Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helvetin noloa-äitini huusi anopilleni!

Vierailija
12.06.2011 |

Olen jo 30-vuotias kolmen lapsen äiti, joista nuorin on vauva. Mieheni tekee paljon töitä. Oma äitini asuu 200 km päässä ja on työelämässä. Anoppi taas asuu lähellä, eikä ole työelämässä, vaan vireä kotirouva.

No, äitini seurasi muutaman päivän, millaista arkeni on kolmen lapsen kanssa. Huom. EN itse ole mitään valittanut tai voivotellut. Äitini kysyi, kuinka usein anoppi auttaa lastenhoidossa. Sanoin miten asia on, eli aika harvoin anoppi ottaa isompia hoitoon, ehkä kerran neljässä kuukaudessa. Ja sanoin, että anopilla on usein ns. omia hommia, kuten nyt helteillä mattojen pesua ja muuta sellaista, ja kun alkuviikosta kysyin apua lastenhoidossa, niin anopille ei käynyt, kun halusi siivota kotonaan.

No tänään anoppi ja äitini tapasi. Äitini alkoi mesoamaan anopille, että miksi hän ei auta, vaikka on eläkeläinen. Anoppi oli ihan ihmeissään ja äitini antoi tulla täydeltä laidalta, vittuili anopille kuinka hän ainakin auttaisi enemmän jo asuisi lähellä, että eikö ole velvollisuus mummona auttaa, että eikö hän tiedä miten raskasta on pienten lasten kanssa jne. jne..

Käskin äitiäni ainakin 50 ketaa lopettamaan, mutta äitini huusi minun ohitse, että anna hän nyt sanoo suoraan miten asiat on.

Huhhuh. Tilanne päättyi siihen, että äitini lähti, anoppi meni kotiinsa ja minä menin lasten kanssa kotiin. Tapasimme siis kävelyllä päivällä.

Aivan hemmetin törkeää ja typerää äidiltäni puuttua asioihini, haukkua anoppia, VARSINKAAN KUN EN OLE MITÄÄN PUHUNUT ! Hän vaan teki omat johtopäätöksensä ja alkoi mesota että on huolissaan minun jaksamisesta.

MITÄ TEKISITTE? Sanoisitte? Anopille ja äidillenne, jos näin olisi käynyt?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eläkkeellä hän sitten joutuu täyspäiväiseksi taloudenhoitajaksi viidelle perheelle. Pitäisikö hänen jo etukäteen sopia joku viikkosysteemi vai miten hän tekisi kaikille lapsille tasapuolisen hoitosopimuksen? Ja saako äitini pitää kerran kuussa puolen päivän vapaan?

Vierailija
22/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen anoppi on hankala, joka ei siivouksen takia halua hoitaa apn lapsia. siivotahan voi koska tahansa eli lastenhoitokeikan takia siivousta saattaisi pystyä siirtämään, vai mitä? Kuulosti siltä, että näitä syitä on usein. Toki ap ei kerro omista lapsistaan mitään. Ehkä he ovat jotenkin vaikeita ja työläitä. T: 19

kun ap:n oma äiti on siellä käymässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eläkkeellä hän sitten joutuu täyspäiväiseksi taloudenhoitajaksi viidelle perheelle. Pitäisikö hänen jo etukäteen sopia joku viikkosysteemi vai miten hän tekisi kaikille lapsille tasapuolisen hoitosopimuksen? Ja saako äitini pitää kerran kuussa puolen päivän vapaan?

Mutta jos on niin itsekäs, välit lapsenlapsiin jäävät etäisiksi ja mummo saa syyttää vain itseään, kun lapsenlapset eivät käy vanhainkodissa katsomassa.

Vierailija
24/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos on niin itsekäs, välit lapsenlapsiin jäävät etäisiksi ja mummo saa syyttää vain itseään, kun lapsenlapset eivät käy vanhainkodissa katsomassa.

