Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituista kun äidit sanovat, että raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä

Vierailija
09.06.2011 |

huolimatta terve lapsi tuhisee vieressä. Ne Fasd oireethan voivat tulla ilmi vasta lapsen ollessa kouluikäinen.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa ns. perinteisissä viinimaissa eli mm. Italiassa ja Espanjassa syntyy selvästi enemmän fas-lapsia kuin maissa, joissa raskausaikana ei ole tapana kitata viiniä.

Vierailija
42/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis oikeastaa lapsi on asperger, jota monet ei halua pitää vammana, mutta terveydenhuollon määritelmissä se on neurologinen vamma. Ja sen verran hirveää on ollut katsella hänen taisteluaan, että jos olisi vähänkään sellainen tilanne, missä se taistelu olisi minun syytäni, ei sitä voisi kestää. Minä tiedän, ettei ollut, koska en polttanut, en juonut pisaraakaan alkoholia enkä mitään muitakana päihteitä käyttänyt, päinvastoin, elin hysteerisen terveellistä elämää raskausaikanani. Mutta silti syyllisyys meinaa välillä pukata ikkunoista ja ovista, ihan vain kysymyksenä, että olenko minä jotenkin silti voinut aiheuttaa tämän - kun mitään oikeaa mahdollisuutta ei ole, olen miettinyt esim että oliko sillä merkitystä, että olin kasvissyöjä, entä sillä, että käytin emalikattiloita, entä sillä, että kaaduin kerran liukkailla raskaana ollessani. En voisi kestää sitä, jos olisin oikeasti ottanut jonkun riskin ja se olisi vaikuttanut tähän.

Kannattaa siis pelata varmanpäälle. TOdennäköisesti kaikki menee hyvin, mutta jos ei menekään, niin te tarvitsette tietoa siitä, ettei se ollut eidän syynne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en edes paljon juo, mutta kuukauden sisällä olin kaksissa häissä ja tietty polttareissa ja yksissä kolmikymppissynttäreillä. Tuli vedettyä ihan kunnolla alkoholia. No, nyt on terve lapsi, pitää vaan toivoa että mitään ei myöhemmin ilmaannu. Toki asiaa mietin kun sain tietää olevani raskaana ja neuvolassa puhuin, terkka rauhoitteli mua. Eikä toi alkoholi ollut ainoa asia mistä huolestua, olin myös syönyt e-pillereitä, silti tulin raskaaksi, mietin että mites ne nyt sitten vaikuttaa kehitykseen kun olen vetänyt niitä.

En pode huonoa omaatuntoa, ei ole mitään syytä siihen, kun en tiennyt niin en tiennyt!

Vierailija
44/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollainen ei ole normaalia. Ja miksi kaikella pitäisi olla jokin syy? Kautta aikojen on ollut erilaisia ihmisiä, ja se on ihan hyvä asia. Menee aika "natsitouhuksi" jos pitää jokainen "vamma" pyrkiä poistamaan ihmisistä! :( Ja tarkoitan nyt sellaisia pieniä juttuja jotka eivät pahemmin ihmien elämää haittaa.

Uskon että nro 48:n lapsikin kärsii tuosta hänen asenteestaan "mitä tein väärin", koska sen pohtiminen on ihan turhaa. Onhan sitä sanottu että esim. autismiin ym. voisi vaikuttaa jokin flunssa virus tmv. tietyssä vaiheessa raskautta jne.

Mutta sitä nyt ei vaan voi elää steriilissä kuplassa luomuruokaa syöden 9kk vaan pitää elää ihan tavallista elämää. Ja usein ne jotka elävät rennosti saavat terveitä lapsia, sillä 9kk varominen ja panikointi siitä tekeekö kaiken oikein lisännee stressiä jne. mikä ei ole sikiölle hyväksi (jos äiti vahingossa maistaa juustoa jota EHKÄ ei ole pastöroitu ja kamala stressi siitä jne.)

Vierailija
45/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei! Olen itse lääkäri ja otan lasin viinia muutaman kerran kk raskaana ollessanikin. Ei ole olemassa yksiselitteistä tutkimusta joka osoittaisi pienen annoksen alkoholia vahingoittavan lasta, mutta tutkimukset osoittavat esimerkiksi istuvan verenkierron kiintyvän pienestä annoksesta. Useissa maissa lasi viinia kuuluu ruokailutilanteeseen jopa raskaanaolevillekkin, eikä fasyndroomaa esiinny enempää kuin muissa kulttuureissakaan.

mitenkään ei kielletty ottamasta lasillista viiniä silloin tällöin. Kahvia sen sijaan kehtoettiin ehdottomasti välttämään. Kahvista Suomessa ei puhuta mitään, nämä on niin kulttuurisidonnaisia juttuja.

