset ja liinavaatteet on valmiiksi järjestetty. Joku toinen huolehtii kunnostukset yms., ei tarvitse itse stressata.
Vanha ketju mutta vieläkin näillä huijataan hölmöjä! Maksat 10-20k€ niin saat lomaviikon lokakuulta. Kun et käytä viikkoasi niin kerrytät pisteitä millä voit ottaa vaikka Bahamalta ilmaisen majoituksen 10v kuluttua 👍🙈
Me olemme kyllä pisteillä lomailleet valtavan paljon ulkomailla ja lasten kanssa päässeet 2 mh:n huoneistoistoihin, joita hotelleissa ei ole tarjolla. Osakkeen hinta on maksettu pois jo ajat sitten. Eli olemme hyötyneet.
Kyllähän kaikesta eroon pääsee, se mitkä ratkaisut on järkeviä on sitten asia erikseen. Sitähän täällä keskusteltiin onko nuo järkeviä sijoituksia, mitään ei mukaansa täältä saa mutta pakko miettiä tarkkaan koska rahaa ei liiaksi ole ja persaukisena on ikävä olla jos viimeiset roponsa laittaa hölmöön sijoitukseen.
Nämähän on vaan pieni ja keskituloisiin kohdentuvaa kusetusta, rikkaat ostavat loma asuntonsa/huvilan kokonaan omaksi mista haluaa ja käyttävät sitä milloin haluaa. Rikkaita ei myöskään kiinnosta mitkään lomaviikkojen vaihdot etelään koska maksavat laadusta ja eivät laske joka senttiä mitä mikäkin maksaa.