Porin juoksukoulun jälkeen - kunnon ylläpitoa.
Nollakunnosta lähdettiin ja nyt juostaan ainakin jo 5km. Nyt pidetään kuntoa yllä Porin juoksukoulun jälkeen.
http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html
Osatavoite tai tavoite jo saavutettu juoksemalla 5 km 6. viikon lopussa. Osa jatkaa ohjelmaa eteenpäin, osa kasvattaa kuntoaan jatkaakseen myöhemmin ja osa ylläpitää juoksukuntoa muuten vaan. Tervetuloa keskustelemaan kuinka juoksut on sujuneet ja tsemppaamaan toisia jatkamaan eteenpäin!
osallistujat:
plösö
kakkonen
gabriel
vendi
hillevi
Linkki edelliseen ketjuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1400381/porin_juoksukoulu…
Kommentit (80)
40 minuuttia !!! Ilma oli aika lämmin,varjossa mittari näyttää + 19 astetta,eikä tuullut,aurinko paistoi.Päällä shortsit ja juoksupaita,lyhythihainen.
Jaksoin hyvin,vaikka alkuun tuntui,että hengästyn enkä ollut varma,olinko ottanut astmasuihkeet vai enkö.Sitten se vaan alkoi hyvin kulkemaan ja päätin lisätä sen 5 minuuttisen:)
Happy happy:)
Hei plösö ja kiitos kannustuksista:) Jaksoin tänään hyvin juosta ja olis varmaan mennyt vielä 5 min. lisääkin,mutta pitäydyin nyt tässä 40 minuutissa.Lopuksi aina kävelen sellaiset 5 minuuttia kotiin,enkä ole milloinkaan ollut rätti poikki.
Minulla on pahin ongelma juoksussa tää astma,joudun ottaa avaavan sekä normisuihkeet aina ennen juoksua.Nyt on taas jotain hajustetta meidän kotona,minun parikymppinen poika asustelee tän kuun täällä meillä ja suihkuttelee milloin mitäkin:( Ei auta edes avaava suihke.
50 minuuttia:)))))
Aamulla ensin ajattaelin,että en jaksakaan lähteä tänään juoksemaan,mutta sitten vaan lähdin.Laitoin ensin kännykkään hälytyksen 40 minuuttia,jatkoin kuitenkin vielä 5 minuuttia ja sitten jalat eivät pysähtyneetkään sen 45 min.kohdalla,vaan jatkoin koko 50 minuuttia!!!!Ja hyvin kulki!!!
Matka on nyt varmasti jo yli 5 km,vauhtini on aika reipasta,edelläni oli noin parinsadan metrin päässä sauvakävelijä,jonka saavutin ja ohitin.
Ja nyt on hyvä mieli:)
Hyvä Gabriel!
Minä päätinkin tänään repäistä. Laadin mp3-soittimeeni uuden soittolistan, valittuja biisejä Nordmanin kokoelmalevyltä, 30 minuuttia! Tämä soittolista tosin vaatii vielä rukkaamista: nyt rauhallisemmat biisit olivat loppupuolella ja alussa oli sellaisia biisejä, joissa oli hyvä meno ja kunnon tsemppi päällä, joten lenkin alkupuolella vauhtia oli vähän liikaa ja lopussa sitten meinasi käydä raskaaksi. Jaksoin kuitenkin juosta koko 30-minuuttisen, vaikka välillä oli jo vähän epätoivoinen olo ja jouduin hidastamaan vauhdin ihan matelemiseksi. Matkaa tuli 3,6 km. Nyt on siis kevään tavoite saavutettu!!!
(Tässä repäisyssä edesauttoi mieheni, joka on nyt hänkin ruvennut treenaamaan. En halua, että hän pääsee parempaan kuntoon kuin minä :P Nyt minä olen taas askeleen edellä, koska tietääkseni hän ei ole vielä juossut pidempiä lenkkejä kuin 3 km.)
Heinäkuussa ajattelin juosta vaihtelevasti 15-30 minuutin lenkkejä ja etenkin lyhyemmillä pätkillä nostaa nopeutta. 3 juoksulenkkiä viikossa olisi varmaan hyvä tahti.
Onko teillä muuten mitään juoksuun liittyviä hassuja rutiineja? Minä ostin talvella kokeeksi Body Shopista minipullon sitruunantuoksuista suihkugeeliä, ja vaikka en aluksi tykännyt siitä, aloin kuljettaa sitä mukana uimahallissa kun se oli niin kätevän pieni. Sitten aloinkin tykätä siitä tuoksusta, ja lisäksi siitä tuli kiva mielleyhtymä liikuntasuorituksen jälkeiseen hyvään fiilikseen. Nyt olen ostanut isomman pullon, ja aina juoksulenkin jälkeen palkitsen itseni nauttimalla suihkussa sitruunan raikkaasta tuoksusta :)
..hienosti olette jaksaneet ohjelmaa! voi kun jaksaisin vetää edes sinne asti minne tekin ootte.