Hänen olisi pitänyt SUUNNITELLA asia etukäteen. Tietäähän sen, että lapsenlapsia tulee paljon jos pitänyt viisi lasta hankkia. Itse on isoäiti eläkepäiviensä kulun valinnut.

Vierailija
25/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..en tule piiaksi seuraavalle sukupolvelle. Lapsia tehdään se määrä, mikä jaksetaan hoitaa. Mieluummin yksi. Silloin maailmakin kiittää!

Vierailija
26/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen olisi pitänyt SUUNNITELLA asia etukäteen. Tietäähän sen, että lapsenlapsia tulee paljon jos pitänyt viisi lasta hankkia. Itse on isoäiti eläkepäiviensä kulun valinnut.

meni tekemään kahdet kaksoset. Oma valinta, kärsikööt nyt!

Vierailija
27/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni tekemään kahdet kaksoset. Oma valinta, kärsikööt nyt!

mullakin on liuta lapsia, mutta en tosiaankaan ala miksikään lastentarhan pitäjäksi! Kun omat muksut muuttaa kotoa, mä muutan kauas kauas pois ja rupeen elämään omaa elämää mieheni ksnssa! Tosin tähän menee aikaa, nuorin vasta 1v ja luultavasti vielä pari täs pukataan....

Vierailija
28/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..en tule piiaksi seuraavalle sukupolvelle. Lapsia tehdään se määrä, mikä jaksetaan hoitaa. Mieluummin yksi. Silloin maailmakin kiittää!

kun on saanut jo kaksi kertaa olla saamapuolella!

Sinun ikäpolvesi on lapsena saanut olla isovanhempien hoiteissa usein, ja olette myös saaneet huomattavasti apua omien lastenne kanssa. Nyt kun olisi aika tarjota samaa seuraaville sukupolville (eli juuri niille sinun itse tekemillesi lapsille joiden elämään olet sitoutunut, ei pelkästään ekaksi 18 vuodeksi), niin yhtäkkiä hoetaankin että jokainen hoitaa omansa ja lapsia tehdään sen verran kuin jaksetaan hoitaa. Eikö sinulta oikeasti löydy yhtään sympatiaa sille omalle lapsellesi joka on jaksamisensa äärirajoilla???

Vierailija
29/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ikäpolvesi on lapsena saanut olla isovanhempien hoiteissa usein, ja olette myös saaneet huomattavasti apua omien lastenne kanssa. Nyt kun olisi aika tarjota samaa seuraaville sukupolville (eli juuri niille sinun itse tekemillesi lapsille joiden elämään olet sitoutunut, ei pelkästään ekaksi 18 vuodeksi), niin yhtäkkiä hoetaankin että jokainen hoitaa omansa ja lapsia tehdään sen verran kuin jaksetaan hoitaa. Eikö sinulta oikeasti löydy yhtään sympatiaa sille omalle lapsellesi joka on jaksamisensa äärirajoilla???

ja mistä tiedät että ollaan itsekkään apua saatu? Kyllä on ite omat kakrut pitäny hoitaa ei o kukaan kysyny et no voi voi jaksatko? Tehkööt sen verran lapsia et jakaavat hoitaa, niikuin muutkin

Vierailija
30/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mistä tiedät että ollaan itsekkään apua saatu? Kyllä on ite omat kakrut pitäny hoitaa ei o kukaan kysyny et no voi voi jaksatko? Tehkööt sen verran lapsia et jakaavat hoitaa, niikuin muutkin

Ei ihme että lapset ja nuoret voivat huonosti, jos äiditkin ajattelevat heistä tuolla tavalla...

Vierailija
31/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..apuvakerjääviämammoja, jotka eivät tekeleitään jaksa hoitaa..mutta lisääntyä jaksetaan.

Syyllistetään sitten, että vanhainkotiin ei tulla katsomaan. Eivät taida olla kiitollisuudenvelassa nämä tulevat vanhukset teille MISTÄÄN!