Vierailija
46/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lasta diagnosoida aspergeriksi ilman, että vanhemmat käy useammankin kerran jutustamassa ennen ja jälkeen diagnoosin. Ja voin kertoa, että olen ihan normaali ja te todennäköisestireagoisitte aivan samalla tavalla, jos teidän lapsi olisi jotenkin vammainen. En mä sano, että toi on mun koko elämä ja että miettisin sitä joka hetki, mutta sanon, että sellaisia riskejä ei kannata ottaa, jotka voi noinkin helposti välttä kuin alkoholin voi.

Vierailija
47/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään annos olisi ok. Kysyin tästä terkalta ja hän sanoi, että nykylääketiede viittaisi siihen suuntaan, että huonolla tuurilla se 1 annos riittää pilaamaan juuri sillä hetkellä kehittymässä olevan asian. Silmät, joku kohta aivoista yms. selittäköön lääketieteen ihmiset paremmin, mutta itse en uskaltanut enää viimeisessä raskaudessa ottaa sitä lasillistakaan. Eipä tarvitse sitten itseä syyttää luki-, käytös-, tai mistään terveydellisistä haitoista. Isoista tai pienistä.

Siis vanhaa tietoa on tuo 1-2 annosta ok. Missähän neuvolassa se lappu on vielä seinällä??

Vierailija
48/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä rajaa ei voikaan todeta, koska ihmiskokeina ei voida tehdä testejä.

Silti vaurioita voidaan VERTAILLA eläinkokeiden tuloksiin, millä viikolla mikäkin määrä tekee mitä vauriota.

Ei siinä ole mitään sen kummempaa.

Vierailija
49/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noista annoksista TIEDETÄÄN vertailuista!

Mutta ne ei ole varsinaista ihmisKOETTA, joten asiaa ei voida koskaan TESTAAMALLA TODETA!

Jos joku ottaa yhden saunaoluen tai ravintolassa annoksen viiniä, ei tästä tule haittaa. Kuten ei joskus aikanaan pienestä konjakkitujauksesta jota suositeltiin raskausvaivoihin.. MUTTA kun on ihmisiä jotka ei pysty KONTROLLOIMAAN juomistaan ja se yksi annos päätyy känniin! Silloin juomisesta ON haittaa.

Taisin olla nro 56

Vierailija
50/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisin osoittamaan. Eläinkokeet eivät anna täyttä varmuutta asiassa. Ja kun asiaan vaikuttaa niin moni asia, mm äidin omat perintötekijät.

Vierailija
51/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen on samanlainen eläin kuin muutkin eläimet ja vaikuttaa alkoholi samanlailla hiireen kuin toiseen hiireen vaikka mitkä on "perintötekijät"!

Ymmärrä nyt, tämä asia koskettaa vaan sitä ettei raskaana oleville SAA TEHDÄ alkoholikokeita (olis jonkun tarttenu tehdä tämä rikos ihmisyyttä kohtaan jo natsikaudella niin ei tarttis tapella)!

Alkoholi vaikuttaa kaikkiin kun liikaa juo ja se vaikuttaa siihen mikä on milloinkin kehittymässä. Ei sen kummosempaa.

Eläinkokeissa voidaan osoittaa vertailuina niille jotka sanoo että on käytetty alkoholia ja miten paljon ja missä vaiheessa raskautta. Se vaikuttaa! Mutta yksi ei vaikuita; vaan pitkäaikainen ja runsas juominen. Tästä ei voida tarkemmin sanoa koska se on taas jokasella viikolla ja määrällä vaikutuksensa. Yhden jos ottaa niin minä voin lopettaa juomisen siihen mutta naapurin Maija taas ei, jäisi putki päälle. Tämän takia ei voida sanoa. Puhumattakaan siitä että jos saa juoda 5 niin juoko joku sitten 3 tai 4. Siihen se menee osalla!

56

Vierailija
52/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut 60-luvulla kirjoitettua raskausjan opasta, jossa siinäkin mainittiin alkoholin haitoista.

Munkaan äiti ei juonut, eikä kukaan hänen tuttavapiirissään. Poikkeuksena kuitenkin ne äidit, joiden käskettiin runsaiden supistusten takia juoda konjakkia.