mä vedin ihan ekan lenkin tänään, ne vaatimattomat 5k+2j+5k+2j..huomenna tulee pitkän työpäivän takia tauko, siksi aloitan ohjelman sunnuntaina.. mutta sitten paahdan kyllä koko viikon, ei voi työaikoja sitten käyttää syynä.. :)
juoksuhousuina on kyllä ne ihomyötäiset parhaimpia, ei iho hankaa ja eivät lepata juostessa. kieltämättä kyllä, itse viipotin löysissä verkkareissa.. *nolo*
Kivaa! Uutta porukkaa! Eipä teissä vanhoissakaan tosin vikaa ole. :)Tsemppiä Kidealle juoksukoulun alkuun! Kyllä se siitä kun alkuun saa niin sitten. Ei sitä malta 3. viikon jälkeen lopettaakaan kun huomaa että edistystä on ja hieno alku jo takana.
Itselläni hankaluudet jatkuu. Nyt pukkaa vähän flunssanpoikasta. Ajattelin silti käydä illalla pikkulenkillä. Nilkkaon jo parempi.
Tässä myös uusi osanottaja :-)
Aloitin juoksukoulun toukokuussa, sitten sairastin kuukauden, ja aloitin koulun melkein alusta vähän harppoen uudestaan. Tämän viikon lopulla pitäisi juosta 5 km.
Kävin juuri 20-minuuttisella. Aiemmin olen juossut tuossa ajassa 2,5 km ja nyt meni 2,7 km, eli keskinopeuteni on noussut 7,5 km/h => 8,1 km/h. Näin se kunto vaan kasvaa!
Yhteinen Cooperin testi elokuussa on kiva idea. Minulle sopisi parhaiten loppukuusta, mutta tietysti voi olla vaikeaa sopia päivää niin että se sopisi ihan kaikille tästä porukasta.
Joku sanoi että odottaa innolla syksyä, ja niin odotan minäkin. Ajattelin, että yrittäisin jatkaa juoksuharrastusta myös talven yli. Sitä varten pitää sitten hankkia ainakin talvijuoksulenkkarit. Kovimmilla pakkasilla keuhkoni eivät taida tykätä juoksemisesta, mutta muuten voisin yrittää käydä lenkillä ainakin pari kertaa viikossa. Hiihtämässäkin voisi käydä aktiivisemmin kuin aiempina talvina - tykkään kyllä hiihtämisestä, vaikka tekniikkani onkin ihan onneton, mutta olen viime talvina ollut aika laiska lähtemään. Tietysti sekin vaikuttaa, että kivoimmille laduille on matkaa ja pitää mennä autolla, joten hiihtämään lähteminen vaatii paljon enemmän vaivannäköä ja vie enemmän aikaa kuin lenkille lähtö.
Minäkin kävin eilen 20 minuutin lenkillä. Tarkoitus oli juosta pidempään, mutta heti alussa tuntui, että nyt ei oikein kulje. Tuntui raskaalta ja jalat kipuili hieman. Nyt on taas polvi tosi kipeä. Ärsyttää. Ilmeisesti joka toinen päivä tahti on vain liikaa mun nivelille. Täytyy yrittää joka kolmas päivä vaikka sitten, jos se auttaisi asiaa.
Kiva kuulla taas kaikkien kuulumisia!
Kävin pitkästä aikaa moneen vuoteen sauvakävelylenkillä,40 minuuttia!Ilma oli yhtä lämmin kuin eilen,mutta tän kävelyn jaksaa paremmin kuin juoksun tällä kelillä.Ajattelin nyt pari kertaa viikossa käyvä sauvoilla.
Mulla kipeytyy tuosta juoksusta pohkeet ja reidet ja alaselkä:( Tänä aamuna kramppasi vasenta pohjetta tosi kipeästi,joku suonenveto,vaikka syön magnesiumia.Minä en osaa oikein venytellä,ajattelin käydä jollain urheiluhierojalla,kunhan palailevat lomiltaan.
Plösö,jos ei juoksu kulje,kokeile tätä sauvakävelyä.
Nyt on hehkutettava! Juoksin 5,6 km. Aikaa meni 40, joten meno ei ollut vauhdikkainta mahdollista, mutta etappi 1 on nyt suoritettu.
Tavoitteena on nyt saada viisi kilsaa tuntumaan kevyeltä ja että jaksaisin juosta kuntorastien viisikilsaisen reitin ilman, että pummaan pahasti, eikä haittaisi, jos kymppikin menisi. Tosin kun kävin Kuntoplussan sivuilla (kiitos vinkistä), alkoi puolimaratonkin hiukkasen kiinnostaa...
