Älykkyyttä yliarvostetaan.
Miksihän näin on? Arjessa sosiaalisesti lahjakas mutta vähemmän älykäs (normaaliälyllä varustettu) pärjää paljon paremmin kuin huippuälykäs sosiaalisesti vähemmän lahjakas. Tämän huomaa esim. siitä, että mensalaisista iso osa on liki syrjäytyneitä... kuitenkin arvostus tuntuisi menevän niin päin, että sitä erityistä älykkyyttä arvostetaan enemmän. Miksihän näin on?
Minulla on kaksi lasta, josiat toinen on testien mukaan hyvin älykäs. Pärjää hyvin koulussa jne. Mutta sosiaalisesti on kömpelö, ei osaa oikein tulkita sosiaalisia tilanteita oikein jne. Asperger-piirteinen. Toisen älystä en vielä oikein osaa sanoa kun on vasta viisi, eikä ole ollut syytä testata, mutta on sosiaalisesti hyvin lahjakas. Ja kyllä minulla äitinä on selkeästi turvallisempi olo tämän kakkosen tulevaisuudesta kuin tuon "älykön".
Kommentit (37)
Ja juu: toivon todella ensisijaisesti lapselleni onnea, rakkautta, elämisen arvoista elämää, ystäviä jne. Toki myös mielekästä työtä jne. mutta en tosiaankaan toivo hänelle sosiaalisen hylkiötyönarkomaanin onnetonta elämää.En kyllä tajua miten tähän taas päädyttiin. Vain av:lla voidaan päätyä siitä, että mielipiteestä, että älykkyyttä arvstetaan liikaa muiden ominaisuuksien kustannuksella siihen, että minun pitää muuttaa amazonin sademetsään. =D Kerrassaan hulvatonta.
ap
Sinulle siis työskentely älykkyyttä vaativissa tehtävissä ei ole elämisen arvoista, vaikka siitä työstä nauttisi (yleensä älykkäät nautti työstään), vaan sinun mukaan mielekästä elämää on vain ystävien kanssa seurustelu. Oletko hieman kapeakatseinen.
Älykkyyttä aliarvostetaan huimasti yhteiskunnassamme. Täällähän juhlitaankin vain tyhmiä urheilijoita. Milloin on juhlittu tieteentekijää? Milloin AP on juhlinut ystäviensä kanssa kun joku on tehnyt lääketieteessä jonkun uuden keksinnön.
Miten musta tuntuu, että aika moni olisi valmis aborttiin jos vain voisi tietää, että lapsen ÄO jää alle sadan.
Että sellaista aliarvostamista sillä älyllä.
Ja juu: toivon todella ensisijaisesti lapselleni onnea, rakkautta, elämisen arvoista elämää, ystäviä jne. Toki myös mielekästä työtä jne. mutta en tosiaankaan toivo hänelle sosiaalisen hylkiötyönarkomaanin onnetonta elämää.En kyllä tajua miten tähän taas päädyttiin. Vain av:lla voidaan päätyä siitä, että mielipiteestä, että älykkyyttä arvstetaan liikaa muiden ominaisuuksien kustannuksella siihen, että minun pitää muuttaa amazonin sademetsään. =D Kerrassaan hulvatonta.
apSinulle siis työskentely älykkyyttä vaativissa tehtävissä ei ole elämisen arvoista, vaikka siitä työstä nauttisi (yleensä älykkäät nautti työstään), vaan sinun mukaan mielekästä elämää on vain ystävien kanssa seurustelu. Oletko hieman kapeakatseinen.
Älykkyyttä aliarvostetaan huimasti yhteiskunnassamme. Täällähän juhlitaankin vain tyhmiä urheilijoita. Milloin on juhlittu tieteentekijää? Milloin AP on juhlinut ystäviensä kanssa kun joku on tehnyt lääketieteessä jonkun uuden keksinnön.