Vierailija
32/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on saanut jo kaksi kertaa olla saamapuolella! Sinun ikäpolvesi on lapsena saanut olla isovanhempien hoiteissa usein, ja olette myös saaneet huomattavasti apua omien lastenne kanssa. Nyt kun olisi aika tarjota samaa seuraaville sukupolville (eli juuri niille sinun itse tekemillesi lapsille joiden elämään olet sitoutunut, ei pelkästään ekaksi 18 vuodeksi), niin yhtäkkiä hoetaankin että jokainen hoitaa omansa ja lapsia tehdään sen verran kuin jaksetaan hoitaa. Eikö sinulta oikeasti löydy yhtään sympatiaa sille omalle lapsellesi joka on jaksamisensa äärirajoilla???

ja muista vanhoista sukulaisista, joten joutuu priorisoimaan tekemisiään kahden sukupolven välissä. Siksi pitäisi tehdä kuten anoppini aikanaan: lykkäsi meille käytännössä vuodepotilaana olleen tätinsä todeten, että te nuorina ja vahvoina voitte viikonlopun ja kesälomalla hoitaa Aino-tätiä. Vastavuoroisesti hän auttaa sitten, kun meillä on omia lapsia.

Eli ennen kuin lapsiperhe ryhtyy ruikuttamaan apua, on sitä itse annettava.

Vierailija
33/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on saanut jo kaksi kertaa olla saamapuolella! Sinun ikäpolvesi on lapsena saanut olla isovanhempien hoiteissa usein, ja olette myös saaneet huomattavasti apua omien lastenne kanssa. Nyt kun olisi aika tarjota samaa seuraaville sukupolville (eli juuri niille sinun itse tekemillesi lapsille joiden elämään olet sitoutunut, ei pelkästään ekaksi 18 vuodeksi), niin yhtäkkiä hoetaankin että jokainen hoitaa omansa ja lapsia tehdään sen verran kuin jaksetaan hoitaa. Eikö sinulta oikeasti löydy yhtään sympatiaa sille omalle lapsellesi joka on jaksamisensa äärirajoilla???

ja muista vanhoista sukulaisista, joten joutuu priorisoimaan tekemisiään kahden sukupolven välissä. Siksi pitäisi tehdä kuten anoppini aikanaan: lykkäsi meille käytännössä vuodepotilaana olleen tätinsä todeten, että te nuorina ja vahvoina voitte viikonlopun ja kesälomalla hoitaa Aino-tätiä. Vastavuoroisesti hän auttaa sitten, kun meillä on omia lapsia. Eli ennen kuin lapsiperhe ryhtyy ruikuttamaan apua, on sitä itse annettava.

..kun tenavien määrässä pysyy kohtuudessa, ongelmia ei ole...

Vierailija
34/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi oma äitini!

Että näin.. ei tartte apuja kysellä

Vierailija
35/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista.

Ja sitten ihmetellään, miksi sukupolvet ovat etääntyneet toisistaan ja miksi lapsenlapset eivät halua perheineen olla isovanhempiensa kanssa tekemisissä?

Eihän ap:kaan kai anopistaan kotiorjaa tahdo: lähinnä vain aikuisen, läheisen ihmisen omaan ja lastensa elämään, jolle voi joskus soittaa ja pyytää vaikka muutamaksi tunniksi lapsia katsomaan.

Iältään vanhemman ja samalla myös elämänkokeneemman velvollisuus olisi näyttää, miten sukupolvet ovat aktiivisesti tekemisissä keskenään. Turha sitä sitten on tulevaisuudessa ihmetellä, miksi lapsenlapset eivät käy vanhainkodissa katsomassa kun itsekään ei ole aikanaan ehtinyt "eläkeläisen kiireiltään" käydä katsomassa lapsenlapsia. Nythän se olisi ap:n anopinkin aika määritellä kuinka läheiset/etäiset suhteet nuorempaan sukupolveen kehittyvät ja osallistua samalla tulevaisuuden ihmissuhteiden luomiseen.

Sitä niittää, mitä aikanaan on kylvänyt.

