Porin juoksukoulun jälkeen - kunnon ylläpitoa.
Nollakunnosta lähdettiin ja nyt juostaan ainakin jo 5km. Nyt pidetään kuntoa yllä Porin juoksukoulun jälkeen.
http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html
Osatavoite tai tavoite jo saavutettu juoksemalla 5 km 6. viikon lopussa. Osa jatkaa ohjelmaa eteenpäin, osa kasvattaa kuntoaan jatkaakseen myöhemmin ja osa ylläpitää juoksukuntoa muuten vaan. Tervetuloa keskustelemaan kuinka juoksut on sujuneet ja tsemppaamaan toisia jatkamaan eteenpäin!
osallistujat:
plösö
kakkonen
gabriel
vendi
hillevi
Linkki edelliseen ketjuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1400381/porin_juoksukoulu…
Kommentit (80)
Ikää täällä löytyy 48 vee ja tytär 24 vee:)
Minä juoksen ihan tavallisissa lyhyissä shortseissa,jotka meinaa kaiken lisäksi koko ajan tippua jalasta(pitäs ommella vähän sisään).Juoksupaita ja urheilukaupan pronaatiotuetut(kalliit) juoksukengät.
Kävin 40 minuutin juoksulla,aurinko paistoi,lämmintä + 19,tuuli kohtalaisesti=vilvoitti sopivasti.Puolessa välissä pidin puolen minuutin vesitauon,näin tein myös viime kerralla.Loppumatkasta alkoi tuntua vähän kipua nivusissa,ensin oikeassa ja sit myös vasen vähän vihoitteli.
On tullut viime aikoina paljon vähemmän juostua,tyyliin 1-2 kertaa/viikko.Milloin ollut liian kuuma,tai on satatnut vettä,tai ollaan oltu reissussa.Oikein odotan syksyn viileitä ja kuulaita aamuja!Mutta entäs sitten,kun tulee TALVI???
Kakkoselle tsemppiä juoksuun,ja kaikille muille myös,myös uusille tulokkaille!Minullehan kävi kerran niin,että tunsin heti juoksun alussa,että nyt ei kulje;niin jätin suosiolla lenkin lyhyemmäksi.
Ajatelkaa,miten meidän kunto on noussut!Muistan,kun meinasin suunnilleen kuolla siihen 2+2 minuuttiin:D
Kävin toissapäivänä juoksemassa 12+12 ja yllätin itseni juoksemalla puoli tuntia. Ilma on vihdoin alle 20 asteen, joten se varmaan vaikutti asiaan.
Talviharjoitteluksi sopii hiihto aerobisen kunnon ylläpitoon, mutta täytyy varmaan käydä silloin tällöin juoksumatolla, jotta nivelet "pysyvät mukana". Jos käyn yhtäkkiä juoksemassa pitkästä aikaa, saan nivelet tosi kipeiksi. Vanhojen polvivammojen vuoksi juoksen poluilla ja sorateillä. Lieneekö henkistä, vai onko alustan pehmeydellä tai varovaisella aloituksella vaikutusta, mutta nyt ei ole polviin koskenut.
Hehkuttaa täällä kans...(naama onkin ihan punainen:D)Kävin nimittäin juoksemassa 60 minuuttia,siis KUUSIKYMMENTÄ :DDDDD
Eilen meinasi jo kyllä epätoivo iskeä,kun tuntui,etä tähänkö se minun juoksu sitten tössäsi,en vaan jaksanut lähteä moneen päivään lenkille,edes sille sauvakävelylle:(
Muutaman kerran olen venytellyt lonkkia,pakaroita,jalkoja ja eilen oli ensimmäinen päivä,kun ei koskenut lonkkaan,tosin nyt on niska ihan jumissa(nukuin toissayönä kattotuulettimen alla).
Tänä aamuna oli sit pitkästä aikaa sellainen fiilis,että voisin käydä juoksemassa,alkuun laitoin ajaksi 40 min,sitten kun juoksu kulki niin hvyin,niin lisäsin 2 x 10 minuuttia.Ilma oli hyvä,aurinko paistoi,+19,välillä tuuli vilvoitteli.
Otin aamulla herättyä 2 avaavaa suihketta,ja siitä tunnin päästä toiset 2,liekkö vaikutusta juoksun onnistumiseen.Minulla on viime viikkoina tää astma taas kiukutellut,ja henkeä ahdistanut ihan kunnolla.
Hyvä Gabriel ja Santsi!
Minä puolestani olen nyt juossut ensimmäisen 5-kilometriseni. Siihen meni melkein 45 minuuttia, eli nopeus ei ollut juuri kovempi kuin ripeässä kävelyssä. Mutta tulipahan tehtyä, ja jaksoin maaliin saakka! Kyllä se nopeuskin siitä varmasti kasvaa, kun jaksan jatkaa harrastusta. Jännä juttu muuten, että lenkin aikana juokseminen tuntui aika raskaalta ja heti sen jälkeen oli sellainen olo, etten liiku enää ikinä metriäkään, mutta paikat eivät loppujen lopuksi kipeytyneet ollenkaan ja illalla kävin jo kävellen kaupassakin.