Mä tajusin sen niin että jos vaihtoehdot on noi mitkä sen kahdella lapsella, niin mieluummin sitten se sosiaalinen vahvuus.
ns. akateeminen älykkyys sulje toisiaan pois. Osaa meistä vain on siunattu useammilla lahjoilla ja lisäksi kyvyllä hyödyntää lahjojaan:)
Minusta älykkyys ei ole yliarvostettua millään muotoa, sehän on esim. edellytys uuden syntymiselle ja jatkuvuudelle.
Ja tyhmimmät on saatu uskomaan, että heidänkin sanoisinko typerät mielipiteensä asiasta kuin asiasta ovat yhtä hyviä kuin älykkäiden. Jokuhan sitä Soiniakin äänesti, vaikka ainoa perustelu Portugalin pakettia vastaan oli "Se ei vaan toimi". Juuh, sillä on mentävä mitä on annettu...
[
Mä tajusin sen niin että jos vaihtoehdot on noi mitkä sen kahdella lapsella, niin mieluummin sitten se sosiaalinen vahvuus.
AP ihmetteli miksi älykkyyttä arvostetaan. Hän selvästikään ei pidä älykkyyttä kovin suuressa arvossa. Kyllä mä ainakin arvostan enemmän älykästä, vähän syrjäytynyttäkin (älykkäät harvemmin onnettomia kuitenkaan), kuin tyhmää, joka ei edes ymmärrä murehtia mistään, koska on niin vitun tyhmä.
AP, tyhmä itsekin, sanoi ettei halua lapsensa keksivän mitään uutta. AP haluaa että hänen lapsensa olisi mielummin vapaamatkustaja, ja jonkun muun äidin lapsi olisi sitten se syrjäytynyt älykäs, joka tätä AP:n tyhmää elättäisi.
[
Mä tajusin sen niin että jos vaihtoehdot on noi mitkä sen kahdella lapsella, niin mieluummin sitten se sosiaalinen vahvuus.AP ihmetteli miksi älykkyyttä arvostetaan. Hän selvästikään ei pidä älykkyyttä kovin suuressa arvossa. Kyllä mä ainakin arvostan enemmän älykästä, vähän syrjäytynyttäkin (älykkäät harvemmin onnettomia kuitenkaan), kuin tyhmää, joka ei edes ymmärrä murehtia mistään, koska on niin vitun tyhmä.
AP, tyhmä itsekin, sanoi ettei halua lapsensa keksivän mitään uutta. AP haluaa että hänen lapsensa olisi mielummin vapaamatkustaja, ja jonkun muun äidin lapsi olisi sitten se syrjäytynyt älykäs, joka tätä AP:n tyhmää elättäisi.
Muita (yhtä tärkeitä) ominaisuuksia ei arvosteta yhtä paljon kuin älykkyyttä. Kuten onnellisuutta ja sosiaalisuutta. Tämä on todistettu lainatussa viestissä.
Antaa muuten ihmisestä todellakin "älykkään" kuvan, kun käyttää termiparia "vitun tyhmä". Keksitkö muuten aivan itse vai tarvitsitko nykysuomen sanakirjaa?
ap
Muita (yhtä tärkeitä) ominaisuuksia ei arvosteta yhtä paljon kuin älykkyyttä. Kuten onnellisuutta ja sosiaalisuutta. Tämä on todistettu lainatussa viestissä.Antaa muuten ihmisestä todellakin "älykkään" kuvan, kun käyttää termiparia "vitun tyhmä". Keksitkö muuten aivan itse vai tarvitsitko nykysuomen sanakirjaa?
ap
Ethän sä sanout aloituksessa mitään onnellisuudesta, vaan olit huolissasi kun älykäs on hieman sosiaalisesti kömpelö. Älykkäät on vähintään yhtä harvoin onnettomia, vaikka ovat sosiaalisesti huonompia.
Sun mielestä pitäsi arvostaa älykkyyttä vähemmän. Sinulle kuitenkin kelpaa älykkäiden innovaatuot. Eikö tässä ole ristiriita? Luuletko että sinun nauttima aineellinen hyvinvointi on sinun omaa ansioitasi?