Nyt pitää hehkuttaa! Meillä on lämpötila sukeltanut tänä viikonloppuna rajusti alaspäin, ja vaikka olin tänään väsynyt, päätin lähteä hyödyntämään viileämpää ilmaa. Juoksin pururataa ympäri ja aluksi tavoitteena oli vain kierros tai pari. Juoksu kulki kuitenkin uskomattoman helposti ja kevyesti ja tulin juosseeksi tasan 5 km! (Pidempäänkin olisin vielä jaksanut juosta, mutta aikataulullisista syistä oli pakko lopettaa siihen.) Viime kerrallahan 5 km oli minulla todellinen tuskien taival, johon meni 43 minuuttia ja keskinopeus oli 6,8 km/h. Nyt aika oli 36,5 min ja keskinopeus peräti 8,2 km/h. Uskomattoman hyvä parannus nopeuteen! Koko ajan tuntui tosiaan hyvältä ja nyt jälkeenpäin on niin euforinen olo etten oikein voi lakata hymyilemästä :)
Mitenkäs teillä on juoksu kulkenut?
Lenkit sai taas tänään jatkoa kun kävin aamulla juoksemassa tutun 40 minuuttia, joka on kai matkana vähän päälle 5 km. 3,2 km tulee juostua kentällä ja loput on sitten matkat edestakaisin kentälle ja kentältä.
Aamu olikin ihan hyvä ajankohta, sillä tästä päivästä tulikin yllättävän kuuma ja tosi kuuma tuli lenkilläkin. Tämä joka kolmas päivä juokseminen näyttäisi oimivan (= ei liialti nivelkipuja), joten seuraavan kerran sitten keskiviikkona taas.
Odottaa keskiviikkoa,että pääsee keuhkolääkärille...siihen asti juoksutauko,kunnes saa(toivottavasti) kunnon lääkkeet tähän astmaan!
Kyllä harmittaa,muuten niin hyvin meni juoksut:(
Voi miten ikävää Gabriel! Toivottavasti lääkäri antaa kunnon suihkeet ja pääset jatkamaan hyvin alkanutta harrastusta.
Itselläni on nyt viimeiset juoksut menneet taas niin kivasti, eikä nivelkipujakaan ole tullut pariin viikkoon ollenkaan, että vähän houkuttelisi jatkaa ohjelmaa 7. viikosta eteenpäin eli tavoitella sitä 10 km. Olen tästä tainnut aiemminkin kirjoittaa, mutta nyt voisi ehkä olla aika? Mitä nyt sitä jatkoa katselin, niin ei se kovin vaikealta vaikuttanut, että ehkä uskaltaisin yrittää? Ja saisin jotain motivaation ylläpitäjää kun on ohjelma mitä seurata. Voi olla, että perustan uuden ketjunkin jopa sitä varten jos löytyisi muitakin innokkaita...
Missäs muut?
Kerkesin viime viikolla käydä parilla lenkillä ja fiilis oli hyvä. Nyt sitten olen taas kuumeessa. Sen jälkeen, kun aloitin juoksemisen huhtikuussa, olen ollut kolmesti kunnon kuumeessa ja lisäksi on ollut kaksi pientä flunssanalkua. Minulla on aina ollut huono vastustuskyky ja monenlaista terveysongelmaa, mutta tuntuu, että tilanne on nyt pahentunut roimasti. Täytyy nyt miettiä ja kysyä neuvoa ihan asiantuntijoiltakin, että jatkanko liikuntaharrastusta entiseen malliin ja uskon että vastustuskyky paranee ajan myötä liikunnan ansiosta vai otanko nyt vähän rauhallisemmin kun jostain syystä kroppani ei tunnu jaksavan. Harmittaa kyllä jos joudun ottamaan rauhallisemmin, koska tämä juokseminen tuntuu tosi hyvältä sekä henkisesti että fyysisesti.
Yli 3 viikon tauon jälken kävin 30 minuutin juoksulenkillä:))) Puolivälissä vesitauko,olisko minuutin ollut.Aika hyvin jaksoin juosta,ei ollut kunto rapissut kovin paljoa,ensin ajattelin vain 15 minuuttia juosta,mutta menikin sit toi 30:)Ja sää oli mitä parhain,aurinko paistoi ja lämmintä vähän yli 10 astetta.Piti takkikin riisua puolivälissä.
Nyt sit pitäisi vaan pitää kiinni tästä harrastuksesta!Harmittais kyllä vietävästi,jos lopahtaisi.
Mitäs teille kuuluu? Minä kävin eilen 4 km KÄVELYlenkillä ja oli tuskaa. Tuntuu, että on lihakset ihan kangistuneet tämän sairastamisen myötä. Ja lenkin jälkeen taas pukkasi flunssaoireita ja lämpö kohosi, joten juoksemisesta taitaa olla turha haaveillakaan vähään aikaan.
Tänään koirien kanssa 20 minuutin kävelylenkillä juostu 1+1+2 minuuttia(pakkasta -15),illalla 15 minuutin koiralenkillä (pakkasta -20)juoksin 1,5 minuuttia.
Pyh ja pah...vain 10 minsan lenkki tänään. Tuli valittua huonot housut, jotka koko ajan tippui jalasta niin ei sitten voinut juosta! No uusiksi taas joko huomenna tai ylihuomenna.