Tälle viikolle onkin sitten luvattu kovia helteitä, joten minä saatan taas pitää taukoa lenkkeilyssä ja suorittaa liikuntani järvessä.
Tein 40 minuutin sauvakävelylenkin,sama matka kuin eilen,mutta meni vähemmän aikaa??Liian kuuma ilma olisi juosta,joten kävelin.Minulla on nää sauvat ollut jo 15 vuotta,alkuun tein säännöllisesti lenkkejä,sit ne vaan jäi,nyt uusi innostus:)
Täällä on näemmä taas liikuttu! Hyvä hyvä! Ja hienoja saavutuksia kaikilla! 5km ja 60 minsaa! Uudet tavoitteet ja niiden saavuttaminen innostaa aina eteenpäin.
Itsekin kävin aamulla ennen lämmön nousua 5,5km lenkillä. Tuntui taas hyvältä, mutta ongelmananihan onkin ollut se seuraava päivä kun nivelissä alkaa tuntua. Täytyy toivoa, että huomenna ei nivelkipua tunnu.
Tuli kyllä hurjan kuuma, vaikka päällä ei paljoa ollut. Nuo aamujuoksut tuntuu sopivan minulle kyllä parhaiten kun ei ole vielä mahassa sapuskaa. Jotenkin jaksan paremmin ja päiväkin sujuu mukavasti kun päivän urheilut on heti aamusta suoritettu. Lukemani mukaan silloin myös läskiä palaa parhaiten ;) Vaikka enpä minä sen takia juokse, vaikka muutaman kilon pudotus ihan tervetullutta olisikin. Yleiskunnonkohotus ja ylläpito on tärkein tavoitteeni.
Hienoa Hillevi! Hyvä saavutus ja mahtava aika! Varmasti tuntuu hyvältä suorituksen jälkeen!
Itsekin kävin lopulta viimein tänään lenkillä...turhan pitkä tauko tuli ja vähän omaa viitsimättömyyttä taustalla. Tänäänkin koko päivän pyörittelin mielessä, että jaksanko lähteä ja ei kyllä huvittaisi yhtään, MUTTA tyytyväinen olen kyllä, että tuli lähdettyä. Ekat 15 minuuttia oli ihan hanurista ja tympi jatkaa, mutta sitten yhtäkkiä rytmi löytyi ja juoksin lopulta sen 5km.
Ja olo on jälkikäteen mitä mainioin. Päällimmäisenä fiiliksenä tyytyväisyys itseeni kun sain kuin sainkin lähdettyä. Jos se juoksuväli pääsee liian pitkäksi niin itseni tuntien pian jäisi juoksut kokonaan ja sitähän en halua!
Sää oli juuri sopivan viileä, muttei liian kylmä. Ihan paras juoksusää! Nyt ajattelin kokeilla juoksuväliksi joka kolmatta päivää kun joka toinen päivä tahdilla oli aina joku nivel kipeä.
Lenkillä käyty,40 minuuttia,lopuksi kävelyä 10 minuuttia.Ilma vähän lämpimämpi kuin eilen.Kyllä huomaa juoksutauon huonontaneen kuntoa:(
Sain itseni ängettyä lenkille,tulikin melkein 2 viikon tauko...40 minuuttia meni,en olisi jaksanut yhtään enempää!Ilma oli aika hyvä,jotain + 20,ei liian kuuma kuitenkaan.
Minulla sama homma,jos jää useampi päivä väliin,helposti lösähtää koko juoksu!Pitäis vaan sitkeästi käydä säännöllisesti,mutta välillä on kehtuuttanut tosi paljon,astma on vaivannut,ollut liian kuuma,oltu reissussa jne.Nyt pujon kukinta taitaa olla pahimmillaan,ja sen kyllä huomaa:( Ei tahdo astmasuihkeet auttaa:(
Täällähän minä:) Aamulla 35 minuutin juoksu + 5 minuuttia kävelyä.Loppua kohden vauhti vain kiihtyi,vaikka oikeesti tuntui,että en jaksa pitempään.Alkuun suunnittelin jopa vain 30 minuuttia,mutta vetäisin vielä sen 5 minuuttia.
Ilma oli taas liian lämmin...
Juoksin 30 + kävelin 10 minuuttia,mutta meni tosi huonosti,henki ei tahtonut kulkea,vaikka otin normisatsin suihkeita(herättyä 2 Symbicort+2 Bricanyl ja ennen lenkkiä vielä 2 Bricanyl=avaava suihke).Oli aika tuskaista juosta:(
Kävin taas tänään tutun reilun vitosen lenkin. Hyvältä tuntui ja kerrankin olin pukeutunut tarpeeksi vähiin vaatteisiin niin ei tullut kohtuuttoman kuumakaan. Loppuun otin vielä oikein loppukirinkin. :) Tällaista tänne. Millaista sinne?