Muita (yhtä tärkeitä) ominaisuuksia ei arvosteta yhtä paljon kuin älykkyyttä. Kuten onnellisuutta ja sosiaalisuutta. Tämä on todistettu lainatussa viestissä.Antaa muuten ihmisestä todellakin "älykkään" kuvan, kun käyttää termiparia "vitun tyhmä". Keksitkö muuten aivan itse vai tarvitsitko nykysuomen sanakirjaa?
apEthän sä sanout aloituksessa mitään onnellisuudesta, vaan olit huolissasi kun älykäs on hieman sosiaalisesti kömpelö. Älykkäät on vähintään yhtä harvoin onnettomia, vaikka ovat sosiaalisesti huonompia.
Sun mielestä pitäsi arvostaa älykkyyttä vähemmän. Sinulle kuitenkin kelpaa älykkäiden innovaatuot. Eikö tässä ole ristiriita? Luuletko että sinun nauttima aineellinen hyvinvointi on sinun omaa ansioitasi?
En sanonut, että kaikki älykkäät olisivat onnettomia tai sosiaalisesti lahjattomia. Vertasin vain tiettyjä ominaisuuksia elämän laatuun. Ja kerroin mielipiteenäni, että monet muut ominaisuudet ovat ihan yhtä tärkeitä.
Ja puhuin koko ajan muuten huippuälykkyydestä ja normaalista älykkysosamäärästä. Tyhmyyttä en mielestäni maininnut missään... en kyllä edes tiedä missä se raja muka kulkee. Ollaanpas sitä nyt puolustuskannalla. On se jännä.
ap
jos olisimme pysyneet enemmän apinoiden tasolla. Luonnonvalinta toimisi, eikä ihmiskunnan aiheuttamia valtavia ongelmia olisi syntynyt. :)
jos olisimme pysyneet enemmän apinoiden tasolla. Luonnonvalinta toimisi, eikä ihmiskunnan aiheuttamia valtavia ongelmia olisi syntynyt. :)
Nykyään nuoriso arvostaa lähinnä BB-julkkuja ja muita typeryksiä, ja ammattiurheilu on kunnianhimoisempien toiveala. Tällä tyylillä palaamme kivikaudelle alle sadassa vuodessa.
ja menestys tarkoittaa rahaa ja valtaa.
(älkää kysykö miksi, en itsekään tajua=D). Siinä oli psykologi joka sanoi, että älykkyystestit eivät oikeastaan mittaa mitään muuta kuin sitä miten pärjää älykkyystesteissä.
Tuli vaan mieleen. =)
"Toisen älystä en vielä oikein osaa sanoa kun on vasta viisi"?
Kyllähän tuossa iässä jo nähdään millä tasolla älyllinen kehitys on? Hohhoijaa, ette sitten vissiin neuvolassa ole ikinä käyneet? Ei taida palikkatestit onnata jos ei oo normaaliälyllä varustettu.
"Toisen älystä en vielä oikein osaa sanoa kun on vasta viisi"?
Kyllähän tuossa iässä jo nähdään millä tasolla älyllinen kehitys on? Hohhoijaa, ette sitten vissiin neuvolassa ole ikinä käyneet? Ei taida palikkatestit onnata jos ei oo normaaliälyllä varustettu.
neurologilla, psykologilla ja neuropsykologilla ollut tutkimuksissa. Tajuatko? Siksi hänen kohdallaan tiedän.
Kakkonen on selkeästi fiksu, mutta en tiedä kuinka fiksu ja millä osa-alueilla. Ei neuvolan testit kerro mitään muuta kuin sen onko kehitys kenties jäljessä vai normaali. No normaali kehitys on.
ap
Aspergerlasta läheltä seuranneena ymmärrän hyvin äidin huolen ja sen, että vaihtaisi mielellään osan älystä tiettyihin sosiaalisiin taitoihin.