Vierailija
36/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Ja sitten ihmetellään, miksi sukupolvet ovat etääntyneet toisistaan ja miksi lapsenlapset eivät halua perheineen olla isovanhempiensa kanssa tekemisissä? Eihän ap:kaan kai anopistaan kotiorjaa tahdo: lähinnä vain aikuisen, läheisen ihmisen omaan ja lastensa elämään, jolle voi joskus soittaa ja pyytää vaikka muutamaksi tunniksi lapsia katsomaan. Iältään vanhemman ja samalla myös elämänkokeneemman velvollisuus olisi näyttää, miten sukupolvet ovat aktiivisesti tekemisissä keskenään. Turha sitä sitten on tulevaisuudessa ihmetellä, miksi lapsenlapset eivät käy vanhainkodissa katsomassa kun itsekään ei ole aikanaan ehtinyt "eläkeläisen kiireiltään" käydä katsomassa lapsenlapsia. Nythän se olisi ap:n anopinkin aika määritellä kuinka läheiset/etäiset suhteet nuorempaan sukupolveen kehittyvät ja osallistua samalla tulevaisuuden ihmissuhteiden luomiseen. Sitä niittää, mitä aikanaan on kylvänyt.

Kummallista, että ap:n mies saa elää omaa elämäänsä miten tahtoo, tulla ja mennä, mutta anopilta edellytetään lastenlasten hoitamista. Miksi ihmeessä ei samaa voisi vaatia myös isältä?

Eli ap:n ongelmat poistuvat, kun isä lyhetää työpäiväänsä, on enemmän kotona, osallistuu kotitöihin ja toimii kuin mies. Turha valittaa, että ei voi tai rahat eivät riitä, se on täysin oma valinta, mihin rahansa laittaa.

Tällä palstalla äiti (yleensä miehen äiti) on aina vastuussa, mutta mies (yleensä kirjoittajan oma puoliso) ei mitenkään voi vaikuttaa siihen, miten puoliso (siis kirjoittaja) jaksaa. Eli te itse laitatte miehenne piiloon äitinsä helmoihin ja vaaditte sitä anoppia hoitoapuun sen sijaan että sanoisitte miehelle, että kanna vastuusi.

Vierailija
37/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmilta apua saavista jakaa lastenhoitovastuun miehensä kanssa. Molemmata kuitenkin voivat olla töistä pois sairaiden lasten kanssa vain tietyn määrän ja välillä tulee päällekkäisiä hoitovastuita. Apn tilanne on toki toinen. Välillä hoidontarve johtuu myös vanhempien yhteisestä menosta.

Vierailija
38/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen ihan varma, että edes joka viikkoinen parituntinen lastenlasten kanssa ei ole liikaa. Haloo, ei niitä tarvitse koko ajan hoitaa, vaan pienestäkin avusta/yhteisestä ajasta voi olla todella iso apu.

Minä en usko olevani sellainen mummo, jolle se parin tunnin lasten kanssa olo olisi jotenkin vastenmielistä, kuten monille täällä näyttäisi olevan. Eihän se ole iso juttu terveelle isovanhemmalle katsoa esim. lapsia pihalla vähän aikaa, mutta vanhemmille se voi olla kovasti jaksamista auttava asia.

Vierailija
39/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsestäänselvää, että kahdesti vuodessa tulevat pesemään kotini ikkunat (vähän yli 300 pestävää pintaa), leikkaavat nurmikon (noin 13 000 neliötä), siivoavat kellarin ja tekevät polttopuut. Pienestäkin asiasta on silloin iso apu, eikä se ole mikään iso juttu terveille työkykyisille tuollainen kovasti jaksamista auttava asia. Laskeskelin, että minun auttamiseeni menee vain noin 9 viikonloppua vuodessa eli nuorille jää niitä omia viikonloppuja 43 kpl.

Puolin ja toisinhan sitä autellaan.

Vierailija
40/46 |
12.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti ja anoppi hokemat, ovatko leskiä molemmat? Jos heillä mies niin tottakai se auttaminen kuuluu miehille yhtä lailla, ei lastenhoito ole mikään naisten homma.