Mitäs Gabrielin keuhkolääkäri sanoi?
Itse kävin tänään taas tutulla 5+ km lenkillä ja sain aikaa sahattua melkolailla! 36 min meni eli tosi tyytyväinen olen!
Täytyyköhän tämä ketju jättää kun ei juuri enää muita käy jutustelemassa?
Jaahas, olitte kaipailleet. Olen ollut pari viikkoa reissussa kaukana sivistyksestä, ei toiminut kännykät eikä netit Lapin erämaissa! En ole juossut, se olisi tuntunut suunnilleen synniltä siellä rauhan ja hiljaisuuden keskellä, mutta pari tunturia tuli valloitettua.
Maanantaina olisi tarkoitus kokeilla taas juoksemista pitkästä aikaa. Tulen sitten raportoimaan, miten juoksu kulkee tauon jälkeen. Jos ei ole liian kuumat ilmat ja tuntuu hyvältä, niin jatkan ensi viikolla juoksukoulua siitä mihin keväällä jäätiin ja syyskuussa tavoitteena olisi sitten se 10 km.
Kiva että Plösö ja Gabriel ovat jatkaneet juoksemista!
Hyvä Gabriel!
Minä olen sairastanut jo viikon, ja edelleen on vähän nuutunut ja puolikuntoinen olo. Ensi viikolla ajattelin tehdä maltillisia kävelylenkkejä, mutta juoksemaan en uskalla lähteä vielä vähään aikaan, en ainakaan vielä ensi viikon puolella. Harmittaa, kun tulee varmaan ainakin 3 viikon tauko, mutta en todellakaan halua ottaa mitään riskejä, kun olen ihan totaalisen kyllästynyt tähän sairastamisrumbaan.
Kävin 30 minuutin juoksulenkillä,mutta olipa raskasta!Oli "pakko" juosta tänäänkin,kun muuten tulis taas taukoa.Joudun nyt 4 viikkoa kuskaamaan lapsenlasta pyörällä hoitoon,niin niinä aamuina en kyllä jaksa käydä juoksemassa.Muutama välipäivä on välissä,niin silloin pitää kipaista lenkille!
Ja Hillevi,ei kannata kipeenä juosta:( Mikähän sinua nyt sairastuttaa? Paranemisia!
Ja missäs kaikki muut ovat:D
plösö plösöilee. En ole käynyt juoksemassa 2 viikkoon kun mies oli reissussa, eikä ollut lapsille hoitajaa. Tympii. Jospa sitä ottaisi itseään taas niskasta kiinni ja kävisi juoksemassa tässä joku päivä...
Löytyiskö enää vanhaa porukkaa? Puolen vuoden tauon jälkeen juoksin tänään 4x1 minuuttia,koirat mukana!Eikä pakkanen haitannut,välissä jotain 5 min.kävelyä,yhteensä tein 40 minuutin lenkin.
Ainakin parempi kunto kuin eka kerran aloittaessani,eikä tehnyt tiukkaa juosta talvikamppeet päällä ja talvikengät jalassa:)
Tästä se taas alkaa...
Kiva kuulla kuulumisia teiltä ja hienoa, että Gabrielin lonkka on parempi!
Minäkin olen cooperia miettinyt ja olisi kiva tosiaan joskus tässä sitä tosissaan kokeilla. Muistan että yläasteella juoksin 2300m Cooperissa. Lukiossa tulos taisi olla jo vähän huonompi. Miten lie kävisi nyt?
Hauskaa, että gabrielin tyttö on myös innostunut juoksemaan! Innostin itse oman äitini juoksukouluun viime syksynä ja 5km juoksi hänkin lopulta. Itse en silloin voinut vielä aloittaa kun olin juuri synnyttänyt. Tuosta äiti-tytär-viestistä tulikin mieleeni, että taidamme olla aika eri-ikäisiä juoksijoita? Saanenko kysellä ikäänne? Itselläni rapsahtaa 30 rikki tässä vuoden lopulla ja siksipä tällaista kuntospurttia vähän aloittelenkin.
Kävin tiistaina taas 5km lenkillä ja ihan hyvältä tuntui. Nyt on tosin taas vuorostaan oikea nilkka kipeytynyt. Mikäköhän on kun vuorotellen joku nivel kipuilee? Tulee kaikki reumat ja muut jo mieleen. Alkuperäinen suunnitelma oli taas huomenna lenkille, mutta täytyy tarkkailla nilkan tilannetta. Nyt ainakin on kovin kipeä.
Juoksuhousuina mulla on nyt sellaiset tiukahkot (mutta pyöräilyshortseja löysemmät) joogacaprit. Ihan henkkamaukalta ostin. Ja on sitä reittä minullakin, mutta en jaksa välittää muiden mielipiteistä. Luulisi, että se on vaan hyvä kun tällainen minitankki juoksee? ;)