En tiedä, onko se vain sattumaa, mutta mun tuttavapiirissä niillä, joiden äidit ovat tuota konjakkia raskausaikana juoneet (määrät tuskin olivat kovin isoja), on ollut sellaisia epämuodostumia (tosin lieviä), joille alkoholin nauttiminen altistaa...

Kyllä 70-luvullakin tiedettiin, että alkoholion vaarallista. Oma äitini ei juonut raskausaikanaan eikä kukaan muukaan hänen tuttavapiiriin kuuluva äiti.

Vierailija
53/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en usko että viinilasillinen ruoan kanssa kerran viikkoon vaikuttaa mihinkään suuntaan. Uskon että riski on suurin alkuraskaudessa. Mutta olen samaa mieltä, että on jotain vikaa ajatusmaailmassa, jos ei pysty lapsenyrittämisvaiheessa olemaan juomatta. Siis siinä tapauksessa, että haluaisi oikeasti välttää alkoholia, mutta ei vaan pysty kun se yritys kestääkin kauemmin kuin pari kuukautta.

Minusta jokaisella, jos on mahdollisuus että raskautuu (eli jos harrastaa seksiä ja lisääntymiselimistö on jokseenkin kunnossa, ihan sama vaikka ehkäisy olisikin käytössä), on velvollisuus huolehtia omista tekemisistään niin, ettei vedä niitä perskännejä, joitten ainakin tiedetään vahingoittavan sikiötä. Tai jos vetääkin, niin tekee sitten raskaustestejä säännöllisesti, jotta minimoi mahdollisuuden olla tietämättään raskaana ja tekee varhaisen abortin jos ehkäisy on pettänyt. Hyvin harvinaisissa olosuhteissa on mahdollista olla tietämättään raskaana ja vahingossa ryypätä, koska jokaisen pitäisi tietää tänä päivänä miten se raskaus saa alkunsa ja miten viinaa kaadetaan kurkusta alas.

Vierailija
54/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä turvallista rajaa. Joten se vahingollinen annos voi olla yksi annos.

Vierailija
55/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikutuksesta sikiön terveydelle. Ap:kaan ei voi olla varma, ettei hänen lapsillaan ole jotain häikkää, joka johtuu hänen itsensä raskausaikana käyttämistä lisäravinteista, ruuasta tai juomasta. Tai vaikkapa työpaikan seinämaaleista, who knows!

Joten kyllä, voi olla, että osa äideistä toimii väärin tietämättään. Alkoholin haitoista on nykyään jo paljon tietoa olemassa, mutta voi olla, että joku ei ole saanut siitä kovin eksaktia tietopakettia vaikkapa neuvolasta.

Lievimmät FAE-oireet voivat johtua huonolla tuurilla vähäisestäkin alkoholinkäytöstä.

Itse osuin käyttämään alkoholia ennen kuin tiesin olevani raskaana. Kuukautiset olivat pari päivää myöhässä, mutta lapsettomuushistoriani takia en kuvitellut olevani raskaana. TEIN kyllä raskaustestin, joka antoi negaa - mutta niinpä vain silti olinkin ollut raskaana.

Vierailija
56/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää vahingollisia aineita raskauden aikana. Mutta alkoholin vahingollisuuden pitäisi olla kaikkien tiedossa. Niin paljon siitä puhutaan. Alkoholi on suurin yksittäinen vammaisuuden aiheuttaja lapsilla.

Vierailija
57/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kultaisilla 60-(lukemani oppaan mukaan) 70-luvuilla (äitini mukaan) neuvottiin välttämään kahvin juontia raskausaikana...

Kyllähän vieläkin ohjeissa suositellaan, että kahvia juotaisiin maksimissaan 1-2 kuppia päivässä.

Kahvia sen sijaan kehtoettiin ehdottomasti välttämään. Kahvista Suomessa ei puhuta mitään, nämä on niin kulttuurisidonnaisia juttuja.

Vierailija
58/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama kuin #60.

Vierailija
59/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää vahingollisia aineita raskauden aikana. Mutta alkoholin vahingollisuuden pitäisi olla kaikkien tiedossa. Niin paljon siitä puhutaan. Alkoholi on suurin yksittäinen vammaisuuden aiheuttaja lapsilla.

naisilla on hyvin erilaiset tiedot siitä, mikä määrä alkoholia on vaaraksi ja missä raskauden vaiheessa varsinkin.

Vierailija
60/60 |
10.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kohtalokas määrä voi olla sinulla erilainen kuin naapurillasi.